Τα κατάστηματα LIDL γίνονται πολύ γρήγορα τα Super Market επιλογής για πολλούς Ευρωπαίους, οι οποίοι αναζητούν καλύτερη συμφωνία τιμής - προϊόντος, αλλά το προσωπικό των καταστημάτων σε ολόκληρη την Ευρώπη φαίνεται να έχει κυριολεκτικά πάρει «φωτιά» καταγγέλλοντας εντατικοποίηση της εργασίας, με υποτιμημένα εργασιακά δικαιώματα, σε σημείο που τίθεται σε κίνδυνο η υγεία τους και να οδηγούνται σε «κατάθλιψη».
Μάλιστα δεν είναι λίγοι οι εργαζόμενοι που διαμαρτύρονται ότι η αμοιβή στα LIDL δεν είναι ανάλογη με το μεγάλο φόρτο εργασίας τους.
Όπως δημοσιεύεται στην Βρετανική εφημερίδα «the SUN», σε περισσότερες από 1.000 κριτικές από το προσωπικό της LIDL, σε όλη την υδρόγειο, στον ιστοχώρο αναζήτησης «GLASSDOOR», οι υπάλληλοι έχουν σηκώσει «το καπάκι με τα μυστικά» πίσω από την ραγδαία επέκταση των LIDL.
Οι όροι «ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής», καθώς και οι «μεγάλες βάρδιες εργασίας» και «ώρες εργασίας», αναφέρθηκαν στα μειονεκτήματα της εργασίας στα LIDL, σε περισσότερες από 150 κριτικές σε όλο τον κόσμο.
Ένας πρώην υπάλληλος ο οποίος ισχυρίζεται ότι εργάστηκε ως βοηθός εξυπηρέτησης πελατών στο Λονδίνο, δήλωσε ότι η LIDL ήταν η «χειρότερη εταιρεία για την οποία εργαζόταν». «Μεγάλες βάρδιες, χωρίς διαλείμματα, καταθλιπτικό περιβάλλον εργασίας, ανύψωση βαρών ακόμα και για τις γυναίκες, ελάχιστο προσωπικό, αγενείς συνάδελφοι και διευθυντές, εκφοβισμός, ανύπαρκτη υγιεινή και ασφάλεια στην εργασία, καμία κοινωνική ζωή και οι κατάλογοι συνεχίζονται», ανέφερε. Μάλιστα ο συγκεκριμένος υπάλληλος εισηγείται στους μελλοντικούς υποψηφίους να αποφύγουν την εταιρεία εάν δεν θέλουν να οδηγηθούν σε «κατάθλιψη». «Δεν υπάρχει τίποτα καλό για αυτή την εταιρεία. Παρακαλώ αποφύγετε ή αλλιώς θα σκοτώσετε τον εαυτό σας», πρόσθεσε.
Η ανεπαρκής υγεία και ασφάλεια επισημάνθηκε από έναν άλλο υπάλληλο, ο οποίος φέρεται να εργάστηκε ως βοηθός στο Pinner. Είπε ότι ένας από τους πρώην συναδέλφους του έχασε ένα μάτι γιατί η μέθοδος για τη χρήση του δεσίματος δεν ήταν ασφαλής. «Αντί της αναθεώρησης αυτής της μεθόδου, ο διευθυντής «έδειξε» εκείνη την στιγμή στον καθένα πώς γίνεται η χρήση δεσίματος και έβαλε όλους τους υπαλλήλους να υπογράψουν ένα έντυπο δηλώνοντας ότι είχαν εκπαιδευτεί και η εταιρεία δεν ήταν υπεύθυνη για αποζημίωση», εξήγησε.
Η έλλειψη φροντίδας στο προσωπικό αναφέρθηκε επίσης από έναν υπάλληλο, ο οποίος ισχυρίζεται ότι εργάστηκε ως βοηθός καταστήματος για το κατάστημα στο Royal Leamington Spa. Είπε ότι η LIDL «αντιμετώπιζε τους ανθρώπους σαν αριθμούς» και «ενοχλούσε την εταιρεία εάν το προσωπικό χρειαζόταν να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα».
«Οι ώρες είναι μεγάλες και οι διαθέσιμοι χρόνοι διακοπής είναι «Dickensian» (υπογραμμίζοντας τα περιβάλλοντα και τις καταστάσεις που παρουσιάζονται συνήθως στα γραπτά του Καρόλου Ντίκενς ), αλλά ο χρόνος πετά και έτσι σπάνια παρατηρείς», δήλωσε ένας άλλος υπάλληλος ο οποίος ισχυρίζεται ότι εργάζεται επί του παρόντος ως βοηθός διευθυντής ομάδας για το LIDL στο Lutterworth.
Σε μία από τις πιο πρόσφατες κριτικές, ένας εργαζόμενος που ισχυρίζεται ότι εργάζεται αυτήν την περίοδο για την εταιρεία στο Λονδίνο δήλωσε ότι «η εκπαίδευση είναι χωρίς σχεδιασμό και αγχωτική», ενώ ολοκληρώνοντας λέει ότι «Η εταιρεία φαίνεται να επεκτείνεται πολύ γρήγορα.»
Η Lidl είναι μία γερμανική εταιρεία με μακρά ιστορία (από το 1930) και 80.000 εργαζομένους στα υποκαταστήματά της σε όλο τον κόσμο.
Το ότι η Lidl δεν χρησιμοποιεί και τις πιο φιλικές προς τον εργαζόμενο πρακτικές ήταν γνωστό. Άλλωστε, το 2004 η κίνηση πολιτών FoeBud απένειμε στην εταιρεία Lidl το αρνητικό «Βραβείο Big Brother».
Παράλληλα, το γερμανικό περιοδικό Stern αποκάλυψε πως σε συγκεκριμένα υποκαταστήματα της Γερμανίας είχαν τοποθετηθεί κρυφές κάμερες με τις οποίες γίνονταν συστηματικές παρακολουθήσεις των εργαζομένων.
Ωστόσο, σε πρόσφατη ανακοίνωσή της η γερμανική εταιρεία super market Lidl μας ενημερώνει ότι επαναπροσδιόρισε την ταυτότητά της ως εργοδότης καθώς, όπως αναφέρει τοποθέτησε τις υψηλές αποδόσεις, τη δυναμική, τη δικαιοσύνη και τους ανθρώπους της στο επίκεντρο. Και στα πλαίσια αυτά διακρίθηκε γι' αυτό από το ανεξάρτητο ινστιτούτο «Top Employers» με έδρα το Άμστερνταμ ως «Κορυφαίος Εργοδότης» (Top Employer) για το 2017 στην Ελλάδα και την Ευρώπη.
Μεταξύ των πρακτικών διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού που διερευνήθηκαν, περιλαμβάνονται: αμοιβές και παροχές, εκπαίδευση και ανάπτυξη, ένταξη νέων εργαζομένων και εταιρική κουλτούρα.
Η διάκριση αυτή επιβραβεύει την προσπάθεια της Lidl Hellas να εξελίσσει διαρκώς τους 5.000 εργαζομένους της και να διασφαλίζει την ανάπτυξή τους σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο.
Όμως είναι έτσι τα πράγματα; Μήπως οι καταγγελίες αφορούν μεμονωμένα περιστατικά που συμβαίνουν μόνο σε κάποιες άλλες χώρες πλην της Ελλάδας;
Πρόσφατα περιστατικά και καταγγελίες δείχνουν ότι και στην Ελλάδα υπάρχει πρόβλημα με τους Έλληνες εργαζόμενους, οι οποίοι βιώνουν παρεμφερείς καταστάσεις.
Προσφάτως καταγγέλθηκε από εργαζόμενους και σωματεία εργαζομένων στα LIDL, ότι «Πάνω από 50 άτομα απολύθηκαν από την αρχή του 2017, ενώ 70 εργαζόμενοι εξαναγκάστηκαν να παραιτηθούν εξαιτίας του ψυχολογικού πολέμου και της τρομοκρατίας που υφίστανται από την εταιρεία».
Μάλιστα οι καταγγελίες θέλουν την εργοδοσία να φτάνει μέχρι του σημείου να απολύσει καρκινοπαθούσα εργαζόμενη, με την κατηγορία ότι «μίλησε απότομα σε πελάτες».
Μάλιστα συνδικαλιστικά στελέχη καταγγέλλουν ότι ότι πάγια τακτική της εργοδοσίας είναι να «απολύει τους παλιότερους εργαζόμενους οι οποίοι έχουν περισσότερα δικαιώματα και υψηλότερους μισθούς», ενώ «στη θέση τους προσλαμβάνει καινούργια άτομα, με εκ περιτροπής εργασία, τα οποία δουλεύουν 3 ημέρες την εβδομάδα και λαμβάνουν μισθούς της τάξης των 200 με 300 ευρώ».
Σωματείο Εργαζομένων της συγκεκριμένης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, συγκεκριμένα καταγγέλει:
«Η πολυεθνική LIDL συνεχίζει να εξαπολύει επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων στοχεύοντας στην γιγάντωση των κερδών της με το μικρότερο για αυτήν κόστος. Την ίδια περίοδο που προσπαθεί να αναβαθμίσει την εικόνα της με ανακαινίσεις καταστημάτων, προωθητικές καμπάνιες και διαφημίσεις που παρουσιάζουν τους εργαζόμενους τρισευτυχισμένους, οι εργαζόμενοι βιώνουν την πιο άγρια εκμετάλλευση. Καθημερινά αυξάνεται η εντατικοποίηση αλλά και η τρομοκρατία για να δουλεύει αδιαμαρτύρητα κάθε εργαζόμενος σε όλα τα πόστα και με εξαντλητικούς ρυθμούς. Καθημερινή είναι και η απειλή της απόλυσης, με τους εργαζόμενους να δέχονται επανειλημμένα επιπλήξεις και αιφνιδιαστικούς ελέγχους.
Η εργοδοσία ισχυρίζεται ότι δεν κάνει απολύσεις αφού παίρνει κάθε δυνατό μέτρο για να εξαντλήσει σωματικά και ψυχολογικά τους συναδέλφους και να τους οδηγήσει σε παραίτηση. Στοχεύει κυρίως στους εργαζόμενους μεγαλύτερης ηλικίας ή με περισσότερα χρόνια προϋπηρεσίας για να μπορεί να τους αντικαταστήσει με νέους χωρίς δικαιώματα και με χαμηλότερο μισθό. Πάγια τακτική της εργοδοσίας για όποιον δεν υποκύπτει στις πιέσεις είναι να τον κατηγορούν ότι κλέβει, χωρίς φυσικά κανένα αποδεικτικό στοιχείο, ενώ υπάρχει και το πρόσφατο παράδειγμα συναδέλφισσας που προσπάθησαν να την απολύσουν με το ανήκουστο επιχείρημα ότι σκέφτηκε να κλέψει.
Αυτός είναι ο βραβευμένος ως top εργοδότης για το 2017, που σακατεύει τους εργαζόμενους για να μπορεί να αυξάνει τα κέρδη του και να διεκδικεί όλο και μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. Αυτός είναι ο βραβευμένος ως top εργοδότης για το 2017, που δεν δίστασε πριν από λίγες μέρες να απολύσει συναδέλφισσα μας που αντιμετωπίζει για χρόνια προβλήματα με τον καρκίνο, με την δικαιολογία μάλιστα ότι μίλησε απότομα σε πελάτες».
Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι μέσα από τις καταγγελίες τους, φαίνεται να θέτουν σε αμφισβήτηση την πρόσφατη πιστοποίηση του Ινστιτούτου Top Employers και ισχυρίζονται ότι δεν πιστοποίησε δικαιωματικά τη γερμανική αλυσίδα Lidl.
«Η κατάσταση είναι τραγική. Δουλεύουμε παραπάνω ώρες από όσες πληρωνόμαστε. Και δεν μπορούμε να πούμε και πολλά, γιατί θα μας απολύσουν. Οι περισσότεροι φοβούνται και δεν μιλούν. Κανείς δεν τολμά να τους πει κουβέντα. Φυσικά τα κάνουν όλα αυτά γιατί έχουμε ανάγκη από δουλειά και δεν βρίσκουμε εύκολα αλλού. Εμένα -πέραν των παραπάνω- με ενοχλεί πάρα πολύ ο τρόπος που εκφράζονται οι ανώτεροι και η πολιτική της εταιρίας. Πατούν πάνω στον βασικό μισθό της χώρας για νεαρά άτομα και σκοπεύουν να προσλάβουν μόνο τέτοια, ειδικά αν είσαι παλιός. Εκεί μας έχουν καταντήσει. Και να καταλάβεις, εγώ έχω σπουδάσει και δεν έβρισκα στο αντικείμενό μου. Αναγκάστηκα να δεχτώ αυτήν τη δουλειά και ό,τι ακολουθεί μετά από αυτό λόγω ανάγκης. Μια Επιθεώρηση Εργασίας τούς χρειάζεται. Να το γράψεις αυτό!» μας αναφέρει ένας από τους εργαζομένους σε κατάστημα του νομού Αχαΐας, που για ευνόητους λόγους επιθυμεί να κρατήσει την ανωνυμία του.
«Τα Lidl ήταν το πρώτο σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα που εφάρμοσε την ελαστική, τετράωρη απασχόληση, και αυτό μάλιστα προ της οικονομικής κρίσης», αναφέρει σε Αθηναϊκή εφημερίδα «Δημοκρατία», πρόεδρος σωματείου εργαζομένων της Lidl. «Στις συμβάσεις των εργαζομένων δηλώνεται ότι αυτοί είναι υποχρεωμένοι να εργάζονται κυκλικά σε όλα τα πόστα, φούρνους, ψυγεία, ταμεία, ράφια κ.τ.λ. Αποτέλεσμα αυτών να αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι πολλά προβλήματα υγείας. Εν γένει η πολιτική της αλυσίδας είναι όσο γίνεται λιγότεροι εργαζόμενοι. Με το παραμικρό γίνεται επίπληξη, γραπτή μάλιστα, και για αστείους λόγους ή χωρίς λόγο. Την επίπληξη υποχρεούται να την υπογράψει και ο εργαζόμενος», συμπληρώνει και συνεχίζει: «Υπήρχαν δύο κεντρικές αποθήκες. Μία στη Θήβα και άλλη στα Καλύβια. Η αποθήκη στη Θήβα έκλεισε και, επειδή οι εργαζόμενοι αντέδρασαν, η εταιρία έβαλε πούλμαν που πηγαινοέρχονταν Θήβα - Καλύβια. Τελικά το πούλμαν της εταιρίας καταργήθηκε, 40 εργαζόμενοι απολύθηκαν, ενώ ορισμένοι πηγαινοέρχονται με δικά τους αυτοκίνητα και άλλοι μετακόμισαν στην Αθήνα, κάποιοι μόνοι τους, αφήνοντας πίσω την οικογένεια. Φυσικά, είναι πολλά και τα παράπονα των καταναλωτών, καθώς λόγω έλλειψης προσωπικού οι ουρές στα ταμεία είναι μεγάλες».
Καταγγελίες επίσης γίνονται και για παρεμβάσεις στη δράση των συνδικαλιστικών οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στο χώρο, αφού δεν είναι λίγες εκείνες οι καταγγελίες που αναφέρονται σε «διωγμούς» μη αρεστών στην εργοδοσία συνδικαλιστικών στελεχών και «κάλυψη» άλλων συνδικαλιστών που φέρουν ακόμα και καταδίκες για ξυλοδαρμό συνάδελφών τους. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ευμενούς μεταχείρισης συνδικαλιστή στην περιοχή της Δυτικής Ελλάδας, ο οποίος παρά την πρωτόδικη καταδίκη σε ποινή φυλάκισης με αναστολή και στέρηση των πολιτικών του δικαιωμάτων, για ξυλοδαρμό συνάδελφού του στο χώρο εργασίας, φαίνεται να απολαμβάνει «ασυλίας» από την διοίκηση της LIDL, την ίδια στιγμή που τα θύματα του ξυλοδαρμού διώκονται από την εργοδοσία για τη συνδικαλιστική τους δράση!
Και μπορεί η διοίκηση της LIDL να απαντά πως σε πρόσφατες καταγγελίες συγκεκριμένου σωματείου υπάρχουν ψευδή στοιχεία, όπως για παράδειγμα ότι σκόπευε να διώξει εργαζομένη επειδή σκέφτηκε να κλέψει (!), αφού η συγκεκριμένη υπάλληλος παραμένει στη θέση της και τονίζει πως όταν απολύεται κάποιος τηρούνται συγκεκριμένες διαδικασίες και οδηγίες με απόλυτο σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα, όμως οι καταγγελίες των μεμονωμένων εργαζομένων και άλλων συνδικαλιστικών οργανώσεων του χώρου αυξάνονται και παίρνουν τη μορφή χιονοστιβάδας, γεγονός που αν μη τι άλλο υποδηλώνει ότι…«κάτι σάπιο υπάρχει στο Βασίλειο της Δανιμαρκίας».
Τέλος να σημειώσουμε ότι παρά τις πολλές αρνητικές κριτικές στον ιστοχώρο «GLASSDOOR», αρκετοί υπάλληλοι επαίνεσαν την LIDL για το «μισθό που οδηγεί στην αγορά» και την εύκολη εξέλιξη της σταδιοδρομίας.
Όντως δύο κόσμοι. Απέναντι.