Τεράστια ζημιά υφίστανται οι ευρωπαίοι καταναλωτές από την παραποίηση του αριθμού των χιλιομέτρων στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Δυστυχώς στα σύγχρονα ψηφιακά ταχύμετρα αποτελεί το «γύρισμα» των χιλιομέτρων μία πολύ απλή υπόθεση ελάχιστων λεπτών με τη χρήση συσκευών, οι οποίες πωλούνται στο διαδίκτυο σε τιμές μερικών δεκάδων ευρώ.
Με αυτό το κόλπο μειώνει ο πωλητής την ένδειξη των διανυθέντων χιλιομέτρων ενός μεταχειρισμένου οχήματος και μπορεί να το πουλήσει σε καλύτερη τιμή από την πραγματική εμπορική αξία του. Το πρόσθετο «καπέλο» που καλείται να πληρώσει ο αγοραστής, επειδή πιστεύει ότι θα αποκτήσει ένα μοντέλο με λίγα χιλιόμετρα, φτάνει στις περιπτώσεις των ακριβών αυτοκινήτων τις αρκετές χιλιάδες ευρώ.
Ακόμη πιο απροστάτευτοι είναι οι αγοραστές μεταχειρισμένων Ι.Χ., που έχουν εισαχθεί στη χώρα μας μαζικά τα τελευταία χρόνια και –σύμφωνα με γνώστες της αγοράς- ένα μεγάλο μέρος από αυτά έχουν «γυρισμένα» κοντέρ με δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα λιγότερα από τα πραγματικά. Πρόκειται για μία μεγάλη παγίδα, επειδή σε πολλές περιπτώσεις βρίσκονται τα συγκεκριμένα μεταχειρισμένα οχήματα σε άψογη κατάσταση εξωτερικά και εσωτερικά και δεν υποψιάζεται το υποψήφιο θύμα την απάτη.
Τέρμα σε αυτή την εξαπάτηση των καταναλωτών, που έχει λάβει διαστάσεις επιδημίας σε όλη την Ευρώπη, σκοπεύει να βάλει η ΕΕ. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχεδιάζει να εκδώσει οδηγία, σύμφωνα με την οποία θα πρέπει να καταγράφονται τα χιλιόμετρα όλων των οχημάτων σε τράπεζες δεδομένων με κάθε επίσκεψη στο συνεργείο. Οι συγκεκριμένες τράπεζες δεδομένων θα είναι προσβάσιμες από όλες τις χώρες, ενώ τα κράτη – μέλη της ΕΕ καλούνται να προσαρμόσουν τη νομοθεσία τους και ποινικοποιήσουν τη συγκεκριμένη απάτη, ώστε να μπορούν να επιβάλλονται αυστηρές ποινές –ακόμη και φυλάκισης-, σε όσους παρανομούν.
Υπολογίζεται, ότι η συνολική ζημιά για τους ευρωπαίους καταναλωτές από την παραποίηση των διανυθέντων χιλιομέτρων σε αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων μοντέλων κυμαίνεται μεταξύ 5,5 και 9,6 δις ευρώ τον χρόνο. Επίσης η ΕΕ εκτιμά, ότι περίπου το 30% έως 40% των μεταχειρισμένων οχημάτων, που εξάγονται και πωλούνται εκτός της χώρας πρώτης ταξινόμησής τους, έχουν «πειραγμένα» κοντέρ με πολύ λιγότερα χιλιόμετρα από τα πραγματικά.
Στο Βέλγιο και στην Ολλανδία έχουν προχωρήσει ήδη στον τακτικό έλεγχο των χιλιομέτρων στα οχήματα και τα αποτελέσματα είναι σύμφωνα με έρευνα της αρμόδιας επιτροπής της ΕΕ εκπληκτικά. Στο Βέλγιο μειώθηκε για παράδειγμα μέσα σε δύο χρόνια το ποσοστό των αυτοκινήτων με παραποιημένα νούμερα διανυθέντων χιλιομέτρων από 8,6% σε μόλις 0,2%, ουσιαστικά δηλαδή μηδενίστηκε.
Οι Ευρωκράτες σκέφτονται και κάποια άλλα μέτρα, τεχνικής φύσης, όπως για παράδειγμα τη θέσπιση μίας ψηφιακής ατζέντας καταγραφής όλων των διαδρομών ενός αυτοκινήτου. Πρόκειται ωστόσο για μία πρόταση, που συναντά μεγάλη αντίσταση από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τα περισσότερα πολιτικά κόμματα και τις οργανώσεις προστασίας των προσωπικών δεδομένων.