Με ύφεση 0,7% του ΑΕΠ αναμένεται να κλείσει το τρέχον έτος, με δεδομένο όπως αναλύει η ΕΛΣΤΑΤ, ότι το 2015 η οικονομία θα βρίσκονταν σε στασιμότητα (μηδενική ανάπτυξη ), αλλά τα μέχρι τώρα στοιχεία οδηγούν την υπηρεσία στο συμπέρασμα ότι η ύφεση θα είναι σχεδόν διπλάσια κοντά στο 1,2 -1,3% του ΑΕΠ αν όλα πάνε καλά για το υπόλοιπο του χρόνου. Τούτο έχει ως αποτέλεσμα να αλλάζει και τα δεδομένα της διαπραγμάτευσης που γίνεται στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος, αφού ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ θα απαιτήσει περισσότερα μέτρα.
Ένα μέτρο για το «πόσο περισσότερα» δίνει η νόρμα που έχει ο ΟΟΣΑ και την οποία ακλουθεί και η Ευρώπη και η οποία θέλει για κάθε 1% ύφεσης να χάνονται έσοδα ίσα με το 0,5% του ΑΕΠ.
Αν το μεταφέρει κανείς στις προβλέψεις για την Ελλάδα, βαθύτερη ύφεση κατά 0,5-0,7% του ΑΕΠ, θα έχει ως άμεση συνέπεια την απώλεια εσόδων ύψους 0,25% έως 0,35% του ΑΕΠ δηλαδή από 435 έως 600 εκατ. ευρώ χωρίς να υπολογιστεί καμία άλλη απόκλιση σε όλες τις υπόλοιπες προβλέψεις για τους επιμέρους κλάδους εσόδων.
Ωστόσο, η διαπραγμάτευση ξεκίνησε με αμφισβήτηση, εκ μέρους των δανειστών, προβλέψεων για έσοδα ύψους 850 εκ. ευρώ, η οποία ακόμη δεν έχει κλείσει.
Πού ψάχνουν για νέα έσοδα
Το πού θα βρεθούν αυτά τα πρόσθετα έσοδα μπορεί να απαντηθεί από το γεγονός ότι ένα από τα πολλά μεγάλα θέματα που βρίσκονται υπό διαπραγμάτευση είναι και η αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος.
Παρότι βρισκόμαστε ακόμη μπροστά σε μια ημιτελή πρόταση που κατέθεσε την περασμένη ομάδα το ΥΠΟΙΚ στους θεσμούς, η οποία περιελάμβανε και τον υψηλό συντελεστή του 50% για τα εισοδήματα άνω των 60.000 ευρώ , ο στόχος της πρότασης ήταν να έχει περισσότερα έσοδα ύψους 360 εκ. ευρώ.
Ο στόχος μπορεί να αλλάξει, αν προστεθούν κάποιες ενδιάμεσες κλίμακες ανάμεσα στο 22% που προβλέπεται για εισοδήματα μέχρι 22.000 ευρώ το 32% για τα εισοδήματα από 25.001 έως 42.000 ευρώ και 42% για εισοδήματα από τις 42.001 έως τις 60.000 ευρώ. Βεβαίως έτσι θα χαλούσε η ιδέα της αναδιανομής των βαρών στα υψηλά εισοδήματα με την οποία θέλει να συνοδεύσει η Κυβέρνηση τις αλλαγές. Εξετάζονται επίσης εναλλακτικά σενάρια με τα αυτοτελώς φορολογούμενα εισοδήματα (ενοίκια μερίσματα τόκοι καταθέσεων).
Μέχρι στιγμής πάντως, τεχνικά κλιμάκια και επιτελείς του ΥΠΟΙΚ σβήνουν και γράφουν εξετάζοντας διαφορετικά σενάρια.