Η Ελληνικό Α.Ε., το ΤΑΙΠΕΔ και το Ελληνικό Δημόσιο υπονομεύουν τη δημιουργία του πρώτου Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας, χαρακτηρίζοντας «σκουπίδια» και επιμένοντας να πλειστηριαστούν αεροπλάνα που έχουν κηρυχθεί μνημεία νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς ● Σθεναρή αντίσταση από πρώην εργαζόμενους της Ολυμπιακής ● Πώς αποδείχθηκε ότι η Lamda Development του Σπύρου Λάτση θέλει να σφετεριστεί τα ιστορικά αεροσκάφη.
Μια πολύ σημαντική δικαστική μάχη απέναντι στην Ελληνικό Α.Ε. έδωσε χθες στο Ειρηνοδικείο Αθηνών το Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων Ολυμπιακής (ΠΟΛΚΕΟΑ) για να μπορέσει να διασώσει την πολιτισμική κληρονομιά της Ολυμπιακής Αεροπορίας και να δημιουργηθεί το πρώτο Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στην Ελλάδα. Σε μια μικρή δικαστική αίθουσα, που από νωρίς είχε γεμίσει από πρώην εργαζόμενους της Ολυμπιακής, η Ελληνικό Α.Ε. είχε στο πλευρό της τους δικηγόρους του ΤΑΙΠΕΔ και του Ελληνικού Δημοσίου, που έφτασαν στο σημείο να χαρακτηρίσουν «σκουπίδια» επτά μη πλόιμα αεροσκάφη (ένα Boeing 747, δύο Boeing 737, ένα Cessna 411, ένα Cessna 340, ένα Piper Navajo PA31 και ένα Hellenic Bac One Eleven) που ανήκουν στο ΠΟΛΚΕΟΑ και προορίζονται για το μουσείο μαζί με άλλα 23.000 εκθέματα.
Τα αεροσκάφη αυτά δεν είναι τα μόνα που βρίσκονται εδώ και χρόνια στην περιοχή του πρώην αεροδρομίου και γι’ αυτό αρχικά η Ελληνικό Α.Ε. ζητούσε να πλειστηριαστούν μαζί με τα υπόλοιπα κινητά αντικείμενα (αεροπορικά καθίσματα, λυόμενη κατασκευή όπου στεγάζονταν τα γραφεία του Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας κ.ά.). Χθες όμως, με την έναρξη της δίκης, η εταιρεία περιόρισε το αίτημά της μόνο στα επτά αεροσκάφη και ζήτησε «τον ορισμό της συντομότερης ημερομηνίας για τον πλειστηριασμό τους» επιχειρηματολογώντας ότι «αυτή είναι η τελευταία εκκρεμότητα για να περάσουν οι μετοχές της Ελληνικόν Α.Ε. στον επενδυτή, που είναι προγραμματισμένο για τις 30 Ιουνίου αλλά εκκρεμεί αυτό το αγκάθι».
«Το έγγραφο της Ελληνικό Α.Ε. δεν αναφέρει καν ότι ο επενδυτής είναι η Lamda και, πράγμα θλιβερό για έγγραφο Δημοσίου, ο επενδυτής αναφέρεται με κεφαλαίο γράμμα (Επενδυτής) σαν να είναι θεότητα», σχολίασε ο δικηγόρος του ΠΟΛΚΕΟΑ, Κώστας Παπαδάκης, και χαρακτήρισε «αντισυνταγματική» την εκποίηση καθώς αφορά κινητά αντικείμενα με τεράστια πολιτιστική συνεισφορά. Εξήγησε, μάλιστα, ότι η Ελληνικό Α.Ε. δεν είναι ιδιοκτήτρια της έκτασης όπου βρίσκονται τα αεροσκάφη και όταν υπέβαλε την αίτηση δεν ήταν καν διαχειρίστρια, άρα δεν έχει έννομο συμφέρον για να μπορεί να ζητά τον πλειστηριασμό τους.
Το ΠΟΛΚΕΟΑ έθεσε στο δικαστήριο το αίτημά του, που είναι να μετακινηθούν τα αεροσκάφη 1.970 μ. από εκεί που βρίσκονται, χωρίς να αποσυναρμολογηθούν, κοντά στα κτίσματα του πρώην αεροδρομίου που έχουν κριθεί διατηρητέα. Εκεί, όπου προβλέπεται η δημιουργία του μουσείου, μπορούν να φιλοξενηθούν μαζί με τα 23.000 εκθέματα, χωρίς να εμποδίζεται η επένδυση. Ωστόσο, η Ελληνικό Α.Ε. με πολύ απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς χαρακτήριζε «επιθυμία κάποιων, που δεν αφορά το δικαστήριο» τη χωροθέτηση του μουσείου.
Ομως οι πρώην εργαζόμενοι της Ολυμπιακής δεν ήταν μόνοι τους. Ο Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, που φιλοξενεί στις αποθήκες του πάρα πολλά αντικείμενα της πρώην Ολυμπιακής, κατέθεσε ότι «εν δυνάμει εκθέματα κινδυνεύουν να γίνουν σκουπίδια». Η Ενωση Συνταξιούχων Ολυμπιακής υποστήριξε ότι «θα επέλθει πολιτιστική καταστροφή, που αποτελεί ασέβεια και προς την ιστορία της Ολυμπιακής και προς τους εργαζόμενους», ενώ η Ενωση Συνταξιούχων Χειριστών Ιπταµένων Μηχανικών Πολιτικής Αεροπορίας χαρακτήρισε «μείζον ζήτημα τη διατήρηση της ιστορικότητας των αεροσκαφών».
Πολύ σημαντική ήταν και η παρέμβαση του Σωματείου Φίλων Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας που κατέθεσε ότι «τα Boeing 737, 727 και 747, με γνωμοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού, έχουν κηρυχθεί μνημεία νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς, ενώ στα 23.000 εκθέματα της περιόδου 1930-2000 συμπεριλαμβάνεται η συλλογή των Αριστοτέλη και Αλέξανδρου Ωνάση».
Και όμως γι’ αυτά τα αεροσκάφη ο διευθυντής της Ελληνικό Α.Ε. είπε ότι το μέγιστο κέρδος είναι 100.000 ευρώ αλλά υπάρχει και το ενδεχόμενο ζημίας. Αποστομωτικές ήταν οι απαντήσεις του προέδρου του ΠΟΛΚΕΟΑ, Βασίλη Τσατσαράγκου: «Εξι είναι τα Boeing 747 σε όλο τον κόσμο και το ένα το έχουμε εμείς, είναι το αεροσκάφος του Αριστοτέλη Ωνάση. Η αξία των αεροσκαφών είναι πάνω από ένα εκατομμύριο. Δηλώνω ενόρκως ότι έχουμε συμφωνήσει με εταιρεία για ρυμούλκηση των αεροσκαφών εντός του χώρου του πρώην αεροδρομίου, που θα κοστίσει 37.700 ευρώ, αντί για 300.000 για να μεταφερθούν αλλού. Μας ζητήθηκε να μεταβιβάσουμε τα αεροσκάφη άνευ όρων στον Λάτση. Μπορούμε να τα μεταβιβάσουμε στο υπουργείο Πολιτισμού αλλά όχι στον Λάτση».
Στο δικαστήριο κατέθεσε, επίσης, εργαζόμενος στο υπουργείο Πολιτισμού, μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Αρχαιολόγων που ασχολήθηκαν με την κήρυξη χώρων στο Ελληνικό, ο οποίος υποστήριξε ότι «τα αεροσκάφη κρίνονται ως μνημεία, δεν είναι σκουπίδια όπως ακούστηκε» και επιβεβαίωσε ότι «η πολιτεία έχει συνομολογήσει στη δημιουργία Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό».
Σημαντική ήταν και η κατάθεση πρώην κυβερνήτη της Ολυμπιακής που έχει αναλάβει την εκτίμηση του κόστους των αεροσκαφών και ξεκαθάρισε ότι είναι τεράστια η αξία που έχουν ως μουσειακά εκθέματα, είναι αδύνατον να μετακινηθούν εκτός αεροδρομίου και είναι εγκληματικό περιβαλλοντικά να κατατμηθεί το Boeing 747 που περιέχει απεμπλουτισμένο ουράνιο.
«Εκεί που λέτε ότι υπάρχει ουράνιο, κάνετε εσείς εκδηλώσεις με τόσα άτομα;», ρώτησε ο δικηγόρος της Ελληνικό Α.Ε. τον πρόεδρο του ΠΟΛΚΕΟΑ, με τη δικαστική αίθουσα να σείεται από τα γέλια των πρώην εργαζομένων της Ολυμπιακής: «Πού ακούστηκε... Αν ήταν έτσι, δεν θα υπήρχαν επιβάτες. Το ουράνιο αποτελεί κίνδυνο σε περίπτωση κατάτμησης και μόνο».
Κώστας Παπαδάκης
δικηγόρος
Η προσπάθεια των επενδυτών και των οργάνων τους να ενεργοποιήσουν τη διαδικασία του άρθρου 943, αυτή που εφαρμόζει ο Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας απέναντι σε σαβούρες που αφήνει ένας ενοικιαστής που φεύγει νύχτα από ένα μίσθιο διαμέρισμα, δεν πέρασε.
Βασίλης Τσατσαράγκος
πρόεδρος ΠΟΛΚΕΟΑ
Παραμένουμε μαχητές του πολιτισμού, παραμένουμε διεκδικητές της προοπτικής Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό και διεκδικούμε με όλη μας τη δύναμη αυτό να οριστικοποιηθεί με απόφαση, πριν από τη μεταβίβαση των μετοχών στον επενδυτή.
Εφη Μουγκαράκη
δικηγόρος
Είδαμε το παράδοξο, τα συμφέροντα του επενδυτή να υποστηρίζονται από το Ελληνικό Δημόσιο. Δημόσιο συμφέρον, σύμφωνα με το Σύνταγμά μας, είναι η διάσωση της βιομηχανικής κληρονομιάς της χώρας μας, κομμάτι της οποίας αποτελεί η αεροναυπηγική κληρονομιά.
■ Η απόφαση του δικαστηρίου αναμένεται το επόμενο διάστημα.