Νέο ρεκόρ ύψους 40,2 δισεκατομμυρίων ευρώ για το 2014, έως και 2,2% αύξηση από το 2013 σημείωσε η οικονομική συνεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στην Ευρώπη.
Οι άμεσες δαπάνες που δημιουργούνται από την κρουαζιέρα ανέρχονται σε 16,6 δισ. ευρώ, από 16,2 δισ. το 2013. Τα στοιχεία αυτά δημοσιοποίησε σήμερα η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA).
Το 2014, η κρουαζιέρα έχει δημιούργησε περίπου 10.000 νέες θέσεις εργασίας στην Ευρώπη με συνολικά 349.000 εργαζομένους στον κλάδο και τους σχετικούς μ’ αυτόν τομείς, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 82.000 θέσεων να αντιστοιχούν αποκλειστικά στην κρουαζιέρα. Οι μισθοί και άλλα οφέλη για τους Ευρωπαίους εργαζομένους έφτασαν τα 10,75 δισ. ευρώ.
«Η συνεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στην οικονομική ανάκαμψη της Ευρώπης είναι ζωτικής σημασίας. Το 2014, η κρουαζιέρα απέφερε περίπου 40 δις ευρώ στην ευρωπαϊκή οικονομία και δημιούργησε σχεδόν 350.000 ευρωπαϊκές θέσεις εργασίας, από τις οποίες πάνω από 80.000 ήταν στον κλάδο της κρουαζιέρας. Αυτά τα πρωτοφανή αποτελέσματα είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς από όλους μας και πρέπει να είμαστε περήφανοι και να συνεχίσουμε προς αυτή την κατεύθυνση». δήλωσε ο Pierfrancesco Vago, Πρόεδρος της CLIA Ευρώπης.
Στη συνέχεια όμως έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου αφού ο αριθμός ταξιδιωτών που επιβιβάζονται από ευρωπαϊκά λιμάνια μειώθηκε:
«Παρόλο που η μελλοντική ανάπτυξη είναι εφικτή στην Ευρώπη, δεν είναι καθόλου εξασφαλισμένη», ενώ ανέφερε ότι «παρά το ρεκόρ που σημειώθηκε με 6,4 εκατομμύρια Ευρωπαίους κατοίκους να κάνουν κρατήσεις για κρουαζιέρες το 2014 και τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία να σημειώνουν ρεκόρ παραγγελιών για κατασκευή νέων κρουαζιερόπλοιων, παραμένοντας στο επίκεντρο για τη ναυπήγηση νέων πλοίων ανά τον κόσμο, υπάρχουν κάποιες ανησυχίες. Για παράδειγμα, ο αριθμός επιβίβασης στις κρουαζιέρες στα ευρωπαϊκά λιμάνια σημείωσε μείωση κατά 3,68%, φτάνοντας τους 5,85 εκατομμύρια επιβάτες» και προσέθεσε:
«Αυτή η πτωτική τάση που υπάρχει στην επιλογή της Ευρώπης ως προορισμό είναι αποτέλεσμα των σοβαρών δυσκολιών που υπάρχουν για ανάπτυξη. Αν αγνοηθούν αυτά τα εμπόδια υπάρχει κίνδυνος να μείνουν ανεκμετάλλευτες οι προοπτικές που προσφέρει η κρουαζιέρα και να υπάρξει στασιμότητα έναντι της οικονομικής άνθησης για την οποία όλοι έχουμε εργαστεί σκληρά. Η Ευρώπη πρέπει να αντιμετωπίσει τους κινδύνους αυτούς εφαρμόζοντας περιβαλλοντική νομοθεσία με έναν αρμονικό τρόπο, να απλοποιήσει τις διαδικασίες θεώρησης visa, να επενδύσει στις παράκτιες περιοχές και να βελτιώσει τις λιμενικές υποδομές».
Σύμφωνα με την CLIA Ευρώπης και τον απολογισμό για την Οικονομική Συνεισφορά 2015, 6,4 εκατομμύρια Ευρωπαίοι επέλεξαν την κρουαζιέρα ως είδος διακοπών το 2014, παρουσιάζοντας μια αύξηση 0,5% σε σχέση με το 2013 που αντιπροσωπεύει το 30% όλων των επιβατών που επιλέγουν κρουαζιέρες, παγκοσμίως.
Η Ευρώπη είναι, επίσης, ένας σημαντικός προορισμός για τους επιβάτες της κρουαζιέρας από όλον τον κόσμο, προσελκύοντας σημαντικές τουριστικές επενδύσεις και δαπάνες. Περίπου 5,85 εκατομμύρια επιβάτες επιβιβάστηκαν σε κρουαζιερόπλοια από ευρωπαϊκά λιμάνια το 2014, εμφανίζοντας μείωση 3,6% από το 2013. Περίπου ένα εκατομμύριο επιβάτες ήρθαν εκτός Ευρώπης.
Ναυπηγήσεις
Η Ευρώπη παραμένει το κέντρο της ναυπήγησης κρουαζιερόπλοιων. Οι δαπάνες για νέες κατασκευές και συντήρηση έχουν αυξηθεί για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, μετά από τρία χρόνια ύφεσης που έληξε το 2012. Mέχρι το 2018 αναμένεται να γίνει παραγγελία 29 νέων πλοίων συνολικής αξίας περίπου 16 δισεκατομμυρίων ευρώ. Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία, τα οποία έχουν χτίσει τα πιο μοντέρνα και καινοτόμα κρουαζιερόπλοια, είχαν αύξηση 12,8% στα έσοδά τους από νέες κατασκευές και συντήρηση από το 2013. Το 2014, οι γραμμές κρουαζιέρας ξόδεψαν 4,55 δις ευρώ σε νέες κατασκευές και ανακαινίσεις στην Ευρώπη, η τρίτη ετήσια αύξηση.
Ο Κυριάκος Αναστασιάδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Celestyal Cruises και Εκτελεστικό μέλος της CLIA Ευρώπης, ανέφερε: «Τόσο στην Ευρώπη, όσο και στην Ελλάδα, η κρουαζιέρα είναι ένας δυναμικός κλάδος τουρισμού που αποφέρει σημαντικά και πολύπλευρα οφέλη στην εθνική οικονομία. Η Ελλάδα, αποτελώντας έναν από τους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας παγκοσμίως, έχει πολλές δυνατότητες για εξέλιξη αρκεί να θέσει σε άμεση εφαρμογή ένα εθνικό στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης που να περιλαμβάνει ένα δίκτυο 6-7 λιμανιών. Είναι δε η πιο κατάλληλη στιγμή να αξιοποιήσουμε τη θέληση των εταιρειών κρουαζιέρας για συμμετοχή σε αυτή την αναπτυξιακή προοπτική των λιμανιών. Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να συγκληθεί – όπως έχει επίσημα εξαγγελθεί – η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή ώστε να τεθούν οι στόχοι και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και να μη χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος.»
Η Ελλάδα
Σημαντικά στοιχεία για την Ελλάδα αντίστοιχα:
· Άμεσες δαπάνες ύψους 506 εκατομμυρίων από τον κλάδο της κρουαζιέρας
· Αμοιβές ύψους 190 εκατομμυρίων σε εργαζόμενους
· Δημιουργία 10.136 νέων θέσεων εργασίας
Σημαντικά στοιχεία που δημοσίευσε η CLIA Ευρώπης:
· 42 εταιρείες κρουαζιέρας που εδρεύουν στην Ευρώπη, λειτουργούν 123 κρουαζιερόπλοια με χωρητικότητα περίπου 146.000 χαμηλότερων κλινών
· Επιπλέον 60 κρουαζιερόπλοια με χωρητικότητα περίπου 89.000 κλινών έχουν αναπτυχθεί στην Ευρώπη από 18 μη-ευρωπαϊκές εταιρείες κρουαζιέρας
· 40,2 δισ. ευρώ οικονομική συνεισφορά
· 16.6 δισ. ευρώ σε άμεσες δαπάνες από τα κρουαζιερόπλοια, τους επιβάτες και τα πληρώματα τους
· Δημιουργία 348.930 θέσεων εργασίας
· Παροχή 10.75 δισ. ευρώ για αμοιβές εργαζομένων
protothema.gr