48ωρη Απεργία στην Καθαριότητα των Σχολείων στις 24 & 25 Οκτώβρη

Νεκρώνει η καθαριότητα σχολικών μονάδων στις 24 & 25 Οκτώβρη, καθώς οι εργαζόμενες/οι στην καθαριότητα σχολικών μονάδων πραγματοποιούν 48ωρη Πανελλαδική Απεργία. Την απεργία έχει προκηρύξει το δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό τους όργανο και συμμετέχουν δεκάδες πρωτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις και χιλιάδες καθαρίστριες/στες του κλάδου.

Κατά την διάρκεια της απεργιακής κινητοποίησης όλοι οι εργαζόμενοι του Κλάδου - μέλη των πρωτοβάθμιων σωματείων της Ομοσπονδίας θα απέχουν από τα καθήκοντά τους, διεκδικώντας την άμεση ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων τους , ενώ τα Σωματεία – μέλη τους κατά τη διάρκεια της ως άνω απεργίας θα προσφέρουν το προβλεπόμενο στο άρθρο 21 του Ν. 1264/1982 προσωπικό.

Να σημειώσουμε ότι την περασμένη άνοιξη και το καλοκαίρι πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις αντιπροσωπείας των εργαζομένων με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών και αναλήφθηκαν συγκεκριμένες δεσμεύσεις που όμως δεν υλοποιήθηκαν, σύμφωνα με τους εργαζόμενους.

Τα αιτήματα της απεργίας είναι τα παρακάτω: 

  1. Αναγνώριση της πάγιας και διαρκούς φύσης των αναγκών καθαριότητας των σχολείων και μετατροπή των Ι.Δ.Ο.Χ σε πλήρους απασχόλησης αορίστου χρόνου: Εργαζόμενες και εργαζόμενοι με υπερεικοσαετή υπηρεσία, ταλαιπωρούνταν με συμβάσεις μίσθωσης έργου ορισμένου χρόνου μέχρι και το σχολικό έτος 2019-2020 και εν συνεχεία με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου. Αυτό το καθεστώς εντείνει την επισφάλεια κατηγορίας εργαζομένων που με συνέπεια και φιλοτιμία δίνουν καθημερινά τη μάχη του αντιικού αγώνα μέσα στα σχολεία, όχι μόνο την περίοδο της πανδημίας, αλλά και πάντα.
  2. Οι χρηματοδοτούμενες από κονδύλια του κρατικού προϋπολογισμού προσλήψεις Ι.Δ.Ο.Χ, θα πρέπει να είναι πλήρους απασχόλησης. Κι αυτό διότι αρκετοί δήμοι ανά τη χώρα, κάνουν κατάχρηση της ευελιξίας που τους χορηγήθηκε με τη σχετική Κ.Υ.Α ως προς την αξιοποίηση των ανθρωποωρών, με αποτέλεσμα ναι μεν να υπάρχει αύξηση των απασχολούμενων στη σχολική καθαριότητα, όμως με συμβάσεις μερικής απασχόλησης 3 – 4 ωρών ημερησίως. Αντί, λοιπόν, οι Δήμοι να αξιοποιήσουν την αυξημένη χρηματοδότηση που έλαβαν προς όφελος του υφιστάμενου προσωπικού, μείωσαν την ημερήσια απασχόληση και κατένειμαν τη χρηματοδότηση σε περισσότερες προσλήψεις μερικής απασχόλησης, με αποτέλεσμα να έχουμε εργαζόμενες και εργαζόμενους με μισθούς πείνας των 300-350€ μηνιαίως μέσα στα σχολεία.

Το αίτημά μας είναι:  Άμεση υποχρέωση για έκαστο Δήμο χωριστά να προκηρύσσει κατ’ ελάχιστο το 70% των θέσεων εργασίας στη σχολική καθαριότητα με συμβάσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης, ενώ για το υπόλοιπο 30% των απασχολουμένων, οι συμβάσεις εργασίας δεν μπορεί να προβλέπουν διάρκεια ημερήσιας απασχόλησης κάτω των τεσσάρων (4) ωρών. Για το σχολικό έτος 2026-2027, το 100% των απασχολουμένων ΙΔΟΧ στον κλάδο της σχολικής καθαριότητας απαιτούμε να προσλαμβάνεται, πλέον, μόνο με συμβάσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης υποχρεωτικά.

  1. Προτεραιότητα στις προσλήψεις πλήρους απασχόλησης για το διδακτικό έτος 2025-20256 σε όλους όσοι έχουν μεγαλύτερη μοριοδότηση με βάση τα έτη εμπειρίας. Έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο Δήμοι να προσλαμβάνουν Ι.Δ.Ο.Χ με ελάχιστη ή και μηδενική προϋπηρεσία, με καθεστώς πλήρους απασχόλησης, ενώ Ι.Δ.Ο.Χ με πολυετή προϋπηρεσία που βρίσκονται κοντά στο όριο συνταξιοδότησης και έχουν ανάγκη τα ένσημα και τις αποδοχές της πλήρους απασχόλησης, να καταλαμβάνουν θέσεις μερικής απασχόλησης.

Το αίτημά μας είναι: Στην επόμενη ΚΥΑ για το διδακτικό έτος 2025-2026, η μοριοδότηση της εμπειρίας να είναι το μοναδικό κριτήριο, όχι μόνο κατάταξης, αλλά και επιλογής για τις θέσεις πλήρους απασχόλησης. Επίσης οι υποψήφιοι στο διαγωνισμό, που έχουν δηλώσει υποψηφιότητα στο πεδίο των θέσεων πλήρους απασχόλησης, εφόσον δεν καταφέρνουν να καταλάβουν μια τέτοια θέση, αυτοδίκαια και παράλληλα να συμμετέχουν στον πίνακα των υποψηφίων της μερικής απασχόλησης. Σε περίπτωση που κάποιος δήμος αποφασίσει επέκταση του ωραρίου με ιδίους πόρους, η επέκταση αυτή να πραγματοποιείται με βάση τους διαμορφωμένους ήδη πίνακες υποψηφίων και να επιλέγονται προς επέκταση όσοι έχουν τα περισσότερα μόρια.

  1. Υποχρέωση Προσλήψεων διάρκειας δέκα (10) ολόκληρων μηνών: Πολλοί Δήμοι καθυστερούν αδικαιολόγητα τη διαδικασία έγκαιρης αναγγελίας πρόσληψης την 1η Σεπτεμβρίου, με αποτέλεσμα, ενώ οι σχολικές καθαρίστριες/στες προσκαλούνται προς απασχόληση από τα τέλη Αυγούστου, η επίσημη πρόσληψη να λαμβάνει χώρα ακόμα και αρχές Οκτωβρίου. Αυτή η ασυνέπεια των Δήμων έχει ως αποτέλεσμα να απασχολούνται συναδέλφισσες/οι αδήλωτες/οι και ανασφάλιστες/οι και εν τέλει απλήρωτες/οι για εργασία που παρείχαν. Μια άλλη πρακτική των Δήμων είναι η πρόωρη καταγγελία των συμβάσεων πριν την 30η Ιουνίου. Πολλές εργαζόμενες συνεχίζουν να απασχολούνται και μετά την πρόωρη καταγγελία της σύμβασής τους, αφού οι διευθυντές των σχολείων απαιτούν την παραμονή τους, ώστε το σχολείο να καθαριστεί και να σφραγιστεί για το καλοκαίρι.

Το αίτημά μας είναι:: Ρητά στην επόμενη ΚΥΑ για το διδακτικό έτος 2025-2026 να προβλεφθεί απασχόληση ολοκληρωμένης δεκάμηνης (10) απασχόλησης με έναρξη της σύμβασης την 1η Σεπτεμβρίου και λήξη την 30η Ιουνίου.

  1. Μέσα Ατομικής Προστασίας: Οι Δήμοι, καίτοι έχουν υποχρέωση χορήγησης των Μέσων Ατομικής Προστασίας, σε ένα μεγάλο ποσοστό αρνούνται να τα χορηγήσουν στο προσωπικό καθαριότητας σχολικών κτιρίων ή όταν τα χορηγούν, η χορήγηση των ΜΑΠ πραγματοποιείται με σοβαρότατες ελλείψεις. Είναι αδύνατο μια καθαρίστρια των 200-700€ να επιβαρύνεται οικονομικά με έξοδα για χρήση Μ.Α.Π. Οι καθαριστές και οι καθαρίστριες σχολικών κτιρίων, απασχολούνται τόσο σε εσωτερικούς, όσο και σε εξωτερικούς χώρους, όλες τις εποχές του χρόνου, με όλες τις καιρικές συνθήκες. Τα Μ.Α.Π πρέπει να είναι αντίστοιχα των συνθηκών απασχόλησης.

Το αίτημά μας είναι:: Τα Μ.Α.Π. ή επιταγή (voucher), εφόσον προβλέπεται, να χορηγούνται εγκαίρως κάθε σχολικό έτος και να υπάρχει υποχρέωση παράδοσης πλήρους εξοπλισμού με την πρόσληψη, με το «πρώτο κουδούνι» του Σεπτεμβρίου. Τα χορηγούμενα Μ.Α.Π. ή τα αντίστοιχα ποσά να αντιστοιχούν σε πλήρη εξοπλισμό εσωτερικού και εξωτερικού χώρου και να υπάρχουν κυρώσεις στους δήμους που παραβιάζουν το νόμο. Με σύντομες διαδικασίες, εφόσον υπάρξει καταγγελία στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, να αφαιρείται το σχετικό κονδύλι από την επόμενη χρηματορροή προς τον Δήμο και να πιστώνεται απευθείας το σχετικό κονδύλι στον τραπεζικό λογαριασμό κάθε καθαρίστριας/στη.

  1. Κωδικός Πρόσληψης – Ομοιογένεια στις Πληρωμές Μισθοδοσίας: Ο κωδικός πρόσληψης στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ θα πρέπει να είναι ενιαίος για το προσωπικό ΙΔΟΧ στη σχολική καθαριότητα. Θα πρέπει να αναγράφεται στο σύστημα η ορθή ειδικότητα του Καθαριστή/Καθαρίστριας Σχολικών Μονάδων. Όταν οι Δήμοι αναρτούν τις αναγγελίες πρόσληψης στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ παρατηρείται το φαινόμενο ν’ αναγράφουν όποια ειδικότητα θέλουν, με αποτέλεσμα εργαζόμενες/οι στη σχολική καθαριότητα να αναγγέλλονται ακόμα και ως... καμαριέρες ξενοδοχείων, υπάλληλοι τυροκομιών, υπηρετικό προσωπικό, κ.ο.κ.

Επίσης, στις εξοφλητικές αποδείξεις μισθοδοσίας δεν υπάρχει ομοιογένεια, με αποτέλεσμα εργαζόμενοι ίδιας μισθολογικής κατηγορίας, επαγγελματικής και οικογενειακής κατάστασης να λαμβάνουν διαφορετικό ποσό καθαρών αποδοχών.

Το αίτημά μας είναι:: Το Υπουργείο Εσωτερικών σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας να εντάξουν την ειδικότητα στο ΕΡΓΑΝΗ και να συντάξουν σχετική που θα αποσταλεί σε όλες τις Διευθύνσεις Διοικητικού και τα Γραφεία Προσωπικού των Δήμων, με οδηγίες ως προς την ορθή αναγραφή της ειδικότητας και  αναλυτικά παραδείγματα υπολογισμού μισθοδοσίας.

  1. Υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών και της Ομοσπονδίας μας. Είναι επιτακτική ανάγκη οι όροι αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων στην καθαριότητα σχολικών κτιρίων (ΙΔΑΧ και ΙΔΟΧ) να καθορίζονται από συλλογική σύμβαση εργασίας αντίστοιχη της ΠΟΕ ΟΤΑ. Ο κλάδος προτείνει την υπογραφή ξεχωριστής σ.σ.ε, διότι η εκπροσώπηση του 90% των απασχολούμενων γίνεται από την Ομοσπονδία Συλλόγων Εργαζομένων στις Υπηρεσίες (ΟΣΕΥΠΕ).
  2. Πιστοποίηση Επαγγελματικών Δεξιοτήτων και Πιστοποίηση Προϊόντων Καθαρισμού και Απολύμανσης χώρων: Είναι πλέον καιρός το Υπουργείο Εσωτερικών σε συνεργασία με τα Υπουργεία Παιδείας και Υγείας να φτιάξουν ένα σχήμα πιστοποίησης των επαγγελματικών δεξιοτήτων της ειδικότητας του Καθαριστή/τριας Σχολικών Κτιρίων. Το σχολικό περιβάλλον είναι ένα απαιτητικό και ιογενές περιβάλλον και όσοι απασχολούνται μέσα σε αυτό θα πρέπει να καταρτίζονται επάνω σε διαδικασίες ορθής απολύμανσης, ώστε τα σχολεία να μην μετατρέπονται κάθε χρόνο σε εκκολαπτήρια ιώσεων, που εν συνεχεία τροφοδοτούν μέσω του οικογενειακού περιβάλλοντος και στον υπόλοιπο κοινωνικό ιστό. Τα δε προϊόντα που χρησιμοποιούνται για τον καθαρισμό και την απολύμανση των σχολικών κτιρίων και οι προμήθειές τους θα πρέπει να έχουν τα υψηλά στάνταρ που έχει καθορίσει και το Υπουργείο Υγείας για τα νοσοκομεία. Σε πολλά σχολεία, οι σχολικές επιτροπές προμηθεύονται αμφιβόλου ποιότητας καθαριστικά – απολυμαντικά, που και ακατάλληλα είναι για το σχολικό περιβάλλον και ενοχοποιούνται από τους εργαζόμενους για τη δραματική αύξηση των νοσούντων με καρκίνο καθαριστών/ριών.

Το αίτημά μας είναι: α) Δημιουργία Φορέα Πιστοποίησης για την πιστοποίηση των υπαλλήλων παροχής υπηρεσιών ασφαλείας. β) Υποχρέωση στους Δήμους υλοποίησης σεμιναρίων κατάρτισης τουλάχιστο 3 φορές το χρόνο. γ) Έκδοση Ειδικού Δελτίου Καταλληλότητας Εργασίας για τους καθαριστές και τις καθαρίστριες, ως προαπαιτούμενο για την κατάρτιση σύμβαση απασχόλησης. δ) Χρήση μόνο πιστοποιημένων υλικών καθαρισμού, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Υπουργείου Υγείας.

  1. Απολυτήριος τίτλος υποχρεωτικής εκπαίδευσης: Στα προσόντα πρόσληψης οι υποψήφιοι για την πλήρωση των θέσεων προσωπικού της απόφασης αυτής θα πρέπει να διαθέτουν τα γενικά προσόντα πρόσληψης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 169 του ν. 3584/2007. Για την πρόσληψη του προσωπικού αυτού, θα πρέπει εφεξής ν’ απαιτείται το τυπικό προσόν της κατοχής απολυτηρίου τίτλου υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Όσοι δεν κατέχουν το ως άνω τυπικό προσόν, θα πρέπει υποχρεωτικά να προσκομίσουν βεβαίωση φοίτησης από το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, στο οποίο φοιτούν, για την απόκτηση του απολυτηρίου τίτλου υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
  2. Έγκαιρες Πληρωμές Μισθοδοσίας: Παρατηρείται το φαινόμενο Δήμοι να καθυστερούν τη μισθοδοσία των ΙΔΟΧ στη σχολική καθαριότητα για 1,2 ή ακόμα και 3 μήνες. Πρέπει να υπάρξει ρητή υποχρέωση εξόφλησης της μισθοδοσίας των ΙΔΟΧ, δίχως διακρίσεις σε σχέση με το μόνιμο προσωπικό και με σοβαρότατες κυρώσεις για τους Δήμους που δεν εξοφλούν εγκαίρως τη μισθοδοσία.
  3. Χορήγηση Εξόδων Μετακίνησης: Σε Δήμους με χιλιομετρική διασπορά των σχολικών μονάδων και έλλειψη συγκοινωνιακού δικτύου, οι Δήμοι εξαναγκάζουν το προσωπικό καθαριότητας σχολικών μονάδων (ακόμα και μερική απασχόληση) να μετακινείται δεκάδες χιλιόμετρα εκτός του τόπου κατοικίας του. Αυτό έχει ως συνέπεια προσωπικό με πολυετή απασχόληση σε σχολικές μονάδες με εγγύτητα στον τόπο κατοικίας να μετακινείται σε απομακρυσμένες περιοχές και να εξωθείται με τον τρόπο αυτό σε παραίτηση λόγω του δυσβάσταχτου κόστους καθημερινής απασχόλησης.

Το αίτημά μας είναι: Να προβλεφθεί υποχρέωση των Δήμων να διευκολύνουν τη μετακίνηση των εργαζομένων στην καθαριότητα σχολικών μονάδων με υπηρεσιακά οχήματα, άλλως να χορηγούν αποζημίωση εξόδων μετακίνησης ύψους 250€ μηνιαίως.

  1. Έξω οι εργολάβοι από τα σχολεία: Το πρόσφατο αρνητικό παράδειγμα του Δήμου Αθηναίων που επιχείρησε να τοποθετήσει υποκρυπτόμενη εργολαβία με τη μορφή ΚΟΙΝΣΕΠ σε μερίδα σχολικών μονάδων, με κόστος μάλιστα υψηλότερο της φυσιολογικής απασχόλησης των απευθείας συμβάσεων εργασίας, δεν πρέπει να επαναληφθεί.

            Απαιτούμε: Το Υπουργείο Εσωτερικών να αποκλείσει κάθε δυνατότητα εισόδου εργολάβων οποιασδήποτε μορφής στην καθαριότητα σχολικών μονάδων.

Σχόλια

To ergasianews.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Δείτε επίσης

ΔΕΗ: Οι σταθμοί στον οικονομικό και ενεργειακό μετασχηματισμό της - Μπαράζ επενδύσεων άνω των 10 δισ. ευρώ στην τριετία

Βάση του μετασχηματισμού της ΔΕΗ ήταν η στροφή στην πράσινη ενέργεια από την οποία, αν …