Νέο τοπίο στις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις και στον τρόπο και τις διαδικασίες που αυτές θα πτωχεύουν, δημιουργεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση υπό τον τίτλο: «Τροποποιήσεις στον Πτωχευτικό Κώδικα». Οπως αναφέρει ο Ν. Παρασκευόπουλος «δεδομένης της σπουδαιότητας της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας, σας καλώ να συμμετάσχετε στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, διατυπώνοντας τις απόψεις και τις παρατηρήσεις σας στις σχετικές ρυθμίσεις. Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την 27η Οκτωβρίου 2016 και ώρα 14 :00 μ.μ.»
Με το νομοσχέδιο καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για να κηρυχθεί μια εταιρεία σε πτώχευση ενώ υπάρχουν συγκεκριμένες αναφορές στον τρόπο που θα «μπλοκάρονται» οι δόλιες πτωχεύσεις αλλά και στο ότι θα αποβάλλονται από την εταιρεία οι δύστροποι μεγαλομέτοχοι. Επίσης προβλέπονται fast track πτωχεύσεις και ένα εντελώς διαφορετικό πλαίσιο λειτουργίας όσον αφορά στα χρέη προς τράπεζες, Δημόσιο, ασφαλιστικούς φορείς και ιδιώτες πιστωτές. Το σημαντικότερο όλων, όμως, είναι ότι με την «καινοτομία» της εκχώρησης ανακριτικών αρμοδιοτήτων στους λεγόμενους εισηγητές των πτωχεύσεων ανοίγει ένας κύκλος ερευνών για τις υπό χρεοκοπία επιχειρήσεις, ο οποίος θα κλείνει ενδεχομένως σε κάποιο εισαγγελικό γραφείο.
Υπάρχουν μάλιστα καταγγελίες για συγκεκριμένες ρυθμίσεις που οδηγούν σε «ποινικοποίηση» της επιχειρηματικότητας.
Στο επίμαχο άρθρο που θα προκαλέσει μεγάλες συζητήσεις συμπληρώνεται ότι «αντίγραφα των καταθέσεων θα διαβιβάζει ο εισηγητής και προς τον αρμόδιο εισαγγελέα, αν συντρέχει περίπτωση ποινικής ευθύνης κάποιου προσώπου». Είναι η πρώτη φορά που η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα θα οδηγηθεί μαζικά σε διώξεις, ενώ ενδέχεται να υπάρξουν χιλιάδες πλέον περιπτώσεις μικρών και μεσαίων επιχειρηματιών που κατά το πρότυπο των «ολιγαρχών» θα οδηγούνται σε δικαστικές περιπέτειες. Εμπλοκή έχει υπάρξει και στο ότι πρέπει να έχει εισήγηση και το ΣΔΟΕ ως προς τις ανακρίσεις που προετοιμάζονται.
ΕΔΩ ΟΛΟ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΤΩΧΕΥΤΙΚΟ ΚΩΔΙΚΑ
Την προσπάθεια ποινικοποίησης της πτώχευσης εξάλλου ορίζει και το άρθρο 62 του προς συζήτηση νέου Πτωχευτικού Κώδικα. Ειδικότερα αναφέρεται στο draft του σχετικού κυβερνητικού σχεδίου που έχουμε στη διάθεσή μας: «Αν ο οφειλέτης αρνείται να εμφανιστεί, εφόσον ειδοποιηθεί νόμιμα πριν από δύο ημέρες ενώπιον του συνδίκου ή του εισηγητή, ο εισηγητής μπορεί να επιβάλλει σε αυτόν ποινή της τάξεως από 500 έως 2.000 ευρώ υπέρ του Ταμείου Νομικών».
Οι βασικότερες προβλέψεις του νέου νόμου είναι:
•Ο οφειλέτης δικαιούται να υποβάλει σχέδιο αναδιοργάνωσης συγχρόνως με την αίτηση του, με την οποία ζητεί να κηρυχθεί σε πτώχευση κατά τα άρθρα 3 παράγραφος 2 και 5 παράγραφος 2, ή μέσα σε προθεσμία τριών (3) μηνών από την κήρυξη του σε πτώχευση. Η προθεσμία αυτή μπορεί να παραταθεί από τον εισηγητή μια φορά και για σύντομο χρόνο, όχι πέραν του μηνός, εφόσον αποδεικνύεται ότι η καθυστέρηση δεν είναι επιζήμια για τους πιστωτές και ότι υπάρχουν βάσιμες ελπίδες αποδοχής του σχεδίου από τους πιστωτές. 3. Πιστωτές που εκπροσωπούν το εξήντα τοις εκατό (60%) του συνόλου των απαιτήσεων, στο οποίο πρέπει να περιλαμβάνεται και ποσοστό τουλάχιστον σαράντα τοις εκατό (40%) των τυχόν εμπραγμάτως ή με ειδικό προνόμιο ή με προσημείωση υποθήκης εξασφαλιζόμενων απαιτήσεων δύνανται να συνυποβάλουν με την αίτηση πτώχευσης κατά του οφειλέτη πρόταση σχεδίου αναδιοργάνωσης.
•Ο υπολογισμός των ως άνω ποσοστών γίνεται με βάση κατάσταση πιστωτών που συντάσσεται από κάτοχο άδειας Λογιστή Φοροτεχνικού Α’ ή Β’ Τάξεως του ν. 2515/1997 ή ορκωτό ελεγκτή, βασίζεται στις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις ή/και τα βιβλία και στοιχεία του οφειλέτη ή/και των αιτούντων πιστωτών και αποτυπώνεται σε βεβαίωση του συντάκτη ότι συντρέχει η προϋπόθεση της ως άνω πλειοψηφίας. Η βεβαίωση αυτή επισυνάπτεται στην αίτηση με ποινή απαράδεκτου. Κοινοπρακτούντες και ομολογιούχοι πιστωτές συμμετέχουν στο σχηματισμό των ως άνω ποσοστών σύμφωνα με τους όρους της μεταξύ τους συμφωνίας. Αν δεν πληρούνται τα ως άνω ποσοστά, το πτωχευτικό δικαστήριο κηρύσσει την πτώχευση του οφειλέτη, η δε πρόταση σχεδίου αναδιοργάνωσης θεωρείται ως μη υποβληθείσα.
•Αν αποφασισθεί, μετά το πέρας των επαληθεύσεων από τη συνέλευση των πιστωτών σύμφωνα με το άρθρο 84 ότι η επιχείρηση του οφειλέτη πρέπει να εκποιηθεί ως σύνολο επιχείρησης ή κατά τα επιμέρους λειτουργικά σύνολα (κλάδους) αυτής, η εκποίηση θα γίνει σύμφωνα με τις επόμενες διατάξεις.
•Το πτωχευτικό δικαστήριο μπορεί, μετά από αίτηση του οφειλέτη, να του αναθέσει τη διοίκηση (διαχείριση και διάθεση) της πτωχευτικής περιουσίας, με ή χωρίς περιοριστικούς όρους, πάντοτε με τη σύμπραξη του συνδίκου, αν η ανάθεση αυτή είναι προς το συμφέρον των πιστωτών. Η σύμπραξη του συνδίκου μπορεί να συνίσταται σε γενικές άδειες διενέργειας πράξεων ή κατηγοριών πράξεων.
2. Το πτωχευτικό δικαστήριο μπορεί, μετά από αίτηση του συνδίκου, να αφαιρέσει από τον οφειλέτη τη διοίκηση της πτωχευτικής περιουσίας, αν τούτο επιβάλλει το συμφέρον των πιστωτών. Στην περίπτωση αυτή το δικαίωμα διοίκησης περιέρχεται στον σύνδικο.
•Άρθρο 136 Εκτίμηση της αξίας του ενεργητικού
Μόλις η απόφαση της συνέλευσης των πιστωτών του άρθρου 84, περί εκποίησης της επιχείρησης του οφειλέτη ως συνόλου, επικυρωθεί από τον εισηγητή και δεν ασκηθεί κατ` αυτής εμπρόθεσμη προσφυγή ή η ασκηθείσα απορριφθεί από το πτωχευτικό δικαστήριο κατά το άρθρο 84 παράγραφος 3, ο σύνδικος ζητεί από τον εισηγητή να του επιτραπεί η πρόσληψη πιστοποιημένου εκτιμητή, φυσικού ή νομικού προσώπου, το οποίο περιλαμβάνεται στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών που τηρείται στη Διεύθυνση Οικονομικού Συντονισμού και Μακροοικονομικών Προβλέψεων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών και είναι δημοσιευμένο στην ιστοσελίδα του ίδιου Υπουργείου. Ο τελευταίος προβαίνει στην εκτίμηση της αξίας της επιχείρησης ως συνόλου, εν όψει της δυνατότητας συνέχισης της επιχείρησης, καθώς και στην ταυτόχρονη εκτίμηση της αξίας και των κατ’ ιδίαν υλικών και άυλων στοιχείων του ενεργητικού της. Εφόσον στην περιουσία της επιχείρησης του οφειλέτη περιλαμβάνεται ακίνητο, για την εκτίμηση της αξίας αυτού λαμβάνεται υπόψη η εμπορική του αξία.
•Αν η παύση πληρωμών της ανώνυμης εταιρείας προκλήθηκε από δόλο ή βαρεία αμέλεια των μελών του διοικητικού της συμβουλίου, τα υπαίτια μέλη ευθύνονται εις ολόκληρον σε αποζημίωση έναντι των συναλλαχθέντων με την εταιρεία τρίτων για την ζημία που τους προκλήθηκε. Την ίδια ευθύνη υπέχει και αυτός που άσκησε την επιρροή του στο μέλος ή τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου, ώστε να προβούν σε πράξεις ή παραλείψεις που είχαν ως αποτέλεσμα την περιέλευση της εταιρείας σε παύση πληρωμών. Οι σχετικές αξιώσεις υπόκεινται σε τριετή παραγραφή από τότε που γεννήθηκε η αξίωση και είναι δυνατή η δικαστική της επιδίωξη, εφόσον δε πρόκειται περί ζημίας εκ δόλου, σε δεκαετή.