Οι μεγάλες αμερικανές πλατφόρμες, όπως οι Facebook, Twitter και AirBnb, έχουν αρχίσει να ενημερώνουν τους ευρωπαίους χρήστες τους για τροποποιήσεις στους όρους χρήσης, ώστε να συμμορφωθούν προς την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Οι μεγάλες πλατφόρμες τονίζει το "ΑΠΕ-ΜΠΕ", οφείλουν κυρίως να βεβαιωθούν ότι έχουν λάβει την «ελεύθερη, συγκεκριμένη, κατόπιν ενημέρωσης και αναμφισβήτητη» συγκατάθεση των χρηστών τους για τα προσωπικά τους δεδομένα.
Το Facebook, για παράδειγμα, άρχισε να ζητάει ξανά τη συγκατάθεση αυτή από τους ευρωπαίους χρήστες του για τη διαφημιστική στόχευση και για τη χρήση της βιομετρικής αναγνώρισης.
Όμως δεν είναι ακόμη σαφές ποιες αμερικανικές επιχειρήσεις θα εφαρμόσουν τον GDPR για όλους τους πελάτες και χρήστες τους και ποιες επιχειρήσεις θα εφαρμόσουν τον κανονισμό μόνο για τους Ευρωπαίους.
«Έχουμε την πρόθεση να θέσουμε τις νέες ρυθμίσεις εμπιστευτικότητας στη διάθεση όλων και παντού, όχι απλώς στην Ευρώπη. Θα είναι όμως ακριβώς το ίδιο σχήμα; Πιθανόν όχι», δήλωσε ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ο επικεφαλής του Facebook, που βρίσκεται σε αναταραχή μετά τις αποκαλύψεις για τη χρήση δεδομένων αυτού του ιστότοπου κοινωνικής δικτύωσης από την εταιρεία συμβούλων Cambridge Analytica.
Για τον Σαμ Πφάιφλ, αμερικανό ειδικό της ένωσης επαγγελματιών για την επεξεργασία δεδομένων (IAPP), ένας ορισμένος αριθμός αμερικανικών επιχειρήσεων δεν θα έχουν άλλη επιλογή παρά να συμμορφωθούν με τον ευρωπαϊκό κανονισμό για όλους τους πελάτες τους.
«Για όρισμένες επιχειρήσεις, το να μπορούν να διακρίνουν από πού προέρχονται οι πελάτες τους και να κάνουν έναν διαχωρισμό των δεδομένων βάσει αυτής της προέλευσης είναι αναμφίβολα υπερβολικά δύσκολο», εξηγεί.
Ορισμένες εταιρείες μετατρέπουν αυτή την πραγματιστική απόφαση σε «εργαλείο μάρκετινγκ» έναντι των αμερικανών πελατών τους. Διαφημίζουν τον σεβασμό τους στον ευρωπαϊκό κανονισμό εν είδει δέσμευσης υπέρ του σεβασμού της ιδιωτικής ζωής, εξηγεί ο Σαμ Πφάιφλ.
Αντίθετα άλλοι άρχισαν να προειδοποιούν ότι δεν θα δεχθούν να υπόκεινται στον GDPR και ότι κατά συνέπεια από τις 25 Μαΐου θα αρχίσουν να αρνούνται τους ευρωπαίους χρήστες.
- Αυτή είναι η περίπτωση της πλατφόρμας παιγνιδιών ονλάιν Ragnarok, η οποία ανακοίνωσε την απόφασή της στη σελίδα της στο Facebook, προκαλώντας οργισμένες αντιδράσεις από ευρωπαίους παίκτες.
- Στην Κίνα, η ευαισθησία στα θέματα της ιδιωτικής ζωής είναι πολύ λιγότερο ισχυρή και ο ευρωπαϊκός κανονισμός θα θεωρηθεί περισσότερο καταναγκασμός παρά πλεονέκτημα.
«Ασφαλώς θα σεβαστούμε τον GDPR για τους ευρωπαίους πελάτες μας», εξηγεί ένας Ευρωπαίος που εργάζεται για έναν γίγαντα του κινεζικού Ίντερνετ, ζητώντας να μην κατονομασθεί.
Όμως για τους ίδιους του κινέζους πολίτες, η εφαρμογή διατάξεων αυτού του τύπου αναμφίβολα δεν πρόκειται να γίνει αύριο.
Οι Κινέζοι «δεν έχουν επιφυλάξεις να δώσουν τα προσωπικά δεδομένα τους αν δουν πως θα κερδίσουν κάτι απ' αυτό» με τη μορφή νέων υπηρεσιών ή επιστροφών ή οικονομικών πλεονεκτημάτων, εξηγεί ο Ευρωπαίος αυτός.
Η Κίνα και οι κινεζικοί γίγαντες του Ίντερνετ δοκιμάζουν ένα πιλοτικό πρόγραμμα, το οποίο αξιολογεί και καταγράφει τη συμπεριφορά καθενός κινέζου πολίτη σε τομείς όπως το ιστορικό του στα δάνεια, οι συμπεριφορές και οι προτιμήσεις του, ακόμη και οι διαπροσωπικές του σχέσεις.
Εντούτοις δεν αποκλείται οι ευρωπαϊκές προσπάθειες για την κωδικοποίηση και την οργάνωση του σεβασμού της ιδιωτικής ζωής να έχουν κάποια επιρροή, διότι ακόμη και στην Κίνα οι χρήστες του Ίντερνετ εκφράζουν μερικές φορές την ευαισθησία τους για το θέμα.
Τέλος ο GDPR θα έχει συνέπειες στην ίδια την αρχιτεκτονική του διαδικτύου, καθώς θα περιορισθεί η πρόσβαση στη βάση δεδομένων του ICANN, του οργανισμού που δίνει τις διευθύνσεις στο Ίντερνετ, ώστε να ικανοποιηθούν οι ευρωπαϊκές απαιτήσεις.