Στα όρια της κατάρρευσης έχουν οδηγηθεί αρκετές μεγάλες και γνωστές επιχειρήσεις στη χώρα μας οι οποίες έχουν πέσει θύματα της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης. Η πραγματική διάσταση ωστόσο αυτής της δραματικής κατάστασης θα φανεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2016 και κυρίως κατά το 2017, με βασικό στοιχείο την περαιτέρω συγκέντρωση κεφαλαίων και το «ξεσκαρτάρισμα» της αγοράς από «παίκτες» που πλέον έχουν εξαντληθεί στον μαραθώνιο της κρίσης.
Σύμφωνα με το newmoney.gr, κρίσιμος παράγοντες των εξελίξεων είναι οι τράπεζες οι οποίες καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες ώστε να βρεθούν λύσεις στα επιχειρηματικά αδιέξοδα και να αποφευχθεί ένα ντόμινο πτωχεύσεων.
Το δυσκολότερο πρόβλημα που έχουν μπροστά τους είναι το αυτό του ομίλου Μαρινόπουλου. Η ανησυχία δεν επικεντρώνεται στις χρηματοδοτήσεις της επιχείρησης, αλλά κυρίως στην αλυσίδα των πτωχεύσεων που μπορεί να προκαλέσει στους προμηθευτές της.
Μαρινόπουλος
Οι υποχρεώσεις της Μαρινόπουλος προς τους Έλληνες προμηθευτές είναι της τάξης των 500 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, αρκετές από τις εκατοντάδες ελληνικές εταιρείες που προμήθευαν τον Μαρινόπουλο δεν θα αντέξουν την απώλεια των χρημάτων τους και ο κίνδυνος αλυσιδωτών πτωχεύσεων είναι περισσότερο από ορατός. «Σοκ και δέος» προκαλεί και μόνο η πιθανότητα επανάληψης ενός «Alter» στον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Για όσους δε θυμούνται, η κατάρρευση του τηλεοπτικού σταθμού του Περιστερίου, προκάλεσε την πτώχευση διαφημιστικών εταιρειών. Υπάρχει κίνδυνος, όμως, τώρα η χρεοκοπία της Μαρινόπουλος να πλήξει όχι μόνο εταιρείες παροχής υπηρεσιών, αλλά και τον παραγωγικό ιστό της χώρας.
MEGA
Στις τράπεζες υπάρχει έντονος προβληματισμός και για τις εξελίξεις στο ΜEGA. Ο πιθανός αποκλεισμός του καναλιού από τον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες σηματοδοτεί και το τέλος της λειτουργίας -μετά από 27 χρόνια- του καναλιού. Οι επιπτώσεις της κατάρρευσης του άλλοτε «μεγάλου καναλιού» και οι πιέσεις που θα προκαλέσει στην αγορά είναι άγνωστες.
Euromedica
Ένας άλλος «πονοκέφαλος» των τραπεζών αυτήν την περίοδο είναι o ιδιωτικός πάροχος υγείας Euromedica. Οι τράπεζες έχουν συναντήσεις με τη διοίκηση της εταιρείας και μεταξύ άλλων προτείνουν και μερική κεφαλαιοποίηση των δανείων. Το σύνολο των δανειακών υποχρεώσεων της εισηγμένης φτάνει τα 388 εκατ. ευρώ, ενώ οι ληξιπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις ανέρχονται σε 207 εκατ. Οι τραπεζίτες αναζητούν λύση για τη διάσωση της εταιρείας, η οποία δεν είναι εύκολη υπόθεση, καθώς με εξαίρεση ορισμένα περιουσιακά στοιχεία, η διάρθρωσή της βασίζεται σε πληθώρα θυγατρικών, όπου η Euromedica ελέγχει ένα ποσοστό, με το υπόλοιπο να είναι στον έλεγχο γιατρών, εταιρειών, ιδιωτών μετόχων κ.λπ. Η παραπάνω διάρθρωση ουσιαστικά δεν καθιστά δυνατή την πώληση της εταιρείας ή τη συμμετοχή στρατηγικού επενδυτή.
Εκδοτική επιχείρηση
Τις τράπεζες απασχολεί σημαντικά και η περίπτωση μιας εκδοτικής επιχείρησης, η δανειακή έκθεση της οποίας προκαλεί ανησυχία. Μάλιστα, μια τράπεζα φέρεται να έχει ήδη καταγγείλει τα δάνειά της, ενώ δεν υπάρχει σύγκλιση απόψεων για σχέδιο αντιμετώπισης των προβλημάτων.
Εταιρεία υποδημάτων
Ένας άλλος πονοκέφαλος για τους τραπεζίτες προέρχεται από εταιρεία εμπορίας υποδημάτων, η οποία έχει δάνεια της τάξης των 80 εκατ. ευρώ. Ο κλάδος των λιανικών πωλήσεων, όμως, έχει συνθλιβεί από την κρίση και αναζητείται λύση ώστε να αποφευχθούν ένα ακόμη λουκέτο και η συνεπακόλουθη απώλεια μεγάλου αριθμού θέσεων εργασίας.
Εταιρείες εμπορίας αυτοκινήτων
Σοβαρές ανησυχίες έχουν επίσης τραπεζικά στελέχη και για τις εξελίξεις στον κλάδο εμπορίας Ι.Χ. Τα βασικά προβλήματα εντοπίζονται σε δύο εταιρείες, εκ των οποίων η πρώτη έχει κυρίως εκτεταμένο δίκτυο και η δεύτερη αντιπροσωπίες. Δεν πρόκειται για ίδιες περιπτώσεις, καθώς η μεν πρώτη εξυπηρετεί τα δάνειά της αλλά πρέπει να βρεθεί μακροπρόθεσμα βιώσιμη λύση, ενώ η δεύτερη έχει κόκκινα δάνεια και είναι σε τροχιά σύγκρουσης με τις τράπεζες.
Άλλο μεγάλο πρόβλημα στον ίδιο κλάδο αντιμετωπίζεται με τη συγχώνευση της Π&Ρ Δάβαρης (Hyundai και Kia) με τον όμιλο Βασιλάκη, η οποία έχει δρομολογηθεί και, σύμφωνα με πληροφορίες, θα ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους. Κατά πληροφορίες, η συμφωνία προβλέπει ότι το 70% της εταιρείας θα περάσει στον έλεγχο του ομίλου Βασιλάκη, ο οποίος θα αναλάβει και τη διοίκηση, ενώ στην οικογένεια Δάβαρη θα παραμείνει ο έλεγχος του 30%. Οι υποχρεώσεις της Π&Ρ Δάβαρης είναι της τάξης των 130 εκατ. ευρώ.