Περπατάμε ανέμελα στην Πανεπιστημίου |

Η ομάδα του ΕΜΠ που συνεργάζεται με τον Δήμο Αθηναίων εμφανίζει μια εικόνα περίπου αναμενόμενη έως φυσιολογική –ενώ η κυκλοφοριακή ασφυξία έχει αποκεντρωθεί έως και πέρα από τα όρια του μεγάλου δακτυλίου–, δείχνει πολίτες προσαρμοσμένους στους περιορισμούς και υπόσχεται πλήρη αποκατάσταση μέχρι τον Σεπτέμβριο. Μόνο που ακόμα δεν έκαναν αποτίμηση εργαζόμενοι και καταστηματάρχες ● Στα ψιλά γράμματα της αποτίμησης διαβάζουμε για συνολική μείωση χρήσης Ι.Χ. κατά 2% (!), με αντίστοιχη αύξηση του ποσοστού χρήσης των μοτοσικλετών. Αν αυτό συνιστά success story είναι άλλη κουβέντα...

«Υπομονή μέχρι τον Σεπτέμβριο» μοιάζει να συστήνουν σε οδηγούς Ι.Χ. και επιβάτες Μέσων Μαζικής Μεταφοράς ο Δήμος Αθηναίων και η Ομάδα Συγκοινωνιολόγων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με τα στοιχεία αποτίμησης των πρώτων τεσσάρων εβδομάδων εφαρμογής των ρυθμίσεων του «Μεγάλου Περιπάτου».

Τα στοιχεία καταγράφουν αφενός επιπτώσεις στην κυκλοφορία στους οδικούς άξονες εντός του Δακτυλίου της Αθήνας όσο και στην «περιφέρεια» του Δακτυλίου (π.χ. Λ. Αλεξάνδρας), με μεγάλη επιδείνωση στους χρόνους διαδρομής και στις ταχύτητες κυκλοφορίας την πρώτη ημέρα των ρυθμίσεων, αφετέρου σταδιακή βελτίωση των συνθηκών στους περισσότερους δρόμους, που τείνουν να καταλήξουν στην «προ Μεγάλου Περιπάτου» κατάσταση.

Παρότι πλήθος οδηγών και επιβατών δυσφορούν καθημερινά με το κυκλοφοριακό κομφούζιο στο ευρύτερο κέντρο της πρωτεύουσας, η Ομάδα των Συγκοινωνιολόγων καθησυχάζει εκτιμώντας ότι «η καταρχήν προσαρμογή της κυκλοφορίας και των συνηθειών των οδηγών στον Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας θεωρείται μάλλον γρήγορη για το μέγεθος των επεμβάσεων και αναμένεται σταδιακή βελτίωση ώς τον Σεπτέμβριο, με τους οδηγούς να προσαρμόζονται κατά περίπτωση σε νέα μέσα, νέες διαδρομές και νέα ωράρια».

Πάντως, οι συγκοινωνιολόγοι δεν παραλείπουν να σημειώσουν ότι η σταδιακή βελτίωση της κυκλοφορίας στην περιοχή των παρεμβάσεων επιτυγχάνεται «και εξαιτίας της χαμηλότερης κυκλοφορίας λόγω καλοκαιριού».

Συμπεράσματα

Τα στοιχεία προκύπτουν από την εφαρμογή των ρυθμίσεων του «Μεγάλου Περιπάτου» μεταξύ 15 Ιουνίου και 10 Ιουλίου. Βάση σύγκρισης αποτελεί η εβδομάδα πριν από την εφαρμογή των ρυθμίσεων. Τα στοιχεία παρουσιάστηκαν προ ημερών στη διαπαραταξιακή επιτροπή διαβούλευσης.

Καταγράφονται, μεταξύ άλλων:

● «Αναμενόμενη», σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, κυκλοφοριακή επιβάρυνση στην Πανεπιστημίου κατά την πρωινή ώρα αιχμής. Από 2,7 λεπτά απαιτεί πλέον τέσσερα λεπτά για να τη διασχίσει κάποιος. Και μάλιστα, ενώ καταγράφεται σημαντική μείωση των διελεύσεων οχημάτων, συγκεκριμένα της τάξης του 23% (από 4.200 οχήματα, έπεσαν σε 3.250 τα οχήματα της πρωινής αιχμής). Η διαδρομή που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη επιβάρυνση είναι από την Αθ. Διάκου έως την Πανεπιστημίου, απαιτώντας επιπλέον 2,2 λεπτά για τους οδηγούς.

● «Αισθητή» κυκλοφοριακή επιβάρυνση στη Βασ. Αμαλίας προς Σύνταγμα (από 3,6 σε 5,9 λεπτά), στις ώρες πρωινής αιχμής. Στη συγκεκριμένη οδό, η «επάνοδος» της κυκλοφορίας καταγράφει πιο αργούς ρυθμούς συγκριτικά με άλλους δρόμους.

● Κυκλοφοριακή επιβάρυνση και σε «περιφερειακούς» άξονες, όπως η Βασ. Κωνσταντίνου και η Λ. Αλεξάνδρας. Η μεν πρώτη απαιτεί 1,1 λεπτό περισσότερο για να τη διασχίσει κάποιος με το όχημά του (από 6,7 λεπτά, «ανέβηκε» στα 7,8) και η δεύτερη επιπλέον 1,6 λεπτό (από 7,8 σε 9,4). Ενα από τα πιο σημαντικά συμπεράσματα των συγκοινωνιολόγων είναι ότι στους περιφερειακούς άξονες η κυκλοφοριακή επιβάρυνση παρέμεινε και τις τέσσερις εβδομάδες, «με μικρή χειροτέρευση την τρίτη εβδομάδα». Ενδεχομένως, σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, η εν λόγω μορφή επιβάρυνσης «προκλήθηκε διότι οι άξονες αυτοί εξυπηρετούν μέρος της κυκλοφορίας που χρησιμοποιούσε τους κεντρικούς άξονες πριν τις επεμβάσεις». Σύμφωνα με τα στοιχεία, αυξήθηκαν κατά 20% οι διελεύσεις οχημάτων στους δύο παραπάνω δρόμους, «χωρίς όμως να φτάσουν σε συμφόρηση». Πάντως σε αντίστοιχους περιφερειακούς δρόμους ο κυκλοφοριακός φόρτος καταγράφεται να αυξάνεται τις ώρες πρωινής αιχμής κατά 19,5% και κατά 28,5% τη μεσημεριανή αιχμή.

● Αντιθέτως, «η επιρροή στην κυκλοφορία εκτός του δακτυλίου της Αθήνας ήταν αμελητέα».

● Δεν επηρεάστηκε η κυκλοφορία στη Σταδίου από τις ρυθμίσεις στην πλ. Συντάγματος.

● Αύξηση του μέσου χρόνου διαδρομής κατά 3,5% καταγράφεται στις περισσότερες γραμμές Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, τις πρωινές ώρες μεταξύ 07.00-10.00. Υπενθυμίζεται ότι ακόμη δεν λειτουργούν οι λεωφορειολωρίδες του «Μεγάλου Περιπάτου».

● Συνολική μείωση χρήσης Ι.Χ. κατά 2%, με αντίστοιχη αύξηση του ποσοστού χρήσης των μοτοσικλετών.

● «Θεαματική αύξηση» της κυκλοφορίας πεζών στην Πανεπιστημίου (+14,9%), σε όλους τους άξονες της εγγύς περιοχής (+22,7%) και στους περιφερειακούς άξονες (+47,9%).

● Πολύ χαμηλά επίπεδα στην κυκλοφορία ποδηλάτων «διότι η κουλτούρα χρήσης ποδηλάτου χρειάζεται και σημαντικά περισσότερο χρόνο και μεγαλύτερο δίκτυο», παραδέχονται οι μελετητές.

Οι άμεσα θιγόμενοι

Πιο κρίσιμη, ωστόσο, για την πορεία του «Μεγάλου Περιπάτου» θα αποδειχθεί η αποτίμηση που κάνουν όσοι ανελαστικά χρησιμοποιούν το κέντρο της πόλης ως εργαζόμενοι ή καταστηματάρχες και όχι ως χομπίστες. Επίσης, σημαντική θα είναι η αποτίμηση των δημοτικών παρατάξεων. Αν και η αρχική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου ελήφθη με μεγάλη πλειοψηφία, η «Ανοιχτή Πόλη» έχει πάρει σαφείς αποστάσεις.

Σε χθεσινή της ανακοίνωση –όπου καταλογίζει στη δημοτική αρχή «άλλο ένα επεισόδιο απαξίωσης της δημοκρατικής λειτουργίας του Δήμου», μετά την αναβολή ψηφοφορίας για την εισήγηση του δημάρχου για τον «Μεγάλο Περίπατο», μπροστά στη διαπίστωση ότι δεν συγκεντρωνόταν η απαιτούμενη πλειοψηφία– ασκεί κριτική στη διοίκηση Κ. Μπακογιάννη για το ότι: α) δεν έχει ασκήσει καμία ουσιαστική πίεση για την ενίσχυση των μέσων μεταφοράς, β) δεν σεβάστηκε την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για «μέτρα χαμηλού κόστους» και γ) θυμήθηκε τη διαβούλευση με καθυστέρηση σχεδόν δυο μηνών.

«Παραμένει θετική η δική μας στάση», δήλωσε ο Π. Γερουλάνος στο προχθεσινό δημοτικό συμβούλιο, επισημαίνοντας όμως προς τον δήμαρχο ότι πρέπει πριν από τις όποιες τελικές αποφάσεις να προηγηθεί «σωστή διαβούλευση». Η συνεδρίαση που θα κρίνει το μέλλον του έργου έχει προγραμματιστεί για τις 27 Ιουλίου, εκτός εάν προκύψει νωρίτερα έκτακτη συνεδρίαση.


Πηγή

Σχόλια

To ergasianews.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Δείτε επίσης

Τέμπη: Προανακριτική ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ

Για τους Χρήστο Τριαντόπουλο, Μιχάλη Παπαδόπουλο, Θάνο Πλεύρη και Ζωή Ράπτη σχετικά με το "μπάζωμα …