Αντίθετα, με το σχέδιο της κυβέρνησης η βάση υπολογισμού των συντάξεων, δηλαδή οι συντάξιμες αποδοχές, δίνουν μικρότερο ποσό αποδοχών, επί του οποίου στη συνέχεια γίνεται ο υπολογισμός της σύνταξης.
Η μελέτη λαμβάνει ως υποδείγματα, ασφαλισμένους του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, με τις εξής παραδοχές:
α) συνολικά 35 χρόνια ασφάλισης στα οποία περιλαμβάνονται και τα έτη πριν από το 2010, αλλά και τα έτη ασφάλισης μετά την 1-1-2011 όταν άρχισε να ισχύει ο ν.3863/10 των Λοβέρδου-Κουτρουμάνη,
β) διαφορετικά μισθολογικά κλιμάκια έναρξης του εργασιακού βίου των ασφαλισμένων-εργαζομένων, με μικτούς μισθούς των 800 ευρώ, των 1.000 ευρώ, των 1.400 ευρώ και των 3.000 ευρώ.
Σύμφωνα με αποκλειστικό δημοσίευμα της «Ναυτεμπορικής», η αναλογιστική μελέτη αποκωδικοποιεί τις συνέπειες στις συντάξιμες αποδοχές, που προβλέπει το σχέδιο ασφαλιστικής μεταρρύθμισης της κυβέρνησης.
Από την αναλογιστική μελέτη που εκπόνησε η εταιρεία Prudential Solutions Ltd προκύπτει το εξής βασικό συμπέρασμα για τους συντελεστές αναπλήρωσης των συντάξεων:
Με το σχέδιο της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης που προτείνει η κυβέρνηση τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων κυμαίνονται για μισθούς από 800 ευρώ έως 5.800 ευρώ σε μία κλίμακα που ξεκινά από το 44,14% για τις υψηλές συντάξεις και φθάνουν έως το 77,86% για τις χαμηλές συντάξεις, ενώ με τον ν.3863 τα ποσοστά αναπλήρωσης για το ίδιο εύρος μισθών είναι από 59,75% έως και 70,86%.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της αναλογιστικής μελέτης που διαπερνά όλο τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων είναι ότι ο υπολογισμός με το νόμο Λοβέρδου – Κουτρουμάνη δημιουργεί υψηλότερη βάση υπολογισμού των συντάξεων, δηλαδή, δίνει πιο υψηλές μέσες συντάξιμες αποδοχές επί των οποίων στη συνέχεια γίνεται ο υπολογισμός με βάση τα ποσοστά αναπλήρωσης.
Αντίθετα, με το σχέδιο της κυβέρνησης η βάση υπολογισμού των συντάξεων, δηλαδή οι συντάξιμες αποδοχές, δίνουν μικρότερο ποσό αποδοχών, επί του οποίου στη συνέχεια γίνεται ο υπολογισμός της σύνταξης.
Στο σχέδιο της κυβέρνησης, οι αισθητές απώλειες που προκύπτουν από την ανταποδοτική σύνταξη, ειδικά σε μισθούς πάνω από 1.400 ευρώ, αναπληρώνονται εν μέρει από τη χορήγηση της εθνικής σύνταξης των 384 ευρώ σε όλους χωρίς εισοδηματικά κριτήρια.
Για τον λόγο αυτό από την κυβερνητική πρόταση οι κυρίως ωφελημένοι είναι οι χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι, κυρίως όσοι έχουν μισθούς μικρότερους από 1.200-1.300 ευρώ, που πληρώνουν και μικρότερες ασφαλιστικές εισφορές, ενώ οι μεγάλοι χαμένοι είναι οι μισθωτοί με αποδοχές άνω των 1.400 ευρώ.
Για να γίνει κατανοητό το αποτέλεσμα της αναλογιστικής μελέτης, αξίζει να επισημάνουμε τα εξής:
α) Με βάση τον νόμο Λοβέρδου-Κουτρουμάνη, η σύνταξη των μισθωτών που ασφαλίστηκαν στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ πριν από την 1.1.1993 και χαρακτηρίζονται ως «παλαιοί ασφαλισμένοι», υπολογίζεται για 35 έτη ασφάλισης με ποσοστό αναπλήρωσης επί των συντάξιμων αποδοχών 2% ετησίως.
β) Η σύνταξη των μισθωτών που είναι «νέοι ασφαλισμένοι», δηλαδή έχουν ασφαλιστεί μετά την 1.1.1993, υπολογίζεται για 35 έτη ασφάλισης με ποσοστό αναπλήρωσης 2% ετησίως.
γ) Σύμφωνα με το ν.3863/10 που ισχύει μέχρι σήμερα, όλα ανεξαιρέτως τα έτη ασφάλισης που έχει διανύσει ένας εργαζόμενος μέχρι την 31-12-2010 υπολογίζονται με συντελεστή αναπλήρωσης 2% ετησίως.
Για τον λόγο αυτό το τελικό ποσό της σύνταξής του είναι μεγαλύτερο, εάν συγκριθεί με τον τρόπο υπολογισμού που περιλαμβάνει το ασφαλιστικό σχέδιο της κυβέρνησης.
Παράδειγμα: Ένας εργαζόμενος με 800 ευρώ αρχικό μισθό και 35 χρόνια δουλειάς, από τα οποία τα 30 έτη είναι μέχρι την 31-12-2010 και τα υπόλοιπα 5 έτη μετά την 1-1-2011, έχει για κάθε ένα από τα πρώτα 30 έτη ασφάλισης ποσοστό αναπλήρωσης 2%.
Μετά την 1-1-2011 έχει ποσοστά αναπλήρωσης των 5 ετών 0,80% για κάθε ένα έτος ασφάλισης. Σε αυτά θα προστεθεί και η αναλογία των πέντε/τριακοστών πέμπτων των 360 ευρώ, δηλαδή τα 51 ευρώ που αντιστοιχεί στη βασική σύνταξη.
Έτσι, αθροιστικά θα έχει μέσες συντάξιμες αποδοχές 1.067 ευρώ (στήλη 3) και θα λάβει σύνταξη 756 ευρώ (στήλη 8) με ποσοστό αναπλήρωσης 70,86% (στήλη 9).
δ) Με την πρόταση του σχεδίου της κυβέρνησης επέρχεται μια ριζική ανατροπή σε όλο το προηγούμενο σύστημα υπολογισμού του ν. 3863/10 επί των συντάξιμων αποδοχών και των ετήσιων ποσοστών αναπλήρωσης.
Ποια είναι αυτή η ανατροπή; Η κατάργηση για τα χρόνια έως το 2010 του ετήσιου ποσοστού αναπλήρωσης των συντάξεων ύψους 2%.
Έτσι, προκαλείται μια σοβαρή μείωση στη βάση των συντάξιμων αποδοχών επί της οποίας υπολογίζεται η σύνταξη, αφού τα ποσοστά αναπλήρωσης ουσιαστικά έρχονται να πολλαπλασιάσουν ένα πολύ μικρότερο ποσό συντάξιμων αποδοχών.
Για τον λόγο αυτό, με βάση το σχέδιο της κυβέρνησης, τα 800 ευρώ αρχικός μισθός δίνουν συντάξιμες αποδοχές 952 ευρώ και συνολική σύνταξη 741 ευρώ, παρά το γεγονός ότι έχουν ποσοστό αναπλήρωσης 77,85%.
ε) Στο σχέδιο της κυβέρνησης υπάρχει μόνο μετά τα 39 χρόνια ποσοστό αναπλήρωσης 2%, ενώ μέχρι τα 30 χρόνια ασφάλισης φθάνει κλιμακωτά έως και 1,42%.
Αντίθετα με τον νόμο 3863/10, όλα τα χρόνια ασφάλισης μέχρι την 31-12-10 υπολογίζονται με ετήσιο ποσοστό αναπλήρωσης 2%.