Έκανες την αίτησής σου, έστειλες το βιογραφικό σου και πήρες μια θετική απάντηση. Όχι για τη θέση, αλλά για το επόμενο βήμα. Για τη συνέντευξη. "Ωραία", λες, "τι μπορείς να πάει λάθος από εδώ και πέρα;". Πίστεψέ με, πολλά.
Παρακάτω μπορείς να βρεις κάποια από τα πιο συνηθισμένα λάθη που μπορείς να κάνεις και να καταστρέψουν οποιαδήποτε πιθανότητά σου να κερδίσεις τη θέση που θέλεις, όπως τα έχει καταγράψει το "spoudase.gr":
Να αργήσεις
Ναι είναι τόσο κλασσικό. Αλλά ακόμα συμβαίνει. Το να συναντήσεις το μελλοντικό σου εργοδότη διαφέρει από το να πας για ένα καφέ με φίλους. Αν αργήσεις μπορεί να επηρεάσει τα πάντα. Καμία δικαιολογία δεν θα μπορεί να αλλάξει το κλίμα για μια αργοπορία μισής ώρας. Αν συμβεί κάτι απρόοπτο, γιατί εντάξει άνθρωποι είμαστε, το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να ενημερώσεις εγκαίρως. Οι συνεντεύξεις είναι σαν μια δοκιμαστική περίοδος για τη δουλειά σου. Αν δεν συνηθίζεις να αργείς στη δουλειά σου, γιατί να το κάνεις στη συνέντευξη. Αν πάλι αργείς, είσαι σίγουρος ότι εσύ θα σε προσλάμβανες;
Έχω ακούσει και κάτι ακόμα: "Καλύτερα ποτέ, παρά να πας αργοπορημένος". Χμμ, δεν θα το έλεγα, θα απαντήσω εγώ. Το να μην εμφανιστείς καν στη συνέντευξη είναι χειρότερο και από το να αργήσεις. Αν χρειαστεί να ακυρώσεις τη συνάντηση, λόγω του ότι προέκυψε κάτι πολύ πολύ σημαντικό που δεν μπορείς με τίποτα να αναβάλλεις, τότε φρόντισε να επικοινωνήσεις έγκαιρα με τον υπεύθυνο, δείχνοντας σεβασμό στο πρόγραμμά του και το χρόνο του.
Να πας πολύ νωρίτερα
"Αν θες να είσαι στην ώρα σου, πρέπει να πας πολύ νωρίς", είναι μια πολύ συνηθισμένη έκφραση με την οποία συμφωνώ εν μέρει.
Το να βρίσκεσαι μισή ώρα νωρίτερα στην αίθουσα αναμονής και πιθανόν να βλέπεις και τους προηγούμενους υποψηφίους που περνούν την ίδια διαδικασία με εσένα είναι κάτι που θα σε επιφορτίσει με επιπλέον άγχος που δεν χρειάζεσαι. Το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να βρίσκεσαι μισή ώρα νωρίτερα στην περιοχή, να κάτσεις στο κοντινότερο καφέ με ένα βιβλίο ή οτιδήποτε θα σε χαλαρώσει και 10 λεπτά πριν τη συνέντευξη να κάνεις την είσοδό σου στην εταιρεία. Πολλή αυτοπεποίθηση, κανένα άγχος!
Να μιλήσεις άσχημα για προηγούμενο εργοδότη
Το να μιλήσεις άσχημα για τον προηγούμενο εργοδότη σου είναι κάτι που θα σε βάλει αυτόματα στη "μαύρη λίστα". Ακόμα και αν ο Manager σου δεν ήταν ο ιδανικός, ή κατά τη διάρκεια της εργασίας σου έλαβαν χώρα περιστατικά που σε έφεραν σε δύσκολη θέση, όχι μόνο δεν χρειάζεται να αναφερθούν αλλά θα δημιουργήσουν και εξαιρετικά αρνητικές εντυπώσεις.
Οποιοσδήποτε και αν είναι ο λόγος που αφήνεις την παλιά σου δουλειά για μια νέα, αν ερωτηθείς μπορείς να αρκεστείς σε ένα: "Η εταιρεία είναι πολύ καλή και ήμουν πολύ ευχαριστημένος. Όμως, τώρα αυτός ο κύκλος έκλεισε και είμαι έτοιμος για το επόμενο βήμα". Ελάχιστοι θα είναι εκείνοι που μετά από μια τέτοια απάντηση θα σε ρωτήσουν περισσότερα. Οι περισσότεροι απλά θα σεβαστούν την απάντησή σου και θα προχωρήσουν στην επόμενη ερώτηση.
Social media
Το έχουμε πει πολλές φορές. Οι δημοσιεύσεις σου στα social media δεν είναι μόνο για τους φίλους σου. Σύμφωνα με έρευνα, το 93% των recruiters ερευνούν τη δραστηριότητα και την παρουσία των υποψηφίων στα social media πριν τη συνέντευξη. Από αυτούς, περίπου οι μισοί λένε ότι επηρεάζονται από όσα βρίσκουν - και συνήθως αρνητικά.
Ναι, το ξέρω ότι είναι παράξενο και κάτι επαναστατεί μέσα σου. Αλλά σκέψου, εσύ θα προσλάμβανες κάποιον που βρίζει δημόσια με κεφαλαία; Θα ένιωσες καλά αν εκπροσωπούσε την εταιρεία σου κάποιος με "μεθυσμένες φωτογραφίες" ή με προκλητικό ντύσιμο; Αν ακόμα θες να συνεχίζεις να έχεις τέτοιες δημοσιεύσεις, τουλάχιστον φρόντισε να μην είναι δημόσιες, καθώς είναι ικανές να καταστρέψουν την εικόνα σου στα μάτια του εργοδότη σου. Είσαι ένας ώριμος επαγγελματίας, οπότε και η διαδικτυακή σου παρουσία πρέπει να είναι ανάλογη.
Χρήση τηλεφώνου
Σύμφωνα με έρευνα του Career Builder, 60% των υπεύθυνων προσλήψεων ανέφεραν ότι η χρήση κινητού τηλεφώνου είναι από τις πιο ενοχλητικές συνήθειες ενός υποψηφίου και είναι κάτι που δυστυχώς πολλοί ακόμα εξακολουθούν να το κάνουν. Βέβαια δεν είναι οι μόνοι. Σύμφωνα με το Pew Research Center 94% των ανθρώπων πιστεύουν ότι η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης δείχνει αγένεια. Ακόμα, και το να ακουμπήσεις απλώς το κινητό σου στο τραπέζι ανάμεσα σε εσένα και τον recruiter δίνει την εντύπωση ότι τοποθετείς "εμπόδια" ανάμεσά σας. Απλά βάλτο στην τσάντα σου και στο αθόρυβο.
Να μην ντυθείς κατάλληλα
Στην παραπάνω έρευνα από το Career Builder αναφέρεται ακόμα ότι πάνω από το 50% των υπεύθυνων προσλήψεων πιστεύουν ότι το ακατάλληλο ντύσιμο μπορεί να στοιχίσει τη θέση σε έναν υποψήφιο. Σε οποιαδήποτε θέση και αν πας η καθαρή αναπνοή, η προσωπική υγιεινή και τα καθαρά σιδερωμένα ρούχα είναι απαραίτητα. Αν το ντύσιμο είναι κάτι που σε αγχώνει προτίμησε κλασικούς συνδυασμούς χρωμάτων που είναι εγγυημένοι. Είναι καλό το ντύσιμο σου συνολικά να ανταποκρίνεται στο στυλ της εταιρείας. Για παράδειγμα, αν πας σε μια τράπεζα είναι καλό να φορέσεις το κουστούμι σου. Αν πας σε μια εταιρεία με πιο χαλαρό κλίμα, με τα ίδια ρούχα μάλλον θα είσαι εκτός περιβάλλοντος.΄Κάνε την έρευνά σου, σε κάθε περίπτωση.
Για τις γυναίκες, το βάψιμο είναι καλό να είναι απλό και μίνιμαλ. Είναι ωραίο και επιθυμητό μέσα από το ντύσιμό σου να αναδεικνύεις την προσωπικότητά σου, καθώς αποτελεί ένα κομμάτι του εαυτού σου και σίγουρα επηρεάζει τη δουλειά σου. Απλά έχε στο μυαλό σου ότι η συνέντευξη μάλλον δεν είναι το κατάλληλο μέρος για να δοκιμάσεις εκείνο "το φοβερό πορτοκαλί κραγιόν που είναι τόσο εσύ!".
Να ξεχνάς το LinkedIn
Όλα τα βιογραφικά πρέπει να συνδέονται με το LinkedIn προφίλ. Οι recruiters λατρεύουν το LinkedIn γιατί τους βοηθάει να εξετάσουν εκείνα τα χαρακτηριστικά των υποψηφίων που τους ενδιαφέρουν, στο ίδιο περιβάλλον, χωρίς να τους επηρεάζει το πρότυπο που έχεις επιλέξει. Είναι κάτι πολύ μικρό και δείχνει τόσο επαγγελματικό. Είναι κρίμα να το ξεχνάς.
Αν ακόμα δεν έχεις προφίλ στο Linkedin, εδώ μπορείς να μάθεις περισσότερα. Αν έχεις ήδη προφίλ, τότε μπορείς να συνδεθείς πριν τη συνέντευξη με τον Recruiter. Είναι καλό να γνωρίζεις και εσύ ποιον έχεις απέναντί σου και να βρείτε σημεία επαφής που μπορούν να σπάσουν τον πάγο στα πρώτα λεπτά της συνέντευξης.
Να μιλήσεις πολύ νωρίς για μισθό
Μια έρευνα του Robert Half πριν κάποια χρόνια έδειξε ότι 80% των εργοδοτών είναι εντάξει με το να τους κάνουν οι υποψήφιοι ερωτήσεις σχετικά με το μισθό στη συνέντευξη. Εντάξει, μπορεί το ποσοστό να φαίνεται μεγάλο αλλά σκέψου και το υπόλοιπο 20% που απομένει. Κάθε φορά που θα κάνεις αυτή την ερώτηση έχεις 20% πιθανότητες να μείνεις εκτός εξαιτίας αυτού. Γιατί να το ρισκάρεις;
Είναι κατανοητό να μπεις στον πειρασμό να ρωτήσεις σχετικά με το μισθό σου, όμως προσπάθησε να συγκρατηθείς. Οι περισσότεροι recruiters θα μπουν μόνοι τους σε αυτό το θέμα όταν έρθει η ώρα. Ακόμα και αν αυτό δεν συμβεί όμως περιμένε μέχρι την επίσημη πρόταση για τη θέση, μέχρι να αρχίσεις τις διαπραγματεύσεις για το μισθό σου.
Να μην κάνεις ερωτήσεις
Παρόλο που κάποιο θέματα είναι καλό να αποφεύγονται, είναι πάντα καλό να διατυπώνεις κάποιες ερωτήσεις. Στην πραγματικότητα, οι recruiters Τις περιμένουν. Δείχνουν ότι όχι μόνο σε ενδιαφέρει πραγματικά η θέση αλλά έχεις κάνει και την έρευνά σου. Το 32% το υπεύθυνων προσλήψεων αναφέρουν ότι δεν θα προσλάμβαναν έναν υποψήφιο που δεν τους έκανε καμία ερώτηση.
Να μην στείλεις follow-up email
Μετά το τέλος της συνέντευξης το να στείλεις ένα email στον συνεντευξιαστή σου είναι κάτι που μπορεί να αυξήσει σημαντικά τις πιθανότητες του να πάρεις τη θέση που θέλεις, αν το κάνεις σωστά. Δεν χρειάζεται να γράψεις πολλά πράγματα, ούτε να φανείς απελπισμένος. Αρκεί απλά να τον ευχαριστήσεις για το χρόνο του ή να πεις κάτι που έμεινε κενό από τη συνέντευξη και για το οποίο υποσχέθηκες να επανέλθεις. Να είσαι ευγενικός και ο εαυτός σου, και δεν έχεις να φοβηθείς τίποτα.
Εδώ είμαστε λοιπόν. Αυτά είναι τα 10 συνηθισμένα λάθη που γίνονται σε συνεντεύξεις επιλογής προσωπικού, που όμως εσύ δεν θα ξανακάνεις. Αν έχεις κάποιο σχόλιο η πιστεύεις ότι ξεχνάω κάτι επικοινώνησε μαζί μου.