Η εικόνα του σώματος είναι ανά πάσα στιγμή ασυνείδητη μνήμη όλων των βιωμένων σχέσεων και παράλληλα είναι επίκαιρη και αναφέρεται στις διαπροσωπικές σχέσεις.
Σήμερα θα μιλήσουμε για το σώμα. Για το σώμα όπως το αισθανόμαστε ή έχουμε επαφή με αυτό, για το σώμα που παραμορφώνεται από τα παραπάνω κιλά ή και από τα πολύ λίγα κιλά.
Πολύ συχνά ακούω να μιλούν για το σώμα τους οι θεραπευόμενοι σαν να είναι ένας «άλλος» που τους απευθύνεται και τους περιγράφει τι θέλει ή τι δεν θέλει…
Ας παρατηρήσουμε τις φορές που είμαστε πιο κοντά στο σώμα μας, τις περιπτώσεις που έχει κανείς αρρωστήσει ή χτυπήσει και η κάθε του κίνηση παίρνει μία άλλη διάσταση από τον συνηθισμένο τρόπο που κινείται. Εχει αργές κινήσεις, προσέχει διαφορετικά τη μυϊκή του σύσπαση, ο χρόνος έχει άλλη διάρκεια και πολλά πράγματα μεταμορφώνονται σε ασήμαντα γιατί τελικά γίνεται σημαντικό το να καταφέρεις να σηκωθείς από το κρεβάτι ενώ το σώμα πονά.
Ή τις φορές που δεν θέλουμε να βλέπουμε το σώμα και το κρύβουμε – δεν το κοιτάμε στον καθρέφτη ή το κρύβουμε κάτω από φαρδιά ρούχα. Στη διαταραχή βάρους υπάρχει αυτή η απόσταση από το σώμα, μιας και είναι αφόρητο να το αντικρίσει κανείς.
Το σώμα μας είμαστε εμείς
Ας δούμε αποσπάσματα από το βιβλίο της Φρανσουάζ Ντολτό «Η ασυνείδητη εικόνα του σώματος»:
«Η εικόνα του σώματος είναι η ζωντανή σύνθεση όλων των συγκινησιακών εμπειριών μας, των διαπροσωπικών εμπειριών που ζούμε επαναληπτικά μέσα από τις επίλεκτες ερωτογόνους αισθήσεις, αρχαϊκές ή επίκαιρες. Μπορεί να θεωρηθεί ως η συμβολική ασυνείδητη ενσάρκωση του επιθυμούντος υποκειμένου, κι αυτό πριν ακόμα το περί ου ο λόγος άτομο είναι ικανό να δηλώσει τον εαυτό του με την προσωπική αντωνυμία “εγώ”, πριν ακόμα μιλήσει στο πρώτο πρόσωπο.
Θέλω να γίνει κατανοητό ότι το υποκείμενο της ασυνείδητης επιθυμίας σε αναφορά με το σώμα υπάρχει ήδη από τη σύλληψη.
Η εικόνα του σώματος είναι ανά πάσα στιγμή ασυνείδητη μνήμη όλων των βιωμένων σχέσεων και παράλληλα είναι επίκαιρη, ζωντανή, δυναμική, είναι ταυτόχρονα ναρκισσιστική και αναφέρεται στις διαπροσωπικές σχέσεις: μπορεί να μεταμφιέζεται ή να παροντοποιείται στην εδώ και τώρα σχέση, μέσα από την όποια γλωσσική έκφραση, σχέδιο, πλαστελίνη, μέσα από μουσική ή γλυπτή σύνθεση, με τις εκφράσεις του προσώπου και τις κινήσεις του σώματος.
Η επικοινωνία μας με τους άλλους γίνεται δυνατή χάρη στην εικόνα του σώματός μας, η οποία στηρίζεται στο -και διασταυρώνεται με το- σωματικό σχήμα μας. Κάθε επαφή με τον άλλο, επαφή είτε επικοινωνίας είτε αποφυγής επικοινωνίας, στηρίζεται στην εικόνα του σώματος διότι εκεί, στην εικόνα του σώματος, υπόβαθρο ναρκισσισμού, ο χρόνος διασταυρώνεται με τον χώρο, το ασυνείδητο παρελθόν γίνεται αισθητό στην παρούσα σχέση. Πάντα κάτι επαναλαμβάνεται αδιόρατα στον χρόνο του παρόντος από κάποια σχέση ενός χρόνου παρελθόντος.
Η λίμπιντο κινητοποιείται στην παρούσα σχέση, αλλά μπορεί από εκεί να ξυπνήσει, να αναβιώσει κάποια εικόνα αρχαϊκής σχέσης, εικόνα που είχε μείνει απωθημένη και επανέρχεται.
Επί τη ευκαιρία, ας τονίσουμε ότι το σωματικό σχήμα, η αφηρημένη έννοια ενός βιώματος του σώματος στις τρεις διαστάσεις της πραγματικότητας, δομείται από τη μάθηση και την πείρα, ενώ η εικόνα του σώματος δομείται από την επικοινωνία μεταξύ υποκειμένων και από το ίχνος, που από ημέρα σε ημέρα εγγράφεται στη μνήμη, της στέρησης, της απαγόρευσης ή της καταστολής της απόλαυσης. Ως προς αυτό, η εικόνα του σώματος αναφέρεται αποκλειστικά στο φαντασιακό, σε μια φαντασιακή διυποκειμενικότητα, η οποία στον άνθρωπο σημαδεύεται εξαρχής από τη συμβολική διάσταση.
Για να το πούμε αλλιώς: το σωματικό σχήμα συνδέει το σώμα παρόν μέσα στον χώρο, με την άμεση εμπειρία. Μπορεί να είναι ανεξάρτητο από τη γλώσσα, υπό την έννοια της ιστορίας των σχέσεων του υποκειμένου με τους άλλους. Το σωματικό σχήμα είναι ασυνείδητο, προσυνειδητό και συνειδητό. Το σωματικό σχήμα εξελίσσεται στον χρόνο και τον χώρο. Η εικόνα του σώματος συνδέει το υποκείμενο της επιθυμίας με την απόλαυσή του […]
Μπορεί να ανεξαρτητοποιηθεί από το σωματικό σχήμα. Συνδέεται με αυτό μέσω του ναρκισσισμού, ο οποίος αρχίζει με την ενσάρκωση του υποκειμένου, τη στιγμή της σύλληψης.
Η εικόνα του σώματος είναι πάντοτε ασυνείδητη, είναι δυναμική συνάρτηση μιας βασικής εικόνας, μιας λειτουργικής εικόνας και μιας εικόνας των ερωτογόνων ζωνών όπου εκφράζεται η ένταση των ορμών».
Συμπεραίνουμε πως η εικόνα του σώματός μας δεν περιορίζεται στο σωματικό σχήμα, αλλά είναι όλα αυτά που αισθανθήκαμε, βιώσαμε, οι μνήμες, οι εμπειρίες μας, εντέλει αυτό που θεωρούμε ότι είμαστε.
Οταν λοιπόν αποφεύγουμε να «δούμε» το σώμα μας, μήπως αποφεύγουμε εμάς;
Βότανα που θα σας βοηθήσουν να συνέλθετε από τις καταχρήσεις
Ρίγανη και δεντρολίβανο, για το πρήξιμο του εντέρου.
Εάν έχετε υπερβολικό φούσκωμα, τότε μπορείτε να φτιάξετε ένα τσάι από ρίγανη ή από δεντρολίβανο. Και τα δυο είναι εξαιρετικά ανακουφιστικά. Η ρίγανη είναι ακόμα πιο αποτελεσματική αλλά η γεύση της δεν είναι εύκολη. Το τσάι δεντρολίβανου είναι πιο νόστιμο.
Πώς θα το πιείτε (αφέψημα): Bράζετε το βότανο μαζί με το νερό για 3-4΄, σουρώνετε και πίνετε μέχρι 3 φλιτζάνια την ημέρα.
Τριγωνέλλα, εάν έχουν πρηστεί τα άκρα σας
Η κακή διατροφή ακόμα και για μία ημέρα μπορεί να επιφέρει πρήξιμο στα άκρα. Συνήθως είναι πιο ορατή στα δάκτυλα του χεριού και στους αστραγάλους των ποδιών. H τριγωνέλλα είναι ένα βότανο που βοηθά στην αποτοξίνωση του οργανισμού και στην αποβολή των περιττών υγρών από το σώμα. Γι’ αυτό, θεωρείται κατάλληλη επιλογή γι' αυτές τις περιπτώσεις.
Πώς θα την πιείτε (έγχυμα): Σε βρασμένο νερό ρίχνετε μία πρέζα τριμμένα φύλλα τριγωνέλλας για 5-10΄, σουρώνετε και πίνετε έως 2 φλιτζάνια την ημέρα (πρωί, βράδυ).
*Οι πληροφορίες είναι από την ιστοσελίδα Εναλλακτική Δράση.