«Τα γεγονότα» για την άνοδο της Ακροδεξιάς και της ξενοφοβίας

ΕΦ.ΣΥΝ.

Ενα έργο πολιτικό, του Σκοτσέζου θεατρικού συγγραφέα Ντέιβιντ Γκρέιγκ, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου, εμπνευσμένο από τη μαζική σφαγή 69 ατόμων από τον Εντερς Μπρέιβικ το 2011 στη Νορβηγία. Συμπαραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ με εννέα ΔΗΠΕΘΕ.

Η Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής μαζί με εννέα ΔΗΠΕΘΕ παρουσιάζει στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος «Τα γεγονότα», ένα έργο πολιτικό για την Ακροδεξιά και την ξενοφοβία, γραμμένο από τον Σκοτσέζο θεατρικό συγγραφέα Ντέιβιντ Γκρέιγκ, εμπνευσμένο από τη μαζική σφαγή 69 ατόμων από τον Εντερς Μπρέιβικ το 2011 στη Νορβηγία. Η παράσταση θα προβληθεί από τις 16 Απριλίου μέχρι τις 13 Μαΐου στον ιστότοπο nationalopera.gr/GNOTV.

«Τα γεγονότα» εξετάζουν την άνοδο της Ακροδεξιάς, του νεοφασισμού και της ξενοφοβίας, επιχειρούν να προσεγγίσουν το γεγονός, να κατανοήσουν το αδιανόητο, να εξερευνήσουν τα όρια της συγγνώμης μπροστά στη θηριωδία.

Η παράσταση είναι συμπαραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της Λυρικής Σκηνής με εννέα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα (Κέρκυρας, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Σερρών, Κρήτης, Κομοτηνής, Καλαμάτας, Αγρινίου, Θεσσαλικό Θέατρο και τη Ferodo Bridges).

Η Κλαίρη, μια δασκάλα που στον ελεύθερο χρόνο της διευθύνει μια τοπική ερασιτεχνική χορωδία αποτελούμενη από μετανάστες και άτομα από ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, πιστεύει πως υπάρχει μια εξήγηση για ό,τι συμβαίνει στον κόσμο. Μια μέρα ένας νεαρός ντόπιος θα εισβάλει ένοπλος στην αίθουσα προβών της και θα ανοίξει πυρ. Η Κλαίρη θα είναι η μοναδική επιζήσασα και το μόνο πράγμα που θέλει να κάνει είναι να καταλάβει το γιατί.

Το έργο, ανάθεση της Actors Touring Company, πρωτοπαρουσιάστηκε στο Traverse Theatre του Εδιμβούργου (Φεστιβάλ Fringe 2013) σε σκηνοθεσία Ράμιν Γκρέι. Αμέσως μετά την πρεμιέρα ακολούθησε διετής περιοδεία στη Μεγάλη Βρετανία, ενώ στη συνέχεια παρουσιάστηκε σε πολλά ευρωπαϊκά θέατρα αλλά και στη Νέα Υόρκη.

Στην Ελλάδα παρουσιάζεται για δεύτερη φορά αλλά για πρώτη φορά σε περιοδεία μέσα στη χώρα και πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν ερασιτεχνικές χορωδίες από τις πόλεις όπου θα παρουσιαστεί η παράσταση. Τη σκηνοθεσία και τη μετάφραση υπογράφει ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος, ενώ η μουσική επιμέλεια, η διδασκαλία των χορωδιών, η διασκευή της μουσικής και των στίχων είναι του Κωνσταντίνου Θωμαΐδη και παίζουν η Μαρία Κεχαγιόγλου και ο Κωνσταντίνος Μπιμπής.

Ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος όταν ξεκίνησε να δουλεύει πάνω στο κείμενο είχε πειστεί ότι ήταν αναγκαίο για την παράσταση να εμπλακούν χορωδίες, φορείς και το κοινό της περιφέρειας, άνθρωποι που το θέμα αυτό τους αφορά άμεσα στην καθημερινότητά τους.

Φωτ.: Ε. Ζαχαροπούλου

«Μια πραγματική χορωδία βρίσκεται πάνω στη σκηνή, ανυποψίαστη για το περιεχόμενο της παράστασης που θα ακολουθήσει. Καθημερινοί άνθρωποι, εθελοντές, πολίτες, συνταξιούχοι, ένα πλήθος που εμφανίζεται, τραγουδάει και παραμένει επί σκηνής, μάρτυρας των γεγονότων. Απέναντί της το κοινό, συνυπεύθυνο, μέρος της “σκηνικής διαπραγμάτευσης”, σχεδόν σαν καθρέφτης της χορωδίας. Ανάμεσά τους δύο ηθοποιοί προσπαθούν να βρουν τι οδήγησε έναν νεαρό άνδρα στο να δολοφονήσει μια ολόκληρη χορωδία αποτελούμενη από τους “άλλους”.

Μπροστά στα μάτια μας επιχειρούν μια δημόσια ανατομία της ανόδου της Ακροδεξιάς, στα πρότυπα της αρχαίας τραγωδίας: δυο ηθοποιοί και ο χορός. Μόνο που εδώ ο χορός είναι ανυποψίαστος, μέρος της τοπικής κοινωνίας, και αλλάζει κάθε βράδυ. Τοπικές χορωδίες από την Αθήνα, τον Πειραιά, τα Ιωάννινα, τη Λάρισα, την Κέρκυρα, την Κρήτη, τις Σέρρες, την Κοζάνη, την Καλαμάτα, τα Χανιά, το Ηράκλειο και το Αγρίνιο –πόλεις που έχουν πρόσφατα δεχτεί πληθυσμούς προσφύγων– δημιουργούν έναν καινούργιο χορό κάθε βράδυ.

Οπως και με προηγούμενες δουλειές μου, με ενδιαφέρει να προκληθεί μια πραγματική συνάντηση κατά τη διάρκεια της παράστασης και γι’ αυτό με γοητεύει αυτό το έργο που εξαρχής κάνει κάθε παράσταση –κάθε βραδιά– διαφορετική και απρόβλεπτη. Δεν με ενδιαφέρει να κάνω θέατρο για να πω την άποψή μου ή να βγω και απλά να καταδικάσω ή να εκθειάσω κάτι. Ζούμε σε μια εποχή ακραίας πόλωσης, όπου αρνούμαστε να ακούσουμε διαφορετικές απόψεις και κλεινόμαστε σε εικονικές πραγματικότητες που επαναλαμβάνουν τις απόψεις με τις οποίες ήδη συμφωνούμε.

Πολλές φορές το θέατρο κάνει το ίδιο πράγμα. Το ζήτημα για μένα είναι η αναγνώριση των αντιφάσεων και των θεμάτων που αντιμετωπίζουμε σήμερα ως κοινωνία και ο δημόσιος διάλογος που μπορεί να γίνει πάνω σε αυτά μέσα από το θέατρο».

Το σκηνικό επιμελήθηκε ο Δήμος Κλιμενώφ σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη μέσα στο πλαίσιο των μέτρων που επιβλήθηκαν λόγω του COVID-19 και ο στόχος του είναι να τοποθετήσει τις τοπικές χορωδίες ως έναν αντικατοπτρισμό του κοινού, ενώ οι ηθοποιοί διαχειρίζονται ένα εργαστήριο γεγονότων, αναμνήσεων και ιδεολογιών ανάμεσά τους. Στον ίδιο άξονα η Ελίζα Αλεξανδροπούλου σχεδίασε τα φώτα εξετάζοντας αυτό που μας ενώνει, που μας μετακινεί από την ατομικότητα στο σύνολο. Τα κοστούμια επιμελήθηκε η Μαρία-Σεσίλ Ιγγλέση.

🔴 INFO: «Τα γεγονότα του Ντέιβιντ Γκρέιγκ». Μουσική – Στίχοι: Τζον Μπράουν. Μετάφραση – Σκηνοθεσία – Επιμέλεια σκηνικού: Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος. Μουσική διεύθυνση – Διδασκαλία χορωδιών – Διασκευή μουσικής και στίχων: Κωνσταντίνος Θωμαΐδης. Κοστούμια: Μαρία-Σεσίλ Ιγγλέση. Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου. Ηχοτοπία: Αλέξανδρος Δρυμωνίτης. Παίζουν: Μαρία Κεχαγιόγλου και Κωνσταντίνος Μπιμπής. Πιάνο: Μάρκος Κώτσιας. Συμμετέχει το Πειραϊκό Φωνητικό Σύνολο Libro Coro.

🔴 Προπωλούνται εισιτήρια των 5 ευρώ στην www.ticketservices.gr και στο https://tickets.public.gr/. Πληροφορίες: Ταμεία ΕΛΣ 2130885700.


Πηγή

Σχόλια

To ergasianews.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Δείτε επίσης

Τουρκία: Οι δηλώσεις για «γενοκτονία των Αρμενίων» διαστρεβλώνουν τα ιστορικά γεγονότα

Το τουρκικό ΥΠΕΞ αναφέρει ότι οι δηλώσεις είναι αντίθετες με το διεθνές δίκαιο Τη δυσαρέσκειά …