Μετά το μπαράζ περικοπών σε επικουρικές συντάξεις και εφάπαξ, και χωρίς αυτές οι συνταξιοδοτικές παροχές να φεύγουν από την προσοχή των δανειστών, στο στόχαστρό τους μπαίνουν ξανά και οι κύριες συντάξεις και προπαντός εκείνες των οποίων εκκρεμεί η καταβολή τους.
Μοχλός των νέων πιέσεων για περικοπές δεν είναι άλλος από τον υπολογισμό των συντάξεων με βάση τις διατάξεις του νέου Ασφαλιστικού που θέσπισε η κυβέρνηση τον περασμένο Μάιο.
Οι πρώτες συντάξεις οι οποίες θα υποστούν το νέο τρόπο υπολογισμού τον οποίο προβλέπει ο ασφαλιστικός νόμος Κατρούγκαλου δεν είναι άλλες από εκείνες τις οποίες αιτήθηκαν οι ασφαλισμένοι μετά τις 12/5/2016, δηλαδή μετά την έναρξη ισχύος του εν λόγω νόμου.
Σύμφωνα με σχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου, κοντά στο 1/3 των αιτήσεων που έγιναν μεταξύ 12/5 -31/10/2016 (σ.σ. υπολογίζονται γύρω στις 5.000-7.000) θα πρέπει να ικανοποιηθεί μέχρι 28/2/2017, δηλαδή σε μόλις τρεις μήνες από σήμερα. Υπενθυμίζεται πως βάσει τροπολογίας που έφερε η κυβέρνηση στη Βουλή την περασμένη εβδομάδα, ο κρατικός προϋπολογισμός θα επιχορηγήσει το 2017 με 859 εκατ. ευρώ (σ.σ. κεφάλαια από δόσεις δανείου θεσμών) την καταβολή νέων συντάξεων.
Σύμφωνα με την ίδια τροπολογία, αν τα ασφαλιστικά ταμεία δεν απορροφήσουν τα κεφάλαια αυτά στα ορισμένα από το ΥΠΟΙΚ χρονοδιαγράμματα, τότε θα πρέπει να επιστραφούν στον κρατικό προϋπολογισμό. Αν αυτό δεν γίνει, τότε το κράτος θα περικόψει κατ’ αντίστοιχο ποσό την τακτική επιχορήγηση τους προς τα ταμεία. Το πρώτο ορόσημο αυτής της διαδικασίας είναι η 28/2/2017. Αν αυτό το ορόσημο δεν "πιαστεί", τότε θα βρεθεί σε κίνδυνο η καταβολή αυτών των συντάξεων.
Στο ίδιο διάστημα, δηλαδή από τέλη του 2016 –αρχές του 2017 που θα "τρέχει" ο υπολογισμός και η καταβολή των συντάξεων τις οποίες αιτήθηκαν οι ασφαλισμένοι μεταξύ Μαΐου –Οκτωβρίου 2016 με βάση τις διατάξεις του νέου Ασφαλιστικού, θα πρέπει να "τρέχουν" άλλες δύο διαδικασίες υπολογισμού συντάξεων.
Η μία διαδικασία θα αφορά τις συντάξεις τις οποίες αιτήθηκαν ασφαλισμένοι προ της έναρξης ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου, δηλαδή προ της 12/5/2016 και οι οποίες με βάση τα έως τώρα δεδομένα θα υπολογιστούν με τις διατάξεις που ίσχυαν προ της 12/5/2016. Αυτές οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις ανέρχονται γύρω στις 55.000 -57.000. Οι συντάξεις αυτές θα βρεθούν στη δίνη του επανυπολογισμού, μιας και πριν καλά –καλά υπολογισθούν με βάση τις παλιές ασφαλιστικές διατάξεις, θα πρέπει να επανυπολογιστούν με τις… νέες, προκειμένου να προκύψει η "προσωπική διαφορά" η οποία θα αποτελέσει το "όχημα" των επερχόμενων παρεμβάσεων στις κύριες συντάξεις (από 1.1.2019 σύμφωνα με το νέο Ασφαλιστικό).
Η "προσωπική διαφορά" θα συμψηφίζεται κάθε χρόνο με τις "αυξήσεις" που προβλέπει ο νόμος Κατρούγκαλου για τις συντάξεις από το 2019 μέχρι να "αποσβεστεί" το ετήσιο κόστος τους για τα ταμεία (κοντά στο 1 δισ. ευρώ).
Και αυτό γιατί ο νόμος Κατρούγκαλου προβλέπει τον επανυπολογισμό όλων των "ήδη καταβαλλομένων" κατά την έναρξη ισχύος του νέου Ασφαλιστικού (12/5/2016) και σε αυτές συμπεριλαμβάνονται και εκείνες τις οποίες είχαν αιτηθεί μέχρι και την ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου.
Η άλλη διαδικασία θα αφορά τις συντάξεις που είχαν πάρει στα χέρια τους οι δικαιούχοι τους (και όχι απλώς τις είχαν αιτηθεί) μέχρι και την ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου (12/5/2016) με βάση προηγούμενες διατάξεις, αλλά που θα πρέπει –όπως προβλέπει ο ίδιος νόμος- να επανυπολογιστούν με βάση τις νέες διατάξεις. Σύμφωνα με εγκύκλιο του Υπ. Εργασίας μέχρι το Μάρτιο του 2017 έπρεπε να είχε επανυπολογισθεί το 30% των ήδη καταβαλλομένων κύριων συντάξεων (περίπου 690.000). Ωστόσο δεδομένου ότι η διαδικασία του επανυπολογισμού αναμένεται ουσιαστικά να προχωρήσει μετά τη σύσταση του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, δηλαδή μετά την 1.1.2017. Εξάλλου, ήδη το επικαιροποιημένο Μνημόνιο προβλέπει παράταση της διαδικασία επανυπολογισμού. Αντί για τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2017 , θα πρέπει η εν λόγω διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί στα τέλη Δεκεμβρίου 2017, καταλήγει το capital.gr.