μνημόνιο και τα μέτρα που περιλαμβάνει η ΓΣΕΒΕΕ, που σε ανακοίνωση της, παραθέτει
αναλυτικά, τι σημαίνει για κάθε κλάδο ξεχωριστά.
διαπραγματεύσεων με σκοπό ένα τρίτο πρόγραμμα χρηματοδοτικής στήριξης της
ελληνικής οικονομίας αυτό που αποφεύχθηκε δεν ήταν μια σχεδιασμένη επιστροφή σε
εθνικό νόμισμα αλλά η ασύντακτη χρεοκοπία της χώρας. Παρόλα αυτά, τα προαπαιτούμενα
μέτρα για την έναρξη της διαδικασίας διαπραγματεύσεων έτσι όπως αυτά έχουν
εισαχθεί προς ψήφιση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο είναι εντόνως υφεσιακά.»
οικονομία θα φανούν πρώτα στη μείωση του ΑΕΠ, η οποία σύμφωνα με τις εκτιμήσεις
του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ θα κυμανθεί περίπου στο 3,5% και σε μια περαιτέρω μείωση του
μέσου καθαρού διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών. Τούτο, θα έχει προφανείς
συνέπειες στην κατανάλωση, την εγχώρια παραγωγή και τον επενδυτικό σχεδιασμό
των επιχειρήσεων.
ακόλουθα μέτρα:
εισοδήματα του έτους
προκαταβολής φόρου στο 100% από το 55% (το 2015 η αντίστοιχη αύξηση θα είναι
στο 75%).
6%) και επικουρικών συντάξεων (από 0% στο 6%).
δραστηριότητας (από το 13% στο 26%)
άλλες παραμετροποιήσεις (δανειακή υποχρέωση, μη μισθωμένο κλπ)
Επιπρόσθετα, η υφεσιακή επίδραση θα προκληθεί και από την αύξηση της έμμεσης
φορολογίας.
2014, που δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο του 2015, η μέση μηνιαία καταναλωτική δαπάνη
μειώθηκε από τα 1956,42€ το 2010, στα 1460,52€ το 2014. Η μείωση αυτή
υπερβαίνει το 25% μεσοσταθμικά.
δέχτηκαν το ισχυρότερο πλήγμα ως προς το σκέλος της ζήτησης ήταν οι εξής:
υποχώρησε από τα 351,67€ στα 299,79€ (μείωση 14,7%, γεγονός που αντανακλά τη
σχετική ανελαστικότητα στην κατανάλωση αυτών των αγαθών)
τα 140,84€ στα 85,7€ (μείωση 39,2%)
2010 στα 195,29€ το 2014 (μείωση 14,7%)
στα 105,76€ το 2014 (μείωση 15%). Σε αυτήν την κατηγορία υπάρχει ανελαστική
τάση, αλλά και σημαντική επιβάρυνση λόγω της αύξησης της συμμετοχής των
νοικοκυριών στη συμμετοχή για φάρμακα και ιατρικές εξετάσεις.
το 2010 στα 184,82€ το 2015 (μείωση 30,2%)
δαπάνη μειώθηκε από τα 209,75€ στα 143,9€ (μείωση 31,6%) Με τις αυξήσεις των
συντελεστών ΦΠΑ στα είδη διατροφής, τις μετακινήσεις και την εστίαση (από το
13% στο 23%) αναμένεται σημαντική αύξηση των τελικών τιμών σε όλες αυτές τις
κατηγορίες, με τους καταναλωτές να επιβαρύνονται σημαντικά στα αγαθά στα οποία
υπάρχει χαμηλή ελαστικότητα ζήτησης (βασικά είδη, στέγαση, υγεία και
μεταφορές).
της συνολικής δαπάνης ανά νοικοκυριό κατά 60€ μηνιαία (720€ ετησίως). Με
δεδομένη την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ στις νησιωτικές περιοχές, την
κατάργηση του μειωμένου φόρου πετρελαίου θέρμανσης και την αύξηση των
επιβαρύνσεων στους επαγγελματίες του πρωτογενούς τομέα (φορολόγηση αγροτικών προϊόντων),
αναμένονται σημαντικές επιπρόσθετες αυξήσεις τιμών στην αλυσίδα παραγωγής και
διακίνησης των προϊόντων του αγροδιατροφικού κλάδου, που τελικά θα
μετακυλιστούν στον τελικό καταναλωτή.
εισοδήματος και καταναλωτικής δαπάνης των νοικοκυριών, και οι ανελαστικές
δαπάνες αφορούν τα είδη διατροφής, την υγεία και τη στέγαση, τότε αναμένουμε
ότι με την επιβολή νέων έμμεσων φορολογικών επιβαρύνσεων, θα έχουμε
ανακατεύθυνση της δαπάνης των νοικοκυριών υπέρ των ανελαστικών αγαθών (βασικά
είδη, στέγαση, υγεία και μεταφορές) και εις βάρος της κατανάλωσης αγαθών με
υψηλή ελαστικότητα ζήτησης (εστίαση, ένδυση- υπόδηση, ψυχαγωγία). Συνεπάγεται
ότι με βάση τις υποθέσεις αυτές, θα αναμένουμε περαιτέρω μείωση κύκλου εργασιών
κυριότερα στον κλάδο εστίασης και ένδυσης- υπόδησης, με σοβαρές επιπτώσεις στην
απασχόληση των κλάδων αυτών.
ΟΟΣΑ ως προαπαιτούμενο για την εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Αξίζει να
σημειωθεί ότι από το σύνολο των 300 διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που είχαν
προταθεί στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, μόνο ένα μικρό μέρος δεν έχει εφαρμοσθεί
ολοκληρωτικά εξ αιτίας της προφανούς αναποτελεσματικότητας των μέτρων αυτών για
τη βελτίωση της εγχώριας παραγωγικής δυναμικής. Ειδικότερα, οι μεταρρυθμίσεις
που προέβλεπαν
ψωμιού εκτός των παραδοσιακών τρόπων
πλήρους απαξίας των ελληνικών παραγωγικών τάξεων, διότι δεν αντιμετώπιζαν
κανένα πρόβλημα εξωστρέφειας, καινοτομίας και ανασυγκρότησης της ελληνικής
παραγωγικής βάσης, αλλά συντελούσαν στη μεγέθυνση της συγκέντρωσης και τη
μείωση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της χώρας.
μέτρων δε θα επέλθει παραγωγική αναδιάρθρωση, ούτε αύξηση απασχόλησης.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
καταναλωτών λόγω της αύξησης της έμμεσης φορολόγησης, όσο και μείωση των
ονομαστικών διαθέσιμων εισοδημάτων λόγω της αύξησης της άμεσης φορολόγησης και
της μείωσης των συντάξεων. Είναι προφανές ότι η ελληνική οικονομία θα εισέλθει
εκ νέου σε βαθιά ύφεση. Γεγονός που σηματοδοτεί νέα κλεισίματα επιχειρήσεων και
περαιτέρω αύξηση της ανεργίας. Με βάση την ασφυκτική κατάσταση στην οποία
βρίσκεται η οικονομία και δεδομένου ότι η κατάσταση αυτή θα επιδεινωθεί το
καλύτερο που μπορούμε να προσδοκούμε είναι η γρήγορη σταθεροποίηση της
οικονομίας στα νέα δεδομένα.
επενδύσεις, αξιοποίηση του πακέτου για την ανάπτυξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
και δικαιότερη αναδιανομή του παραγόμενου πλούτου προς τις πιο αδύναμες
κοινωνικά ομάδες. Βασική προϋπόθεση για την επίτευξη του δύσκολου αυτού στόχου
είναι η σταθερή πολιτική κατάσταση στην χώρα μας.
του 3ου προγράμματος στήριξης να προβούν θαρραλέα και με αμοιβαία σε
αναπροσανατολισμό της στείρας οικονομικής πολιτικής λιτότητας και
επανακαθορισμό των στόχων για την ελληνική οικονομία.
Ο φόρος κερδών είναι 29%, η προκαταβολή φόρου για το 2015 είναι 75%. Παράλληλα,
υπάρχουν οι επιβαρύνσεις του τέλους επιτηδεύματος και της έκτακτης εισφοράς
αλληλεγγύης. Αν ο επιχειρηματίας έχει ένα κατάστημα, τότε πρέπει να πληρώσει
τέλος επιτηδεύματος 650€.
θα ήταν 0,7% eisodima
εισόδημα, τη ζήτηση και την κατανάλωση
*Δε λαμβάνεται υπόψη το γεγονός ότι για τις ανάγκες
στέγασης, ο επιχειρηματίας θα πρέπει είτε να πληρώνει ενοίκιο κύριας κατοικίας,
είτε να πληρώνει ΕΝΦΙΑ.»