«Καυτός» θα είναι ο Σεπτέμβρης του 2016 καθώς οι τροϊκανοί επανέρχονται για τη νέα αξιολόγηση της Ελλάδας, με βασικό «μενού» τις αλλαγές στα εργασιακά. Στο στόχαστρο των δανειστών είναι η ολοκλήρωση των ανατροπών, με τη μείωση των αμοιβών των εργαζομένων, την απελευθέρωση των απολύσεων, την κατάργηση του συνδικαλιστικού νόμου και της απεργίας.
Οι αλλαγές που προτείνουν περιλαμβάνονται σε έγγραφο 21 σελίδων, που δόθηκε στην κυβέρνηση μετά το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης και φέρνει στη δημοσιότητα κατ’ αποκλειστικότητα ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής.
Οι δανειστές ξεδιπλώνουν όλη την ατζέντα των εργασιακών κάνοντας εκτενή αναφορά στο θέμα των αμοιβών των εργαζομένων και στην ανάγκη να δοθούν μεγαλύτερα περιθώρια ευελιξίας στις επιχειρήσεις να προσαρμόζουν τους μισθούς (wage flexibility) ανάλογα με τις αντοχές και τις ανάγκες τους, μειώνοντας το μισθολογικό κόστος για να αυξήσουν την παραγωγικότητα και εν τέλει να πέσουν οι τιμές σε προϊόντα και υπηρεσίες. Βασικός όρος για να συμβεί αυτό είναι η πλήρης απελευθέρωση της αγοράς προϊόντων, ώστε να έρθουν και επενδύσεις.
Για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού, επισημαίνουν ότι θα πρέπει να αποφασίζεται από το κράτος (όπως ισχύει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες), ενώ τονίζουν πως παρά τη μείωσή του στα 586 ευρώ και στα 510 ευρώ (για τους νέους έως 25 ετών) εξακολουθεί να παραμένει υψηλότερος σε σύγκριση με άλλες χώρες, λόγω της προσαύξησής του έως 30% λόγω της σύνδεσής του με την προϋπηρεσία των υπαλλήλων έως τα 10 έτη.
Εμμέσως προτείνουν την κατάργηση της προϋπηρεσίας ή την αποσύνδεσή της από τις κατώτατες αμοιβές των ανειδίκευτων εργαζομένων, δηλαδή την αφαίρεση μέχρι και του 30% της αμοιβής λόγω της προϋπηρεσίας στον κατώτατο μισθό (από 761 ευρώ με τρεις τριετίες στα 586 ευρώ με αφαίρεση της προϋπηρεσίας).
Στο στόχαστρο μπαίνει και η κατάργηση των επιδομάτων που καταβάλλονται με τη μορφή του 13ου και του 14ου μισθού, καθώς η αναφορά των δανειστών είναι ότι από το 2017 η δομή του κατώτατου μισθού θα πρέπει να αλλάξει και να αποτελεί ένα μοναδικό ποσό αναφοράς (single rate) χωρίς κανένα επίδομα, ώστε να είναι συγκρίσιμος με άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Πρόταση-σοκ κάνουν για τις απολύσεις, προτείνοντας ότι θα έπρεπε να εξεταστεί η αύξηση του ορίου των απολύσεων στα ποσοστά που ορίζει η κοινοτική οδηγία, δηλαδή από 5% που είναι σήμερα στο 10%. Ταυτόχρονα και φέρνοντας ως παράδειγμα τα «δαπανηρά», όπως λένε, προγράμματα εθελουσίας εξόδου από τράπεζες και δημόσιους οργανισμούς, θεωρούν σχεδόν προειλημμένη την απόφαση για την κατάργηση των περιορισμών που υπάρχουν σήμερα στην έγκριση αιτημάτων για ομαδικές απολύσεις, συνδέοντας μάλιστα το μέτρο αυτό με τη μείωση των κινδύνων μαζικής ανεργίας σε περιπτώσεις ξαφνικών πτωχεύσεων και λουκέτων.
Στο 21 σελίδων έγγραφο που έστειλαν οι δανειστές (Κομισιόν, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, Μηχανισμός Σταθερότητας και ΔΝΤ) στην κυβέρνηση και στον αρμόδιο υπουργό Εργασίας, Γιώργο Κατρούγκαλο, περί τα τέλη Ιουνίου, μετά το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης παραθέτουν αναλυτικά όσα έχουν νομοθετηθεί μέχρι σήμερα στην αγορά εργασίας και καταλήγουν για κάθε μία από τις μεταρρυθμίσεις που έγιναν ή δεν έγιναν σε περαιτέρω προτάσεις με έμφαση στα επίμαχα ζητήματα που θα τεθούν στην αξιολόγηση του φθινοπώρου και θα επικεντρωθούν σε τέσσερα πεδία παρεμβάσεων:
1. Τις συλλογικές διαπραγματεύσεις.
2. Τον κατώτατο μισθό (σε σχέση με τις συλλογικές διαπραγματεύσεις).
3. Τις ομαδικές απολύσεις.
4. Τις εργασιακές σχέσεις και απεργιακές κινητοποιήσεις (συνδικαλιστικός νόμος).
Το κείμενο των δανειστών περιγράφει τις «βέλτιστες πρακτικές» άλλων κρατών στα εργασιακά, μεταξύ των οποίων είναι οι Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία και Βέλγιο, και προτείνεται να ακολουθήσει και η Ελλάδα τις ίδιες πολιτικές. Στην ουσία αποτελεί τη βάση έναρξης των συζητήσεων, ώστε να προχωρήσει σε ανεπίσημο επίπεδο ένας πρώτος κύκλος διαπραγμάτευσης εντός του καλοκαιριού και το φθινόπωρο ουσιαστικά να έχει κλείσει το εργασιακό με νέο νόμο.