Οι κατασκευαστές ανακάλεσαν τον προηγούμενο χρόνο το ρεκόρ των 51,16 εκατ. αυτοκινήτων, με τις ανακλήσεις να απορρέουν είτε από αξιέπαινη ενδελέχεια στην εξέταση της λεπτομέρειας είτε από επαίσχυντη, μεγάλης κλίμακας, απουσία ελέγχου ποιότητας.
Η αλήθεια βέβαια σε αυτές τις περιπτώσεις συνήθως βρίσκεται στη μέση, αλλά η ανάλυση 31 ετών ιστορίας στις ανακλήσεις ρίχνουν κάποιο φως σχετικά με το ποιοι κατασκευαστές έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους όταν προέκυψε ένα πρόβλημα.
Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε από τον ιστότοπο iSeeCars.com και αναμετέδωσε το drive.gr, εξέτασε τα στοιχεία ανακλήσεων του αμερικανικού National Highway Transportation Safety Administration, από τον Ιανουάριο του 1985 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2016. Και διαπίστωσε ότι τα δεδομένα έρχονται σε αντίθεση με το ύψος των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων και, κρατηθείτε, η Volkswagen έχει το υψηλότερο ποσοστό ανάκλησης από κάθε άλλη μάρκα. Δεν εκπλήσσεστε;
Λάβετε δε υπόψη ότι το dieselgate τεχνικά δεν έχει οδηγήσει ακόμη επίσημα το VW Group να προχωρήσει σε ανάκληση ή εξαγορά των ένοχων ντίζελ, οπότε αυτά δεν αποτελούν μέρος αυτών των δεδομένων. Ακόμη κι έτσι όμως, αυτό δεν στάθηκε ικανό για τη Volkswagen να μην καταγράψει ποσοστό ανάκλησης που ήταν στην πραγματικότητα ψηλότερος από τον αριθμό των πωληθέντων αυτοκινήτων Αυτό μπορεί να αποδοθεί μόνο σε ένα ή περισσότερα ίδια αυτοκίνητα που έφτασαν να ανακληθούν πολλές φορές για διαφορετικούς λόγους. Τώρα εκπλαγήκατε;
Μην νομίζετε ότι το Volkswagen Group είναι μόνο του. Η Chrysler (μέλος πλέον του FCA Group υπό την αιγίδα της FIAT), η Honda, η Hyundai, η BMW, η Volvo και η Ford ήταν όλες τους πάνω από το μέσο όρο της αυτοκινητοβιομηχανίας για τον αριθμό των ανακληθέντων αυτοκινήτων.
Ούσα μια κατασκευάστρια με χαμηλό όγκο παραγωγής του ίδιου αυτοκινήτου με μικρές αναβαθμίσεις στο πέρασμα του χρόνου, ίσως έδωσε πλεονέκτημα στην Porsche που παρουσίασε χαμηλό ποσοστό ανάκλησης. Αλλά προφανώς δεν είναι μόνο αυτό, καθώς δεύτερη και όχι σε μεγάλη απόσταση βρέθηκε η ασύγκριτα πιο μαζική Mercedes-Benz. Οπότε, η μόνη πιθανή εξήγηση που προκύπτει είναι ότι και οι δύο εταιρείες έχουν κοινό σημείο την ευλαβική προσοχή στη λεπτομέρεια. Επιπλέον, η αντίδραση της Porsche σε ό,τι είχε να κάνει με ανακλήσεις ήταν ταχύτατη –το iSeeCars την αναφέρει ως μια από τις φίρμες που ξεκινούσε μια ανάκληση εθελοντικά.
Η General Motors, σύμφωνα με τη μελέτη, είχε το καλύτερο χρονοδιάγραμμα ανακλήσεων από τους μαζικούς κατασκευαστές. «Παρά τη γνωστή ανάκληση με το διακόπτη της ανάφλεξης το 2014, οι ανακλήσεις της GM έχουν σημειωθεί κατά τα τρία πρώτα έτη ύστερα από την παραγωγή», λέει ο Phong Ly, διευθύνων σύμβουλος του iSeeCar.
Οι Tesla, Nissan, Jaguar Land Rover και Volvo έχουν επίσης πολύ καλή αντίδραση όταν προκύπτει το θέμα, κάτι που δεν συμβαίνει με τη Mazda. Αν και αυτό δεν είναι καταδικαστικό από μόνο του, τα ποσοστά της Mazda έχουν πάει την ανιούσα τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, το ίδιο μπορούμε να πούμε και για το «χρυσό παιδί» της μελέτης, την Porsche. Ειδικά ύστερα από την εξαγορά της από το VW Group το 2012 που άρχισε να κατασκευάζει ποικιλία μοντέλων και να μοιράζεται μέρη με τη Volkswagen.
Στην ιδανική περίπτωση, μια εταιρεία θέλει να εντοπίσει το πρόβλημα και να προχωρήσει σε ανάκληση πριν από την εμπλοκή του NHTSA. Είναι προτιμότερο κάτι να καταπνιγεί εν τη γενέσει του, πριν οι καταναλωτές αρχίσουν να θυμώνουν δημοσίως και τα μέσα ενημέρωσης αρχίσουν να λένε για το πώς το προϊόν κάποιου έβαλε… φωτιά στο γκαράζ.
Η Ford μπορεί να μην συμφωνεί με αυτό το μότο, ωστόσο, πριν βγει o NHTSA στο κουρμπέτι, το Μπλε Οβάλ δεν ήξερε τι σημαίνει ανάκληση. Ούτε η Honda και η Chrysler ήταν ζεστές σε αυτό το θέμα. Εν τω μεταξύ, η Tesla κατάφερε να νικήσει τον NHTSA κάθε φορά που προέκυπτε πρόβλημα, καταγράφοντας το τέλειο ιστορικό στο θέμα. Αλλά προφανώς δεν υπάρχει κανένας τρόπος με αυτά που της συμβαίνουν τελευταία να διατηρήσει το τόσο καλό ρεκόρ, όπως το κάνουν για παράδειγμα η Porsche και η Jaguar.
Ο NHTSA έχει κάνει αποστολή του να βελτιώσει το σύστημα ανακλήσεων, ύστερα από την κριτική που υπέστη για την καθυστέρηση των 2,6 εκατ. ανακληθέντων πλέον αυτοκινήτων της General Motors για το προβληματικό διακόπτη της ανάφλεξης. Μην περιμένετε στις ΗΠΑ, οι ανακλήσεις να επιβραδυνθούν, ακόμα κι αν κάθε αυτοκινητική φίρμα και προμηθευτής διπλασιάσουν την προσπάθειά τους. Η προστασία του καταναλωτή ιδιοκτήτη και χρήστη αυτοκινήτου προφανώς κλιμακώνεται και λαμβάνει πιο αυστηρές διαστάσεις
Το ζητούμενο είναι και η Ευρώπη να αποκτήσει ισχυρότερες δομές προστασίας και αυστηρότερη και πιο εξειδικευμένη νομοθεσία υπέρ του καταναλωτή ιδιοκτήτη και χρήστη αυτοκινήτου, δίνοντας υπερεθνική δύναμη στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και τελικά, καθιστώντας τις εθνικές δομές και -γιατί όχι;- τις κυβερνήσεις ανήμπορες να προστατεύουν σκανδαλωδώς τις εθνικές βιομηχανίες.
Τώρα, σχετικά με τα στοιχεία της μελέτης ένα πράγμα είναι σαφές. Η Volkswagen θα παραμείνει στην πρώτη θέση της κατάταξης για ένα ακόμη χρόνο.