Στη λειτουργία των εισπρακτικών εταιριών και στις καταγγελίες εναντίον τους εστίασε σήμερα η έρευνα του Αθήνα 9.84 για τις εισπρακτικές εταιρίες.
Την έρευνα, η οποία παρουσιάζεται καθημερινά στην εκπομπή «Αθήνα σήμερα» με την Νόνη Καραγιάννη 10.00 με 12.00, επιμελήθηκαν οι: Καλλιόπη Ασλανίδου, Δέσποινα Μπαρδάκου, Στέλλα Παπαμιχαήλ, Ελευθερία Κουμάντου, Νάντια Σκεπετάρη και Έλενα Καρανάτση.
Μιλώντας στον Αθήνα 9.84 ο πρόεδρος Ελληνικού Συνδέσμου Εταιρειών Ενημέρωσης και Διαπραγμάτευσης Απαιτήσεων, Δημήτρης Ψαράκης υποστήριξε ότι οι καταγγελίες των καταναλωτών είναι πολύ λιγότερες το 2011, ενώ απέρριψε τα περί πιέσεων στους εργαζόμενους για να δείχνουν υπερβάλλοντα ζήλο.
ΕΡ: Υπάρχουν πάρα πολλές καταγγελίες από
δανειολήπτες και από καταναλωτικές οργανώσεις οι υπάλληλοι συμπεριφέρονται πάρα πολύ άσχημα, έχουν ανάρμοστη συμπεριφορά και γενικώς ότι οι πρακτικές που ακολουθείτε είναι παράνομες...
ΑΠ: Όταν λέτε πάρα πολλές καταγγελίες ξέρετε τον αριθμό;
ΕΡ: Από το ρεπορτάζ που έχουμε κάνει μέχρι στιγμής εκατοντάδες τουλάχιστον 10, ξέρω ότι έχουν φτάσει στα δικαστήρια και έχουν κερδηθεί από τους καταναλωτές...
ΑΠ: Καταγγελία εγώ δεν έχω υπόψη μου να έχει φτάσει σε καμία περίπτωση στο δικαστήριο, δεν έχει γίνει σε καμία περίπτωση θέμα στο Υπουργείο, δεν έχει επιβληθεί κανένα πρόστιμο για ανάρμοστη συμπεριφορά. Στα επίσημα στοιχεία το Υπουργείο οι καταγγελίες είναι ελάχιστες το 2011 ήταν κάτω από χίλιες και όταν μιλάμε για καταγγελίες μιλάμε όχι για ανάρμοστη συμπεριφορά μιλάμε γιατί κάποιος ενοχλήθηκε που τον πήραν τηλέφωνο στις 3 η ώρα το μεσημέρι ή κάποιος είχε πρόβλημα με την τράπεζα, στις οποίες καταγγελίες εμείς λαμβάνουμε γνώση γιατί έχουμε ενημερώσει τον γενικό γραμματέα καταναλωτή ότι θα θέλαμε να έχουμε γνώση ώστε να μπορούμε να επέμβουμε και να δούμε από που προέρχονται. Εμείς δεν έχουμε κάποιες τέτοιες καταγγελίες. Το τι γράφεται και το τι ακούγεται πολλές φορές στα πλαίσια του λαϊκισμού ξεφεύγει πάρα πολύ από την πραγματικότητα. Οι καταναλωτικές οργανώσεις λοιπόν γιατί δεν έρχονται σε εμάς να μας καταγγείλουν αυτά τα πράγματα για να λάβουμε γνώση και μέτρα γιατί εμείς το καταστατικό που έχουμε και ο κώδικας δεοντολογίας που εφαρμόζουμε από το 2005 προτού καν ψηφιστεί νομοσχέδιο για τις εταιρείες είναι πολύ αυστηρότερος από τον ίδιο τον νόμο.
ΕΡ: Μήπως πιέζονται πολύ οι εργαζόμενοι, δείχνουν υπερβάλλοντα ζήλο;
ΑΠ: Ούτε και τέτοιες καταγγελίες υπάρχουν.
Στον Αθήνα 984 μίλησε και μία πρώην εργαζόμενη σε εισπρακτική εταιρία, η οποία έκανε λόγο για υπερβολική πίεση προς τους εργαζόμενους προκειμένου να είναι παραγωγικοί, πάντα με την απειλή της απόλυσης.
«Έδωσα στη συγκεκριμένη εταιρεία ένα τεστ πολύ γενικών γνώσεων και αμέσως μετά εφόσον πέρασα το τεστ με προσέλαβαν . Ερωτήσεις μαθηματικών, να υπολογίσεις για παράδειγμα το εμβαδόν ενός σχήματος κλπ, ήταν κάποιες ερωτήσεις πάνω σε γνώσεις ηλεκτρονικού υπολογιστή, χρήση word βασικά, και λίγα αγγλικά, να μεταφράσουμε ένα μικρό κειμενάκι από τα ελληνικά στα αγγλικά. Υπήρχε η δυνατότητα να προσληφθείς και για 8ωρο, εγώ προσωπικά είχα επιλέξει το 4ωρο. Η αμοιβή ήταν 400 ευρώ καθαρά στην ημιαπασχόληση. Πέρα από τη βασική εκπαίδευση πάνω στην πιστωτική κάρτα ή τι δάνειο, το οποίο θα χειριζόσουν, παρακολουθούσες για κάποιες μέρες κάποιο συνάδελφο. Το πως μιλούσε. Αλλά υπήρχε και συγκεκριμένο κείμενο που μας έδιναν για το τι ακριβώς έπρεπε να πούμε από τη στιγμή που θα σήκωναν το τηλέφωνο. Αλλά υπήρχε μεγάλη πίεση, υπό την απειλή της απόλυσης. Αν δηλαδή δεν ήσουν παραγωγικός και δεν γινόντουσαν καταθέσεις τελικά σε απέλυαν πάρα πολύ εύκολα. Ήταν πολύ αυστηροί στο αν θα μιλούσες ευγενικά, αυστηρά μεν, χωρίς να λες ψέματα . Δηλαδή δεν υπήρχε περίπτωση να πεις σε πελάτη που η κάρτα του δεν ήταν για να πάει στο νομικό τμήμα, να τον απειλήσεις ότι θα πάει στο νομικό τμήμα . Αν κάναμε κάτι τέτοιο σήμαινε και απόλυση αυτομάτως . Έτσι και το έπαιρναν είδηση. Παρακολουθούσαν κάποια τηλέφωνα και απέλυαν. Δεν θέλανε να λέμε ψέματα αλλά να είμαστε πολύ αυστηροί και πολύ απαιτητικοί».
ΕΡ:Και πόσο καιρό μείνατε στη δουλειά?
ΑΠ: Ένα χρόνο. Παραιτήθηκα γιατί ήταν πολύ έντονη η ψυχολογική βία που ασκούσαν, δηλαδή στο τέλος κάθε μέρας μας καλούσαν, μας έλεγαν ότι δεν είχαμε καταφέρει τίποτα, ότι έτσι δεν πρόκειται να μείνουμε στη δουλειά και τέτοια πράγματα και επίσης υπήρχαν και περιθώρια ανέλιξης , δηλαδή αν πήγαινες πολύ καλά, μπορούσες να γίνεις ομαδάρχης.
Για τις καταγγελίες δανειοληπτών σχετικά με τις οχλήσεις που δέχονται από εκπροσώπους εισπρακτικών εταιριών μίλησε στον Α984 ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Δανειοληπτών Ευάγγελος Κρητικός.
«Το θέμα των καταχρηστικών οχλήσεων από τις εισπρακτικές εταιρείες, ιδίως τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, έχει πάρει τη μορφή χιονοστιβάδας από πλευράς καταγγελιών. Παρά την ύπαρξη στην ουσία αλλεπάλληλων νομοθετικών διατάξεων, αλλά και σχετικών εγκυκλίων από τη γενική γραμματεία καταναλωτή δεν συμμορφώνονται προς τη νομιμότητα, δηλαδή οι καταγγελίες που λαμβάνουμε είναι για οχλήσεις όχι μόνο προς τους ίδιους τους δανειολήπτες αλλά στους εργασιακούς τους χώρους, όπου ενημερώνουν τρίτα πρόσωπα το ότι οφείλουν».
ΕΡ: Έχουν γίνει κάποιες αγωγές γνωρίζετε, έχουν κερδηθεί κάποια δικαστήρια;
ΑΠ: Όσες αγωγές έχουν κατατεθεί ή μηνυτήριες αναφορές, τουλάχιστον αυτές που εμείς έχουμε υπόψη μας ή έχουμε χειριστεί ή έχουμε συμβάλει, τα τελευταία δύο χρόνια έχουνε εκδικαστεί περίπου δέκα τέτοιες υποθέσεις και οι δέκα έχουνε κερδηθεί, είτε στο ποινικό μέρος είτε στο αστικό μέρος και μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις, πέραν των αγωγών ή των μηνυτήριων αναφορών που εκδικάστηκαν, είτε τα στελέχη των εισπρακτικών εταιρειών είτε οι ίδιες οι εισπρακτικές εταιρείες προσπάθησαν να κλείσουν εξωδικαστικά το θέμα με έγγραφη γνώμη και ότι άλλο συμφωνήθηκε.
ΕΡ: Υπήρξε κάποια αποζημίωση;
ΑΠ: Για τα θέματα των αποζημιώσεων σε πρωτόδικο επίπεδο υπάρχουν ορισμένες αποφάσεις και εκκρεμεί και ένας σημαντικός αριθμός, η αποζημίωση που εδράζεται, εδράζεται στο γεγονός της ψυχικής οδύνης και της ηθικής βλάβης, ανάλογα με το είδος της ζημιάς, ανάλογα εάν έχει γίνει παραβίαση προσωπικών δεδομένων, όπως έχουμε περίπτωση δανειολήπτριας που στις 9 η ώρα το βράδυ τηλεφώνησαν στον ιδιοκτήτη του διαμερίσματος που ενοικίασε και του είπανε, αφού δεν την βρήκαν την ίδια, να προσέχει γιατί η ίδια είναι αφερέγγυα και μπορεί να χάσει τα μισθώματά του. Όπως και στην περίπτωση βλάβης υγείας, κάποιο πρόβλημα υγείας εξαιτίας του τρόμου που θα έχουν υποστεί, εκεί πλέον δεν μιλάμε για 6.000€, μιλάμε για πολλές δεκάδες χιλιάδες ευρώ αγωγή που μπορεί να τεκμηριωθεί και να κερδηθεί.
Για τις απειλές που δέχονται οι καταναλωτές από τις εισπρακτικές εταιρίες, μίλησε ο νομικός σύμβουλος της ΕΚΠΟΙΖΩ Βίκτωρ Τσιαφούτης.
«Έχουμε εκατοντάδες καταγγελίες υπερχρεωμένων καταναλωτών - μελών της ΕΚΠΟΙΖΩ, οι οποίοι διαμαρτύρονται για παράνομες, παρελκυστικές, απρεπείς, επιθετικές συμπεριφορές από εισπρακτικές εταιρείες και από δικηγορικά γραφεία τα οποία υποκαθιστούν πλέον τις εισπρακτικές εταιρείες. Είναι η κατάσταση στο απροχώρητο, οχλούνε περισσότερες από μία ή δύο ή τρεις ή πέντε ή δέκα φορές ακόμα μέσα σε μία ημέρα, προσβάλουν, ενοχλούν συγγενείς ή φίλους των οφειλετών, απειλούν ότι θα τους πάρουν το σπίτι, απειλούν ότι ακόμα και φυλακή θα πάνε, πράγματα τα οποία είναι αστειότητες, απειλούν ότι θα τους κάνουν ρεζίλι στη γειτονιά και μάλιστα άτομα με ειδικές ανάγκες, ΑΜΕΑ ή ακόμα και ηλικιωμένους. Δυστυχώς υπάρχουνε πάρα πολλοί οι οποίοι χωρίς να είναι δικηγόροι αντιποιούνται το δικηγορικό επάγγελμα και παίρνουν τηλέφωνο για να απειλήσουν και για να πιέσουν να καταβάλουν οι οφειλέτες στην τράπεζα και όταν τους ρωτάει ο οφειλέτης: «Αφού μου λέτε ότι είστε δικηγόρος πείτε μου παρακαλώ τον αριθμό μητρώου σας», κατευθείαν κλείνουν το τηλέφωνο. Από εκεί και πέρα υπάρχουν και δικηγορικά γραφεία τα οποία δυστυχώς λειτουργούν σαν εισπρακτικές εταιρείες. Έχουν διαβιβαστεί και σχετικές καταγγελίες και στο δικηγορικό σύλλογο».