Χωρίς μεγάλα έργα η Ηπειρος

Αεροφωτογραφία από τμήμα της Ιόνιας Οδού που εγκαινιάστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ

EUROKINISSI/ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πλήγμα για την περιοχή η μη ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης της επέκτασης της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα στην Κακαβιά ● Αναζητείται λύση μέσα από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη».

Αμηχανία με πολιτικές προεκτάσεις προκαλεί η επισημοποίηση της μη ένταξης από την κυβέρνηση του έργου της επέκτασης της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα στην Κακαβιά στη λίστα έργων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Οι εκπρόσωποι των τοπικών αρχών είχαν ενημερωθεί το προηγούμενο διάστημα για την πιθανότητα αυτή, αφού τα περισσότερα έργα υποδομών σε οδικούς άξονες φαινόταν ότι δεν εγκρίνονται από την Ε.Ε., πλην του βόρειου τμήματος του Ε-65 (Τρίκαλα-Εγνατία). Παρ’ όλα αυτά στη λίστα βρέθηκε τελικά και ο Βόρειος Αξονας της Κρήτης, κάτι που ενέτεινε την αίσθηση στην Ηπειρο ότι δεν ήταν πρώτη προτεραιότητα. Ενα έργο άνω των 400 εκατ. ευρώ, που δεν έχει αντίστοιχο σε οικονομικό μέγεθος, από μόνο του θα έδινε ισχυρή αναπτυξιακή ώθηση στην περιοχή στην περίοδο μετά την πανδημία, ενώ παράλληλα θα ολοκλήρωνε έναν διευρωπαϊκό άξονα της χώρας με αποτύπωμα και για τη διασύνδεση της Ηπείρου και της χώρας με την Αλβανία.

Ο περιφερειάρχης της Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης δηλώνει ότι θα συνεχίσει την αναζήτηση πόρων για τους οδικούς άξονες της περιοχής

EUROKINISSI/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ

Το πρόβλημα έχει εν μέρει και πολιτικά χαρακτηριστικά, στον βαθμό που επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ολοκληρώθηκαν μεγάλα έργα τα οποία έρχονταν από το παρελθόν, όπως η Ιόνια Οδός ή το Αεροδρόμιο Ιωαννίνων, καθώς και η αποκατάσταση στο Γεφύρι της Πλάκας, ενώ ενάμιση χρόνο μετά η κυβέρνηση της Ν.Δ. φαίνεται σαν να μην έχει εναλλακτική πρόταση για τέτοιου επιπέδου έργα στην περιοχή.

Η Περιφέρεια Ηπείρου πάντως, που έχει αναλάβει την «ωρίμανση» των μελετών της επέκτασης της Ιόνιας, θα συνεχίσει την αναζήτηση πόρων. Λίγες μέρες πριν από τις ανακοινώσεις για το Ταμείο Ανάκαμψης ο περιφερειάρχης Αλ. Καχριμάνης δήλωσε ότι θα αναζητήσει προγράμματα χρηματοδότησης για τις οδικές συνδέσεις των διευρωπαϊκών αξόνων Ιωάννινα - Κακαβιά, Κόμβος Καμπής - Φιλιππιάδα - Ζέφυρο Πρέβεζας και Πάργα - Μεσοπόταμος.

Οπως ανέφερε ακόμα, ετοιμάζεται το μικρότερο τμήμα Καλπάκι - Κακαβιά ως τρίιχνος δρόμος και ως έργο οδικής ασφάλειας ώστε να εξασφαλίσει πιθανώς χρηματοδότηση, λέγοντας ότι «γίνεται μια συζήτηση από το υπουργείο Υποδομών για έργα οδικής ασφάλειας».

Τον Ιούλιο πέρσι ο περιφερειάρχης υπενθύμιζε τη δέσμευση που είχε αναλάβει ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής για διάθεση 100 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα του υπουργείου εφόσον η Ε.Ε. εγκρίνει την κατασκευή του έργου, στα οποία θα πρέπει να προστεθούν άλλα 50 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα της Περιφέρειας ώστε το έργο να κατασκευαστεί με Σύμβαση Παραχώρησης, με την Περιφέρεια να θέτει όρο να μην καταβάλλουν διόδια οι μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής. Χωρίς την έγκριση όμως της Ε.Ε. είναι άγνωστο πια αν θα μπορέσει κάποια στιγμή η κυβέρνηση να ανακοινώσει την υλοποίηση του οδικού άξονα.

Μια προοπτική ανοίγει πάντως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαντώντας σε σχετική ερώτηση για τον αυτοκινητόδρομο Αδριατικής-Ιονίου της ευρωβουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Ελίζας Βόζεμπεργκ-Βρυωνίδη. «Μολονότι η νομοθετική διαδικασία για τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» 2021-2027 δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, υπό το πρίσμα του μερικού συμβιβασμού μεταξύ των συννομοθετών, τα ελληνικά τμήματα που βρίσκονται στους διαδρόμους του κεντρικού δικτύου Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφοράς (ΔΕΔ-Μ) θα είναι κατ’ αρχήν επιλέξιμα για χρηματοδοτική στήριξη» απάντησε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Βάλντις Ντομπρόβσκις, σύμφωνα με ανακοίνωση της κοινοβουλευτικής ομάδας της Ν.Δ. στο Ευρωκοινοβούλιο.

Τονίζεται ακόμα στην ανακοίνωση ότι «σχετικά με το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του βαλκανικού αυτού άξονα η Κομισιόν ενημερώνει ότι, παρ’ όλο που μελέτες σχετικά με διάφορα τμήματα στα Δυτικά Βαλκάνια βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, στο παρόν στάδιο δεν προβλέπεται ακριβής ημερομηνία για την ολοκλήρωση του εν λόγω άξονα. Ωστόσο τονίζει ότι για τμήματα που χρειάζονται αναβάθμιση λόγω των πραγματικών προβλέψεων κυκλοφορίας και βρίσκονται σε κράτη- μέλη της Ε.Ε. (π.χ. το τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά), τα κράτη-μέλη υποχρεούνται να ολοκληρώσουν τις εργασίες ώς το 2030 βάσει του κανονισμού (Ε.Ε.) αριθ. 1315/2013 για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών».

Η δυνατότητα επιλεξιμότητας στο «Συνδέοντας την Ευρώπη» σε συνδυασμό με τη συνέχιση της συζήτησης για το νέο ΕΣΠΑ ίσως να είναι και ο μοναδικός δρόμος πια προς την κατασκευή του δρόμου, με την προϋπόθεση πάντα ότι δεν θα γίνουν εκπτώσεις και θα ολοκληρωθεί ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος όπως η Εγνατία και η Ιόνια Οδός που άλλαξαν τους όρους διασύνδεσης της Ηπείρου.


Πηγή

Σχόλια

To ergasianews.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Δείτε επίσης

ΔΕΗ: Οι σταθμοί στον οικονομικό και ενεργειακό μετασχηματισμό της - Μπαράζ επενδύσεων άνω των 10 δισ. ευρώ στην τριετία

Βάση του μετασχηματισμού της ΔΕΗ ήταν η στροφή στην πράσινη ενέργεια από την οποία, αν …