Το πλαίσιο των μέτρων και των διαρθρωτικών αλλαγών που έχει ανάγκη η
ελληνική οικονομία είναι όλα όσα είχαν αποτυπωθεί στις προαπαιτούμενες
δράσεις του πρώτου μνημονίου (δεν υλοποιήθηκαν και μεταφέρθηκαν στο
δεύτερο μνημόνιο) και αυτά που είχαν καταγραφεί ως εκκρεμότητες στο
δεύτερο μνημόνιο (τον Ιούλιο του 2014) το οποίο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
Οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν αφορούν:
αφορούν τον περιορισμό των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων (έχουν ήδη
συμφωνηθεί) και αλλαγές στη δομή του συστήματος (ενοποιήσεις Ταμείων
κ.λπ.) και την εξίσωση του ύψους εισφορών και παροχών σε όλα τα Ταμεία.
τις απολύσεις που θα κινείται στα ευρωπαϊκά πρότυπα, και θα πρέπει να
είναι έτοιμο το τελευταίο τρίμηνο του 2015.
διάρκεια της διαπραγμάτευσης θα επιδιώξει να διατηρήσει το σημερινό
καθεστώς για τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα, το ψωμί, το γάλα, τις
Κυριακές.
καρτέλ σε χονδρικό εμπόριο, κατασκευές, ηλεκτρονικό εμπόριο, μέτρα τα
οποία μελέτησε και υπέδειξε ο ΟΟΣΑ.
Δημοσίου και στο ενιαίο και στα ειδικά μισθολόγια. Επίσης η κυβέρνηση
δεσμεύθηκε να μειώσει τη γραφειοκρατία με τη δημιουργία «one stop shop»
για τις επιχειρήσεις και άλλες παρεμβάσεις που υπέδειξε ο ΟΟΣΑ.
φορολογικής μεταχείρισης για τους αγρότες με ομαλή αποκλιμάκωση της
επιδότησης πετρελαίου αλλά και στην αύξηση του φόρου των αγροτικών
εισοδημάτων.
εφαρμογή νέου ολοκληρωμένου σχεδίου καταπολέμησης της φοροδιαφυγής με
μέτρα για την on line είσπραξη του ΦΠΑ, έλεγχο των αδήλωτων καταθέσεων
μέσω διασταύρωσης των τραπεζικών συναλλαγών στην Ελλάδα και στο
εξωτερικό και τη θέσπιση περιουσιολογίου.
της οικονομίας. Το στίγμα έσπευσε να δώσει προκαταβολικά ο βουλευτής της
ΝΔ, πρώην αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ο οποίος
επικαλούμενος πηγές και στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και
της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δίνει την εξής εικόνα:
το 2015 οι αρχικές εκτιμήσεις προέβλεπαν ανάπτυξη 2,9% (προβλέψεις
Νοεμβρίου 2014), στη συνέχεια αναθεωρήθηκαν στο 2,5% (προβλέψεις
Φεβρουαρίου 2015), αργότερα διαμορφώθηκαν στο 0,5% (προβλέψεις Μαΐου
2015).
ελληνικής οικονομίας έχει πλήρως ανατραπεί από το +2,5% (ισχυρή
ανάπτυξη) στο -2% ως -4%.
οποίες ήταν σταθερές από τον Νοέμβριο του 2014 ως τον Φεβρουάριο του
2015 αναθεωρήθηκαν προς το δυσμενέστερο.
στις 8 Ιουλίου 2015, πραγματοποιήθηκε με επιτόκιο 2,97%, όταν η
αντίστοιχη, στις 7 Ιανουαρίου 2015, είχε γίνει με επιτόκιο 2,30%.
2015, οι τόκοι που καλείται να πληρώσει το Δημόσιο αυξήθηκαν κατά 171
εκατ. ευρώ ή 5,5% έναντι των τόκων του αντίστοιχου εξαμήνου του 2014.
υστέρηση 2,4 δισ. ευρώ από τους στόχους και οι Οργανισμοί Κοινωνικής
Ασφάλισης εμφανίζουν, από τον Μάρτιο του 2015, πρωτογενή ελλείμματα.
για πρωτογενές πλεόνασμα 1% του ΑΕΠ το 2015, παρά τη λήψη νέων μέτρων
λιτότητας από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ / ΑΝΕΛ, ύψους άνω των 8 δισ. ευρώ, τη
διετία 2015-2016.
Τακτικό Προϋπολογισμό όσο και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
είναι 17,4% (διαμορφώνεται στα 202 εκατ. ευρώ, έναντι ετήσιου στόχου
1,16 δισ. ευρώ και επιχορήγησης 762 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή
περίοδο).
(διαμορφώνεται στα 280 εκατ. ευρώ, έναντι ετήσιου στόχου 1,4 δισ. ευρώ
και χορήγησης 439 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο).
(διαμορφώνεται στο 1,15 δισ. ευρώ, έναντι ετήσιου στόχου 6,4 δισ. ευρώ
και 2,4 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο).
των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα.
αποτέλεσμα η χρηματοδότησή του να γίνεται, κυρίως, μέσω του
Ευρωσυστήματος.
διαμορφώνεται πλέον περίπου στα 87 δισ. ευρώ, από μηδέν στο τέλος του
2014.
περίπου στα 127 δισ. ευρώ, υπερβαίνοντας, για πρώτη φορά, το ύψος των
καταθέσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
μεγάλο βαθμό, καθώς αυξήθηκαν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ως αποτέλεσμα
του αρνητικού αντίκτυπου της πολιτικής αβεβαιότητας - από τα τέλη του
2014 - στην οικονομική δραστηριότητα και στην κουλτούρα πληρωμών και,
κυρίως, της μεγάλης επίπτωσης από την τραπεζική αργία και τον έλεγχο
στην κίνηση κεφαλαίων.
αποτέλεσμα να καθίσταται αναγκαία η σύναψη ενός νέου, μεγάλου δανείου,
ύψους 82 - 86 δισ. ευρώ.
ιδιωτικό τομέα, μέσα στο 2015, με αποτέλεσμα η μερική μόνο αποπληρωμή
τους να απαιτεί νέο δανεισμό.
Κυβέρνησης, με αποτέλεσμα, για να αποκατασταθεί ένα μέρος των
αποθεματικών και για να επιστραφεί ένα μέρος των ταμειακών διαθεσίμων
των ασφαλιστικών ταμείων, των ΟΤΑ και των ΔΕΚΟ, να απαιτείται επιπλέον
δανεισμός.