Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό για το 2025, οι συνταξιούχοι θα χάσουν:
●886 εκατ. € λόγω της παρακράτησης ΕΑΣ
●2 δις € λόγω της παρακράτησης υπέρ υγείας (6%)
●700 εκατ. € οι απώλειες για 772.000 συνταξιούχους με Προσωπική Διαφορά!
Διαβάστε εδώ την αποκάλυψη-βόμβα του Καθηγητή και Προέδρου της ΕΝΥΠΕΚΚ κ.Αλέξη Μητρόπουλου, για το πόσα θα πληρώσουν οι συνταξιούχοι το 2025, σύμφωνα με το σχέδιο κρατικού προϋπολογισμού 2025
Διαβάστε περισσότερα εδώ: https://enypekk.gr/2024/12/01/alexis-mitropoulos-kathigitis-proedros-enypekk-apokalypsi-vomva-4-dis-e-tha-plirosoun-to-2025-oi-syntaxiouchoi-gia-eas-ygeia-prosopiki-diafora
Απαγορεύεται η οποιαδήποτε αναδημοσίευση, χωρίς την άδεια του εκδότη και οπωσδήποτε χωρίς την αναφορά της πηγής προέλευσης του περιεχομένου.
Αποκάλυψη-ΣΟΚ:
4 δις € θα χάσουν οι συνταξιούχοι το 2025 από τα Μνημόνια!!
130 δις € έχασαν οι συνταξιούχοι την περίοδο 2010-2024!
Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό για το 2025, οι συνταξιούχοι θα χάσουν:
●886 εκατ. € λόγω της παρακράτησης ΕΑΣ
●2 δις € λόγω της παρακράτησης υπέρ υγείας (6%)
●700 εκατ. € οι απώλειες για 772.000 συνταξιούχους με Προσωπική Διαφορά!
Ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2025, που συζητείται αυτές τις
μέρες στη Βουλή, είναι ακραία «φορομπηχτικός» αφού επιβάλλει τους
περισσότερους φόρους (70 δις €) στην ιστορία τής νεώτερης Ελλάδας αλλά
και συνταξιοκτόνος!
Μεγάλες θα είναι οι απώλειες των συνταξιούχων μας και το 2025
σύμφωνα με το κατατεθέν στη Βουλή σχέδιο προϋπολογισμού. Εκτός από τα 130
δις €, που σωρευτικά έχουν χάσει οι συνταξιούχοι από το 2010 μέχρι σήμερα, τα
Μνημόνια που δυστυχώς εξακολουθούν ακόμη να ισχύουν, θα τους πάρουν
επιπλέον 4 δις € μόνο για το 2025!!
Η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) σε κύριες και επικουρικές
συντάξεις, η μηνιαία εισφορά υπέρ υγείας 6% από 5.000.000 συνταξιοδοτικές
παροχές και η διατήρηση του ονείδους τής προσωπικής διαφοράς -που θέσπισε ο
νόμος Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016) και θωράκισε ο νόμος Βρούτση (ν.
4670/2020) σύμφωνα με εφαρμοστικούς νόμους των Μνημονίων, που δεν έχουν
δυστυχώς καταργηθεί αλλά εφαρμόζονται πανηγυρικά και σχολαστικά από τη
σημερινή κυβέρνηση-, θα τους στερήσουν απαραίτητους πόρους για τη διαβίωσή
τους. Ειδικότερα:
Ι. 886 εκατ. € θα πληρώσουν οι συνταξιούχοι για ΕΑΣ το 2025,
σύμφωνα με τον νέο προϋπολογισμό!!
Με τη νέα «αρχιτεκτονική» που προωθεί η κυβέρνηση, με έκπληξη
διαπιστώσαμε ότι οι συνταξιούχοι θα πληρώσουν μεγαλύτερο ποσό για την
Εισφορά υπέρ Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) απ’όση τα προηγούμενα χρόνια,
2
σύμφωνα πάντα με την Εισηγητική Έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το
2025 (Πίνακας 3.20, σελ. 166).
Ήδη, από 1-1-2023, με την αύξηση που χορήγησε η κυβέρνηση ύψους
7,75%, πολλοί συνταξιούχοι εισέπραξαν μικρότερη σύνταξη ενώ άλλοι υπέστησαν
και μείωση, αφού ξεπέρασαν το «όριο» («κατώφλι») των 1.400 € (μεικτά) στην
κύρια σύνταξή τους, με συνέπεια να υποστούν περικοπή από 3% και άνω λόγω
παρακράτησης της εισφοράς υπέρ της ΕΑΣ. Το ίδιο συνέβη, σε μικρότερη έκταση,
και το 2024 με την αύξηση των συντάξεων κατά 3,1%!
Το 2024 οι συνταξιούχοι πλήρωσαν 555 εκατ. € υπέρ ΕΑΣ, που
παρακρατήθηκε από όλες τις κύριες συντάξεις πάνω από 1.400 € μεικτά (μείωση
3%-14%) και από όλες τις επικουρικές πάνω από 300 € μεικτά (μείωση 3%-10%).
Τώρα, με θλίψη εντοπίσαμε στη σελ. 166 της Εισηγητικής Έκθεσης του
κρατικού προϋπολογισμού για το 2025 και στον Πίνακα 3.20 ότι το ποσό που θα
πληρώσουν υπέρ ΕΑΣ οι συνταξιούχοι θα είναι κατά 331 εκατ. € μεγαλύτερο σε
σχέση με το 2024 και ότι η βασική πηγή εσόδων για τον προϋπολογισμό του
ΑΚΑΓΕ θα προέρχεται και το 2025 (όπως και τα προηγούμενα χρόνια) από την
παρακράτηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων, σύμφωνα με ισχύοντες
ακόμη μνημονιακούς νόμους (ν. 3865/2010, 3986/2011, 4002/2011).
Συγκεκριμένα, όπως για το 2024, έτσι δυστυχώς και για το 2025,
προβλέπεται τα βασικά έσοδα του προϋπολογισμού για το ΑΚΑΓΕ (που ιδρύθηκε
με το άρθρο 149 του ν. 3655/2008) να προέλθουν από την παρακράτηση υπέρ
ΕΑΣ από τους συνταξιούχους που έχουν κύρια σύνταξη 1.400 € μεικτά και άνω
(από 1-1-2025, με το νέο σύστημα, από 1.435 € και άνω) και επικουρική 300 €
μεικτά και άνω.
Παραθέτουμε τον άκρως αποκαλυπτικό Πίνακα 3.20 (σελίδα 166) της
Εισηγητικής Έκθεσης του Υπουργείου Οικονομικών για τον Κρατικό
Προϋπολογισμό του 2025 αναφορικά με τον προϋπολογισμό του ΑΚΑΓΕ και τον
αντίστοιχο του περσινού Κρατικού Προϋπολογισμού 2024 (Πίνακας 3.19, σελίδα
169).
3
Από τους ανωτέρω πίνακες προκύπτει ότι, ενώ οι προβλέψεις για τα
έσοδα από την ΕΑΣ το 2024 ήταν 555 εκατ. € (435 από κύριες συντάξεις + 120
από επικουρικές), οι τελικές εκτιμήσεις για το 2025 θα φτάσουν στα 886 εκατ. €
(766 από κύριες + 120 από επικουρικές), σύμφωνα πάντα με τους επίσημους
προϋπολογισμούς!
Το βέβαιο συμπέρασμα είναι πάντως ότι το 2025 πάνω από 400.000
συνταξιούχοι (ή οι κληρονόμοι τους) με κύρια μεικτή σύνταξη άνω των 1.400 €
(1.435 € από 1-1-2025) και επικουρική μεικτή σύνταξη άνω των 300 € (οι
συντελεστές παραμένουν ίδιοι), θα χάσουν συνολικά το υπέρογκο ποσό των 886
εκατ. € (766 + 120), σύμφωνα με το σχέδιο προϋπολογισμού για το 2025, ΜΟΝΟ
από την ΕΑΣ, αφού υφίστανται τις περικοπές ύψους 3%-14% και 3%-10%,
αντιστοίχως.
Έτσι αποδεικνύεται για μία ακόμη φορά η …ευφάνταστη μέθοδος τής
οικονομικής πολιτικής τής κυβέρνησης ΝΔ που από τη μία αυξάνει τις συντάξεις
και από την άλλη εισπράττει υπερδιπλάσια από τους φόρους και τις «εισφορές»
4
που έχουν θεσπίσει μνημονιακοί νόμοι και που δυστυχώς ισχύουν μέχρι και
σήμερα!!
Παρά τις αρχικές διαψεύσεις από το Υπουργείο Εργασίας ότι το 2025 δεν
θα εισπραχθεί μεγαλύτερο ποσό από την ΕΑΣ, τελικά ο Υφυπουργός Εργασίας και
Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Πάνος Τσακλόγλου, σε πρόσφατη συνέντευξή του στον
Τ/Σ «Ertnews» παραδέχθηκε ότι όντως το 2025 θα εισπραχθούν 331 εκατ. €
περισσότερα (886 εκατ. € το 2025 μείον 555 εκατ. € το 2024) σπεύδοντας να
δώσει και την ανάλογη κυβερνητική ερμηνεία. Πιο συγκεκριμένα δήλωσε επί λέξει
τα εξής: «Το μέτρο της ΕΑΣ ισχύει από το 2010. Κατά την περίοδο της κρίσης,
ορισμένα πρώην ταμεία δεν απέδωσαν τα ποσά που όφειλαν στο ΑΚΑΓΕ, παρότι
τα ποσά αυτά είχαν παρακρατηθεί από τους συνταξιούχους. Η διαφορά, ύψους
περίπου 1 δισ. ευρώ, θα καταβληθεί και, μάλιστα, εντόκως από τον e-ΕΦΚΑ, που
είναι ο διάδοχος φορέας αυτών των ταμείων, στο ΑΚΑΓΕ σε τέσσερις δόσεις. Το
αυξημένο ποσό που καταγράφεται στον προϋπολογισμό του 2025 οφείλεται σε
αυτή τη διαφορά και, φυσικά, δεν θα πληρωθεί από τους συνταξιούχους».
Έτσι, μετά την ανωτέρω δήλωση του κ.Τσακλόγλου -έστω και
καθυστερημένα- το Υπουργείο παραδέχεται ότι το 2025 θα εισπραχθεί κατά 331
εκατ. € υψηλότερη ΕΑΣ από το 2024.
Το «χαράτσι» της ΕΑΣ, ο ιδιότυπος αυτός φόρος τής πρώτης κυβέρνησης
του ΠΑΣΟΚ που διατήρησαν και εφήρμοσαν σχολαστικά όλες οι μνημονιακές
κυβερνήσεις και που στέρησε από τους συνταξιούχους μέχρι σήμερα πάνω από
10 δις € (που με τις κρατικές ενισχύσεις έχει εκτοξευθεί στα 17 δις €), πρέπει να
καταργηθεί, όπως προαναφέραμε, άμεσα και αναδρομικά. Το ΑΚΑΓΕ πρέπει να
αιμοδοτείται τακτικά και γενναιόδωρα ΜΟΝΟ από τον κρατικό προϋπολογισμό και
όχι από τη μείωση των ήδη λεηλατημένων συντάξεων με την παρακράτηση υπέρ
ΕΑΣ!
ΙΙ. 2 δις € θα πληρώσουν το 2025 οι συνταξιούχοι υπέρ υγείας (6%)!!
Ο μηνιαίος φόρος-«χαράτσι» ύψους 6% που εφαρμόζεται σε 5.000.000
συντάξεις (κύριες-επικουρικές, γήρατος, χηρείας, ορφανείας, αναπηρίας,
ανασφαλίστων υπερηλίκων) θεσπίστηκε με τον ν. 4387/2016 (νόμος
Κατρούγκαλου) αλλά θωρακίστηκε και γενικεύτηκε με τον ν. 4670/2020 (νόμος
Βρούτση).
Ο νόμος Κατρούγκαλου 4387/2016, νομιμοποιώντας σχετική διάταξη του
5
γ’ Μνημονίου (ν. 4336/2015), επέβαλε με το άρθρο 44 ισόβιο φόρο-«χαράτσι» σε
όλες ανεξαιρέτως τις καταβαλλόμενες συντάξεις! Ειδικότερα, πλην τού ότι αύξησε
από 4% σε 6% την εισφορά υπέρ υγείας σε όλες τις κύριες συντάξεις, επέβαλε
πρόσθετη ΝΕΑ εισφορά ύψους 6% υπέρ υγείας και σε όλες τις επικουρικές καθώς
και σε όλες τις άλλες συνταξιοδοτικές παροχές!
Η στόχευση δανειστών και μνημονιακών κυβερνήσεων δεν ήταν το κόστος
περίθαλψης των συνταξιούχων αφού καθ’ όλον τον εργασιακό τους βίο
κατέβαλλαν μεγάλη κατά μήνα αντίστοιχη εισφορά για να έχουν περίθαλψη και
κατά τη διάρκεια του συνταξιουχικού τους βίου.
Αντίθετα, ο πραγματικός λόγος επιβολής τής εισφοράς υπέρ υγείας
εφ’όρου ζωής είναι η φορολόγηση των συνταξιούχων όσο ζουν και η μετακύληση
του κόστους λειτουργίας τού ΕΟΠΥΥ κυρίως σ’αυτούς και τις οικογένειές τους!!
Αποτελεί στην ουσία ισόβιο φόρο-«χαράτσι» υπέρ ΕΟΠΥΥ!
Η γενίκευση αυτής της εισφοράς υπέρ ασθενείας (ΕΟΠΥΥ) με το
άρθρο 44 του ν. 4387/2016 σε ΟΛΟΥΣ τους συνταξιούχους και σε ΟΛΕΣ τις
συνταξιοδοτικές παροχές αποτελεί στην ουσία οριζόντια και αδικαιολόγητη
περικοπή τους, αφού καθ’όλο τον εργασιακό τους βίο πλήρωναν αντίστοιχη
εισφορά για να τύχουν υγειονομικής περίθαλψης όταν συνταξιοδοτηθούν.
Ειδικότερα, με το γ’ Μνημόνιο (ν. 4336/2015) θεσπίστηκε και γενικεύτηκε
με τον ν. 4387/2016 σε μόνιμη βάση:
i) η αύξηση κατά 2% (από 4% σε 6%) της εισφοράς υπέρ υγείας (ΕΟΠΥΥ)
σε 2.800.000 περίπου κύριες συντάξεις (καταβαλλόμενες και εκκρεμούσες),
ii) η επιβολή, για πρώτη φορά, και μάλιστα αναδρομικά (από 1-7-2015),
εισφοράς ύψους 6% υπέρ υγείας σε 1.300.000 επικουρικές συντάξεις
(καταβαλλόμενες και εκκρεμούσες),
iii) η επιβολή διπλής εισφοράς (6% συν 6%) σε 1.300.000 συνταξιούχους
που λαμβάνουν κύρια και επικουρική σύνταξη,
iv) η επιβολή εισφοράς ύψους 6% στο άθροισμα των καταβαλλόμενων
συντάξεων, σε περίπτωση συρροής περισσότερων της μίας κύριων συντάξεων
στο ίδιο πρόσωπο, και
v) η επιβολή για πρώτη φορά πολλαπλής εισφοράς υπέρ υγείας σε όσους
λαμβάνουν ταυτόχρονα σύνταξη (ή συντάξεις) και έχουν εισόδημα από μισθωτή
εργασία. Στην περίπτωση αυτή καταβάλλεται το προβλεπόμενο ποσοστό
εισφοράς υπέρ υγειονομικής περίθαλψης επί της συντάξεως που λαμβάνουν,
6
καθώς και επί των πάσης φύσεως αποδοχών ή επί του μηνιαίου εισοδήματός
τους.
Η φορομπηχτική λειτουργία τής εισφοράς ύψους 6% αναδεικνύεται
περίτρανα στην περίπτωση των συντάξεων χηρείας και ορφανίας, όταν π.χ.
η χήρα (πέραν της εισφοράς υπέρ υγείας ύψους 6% στη δική της σύνταξη
γήρατος) καταβάλλει και πρόσθετη εισφορά ύψους 6% στη σύνταξη λόγω
θανάτου τού αποβιώσαντος συζύγου της, όπως αποκαλύψαμε σε
πρόσφατη έρευνά μας (βλ. άρθρο μας στην «Εφημερίδα όλων των
Συνταξιούχων 60+», φύλλο 147 στις 2-3/11/2024, όπου αναφέρουμε ότι 200
εκατ. € το έτος πληρώνουν χήρες και ορφανά για τη σύνταξη των
πεθαμένων συζύγων-γονέων τους).
Το ίδιο απαράδεκτο καθεστώς ισχύει και για τα ορφανά, τα οποία
πληρώνουν εισφορά υπέρ υγείας από τις μικρές συντάξεις που λαμβάνουν μέχρι
ορισμένης ηλικίας (18ο
ή 24ο
έτος), όταν χάνουν τον γονέα ή τους γονείς τους.
Όμως και ο νόμος Βρούτση 4670/2020, απόλυτη συνέχεια του νόμου
Κατρούγκαλου 4387/2016 που τον νομιμοποιεί και τον θωρακίζει (όπως
προαναφέραμε) με το άρθρο 39 επαναθέσπισε το ισόβιο «χαράτσι»-εισφορά
ύψους 6% σε βάρος όλων των συνταξιούχων και όλων των συνταξιοδοτικών
παροχών.
Έτσι η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ, όχι μόνο διατήρησε την ισόβια
εισφορά 6% υπέρ υγείας που είχε επιβάλλει η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ,
αλλά την διατήρησε και την θωράκισε νομοτεχνικά περαιτέρω, παρά τα όσα
αντίθετα είχε δηλώσει προεκλογικά το 2019.
Αποκαλυπτικός είναι ο Πίνακας 1 (σελίδα 4) από τα επίσημα στοιχεία του
Ενιαίου Συστήματος Ελέγχου και Πληρωμών Συντάξεων (ΕΣΕΠΣ) του
Πληροφοριακού Συστήματος «ΗΛΙΟΣ» από την ΗΔΙΚΑ ΑΕ και το ΥΠΕΚΑ. Στην
πλέον πρόσφατη «Μηνιαία Απεικόνιση Συνταξιοδοτικών Παροχών» που
δημοσιεύουν και αφορά τον Αύγουστο 2024, αποτυπώνονται οι κρατήσεις υπέρ
υγείας που ανέρχονται σε περίπου 145 εκατ. € τον μήνα, ποσό που σε ετήσια
βάση (145.335.407 Χ 12) ανέρχεται σε 1.744.024.884 € (1.744 εκατ. €).
7
Έτσι, για το 2025 θα παρακρατηθούν από τους συνταξιούχους πάνω από
1.800 εκατ. € υπέρ υγείας, συνυπολογιζομένης και της αύξησης 2,4% που θα
χορηγηθεί στις συντάξεις από 1-1-2025. Εξάλλου, το ποσό της παρακράτησης 6%
από όλες τις επικουρικές συντάξεις θα ανέλθει για το 2025 πάνω από 200 εκατ. €.
Συνεπώς η παρακράτηση 6% υπέρ υγείας στους συνταξιούχους θα
στοιχίσει ΜΟΝΟ για το 2025 πάνω από 2 δις €!!
ΙΙΙ. 700 εκατ. € θα χάσουν οι συνταξιούχοι το 2025 λόγω προσωπικής
διαφοράς!
Η Προσωπική Διαφορά αποτελεί ουσιαστικά μηχανισμό μείωσης των
«παλαιών» συντάξεων. Πρωτοθεσπίστηκε με το γ’ Μνημόνιο (ν. 4336/2015),
εξειδικεύτηκε με τον νόμο Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016) και θωρακίστηκε με τον
νόμο Βρούτση (ν. 4670/2020).
Με το γ’ Μνημόνιο (ν. 4336/2015, ΦΕΚ Α 94) αποφασίστηκε από τους
δανειστές και την τότε κυβέρνηση Τσίπρα-Καμένου η περικοπή όλων των
«παλαιών» κύριων συντάξεων, οι οποίες είχαν ήδη, με τα δύο πρώτα Μνημόνια (ν.
3845/2010, 4046/2012) και τους εφαρμοστικούς τους νόμους, υποστεί περικοπές
ύψους πάνω από 30% και από 1-1-2013 καταβάλλονταν επί 12 μήνες και όχι επί
14 μήνες, αφού από την ανωτέρω ημερομηνία καταργήθηκαν οι 13η και 14η
σύνταξη (Δώρα).
Ο μηχανισμός για τη μείωσή τους εφευρέθηκε και αποτυπώθηκε, λίγους
μήνες μετά, στον νόμο Κατρούγκαλου 4387/2016 (ΦΕΚ Α 85) με τον πρωτοφανή
στα ευρωπαϊκά νομικά χρονικά θεσμό τής «Προσωπικής Διαφοράς».
Με τον ν. 4387/2016 νομοθετήθηκε αρχικά ο επανυπολογισμόςαναπροσαρμογή όλων των «παλαιών» συντάξεων, που λειτούργησε ως
«προκρούστεια κλίνη» των ήδη πολλαπλά λεηλατημένων μικρών ελληνικών
8
συντάξεων. Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 2α του ν. 4387/2016, μέχρι
31-12-2018 οι κατά τον χρόνο έναρξης ισχύος του χρόνου αυτού καταβαλλόμενες
συντάξεις «…. συνεχίζουν να καταβάλλονται στο ύψος που είχαν διαμορφωθεί
κατά την 31-12-2014 σύμφωνα με τις τότε ισχύουσες διατάξεις….».
Οι διατάξεις του άρθρου 14, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 33
του ν. 4387/2016, προσδιόρισαν τη διαδικασία επανυπολογισμού και
αναπροσαρμογής των ήδη καταβαλλομένων ή καταβλητέων στις 12-5-2016
κύριων συντάξεων των Φορέων Κύριας Ασφάλισης (πλην των συντάξεων του
ΟΓΑ), σε εφαρμογή των κανόνων του ενιαίου ΕΦΚΑ.
Με το άρθρο 25 του ν. 4670/2020 (νόμος Βρούτση), όχι μόνο δεν
καταργήθηκε ο θεσμός τού επανυπολογισμού των «παλαιών» συντάξεων του ν.
4387/2016, όπως είχε δεσμευτεί το 2019 η ΝΔ, αλλ’ αντιθέτως ενισχύθηκε,
προστατεύτηκε και εφαρμόστηκε άμεσα.
Με όπλο τη «βρώμικη» διάταξη-«πλυντήριο» του άρθρου 14 παρ. 2 του ν.
4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου), η κυβέρνηση της ΝΔ επανα-νομοθέτησε τον
επανυπολογισμό-αναπροσαρμογή των «παλαιών» κύριων συντάξεων, καθώς και
της προσωπικής διαφοράς, όπως ακριβώς και ο νόμος Κατρούγκαλου!! Η
κυβέρνηση της ΝΔ, επικαλούμενη δηλαδή την ανωτέρω διάταξη του νόμου
Κατρούγκαλου, ισχυρίστηκε:
α)ότι το άρθρο 14 του νόμου Κατρούγκαλου νομιμοποίησε (ουσιαστικά
«ξέπλυνε» νομοθετικά) τις περικοπές των συντάξεων και την κατάργηση των τριών
Δώρων-Επιδομάτων με τους ν. 4051/2012 και 4093/2012, καθιστώντας εμμέσως
ανίσχυρες τις αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας του 2015
(2287-2288/2015) που είχαν κρίνει τους παραπάνω νόμους αντισυνταγματικούς
και
β)οι μόνοι που δικαιούνταν αναδρομικά για τις περικοπές προ του νόμου
Κατρούγκαλου ήταν ελάχιστοι μόνο συνταξιούχοι που είχαν προλάβει να
δικαιωθούν με βάση τις υπ’αριθ. 2287-2288/15 αποφάσεις της Ολομέλειας του
ΣτΕ!!
Έτσι ο ν. 4670/2020 νομιμοποίησε τις συνταξιοκτόνες μειώσεις που
επήλθαν με τις διατάξεις των ν. 4051/2012 και 4093/2012 και οδήγησαν στα
Δικαστήρια εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχων!
Ως γνωστόν, για 13 χρόνια οι συντάξεις δεν είχαν αυξηθεί. Στις 31-12-2022
όμως έληξε ο νόμος που είχε «παγώσει» όλες τις συντάξεις στο ύψος του 2014 και
9
απαγόρευε τις αυξήσεις για την περίοδο 2015-2022 (ν. 4472 και 4475/2017). Έτσι
από 1-1-2023 αυξήθηκαν όλες οι κύριες συντάξεις κατά 7,75%, από 1-1-2024 κατά
3%, ενώ για το 2025 προβλέπεται αύξηση ύψους 2,4%, σύμφωνα με το σχέδιο
προϋπολογισμού έτους 2025.
Το 2023 και το 2024 οι συνταξιούχοι που είχαν προσωπική διαφορά
μεγαλύτερη από την αύξηση που έδωσε η κυβέρνηση, δεν είδαν πραγματικές
αυξήσεις στις συντάξεις τους, όπως προαναφέραμε. Το ίδιο θα συμβεί και για το
2025! Πιο συγκεκριμένα, χωρίς καθαρή αύξηση έμειναν 1.230.000 συνταξιούχοι με
Προσωπική Διαφορά το 2023, 950.000 συνταξιούχοι το 2024 και προβλέπεται
772.000 συνταξιούχοι επίσης να μην δουν αύξηση το 2025. Πιο συγκεκριμένα:
●Αναφορικά με το 2023, από το σύνολο των συνταξιούχων, σύμφωνα με
στοιχεία που παρουσίασε το Υπουργείο Εργασίας και είναι επισφαλή (αφού το
σύνολο των συνταξιούχων τον μήνα Νοέμβριο 2022, σύμφωνα με το Π/Σ
«ΗΛΙΟΣ/ΗΔΙΚΑ» ανήλθαν σε 2.472.823 και το Υπουργείο τούς εμφάνισε σε
2.613.757), οι 1.682.116 εισέπραξαν άμεσα την αύξηση 7,75% στην κύρια
σύνταξή τους, ενώ 931.631 συνταξιούχοι (που διατηρούσαν Προσωπική Διαφορά)
είχαν μόνο λογιστική αύξηση και όχι πραγματική, αφού με αυτήν μηδένισαν ή
συμψήφισαν (μείωσαν) την Προσωπική Διαφορά. Αλλά και από τους 1.682.116
συνταξιούχους, περισσότεροι από 400.000 δεν εισέπραξαν ολόκληρη την αύξηση
του 7,75% αλλά τμήμα της, επειδή η αύξηση υπερκάλυψε τη μικρότερη
προσωπική διαφορά που είχαν.
Οι περίπου 1.230.000 συνταξιούχοι, τα Χριστούγεννα του 2023, έλαβαν το
Επίδομα Προσωπικής Διαφοράς ύψους 100, 150 και 200 €, ανάλογα με το ύψος
τής σύνταξής τους.
●Αναφορικά με το 2024 προβλέφθηκε αύξηση όλων των κύριων
συντάξεων κατά 3% από 1-1-2024. Δεν προβλέφθηκε αύξηση των επικουρικών
συντάξεων που παρέμειναν χωρίς καμία απολύτως αύξηση και μόνο με περικοπές
από το 2010. Και από αυτή τη μικρή αύξηση αποκλείστηκαν 950.000 συνταξιούχοι
οι οποίοι είχαν Προσωπική Διαφορά άνω των 10 €.
Οι συγκεκριμένοι συνταξιούχοι τα Χριστούγεννα του 2024 θα λάβουν
επίσης Επίδομα Προσωπικής Διαφοράς ύψους 100, 150 και 200 €, ανάλογα με το
ύψος τής σύνταξής τους, εφόσον έχουν προσωπική διαφορά άνω των 10 € και
σύνταξη κάτω των 1.600 €.
10
●Αναφορικά με το 2025, η αύξηση των κύριων συντάξεων για το 2025 θα
είναι 2,4% (πάντα μεικτά). Δυστυχώς και αυτή τη μικρή αύξηση δεν θα την
εισπράξουν 772.000 συνταξιούχοι που έχουν Προσωπική Διαφορά άνω των 10 €.
Η συνολική απώλεια των ανωτέρω συνταξιούχων από τη μη ουσιαστική
χορήγηση σ’αυτούς τής αύξησης 2,4% από 1-1-2025 θα ανέλθει στα 700 εκατ. €
περίπου για το 2025, αφαιρουμένου του ποσού των 100 εκατ. € περίπου που θα
τους καταβληθούν ως Επίδομα Προσωπικής Διαφοράς.
IV. Να καταργηθούν άμεσα και αναδρομικά η ΕΑΣ, η εισφορά υπέρ
υγείας 6% και η Προσωπική Διαφορά!
Η Εισφορά Αλληλεγγύης θεσπίστηκε για πρώτη φορά επί κυβέρνησης
ΠΑΣΟΚ. Με το άρθρο 29 του ν. 3986/2011 προβλεπόταν να ισχύσει μέχρι το
φορολογικό έτος 2014 αλλά με τον ν. 4305/2014 επεκτάθηκε. Με το άρθρο 112
(παρ. 9) του ν. 4387/2016 και το άρθρο 44 (παρ. 4) του ν. 4389/2016
ενσωματώθηκε στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος κι έκτοτε εξακολουθεί να
ισχύει.
Υπενθυμίζουμε ότι η συγκεκριμένη εισφορά-φόρος, που πρέπει να
καταργηθεί άμεσα και αναδρομικά, είχε κριθεί αρχικά από την Ολομέλεια του
Ελεγκτικού Συνεδρίου ως αντισυνταγματική με τις αποφάσεις 244/2017 και
504/2021, ενώ, το ίδιο Δικαστήριο με νεώτερη απόφασή του (1477/2021) την
έκρινε συνταγματική από 1-1-2019!! Την ίδια στάση τήρησε άλλωστε και το ΣτΕ,
που με αποφάσεις της Ολομελείας του έκρινε την περικοπή υπέρ ΕΑΣ σε κύριες
και επικουρικές συντάξεις ως συνταγματικά συμβατή!!
Εξάλλου, από το 2016 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και οι δανειστές, με τη
συνδρομή ασφαλώς και των άλλων μνημονιακών κομμάτων (ΝΔ-ΠΑΣΟΚ),
επέβαλλαν το ισόβιο «χαράτσι» «υπέρ υγείας» (υπέρ ΕΟΠΥΥ) σε εκατομμύρια
συνταξιούχους. Ουσιαστικά μετακύλησαν το συνολικό κόστος τής περίθαλψης
στους ίδιους!! Το ίδιο συνεχίζεται και σήμερα από τη σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ,
που ψήφισε τη σχετική διάταξη του νόμου Βρούτση, απόλυτη συνέχεια τού νόμου
Κατρούγκαλου, όπως έχουμε αναφέρει.
Όμως όλοι αυτοί οι συνταξιούχοι, οι απόμαχοι της εργασίας, κατέβαλλαν
υψηλές εισφορές υπέρ ασθενείας και υγείας καθ’όλη τη διάρκεια του εργασιακού
τους βίου και είναι αδικαιολόγητο να συνεχίζουν να πληρώνουν για την περίθαλψή
τους και ως συνταξιούχοι το μηνιαίο αυτό «χαράτσι» εφ’όρου ζωής, γεγονός που
11
ακυρώνει τον ανταποδοτικό του χαρακτήρα και το καθιστά απολύτως
καταχρηστικό.
Ουσιαστικά πρόκειται για μεταφορά εισοδήματος από τους συνταξιούχους
στο κράτος και κατ’επέκταση στους δανειστές, που κόστισε στους συνταξιούχους
μέχρι σήμερα πάνω από 20 δις €. Το πρωτοφανές αυτό γεγονός δεν έχει
προηγούμενο τις τελευταίες δεκαετίες στον σύγχρονο κόσμο!
Η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ, αν δεν καταργήσει άμεσα την ακραία αυτή
συνταξιοκτόνα ρύθμιση, οφείλει -τουλάχιστον- να την μειώσει στο χαμηλότερο
δυνατό ποσοστό, ως ελάχιστο αντιστάθμισμα στα δισεκατομμύρια ευρώ που
αφαιρέθηκαν κατά τα προηγούμενα δέκα χρόνια από τους συνταξιούχους τής
πατρίδας μας! Άλλωστε η υγεία και η περίθαλψη των πολιτών αποτελεί
συνταγματική υποχρέωση της εκάστοτε κυβέρνησης.
Αναφορικά με την Προσωπική Διαφορά, που θεσπίστηκε με τον νόμο
Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016) και συνεχίζει να ισχύει με τον νόμο Βρούτση (ν.
4670/2020), έχουμε αναφερθεί πολλάκις. Οι συνταξιούχοι βλέπουν ότι η
Προσωπική Διαφορά εξαλείφει πλήρως ή «ροκανίζει» τις (έστω μικρές) αυξήσεις
που δίνονται από 1-1-2023. Μάλιστα οι συνταξιούχοι που είχαν σχετικά μεγάλη
προσωπική διαφορά, δεν εισέπραξαν ούτε τα αναδρομικά που διέταξαν οι
υπ’αριθ. 1891/2019 και 1439/2020 αποφάσεις της ΟλΣτΕ (σύμφωνα με απόφαση
της κυβέρνησης).
Για όλους τους παραπάνω λόγους, η σημερινή κυβέρνηση οφείλει να
καταργήσει άμεσα και αναδρομικά τις διατάξεις των νόμων ΚατρούγκαλουΒρούτση για την ΕΑΣ, για την παρακράτηση υπέρ υγείας 6% και για την
Προσωπική Διαφορά.
Η κατάργησή τους αποτελεί πάγιο και διαχρονικό αίτημα όλων των
συνταξιούχων που διαρκώς φτωχοποιούνται. Σύμπασα η ελληνική κοινωνία
προσδοκά πραγματικές αυξήσεις, αξιοπρεπή διαβίωση, κοινωνική ισότητα,
δικαιοσύνη, σεβασμό στα γηρατειά και εφαρμογή των ελάχιστων δικαστικών
αποφάσεων που τους δικαίωσαν, προοπτική για ευημερία μήπως και
καταφέρουμε να αναστρέψουμε τους απογοητευτικούς για τη χώρα μας
δημογραφικούς δείκτες.
Αλέξης Π. Μητρόπουλος
Καθηγητής ΕΚΠΑ-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ