«Χέρι» στις φορολογικές απαλλαγές που έχουν απομείνει στη φορολογική νομοθεσία έχει αποφασίσει να βάλει το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να καλύψει το δημοσιονομικό κενό που εντοπίζουν οι θεσμοί για το 2018. Οι περικοπές ή καταργήσεις φορολογικών απαλλαγών, δεν θα είναι παρέμβαση «υπό αίρεση».
Θα νομοθετηθούν κανονικά στο πλαίσιο ολοκλήρωσης της β’ αξιολόγησης και θα ενεργοποιηθούν από την 1/1/2018. Η περικοπή της έκπτωσης φόρου για τις ιατρικές δαπάνες αλλά και η κατάργηση της έκπτωσης του 1,5% που προβλέπεται σήμερα για μισθωτούς και συνταξιούχους έχουν ήδη ενταχθεί στον κατάλογο με τα μέτρα που προτείνει η ελληνική πλευρά και θα προχωρήσουν. Από την άλλη, η κυβέρνηση φαίνεται να θέλει να προστατεύσει το ειδικό αφορολόγητο των ναυτικών φοβούμενη την παράλυση στα λιμάνια λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων.
Μέχρι και τον Δεκέμβριο που διεκόπησαν οι διαπραγματεύσεις το fpress.gr τονίζει ότι οι θεσμοί εντόπιζαν κενό 800 εκατ. ευρώ προκειμένου να κλείσει το δημοσιονομικό κενό του 2018. Για τους Ευρωπαίους, η λήψη αυτών των μέτρων θεωρούνταν απαραίτητη προκειμένου να κλείσει το 2018 με πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% ενώ το ΔΝΤ ναι μεν ζητούσε αντίστοιχα μέτρα εκτιμώντας ωστόσο ότι το πρωτογενές πλεόνασμα δεν θα ξεπεράσει το 1,5% του ΑΕΠ. Με τα μέτρα που έχει προτείνει η ίδια ελληνική πλευρά, συγκεντρώνεται ένα ποσό της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ κάτι που σημαίνει ότι ο κατάλογος δεν έχει κλείσει. Βέβαια, η ελληνική πλευρά θα επιχειρήσει –όταν ξεκινήσουν εκ νέου οι διαβουλεύσεις- να «πουλήσει» την υπέρβαση που έχει γίνει στα έσοδα του 2016 έτσι ώστε να περιορίσει όσο το δυνατόν περισσότερο το κενό.
Από τα μέτρα που η ίδια η κυβέρνηση έχει ρίξει στο τραπέζι, ξεχωρίζουν:
•Το ψαλίδισμα της έκπτωσης φόρου για τις ιατρικές δαπάνες η οποία έχει δημοσιονομικό κόστος της τάξεως των 86,8 εκατ. ευρώ με βάση τα δεδομένα του 2016. Ένα βήμα περικοπής της δαπάνης εκτιμάται ότι θα γίνει με την υποχρεωτική πληρωμή των δαπανών υγείας με κάρτα προκειμένου να αναγνωριστεί η ιατρική δαπάνη. Από μόνο του αυτό το μέτρο, θα περιορίσει το ποσό της έκπτωσης που θα επικαλούνται οι φορολογούμενοι. Δεν αποκλείεται όμως και άλλη παρέμβαση στη νομοθεσία προκειμένου να διασφαλιστεί ότι το ποσό των 86 εκατ. ευρώ θα γίνει σαφώς μικρότερο.
•Την κατάργηση της έκπτωσης του 1,5% που γίνεται στους μισθωτούς και στους συνταξιούχους κατά την παρακράτηση του φόρου. Προώθηση αυτού του μέτρου, θα αυξήσει την παρακράτηση φόρου για όλους τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους ενώ δημοσιονομικά θα εξοικονομηθούν περίπου 55 εκατ. ευρώ. Η μέση επιβάρυνση ανά φορολογούμενο, εκτιμάται στα 17 ευρώ τον χρόνο ενώ το μέτρο αγγίζει το σύνολο των μισθωτών και των συνταξιούχων με ετήσιες αποδοχές άνω των 8800 ευρώ τον χρόνο. Πρακτικά, το μέτρο λειτουργεί ως μια έμμεση περικοπή του αφορολογήτου καθώς έχει οριζόντια επίπτωση σε εκατομμύρια φορολογούμενους
•Την κατάργηση της χορήγησης κοινωνικών επιδομάτων που υπερκαλύπτονται από το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα. Έτσι, όσοι θα εισπράττουν από τη μια πλευρά το ελάχιστο εισόδημα, θα το χάνουν από την άλλη μέσα από την κατάργηση επιδομάτων που υπήρχαν μέχρι σήμερα.
Η διαπραγμάτευση επί του θέματος δεν έχει κλείσει. Ακόμη και η απόδοση των μέτρων που θέλει να προχωρήσει η ελληνική πλευρά αμφισβητείται και δεν αποκλείεται το τελικό πακέτο μέτρων να περιλαμβάνει και άλλες παρεμβάσεις όπως είναι η μείωση της δαπάνης για το επίδομα θέρμανσης ή η επανεξέταση των κριτηρίων χορήγησης του φοιτητικού επιδόματος ή και άλλων κοινωνικών επιδομάτων.