Δημοσιεύθηκε ο ν. 5184/2025, με τον οποίο καταργούνται οι ασφαλιστικές εισφορές στην πέραν του 8ώρου εργασία!

ΔHMOΣIEYΘHKE O NOMOΣ, ME TON OΠOIO KATAPΓOYNTAI OI AΣΦAΛIΣTIKEΣ EIΣΦOPEΣ ΣTHN YΠEPEPΓAΣIA (9η ΩPA)
-ΣTIΣ YΠEPΩPIEΣ (10η-12η ΩPA)
-ΣTA NYXTEPINA
-ΣTIΣ APΓIEΣ
-ΣTIΣ KYPIAKEΣ

H ΩΦEΛEIA ΓIA TOYΣ EPΓOΔOTEΣ EINAI ΣHMANTIKH ΑΛΛΑ ΓIA TOYΣ MIΣΘΩTOYΣ, ΣE MHNIAIA BAΣH, MIKPOTEPH.

ANAMENETAI ΠEPAITEPΩ MEIΩΣH TΩN NEΩN ΣYNTAΞEΩN TOY IΔIΩTIKOY TOMEA AΦOY OI AΣΦAΛIΣTIKEΣ EIΣΦOPEΣ, ΣE OΛEΣ TIΣ ANΩTEPΩ MOPΦEΣ THΣ ΠPOΣΘETHΣ EPΓAΣIAΣ (ΠEPAN TOY 8ώρου) EΠHPEAZOYN TO TEΛIKO YΨOΣ THΣ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΣYNTAΞHΣ ΤΟΥΣ.

NA ΣHMEIΩΣOYME OTI ΣYMΦΩNA ME ΠPOΣΦATH EPEYNA TOY AΛEΞH KAI THΣ AΓΓEΛIKHΣ MHTPOΠOYΛOY
OΛEΣ OI ΣYNTAΞEIΣ TOY IΔIΩTIKOY TOMEA OΛA TA TEΛEYTAIA XPONIA EINAI MIKPOTEPEΣ AΠO TIΣ ANTIΣTOIXEΣ ΣYNTAΞEIΣ TOY ΔHMOΣIOY.

ΓIATI EΠAΓΓEΛMATIEΣ-AΓPOTEΣ KAI EPΓATOYΠAΛΛHΛOI ΛAMBANOYN MONO TO 65% TΩN ANTIΣTOIXΩN ΣYNTAΞEΩN TOY ΔHMOΣIOY;

ΠOΣO H KATAPΓHΣH TΩN AΣΦAΛIΣTIKΩN EIΣΦOPΩN ΣTIΣ YΠEPΩPIEΣ ΘA MEIΩΣEI  ΠEPAITEPΩ TIΣ ΣYNTAΞEIΣ EPΓATΩN KAI YΠAΛΛHΛΩN TOY IΔIΩTIKOY TOMEA.

ΔIABAΣTE THN ANAΛYΣH TOY AΛEΞH KAI THΣ AΓΓEΛIKHΣ MHTPOΠOYΛOY
Διαβάστε περισσότερα εδώ:

των: Αλέξη Π. Μητρόπουλου (Καθηγητής ΕΚΠΑ-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ)
Αγγελικής Α. Μητροπούλου (Διδάκτωρ-Δικηγόρος)
ΈΡΕΥΝΑ-ΣΟΚ: «Βούλιαξαν» οι νέες συντάξεις τού ιδιωτικού τομέα το 2024!!
Κατά 37% χαμηλότερες από τις αντίστοιχες νέες συντάξεις του Δημοσίου!
Γιατί εργάτες, υπάλληλοι, επιτηδευματίες και αγρότες έλαβαν
για 12 συνεχείς μήνες κατά 37% μικρότερες συντάξεις
από τις αντίστοιχες του Δημόσιου Τομέα
Ι. Η ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ
ΓΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ 2024
ΚΑΤΑ 36,93% ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΕΣ ΟΙ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ
ΤΟΜΕΑ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ
Η κατάρρευση των μισθών του ιδιωτικού τομέα κατά την περίοδο των
Μνημονίων, αλλά και της υγειονομικής κρίσης, είχαν άμεσο αντίκτυπο στο ύψος
των νέων συντάξεων μετά το 2019 και ιδιαίτερα στις νέες συντάξεις των
ασφαλισμένων του ιδιωτικού τομέα (εργάτες, υπάλληλοι, ελεύθεροι επαγγελματίες,
αγρότες). Το «πάγωμα» των αυξήσεων στους μισθούς, η κατάργηση επιδομάτων,
το «πάγωμα» των τριετιών για την περίοδο 2012-2023, η μη χορήγηση ακόμη των
οικογενειακών επιδομάτων, η αδρανοποίηση των Συλλογικών Συμβάσεων
Εργασίας, η μη κύρωση της 131/1970 ΔΣΕ, καθώς και η εφαρμογή από τον ΟΜΕΔ
των μνημονιακών πολιτικών στους μισθούς, όχι μόνο οδήγησαν στην κατάρρευση
των μισθών τού ιδιωτικού τομέα, αλλά επηρέασαν (ως ήταν επακόλουθο) και το
ύψος των νέων συντάξεων, κυρίως αυτών που χορηγήθηκαν μετά το 2022.
Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας
(Πληροφοριακό Σύστημα «ΗΛΙΟΣ» της ΗΔΙΚΑ ΑΕ) και τη μηνιαία απεικόνιση των
συνταξιοδοτικών παροχών, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους
συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα είναι πολύ χαμηλότερος από τον αντίστοιχο
μέσο όρο για τους συνταξιούχους του Δημόσιου τομέα, για ολόκληρο το έτος 2024.
2
Πιο συγκεκριμένα και για τους 12 μήνες του 2024, οι νέες συντάξεις
τού ιδιωτικού τομέα είναι χαμηλότερες κατά μέσο όρο 37% από τις
αντίστοιχες νέες συντάξεις τού δημόσιου τομέα. Κατά μήνα η διαφορά των
νέων συντάξεων ιδιωτικού και δημόσιου τομέα έχει ως εξής:
1)Για τον Ιανουάριο 2024, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους
συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 733,03 €, ενώ
για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.205,27
€ (διαφορά 472,24 € ή 39,15%), όπως αποδεικνύεται από τον παρακάτω σχετικό
Πίνακα της μηνιαίας απεικόνισης συνταξιοδοτικών παροχών.
2)Για τον Φεβρουάριο 2024, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους
συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 748,73 €, ενώ
για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.104,78
€ (διαφορά 356,05 € ή 32,23%), όπως αποδεικνύεται από τον παρακάτω σχετικό
Πίνακα της μηνιαίας απεικόνισης συνταξιοδοτικών παροχών.
3)Για τον Μάρτιο 2024, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους
συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 750,89 €, ενώ
για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.181,45
3
€ (διαφορά 430,56 € ή 36,44%), όπως αποδεικνύεται από τον παρακάτω σχετικό
Πίνακα της μηνιαίας απεικόνισης συνταξιοδοτικών παροχών.
4)Για τον Απρίλιο 2024, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους
συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 759,54 €, ενώ
για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.305,76
€ (διαφορά 546,22 € ή 41,83%), όπως αποδεικνύεται από τον παρακάτω σχετικό
Πίνακα της μηνιαίας απεικόνισης συνταξιοδοτικών παροχών.
5)Για τον Μάιο 2024, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους
συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 752,42 €, ενώ
για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.351,41
€ (διαφορά 598,99 € ή 44,32%), όπως αποδεικνύεται από τον αντίστοιχο Πίνακα
της μηνιαίας απεικόνισης συνταξιοδοτικών παροχών.
4
6)Για τον Ιούνιο 2024, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους
συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 749,11 €, ενώ
για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.224,45
€ (διαφορά 475,34 € ή 38,82%), όπως αποδεικνύεται από τον αντίστοιχο Πίνακα
της μηνιαίας απεικόνισης συνταξιοδοτικών παροχών.
7)Για τον Ιούλιο 2024, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους
συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 770,05 €, ενώ
για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.127,98
€ (διαφορά 457,93 € ή 37,29%), όπως αποδεικνύεται από τον αντίστοιχο Πίνακα
της μηνιαίας απεικόνισης συνταξιοδοτικών παροχών.
8)Για τον Αύγουστο 2024, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους
συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 754,92 €, ενώ
για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.077,46
€ (διαφορά 322,54 € ή 29,90%), όπως αποδεικνύεται από τον αντίστοιχο Πίνακα
της μηνιαίας απεικόνισης συνταξιοδοτικών παροχών.
5
9)Για τον Σεπτέμβριο 2024, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους
συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 741,69 €, ενώ
για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.134,37
€ (διαφορά 392,68 € ή 34,60%), όπως αποδεικνύεται από τον αντίστοιχο Πίνακα 5
(σελίδα 8) της μηνιαίας απεικόνισης συνταξιοδοτικών παροχών.
10)Για τον Οκτώβριο 2024, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους
συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 756,75 €, ενώ
για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.147,82
€ (διαφορά 391,07 € ή 34,07%), όπως αποδεικνύεται από τον αντίστοιχο Πίνακα 5
(σελίδα 8) της μηνιαίας απεικόνισης συνταξιοδοτικών παροχών.
6
11)Για τον Νοέμβριο 2024, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους
συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 721,47 €, ενώ
για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.150,26
€ (διαφορά 428,79 € ή 37,27%), όπως αποδεικνύεται από τον αντίστοιχο Πίνακα 5
(σελίδα 8) της μηνιαίας απεικόνισης συνταξιοδοτικών παροχών.
12)Για τον Δεκέμβριο 2024, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους
συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 721,47 €, ενώ
για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.150,26
€ (διαφορά 428,79 € ή 37,27%), όπως αποδεικνύεται από τον αντίστοιχο Πίνακα 5
(σελίδα 8) της μηνιαίας απεικόνισης συνταξιοδοτικών παροχών.
7
Στον παρακάτω Πίνακα αποτυπώνουμε τον μέσο όρο δαπάνης σύνταξης
για τους 12 μήνες του έτους 2024, καθώς και τις αντίστοιχες διαφορές των δύο
κατηγοριών συνταξιούχων αριθμητικά και ποσοστιαία, σύμφωνα με τα
καταγεγραμμένα στοιχεία στις αντίστοιχες ανωτέρω μηνιαίες απεικονίσεις του Π/Σ
«ΗΛΙΟΣ» της ΗΔΙΚΑ ΑΕ.
Μήνας
ΜΟ δαπάνης
σύνταξης
από ΕΦΚΑ
ΜΟ δαπάνης
σύνταξης
από Δημόσιο
Διαφορά
των δύο ΜΟ
συντάξεων
Ποσοστιαία
διαφορά
Ιανουάριος 2024 733,03 1.205,27 472,24 39,18%
Φεβρουάριος 2024 748,73 1.104,78 356,05 32,23%
Μάρτιος 2024 750,89 1.181,45 430,56 36,44%
Απρίλιος 2024 759,54 1.305,76 546,22 41,83%
Μάιος 2024 752,42 1.351,41 598,99 44,32%
Ιούνιος 2024 749,11 1.224,45 475,34 38,82%
Ιούλιος 2024 770,05 1.227,98 457,93 37,29%
Αύγουστος 2024 754,92 1.077,46 322,54 29,90%
Σεπτέμβριος 2024 741,69 1.134,37 392,68 34,60%
Οκτώβριος 2024 756,75 1.147,82 391,07 34,07%
Νοέμβριος 2024 721,47 1.150,26 428,79 37,27%
Δεκέμβριος 2024 721,47 1.150,26 428,79 37,27%
Από τον ανωτέρω πίνακα προκύπτει ότι, για το έτος 2024, ο μέσος
όρος της ανωτέρω ποσοστιαίας μείωσης ανήλθε στο 36,93%. Η μεγάλη
διαφορά ανάμεσα στις συντάξεις των δύο κύριων φορέων ασφάλισης της
8
χώρας αποδεικνύει την ύπαρξη συνταξιούχων «δύο ταχυτήτων» και μάλιστα
όλως αναιτιολόγητα και παράνομα.
Στον παρακάτω Πίνακα αποτυπώνουμε τον μέσο όρο δαπάνης σύνταξης
για όλους τους μήνες του έτους 2024, καθώς και τις αντίστοιχες διαφορές των
συνταξιούχων ιδιωτικού τομέα και Τράπεζας Ελλάδας, αριθμητικά και ποσοστιαία,
σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα στοιχεία στις αντίστοιχες ανωτέρω μηνιαίες
απεικονίσεις του Π/Σ «ΗΛΙΟΣ» της ΗΔΙΚΑ ΑΕ.
Μήνας
ΜΟ δαπάνης
σύνταξης
από ΕΦΚΑ
ΜΟ δαπάνης
σύνταξης
από Τράπεζα
Ελλάδος
Διαφορά
των δύο ΜΟ
συντάξεων
σε €
Διαφορά
των δύο
ΜΟ
σε %
Ιανουάριος 2024 733,03 1.958,60 1.225,57 167,19
Φεβρουάριος 2024 748,73 852,87 104,14 13,91
Μάρτιος 2024 750,89 1.005,34 254,45 33,89
Απρίλιος 2024 759,54 1.345,96 586,42 77,21
Μάιος 2024 752,42 1.397,09 644,67 85,68
Ιούνιος 2024 749,11 2.193,73 1.444,62 192,84
Ιούλιος 2024 770,05 1.604,86 834,81 108,41
Αύγουστος 2024 754,92 2.044,25 1.289,33 170,79
Σεπτέμβριος 2024 741,69 1.915,08 1.173,39 158,20
Οκτώβριος 2024 756,75 2.020,01 1.263,26 166,93
Νοέμβριος 2024 721,47 1.842,40 1.120,93 155,36
Δεκέμβριος 2024 721,47 1.842,40 1.120,93 155,36
Από τον ανωτέρω πίνακα προκύπτει ότι, για το έτος 2024, ο μέσος
όρος τής ανωτέρω ποσοστιαίας διαφοράς ανέρχεται στο 123,81%.
IΙ. ΟΙ ΝΕΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥΣ (ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ-ΔΗΜΟΣΙΟΣ
ΤΟΜΕΑΣ) ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΕΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΖΩΝΗ
Είναι γεγονός ότι ο αριθμός των «φτωχών συνταξιούχων» («poor
pensioners») έχει αυξηθεί σημαντικά στην Ελλάδα. Τα παρακάτω στοιχεία από το
Π/Σ «ΗΛΙΟΣ» (Πίνακας Σ.1 του Παραρτήματος) για τον μήνα Δεκέμβριο 2024 είναι
αποκαρδιωτικά και αποκαλύπτουν ότι, σε σύνολο 2.502.297 συνταξιούχων:
9
●το 56,83% των συνταξιούχων (1.422.226 άνθρωποι) λαμβάνουν σύνταξη
έως 1.000 € μεικτά (940 € καθαρά),
●το 37,86% (947.613 συνταξιούχοι) με σύνταξη έως 700 € μεικτά (658 €
καθαρά),
●Το 29,9% (748.174 συνταξιούχοι) με σύνταξη έως 600 € μεικτά (564 €
καθαρά) και
●το 19,5% (487.861 συνταξιούχοι) έως 500 € μεικτά (470 € καθαρά).
Εξάλλου, αναφορικά με το ύψος των συντάξεων, ο Πίνακας 4 στη σελ. 7
της Έκθεσης δεν χωρεί αμφισβητήσεις. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα
παρατιθέμενα στοιχεία:
α- η μέση κύρια σύνταξη ανέρχεται στα 824,98 € μεικτά (775,48 €
καθαρά) και είναι η χαμηλότερη σε ΟΛΕΣ τις χώρες της ΟΝΕ,
β- η μέση επικουρική σύνταξη ανέρχεται στα 196,62 € μεικτά (184,82 €
καθαρά) και
γ- το μέσο μέρισμα ανέρχεται στα 112,48 € μεικτά (105,73 € καθαρά).
10
Τα ενδιαφέροντα και ταυτόχρονα απογοητευτικά ευρήματα του
Συστήματος «ΗΔΙΚΑ/ΗΛΙΟΣ», που εποπτεύεται από το Υπουργείο Εργασίας,
αποτελούν και σαφή απάντηση στους δανειστές και τους Έλληνες μνημονιακούς
πολιτικούς και επιστήμονες, που ακόμη και σήμερα επιμένουν ότι στην Ελλάδα οι
συνταξιούχοι συνεχίζουν να λαμβάνουν υψηλές κατά μέσο όρο συντάξεις.
Η γενικευμένη «συνταξιοδοτική φτώχεια» («pension poverty») είναι
συνέπεια των μνημονιακών περικοπών, καθώς και της απαγόρευσης τής αύξησης
των συντάξεων («πάγωμα» αυξήσεων) μέχρι τον Δεκέμβριο του 2022, σύμφωνα
με τον ν. 4475/2017 (άρθρο 3), που δυστυχώς διατηρήθηκε σε ισχύ με τον νόμο
Βρούτση 4670/2020 (άρθρο 25 παρ. 4).
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα τής
ΟΝΕ δεν υπάρχει το εφεύρημα της «προσωπικής διαφοράς» ούτε το θλιβερό
φαινόμενο, πάνω από το 1/3 των συνταξιούχων να λαμβάνουν γλίσχρες
συντάξεις-«επιδόματα» ύψους 600 € (564 καθαρά).
ΙΙΙ. ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
Σύμφωνα με πρόσφατη επιστημονική έρευνα της ΕΝΥΠΕΚΚ, οι λόγοι που
οδήγησαν στην κατάρρευση των νέων συντάξεων (ιδιαίτερα μετά το 2022) και στη
φτωχοποίηση χιλιάδων συνταξιούχων τού ιδιωτικού τομέα είναι οι παρακάτω:
11
1) Η «βουλγαροποίηση» των μισθών στην Ελλάδα που επιβλήθηκε
από τους δανειστές με τον ν. 4046/2012
Η «ρήτρα Βουλγαρίας» τής κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου, που ισχύει
ακόμη και σήμερα(!) είναι η βασική αιτία της μαζικής παραγωγής φτωχών
συνταξιούχων («poor pensioners»), κυρίως μετά το 2022, με την πλήρη εφαρμογή
των διατάξεων του νόμου Κατρούγκαλου (4387/2016) και του νόμου Βρούτση
(4670/2020) και κυρίως τον νέο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων που
εισήγαγαν οι νόμοι αυτοί.
Με το β’ Μνημόνιο (ν. 4046/2012 σελ. 713), ως γνωστόν, είχε προβλεφθεί
η σύγκλιση του ελληνικού κατώτατου μισθού (και κατ’επέκταση όλων των μισθών)
με τους αντίστοιχους των χωρών της Κεντρικής και ΝοτιοΑνατολικής Ευρώπης
(«ρήτρα Βουλγαρίας»).
Εκεί, μεταξύ των άλλων, αναφερόταν ότι «Τα μέτρα αυτά θα δώσουν τη
δυνατότητα μείωσης της απόκλισης στο επίπεδο του κατώτατου μισθού σε σχέση
με τους ανταγωνιστές μας (Πορτογαλία, Κεντρική και ΝΑ Ευρώπη)» και παρακάτω
ότι «Αυτό θα ευθυγραμμίσει το πλαίσιο του κατώτατου μισθού της Ελλάδας με αυτό
συγκρίσιμων κρατών και θα του επιτρέψει να εκπληρώσει τη βασική του λειτουργία,
δηλαδή της διασφάλισης ενός ενιαίου δικτύου ασφαλείας για όλους τους
υπαλλήλους».
Σε υλοποίηση της ανωτέρω δευτερομνημονιακής διάταξης, ο ν. 4093/2012
(υποπαρ. ΙΑ.11, σελ. 5612) της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου μείωσε τον
κατώτατο μισθό του ιδιωτικού τομέα σε 586,8 € για τους εργατοϋπαλλήλους άνω
των 25 ετών και σε 510,95 € για τους κάτω των 25 ετών.
Με τον ίδιο νόμο, όλα τα επιδόματα επί του κατώτατου μισθού
καταργήθηκαν ενώ το επίδομα προϋπηρεσίας (τριετίες-πολυετίες) που παρέμεινε,
«πάγωσε» μέχρι η ανεργία να πέσει κάτω του 10%.
Η συγκεκριμένη διάταξη του ν. 4093/2012 (υποπαρ. ΙΑ.11 παρ.1), που
ισχύει ακόμη και σήμερα, ρητά αναφέρει στο εδάφιο (ε) ότι «Πέραν της μηνιαίας
τακτικής προσαύξησης λόγω προϋπηρεσίας, καμία άλλη προσαύξηση δεν
περιλαμβάνει στον νομοθετικώς καθορισμένο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο» και
στο εδάφιο (στ) ότι «Έως ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10%
αναστέλλεται η προσαύξηση του νομοθετικώς καθορισμένου νόμιμου κατώτατου
12
μισθού και ημερομισθίου για προϋπηρεσία που συμπληρώνεται μετά την 14-2-
2012».
Εξάλλου, με τον ν. 4152/2013 (υποπαρ. ΙΔ.2 σελ. 1619, ΦΕΚ Α 107)
καθορίστηκε χαμηλότερος κατώτατος και «υποκατώτατος» μισθός για τους
λεγόμενους «ωφελούμενους εργαζόμενους» των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ το
ποσό των 490 και 427 € μεικτά (για τους άνω και κάτω των 25 ετών), με αντίστοιχα
κατώτατα ημερομίσθια ύψους 19,16 και 17,1 €.
Ειδικότερα η παραπάνω ρύθμιση όρισε ότι: «Οι καθαρές αμοιβές ορίζονται
κατά παρέκκλιση της ισχύουσας νομοθεσίας σε 19,6 ευρώ ημερησίως και όχι
μεγαλύτερες από 490 ευρώ μηνιαίως για ωφελούμενους ηλικίας 25 ετών και άνω
και σε 17,1 ευρώ ημερησίως και όχι πάνω από 427 ευρώ μηνιαίως για
ωφελούμενους ηλικίας κάτω των 25 ετών».
Με τις ίδιες νομοθετικές παρεμβάσεις, όπως προαναφέρθηκε, στους
εργατοϋπαλλήλους, που ήδη εργάζονταν στις 14-2-2012, αμείβονταν με τα
κατώτατα όρια και ήταν άνω των 25 ετών, καταργήθηκαν όλα τα επιδόματα και
αναγνωρίστηκε μόνο το επίδομα λόγω προϋπηρεσίας (τριετίες) μέχρι εννέα (9) έτη
(3 τριετίες) με προσαύξηση 10% για καθεμία, ενώ για τους εργατοϋπαλλήλους
κάτω των 25 ετών αναγνωρίστηκε μία (1) μόνο τριετία με την ίδια προσαύξηση
10%.
Για όλους, όμως, τους εργάτες και υπαλλήλους που άρχισαν για πρώτη
φορά τον εργασιακό τους βίο μετά την 14-2-2012 και αμείβονταν με τον κατώτατο
μισθό, τα επιδόματα καταργήθηκαν ενώ η προϋπηρεσία τους μετά την 14-2-2012
ΔΕΝ λαμβάνεται υπόψη για τη χορήγηση του επιδόματος λόγω προϋπηρεσίας
(τριετίες, πολυετία) μέχρι η ανεργία να πέσει κάτω από 10%. Στην ουσία
«πάγωσε» το βασικότερο επίδομα των εργατοϋπαλλήλων μέχρι την οριστική
κατάργησή του.
Η επόμενη παρέμβαση στον κατώτατο μισθό και τις τριετίες έγινε με τον ν.
4254/2014 (ΦΕΚ Α 85), με τον οποίο (παρ. ΙΑ.7, σελ. 1430) η αμοιβή της τριετίας
για νεοπροσλαμβανόμενους μακροχρόνια ανέργους μειώθηκε περαιτέρω από
10% στο 5% ανά τριετία.
Συμπερασματικά, με τους δευτερομνημονιακούς εφαρμοστικούς
νόμους 4093/2012, 4172/2013 και 4254/2014 της κυβέρνησης ΣαμαράΒενιζέλου, σε εφαρμογή δέσμευσης του β’ Μνημονίου (ν. 4046/2012), ο
13
κατώτατος μισθός, μέσω τής αναστολής των τριετιών και της κατάργησης
όλων των επιδομάτων, μειώθηκε περαιτέρω αφού:
-καταργήθηκαν οι τριετίες πέραν της 3ης, δηλαδή μετά τα εννέα (9) χρόνια
εργασίας (ν. 4093/2012 υποπαρ. ΙΑ.11 εδ.ε) για τους «παλαιούς εργαζόμενους»
(πριν την 14-2-2012),
-μειώθηκε η προσαύξηση των τριετιών από 10% σε 5% για τις τριετίες των
νέων εργαζομένων, με πρόσχημα τη μακροχρόνια ανεργία τους (ν. 4254/2014
υποπαρ. ΙΑ.7),
-καταργήθηκαν όλα τα επιδόματα στον νέο νομοθετικώς καθοριζόμενο
μισθό (ν. 4172/2013 άρθρο 103) και
-«πάγωσε» η προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας μέχρις ότου η ανεργία
μειωθεί στο 10% (ν. 4093/2012 υποπαρ. ΙΑ.11. εδ.ε).
Όλες οι παραπάνω μνημονιακές παρεμβάσεις στο σύστημα μισθών τής
χώρας περιόρισαν κατά πολύ το ύψος των συνταξίμων αποδοχών και στη
συνέχεια των συντάξεων για χιλιάδες νέους συνταξιούχους.
2)Το «πάγωμα» των τριετιών κατά την περίοδο 2012-2023
Το «νόθο» «ξεπάγωμα» των τριετιών 2024-2027 (άρθρο 33
ν. 5053/2023)
Με το άρθρο 33 του πρόσφατου ν. 5053/2023 (ΦΕΚ Α 158) με τίτλο «Για
την ενίσχυση της εργασίας-Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019-
Απλοποίηση ψηφιακών διαδικασιών και ενίσχυση της Κάρτας Εργασίας…»
ρυθμίστηκε εκ νέου το θεσμικό πλαίσιο για τις τριετίες και επαναδιατυπώθηκε -και
μάλιστα κατά πιο απόλυτο τρόπο-, το άρθρο 4 της υπ’αριθ. 6/28-2-2012 Πράξης
Υπουργικού Συμβουλίου (ΦΕΚ Α 38), η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση της
παρ.6 του άρθρου 1 του ν. 4046/2012 (ΦΕΚ Α 28).
Πιο συγκεκριμένα στις παραγράφους 1-3 του άρθρου 33 ορίζεται ότι:
«1.Από την 1η
.1.2024 αίρεται η αναστολή της ισχύος διατάξεων νόμων,
κανονιστικών πράξεων, συλλογικών συμβάσεων ή διαιτητικών αποφάσεων, οι
οποίες προβλέπουν αυξήσεις μισθών ή ημερομισθίων, συμπεριλαμβανομένων και
εκείνων περί υπηρεσιακών ωριμάνσεων, με μόνη προϋπόθεση την πάροδο
συγκεκριμένου χρόνου εργασίας, όπως το επίδομα πολυετίας, το επίδομα χρόνου
14
εργασίας, το επίδομα τριετίας και το επίδομα πενταετίας, η οποία επιβλήθηκε με το
άρθρο 4 της υπ’αρ. 6/28.2.2012 Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (Α’ 38), η οποία
εκδόθηκε κατ’εξουσιοδότηση της παρ.6 του άρθρου 1 του ν. 4046/2012 (Α’ 28).
2.Για την εφαρμογή των διατάξεων της παρ.1, των οποίων η αναστολή
αίρεται, ισχύουν τα εξής:
α)Η προϋπηρεσία κάθε εργαζομένου, που είχε προσληφθεί πριν από την
14η
.2.2012, όπως η προϋπηρεσία αυτή είχε διαμορφωθεί την 14η
.2.2012 οπότε και
ανεστάλη η συμπλήρωσή της, συνεχίζει να συμπληρώνεται μετά από την
1
η
.1.2024.
β)Η προϋπηρεσία κάθε εργαζομένου, που προσλήφθηκε μετά από την
14η
.2.2012, ξεκινά να συμπληρώνεται μετά από την 1η
.1.2024.
3.Ειδικώς για την προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας σε όσους
εργαζόμενους αμείβονται με τον κατώτατο νομοθετημένο μισθό ή ημερομίσθιο, ως
χρόνος προϋπηρεσίας αναγνωρίζεται ο χρόνος εξαρτημένης σύμβασης ή σχέσης
εργασίας, που έχει διανυθεί σε οποιοδήποτε εργοδότη και σε οποιαδήποτε
ειδικότητα πριν από την 14η
.2.2012 και μετά από την 1η
.1.2024. Η κατά τα
ανωτέρω προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας καθορίζεται ως εξής:
α)Για τους υπαλλήλους με εξαρτημένη σχέση εργασίας, σε ποσοστό δέκα
τοις εκατό (10%) για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως τρεις (3) τριετίες και
συνολικά σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) για προϋπηρεσία εννέα (9) ετών και
άνω.
β)Για τους εργατοτεχνίτες, με εξαρτημένη σχέση εργασίας σε ποσοστό
πέντε τοις εκατό (5%) για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως έξι (6) τριετίες και
συνολικά τριάντα τοις εκατό (30%) για προϋπηρεσία δεκαοκτώ (18) ετών και
άνω.».
Αντί η κυβέρνηση να καταργήσει τη μνημονιακή ρύθμιση του 2012 που,
κατά την περίοδο 2012-2023, στοίχισε 12 δις € στους εργαζόμενους του ιδιωτικού
τομέα και 2 δις € στον ΕΦΚΑ, επαναθέσπισε το πάγωμα των τριετιών και μάλιστα
κατά σκληρότερο θεσμικά τρόπο, αφού:
α) δεν καταργεί οριστικά και αναδρομικά τη μνημονιακή ρύθμιση της ΠΥΣ
6/2012 και του ν. 4093/2012 παρότι, όπως υποστηρίζεται, έχουμε δήθεν εξέλθει
από τα Μνημόνια,
15
β) διαγράφει την προϋπηρεσία από 14-2-2012 έως 31-12-2023 (για
παλαιούς και νέους) ως μη διανυθείσα για τη χορήγηση της προσαύξησης λόγω
προϋπηρεσίας,
γ) αναγνωρίζει μόνο την προϋπηρεσία κατ’ανώτατο εννέα ετών (τρεις
τριετίες Χ 10% για τους υπαλλήλους και έξι τριετίες Χ 5%), διατηρώντας την
αναχρονιστική στις μέρες μας διάκριση μεταξύ εργατών και υπαλλήλων και
δ) αναγνωρίζει ότι από 1-1-2024 ξεκινά η προσμέτρηση του χρόνου για το
«χτίσιμο» των επιδομάτων λόγω προϋπηρεσίας τόσο για παλαιούς όσο και για
νέους εργαζόμενους.
Το «πάγωμα» των τριετιών, δηλαδή των προσαυξήσεων λόγω
προϋπηρεσίας, αυτή η αυθαίρετη και αντισυνταγματική διαγραφή τής
προϋπηρεσίας για όλους και για τα έτη 2012-2023, όχι μόνο προκάλεσε τη
σωρευτική απώλεια εισοδήματος ύψους 12 δις € από τους εργαζόμενους και 2 δις
€ από τον ΕΦΚΑ, αλλά στέρησε από τους ασφαλισμένους και μεγάλο τμήμα των
συνταξίμων αποδοχών, αφού και επί των τριετιών καταβάλλονται εισφορές που
καθορίζουν και το ύψος των νέων συντάξεων.
3)Το «πάγωμα» των οικογενειακών επιδομάτων στον ιδιωτικό τομέα
την περίοδο από το 2012 μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τον ισχύοντα ακόμη
μνημονιακό ν. 4093/2012
Μια απαράδεκτη και αντίθετη στο Σύνταγμα κατάσταση σε βάρος των
εργαζομένων με τέκνα στον ιδιωτικό τομέα διαιωνίζεται από το 2012 μέχρι και
σήμερα, με συνέπεια εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι γονείς, κυρίως οι
αμειβόμενοι με κατώτατο μισθό, να έχουν μεγάλες απώλειες στα εισοδήματά τους.
Η θεσμική αυτή ανισότητα σε βάρος των χαμηλόμισθων του ιδιωτικού
τομέα επιτάθηκε μετά και την τελευταία νομοθετική πρωτοβουλία τής σημερινής
κυβέρνησης για σημαντική αύξηση της οικογενειακής παροχής στους δημοσίους
υπαλλήλους που έχουν τέκνα και αριθμούν πάνω από το 50% του συνόλου
(άρθρο 21 ν. 5045/2023).
Αντίθετα, η οικογενειακή παροχή στον ιδιωτικό τομέα, για τους
αμειβόμενους με τον κατώτατο μισθό, αλλά και για άλλες κατηγορίες εργατών και
υπαλλήλων του ιδιωτικού τομέα που οι αποδοχές τους δεν ρυθμίζονται με
ισχύουσες ΣΣΕ, έχει καταργηθεί από το 2012 και δεν χορηγείται μέχρι και σήμερα.
16
Σημειωτέον ότι στην υπ’αριθ. 25058/29-3-2024 (ΦΕΚ Β 1974) απόφαση της
Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, με την οποία καθορίστηκε το νέο
ύψος του κατώτατου μισθού-ημερομισθίου από 1-4-2024, κατ’εξουσιοδότηση του
άρθρου 26 του ν. 5085/2024 (ΦΕΚ Α 203), ουδεμία αναφορά γίνεται στην
οικογενειακή παροχή των αμειβομένων με τον νέο νομοθετημένο κατώτατο μισθό.
Συγκεκριμένα η ανωτέρω ΥΑ αναφέρει: «… αποφασίζουμε: Τον
καθορισμό, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α’ 167),
του νόμιμου κατώτατου μισθού και του νόμιμου κατώτατου ημερομισθίου, για
πλήρη απασχόληση, για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της
χώρας, χωρίς ηλικιακή διάκριση, ως εξής: α) Για τους υπαλλήλους ο κατώτατος
μισθός ορίζεται στα οκτακόσια τριάντα ευρώ (830,00 €). β) Για τους εργατοτεχνίτες
το κατώτατο ημερομίσθιο ορίζεται σε τριάντα επτά ευρώ και επτά λεπτά (37,07 €).
Η απόφαση αυτή ισχύει από 1 Απριλίου 2024.».
Συνεπώς, γίνεται κατανοητό πως το ύψος των απωλειών για εργάτεςυπαλλήλους του ιδιωτικού τομέα, που είναι γονείς, είναι πολύ μεγάλο. Έτσι,
καθίσταται άμεση ανάγκη να χορηγηθεί η οικογενειακή παροχή σε όλους τους
εργαζόμενους που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό και στερούνται της
οικογενειακής παροχής ήδη για πολλά χρόνια, καθώς και σε όσους άλλους δεν
καταβάλλεται λόγω του ότι δεν προβλέπεται από ατομικές ή συλλογικές συμβάσεις
εργασίας. Γι’αυτό επιβάλλεται να χορηγηθεί η οικογενειακή παροχή σε όλους τους
εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, άμεσα και αναδρομικά.
Η ανισότητα αυτή μεταξύ υπαλλήλων στον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα,
που δεν είναι συμβατή με το Σύνταγμα και τους διεθνείς κανόνες, πρέπει άμεσα να
αρθεί. Η λεηλασία τού εισοδήματος φτωχών ανθρώπων «του μεροκάματου», αλλά
και των συντάξεών τους στο μέλλον δεν έχει καμιά απολύτως νομική και ηθική
αιτιολογία. Όπως δεν έχει κανένα λογικό έρεισμα σήμερα, εν έτει 2024, και η
συνέχιση τής εφαρμογής τού σκληρού μνημονιακού ν. 4093/2012. Η ισότητα στις
παροχές εξ εργασίας σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα είναι συνταγματική
αναγκαιότητα και η μη εφαρμογή της δεν συνάδει με σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος.
Άλλωστε, στη χώρα μας η κατάρρευση των γεννήσεων κατά την περίοδο
2010-2023 και η έκρηξη του δημογραφικού προβλήματος (βλ. το βιβλίο μας
«Αγορά εργασίας και συντάξεις. Η χρονοβόμβα τού Δημογραφικού», Εκδόσεις
60+) απαιτούν γενναία στήριξη των χαμηλόμισθων ιδιαίτερα στρωμάτων τού
17
πληθυσμού για την ενίσχυση του εισοδήματος των ιδίων και την ενθάρρυνσή τους
στη δημιουργία οικογένειας.
4) Η υπερφορολόγηση των μισθών, αφού η επ’αυτών αύξηση
απορροφάται, σχεδόν στο σύνολό της, από τους φόρους
Η έκρηξη της μερικής απασχόλησης που έχει ανέλθει στο 24% της
συνολικής απασχόλησης
Το Υπουργείο Εργασίας και ο e-ΕΦΚΑ ανακοίνωσαν το επίπεδο των
μισθών στον ιδιωτικό τομέα για το 2023. Βεβαίως είχε προηγηθεί πέρυσι και ο
ΟΟΣΑ που στην Ετήσια Έκθεσή του («Taxing Wages 2022») για τους μισθούς το
2022 στα κράτη-μέλη του, δυσαρεστώντας την κυβέρνηση της ΝΔ, είχε καταγράψει
αδιάσειστα στοιχεία και κατέληγε ότι: «Στην Ελλάδα ο μέσος ονομαστικός μεικτός
μισθός το 2022 αυξήθηκε κατά 1,5% αλλά ο μέσος πραγματικός μισθός μειώθηκε
κατά 7,4% λόγω πληθωρισμού 9,7%».
Εντελώς πρόσφατα το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών
Ερευνών (ΚΕΠΕ) διαπίστωσε ότι «στη διάρκεια των δεκαπέντε ετών που έχουν
μεσολαβήσει από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, η Ελλάδα εμφανίζεται
πλέον ως η δεύτερη πιο φτωχή χώρα της ΕΕ27, μετά τη Βουλγαρία, με βάση το
κατά κεφαλήν ΑΕΠ, μετρούμενο σε όρους κοινής αγοραστικής δύναμης (purchase
power parity, PPP).» (Έρευνα Βλάση Μισσού στην ενότητα «Οικονομικές
Εξελίξεις», τεύχος 54/2024 σελ. 55-59).
Ειδικότερα, τα πρόσφατα στοιχεία του ΕΦΚΑ/Υπουργείου Εργασίας
«Μηνιαία στοιχεία απασχόλησης μισθωτών ασφαλισμένων ιδιωτικού δικαίου eΕΦΚΑ» για τον Μάιο 2024 συνεχίζουν να είναι άκρως ανησυχητικά για το μέλλον
των μισθών, των εργατικών εισοδημάτων, αλλά και των συντάξεων, στη χώρα
μας. Γιατί, όπως έχουμε αναφέρει πολλάκις, το Ασφαλιστικό είναι συνάρτηση του
Εργασιακού και η αγορά εργασίας, που κυριαρχείται τα τελευταία χρόνια από
μεγάλη ανεργία, τους απαράδεκτα χαμηλούς μισθούς, τις ελαστικές μορφές
απασχόλησης, καθώς επίσης και από τη «μαύρη», την υποδηλωμένη και την
άτυπη απασχόληση, επηρεάζει δραστικά τις εισφορές στα Ταμεία και το μέλλον
των συντάξεων.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία ΕΦΚΑΥπουργείου Εργασίας, τον Μάιο 2024:
18
●1.336,37 € ήταν ο μέσος μεικτός μισθός πλήρους απασχόλησης
(1.153,28 € καθαρά)
●510,33 € ήταν ο μέσος μεικτός μισθός μερικής απασχόλησης (440,41 €
καθαρά)
Εξάλλου, οι μισθοί στον ιδιωτικό τομέα ήταν καθηλωμένοι όλο το έτος
2024, όπως αναδείξαμε και παραπάνω. Πιο συγκεκριμένα στα 1.140,31 € ανήλθε
ο μέσος μεικτός μισθός συνολικής απασχόλησης (984,10 € καθαρά) και στα 52,69
€ ανήλθε το μέσο μεικτό ημερομίσθιο (45,47 € καθαρά).
Επιπροσθέτως, από τον Πίνακα 2 (σελ. 3) με τίτλο «Κοινές Επιχειρήσεις:
Κατανομή της απασχόλησης, του ημερομισθίου και του μέσου μισθού των
ασφαλισμένων ανά τύπο απασχόλησης» που παραθέσαμε, καταδεικνύεται ότι
σχεδόν 1 στους 4 εργαζόμενους σε όλο τον ιδιωτικό τομέα, 692.391 (το 23,9%
του συνόλου των εργαζομένων) λαμβάνει μηνιαίο μέσο μισθό ΜΟΝΟ 440,41
€ καθαρά (510,33 € μεικτά).
Ειδικότερα, για τον Μάιο του 2024 προκύπτουν και τα εξής στοιχεία:
-1.153,28 € καθαρά (1.336,37 € μεικτά) ήταν ο μέσος μισθός πλήρους
απασχόλησης για 2.205.723 εργαζομένους (76,2% του συνόλου),
-984,10 € καθαρά (1.140,31 € μεικτά) ήταν ο μέσος μισθός για το σύνολο
των ασφαλισμένων (2.894.971) και
-440,41 € καθαρά (510,33 € μεικτά) ήταν ο μέσος μισθός μερικής
απασχόλησης για 692.391 εργαζομένους (23,8% του συνόλου).
19
Εξάλλου, ως προς το είδος τής απασχόλησης, όπως προκύπτει από τον
ανωτέρω Πίνακα 2 (σελίδα 3) τής Έκθεσης του ΕΦΚΑ, εξάγονται τα εξής στοιχεία
για τον Μάιο 2024:
-2.894.971 ήταν το σύνολο των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα,
-2.205.723 ήταν το σύνολο των εργαζομένων με πλήρη απασχόληση
(76,2%),
-692.391 ήταν το σύνολο των εργαζομένων με μερική απασχόληση
(23,8%).
Επιπροσθέτως, ως προς το ύψος των αποδοχών όσων έχουν μερική
απασχόληση, συνάγονται τα εξής αποτελέσματα:
-Από τους 692.391 ασφαλισμένους με μερική απασχόληση οι 295.744
είναι άντρες και οι 396.647 είναι γυναίκες.
-Η μέση συνολική απασχόληση είναι 16,56 ημέρες (15,37 ημέρες για τους
άντρες και 17,45 ημέρες για τις γυναίκες).
-Το μέσο ημερομίσθιο ανέρχεται σε 30,81 € μεικτά (29 € καθαρά). Πιο
συγκεκριμένα, το μέσο ημερομίσθιο για τους άντρες ανέρχεται σε 31,61 € μεικτά
(29,71 € καθαρά) και για τις γυναίκες σε 30,29 € μεικτά (28,47 € καθαρά).
-Ο μέσος μηνιαίος μισθός ανέρχεται σε 510,33 € μεικτά (479,71 €
καθαρά).
-Ο μέσος μηνιαίος μισθός των γυναικών ανέρχεται σε 528,59 € μεικτά
(496,87 € καθαρά) με 17,45 ημέρες εργασίας τον μήνα ενώ των αντρών σε 485,83
€ (456,68 € καθαρά) με 15,37 ημέρες εργασίας τον μήνα.
5) Η ρήτρα υπολογισμού τής σύνταξης με βάση ολόκληρο τον
εργασιακό βίο σύμφωνα με τους ν. 4387/2016 και 4670/2020
Ο ν. 4670/2020 διατήρησε και ενίσχυσε τον θεσμό τής ανταποδοτικής
σύνταξης με βάση τις αποδοχές τού συνόλου τού εργασιακού βίου, όπως
πρωτοθεσπίστηκε με τον ν. 4387/2016. Αυτός ο θεσμός είναι η εφαρμογή τού
απόλυτου νεοφιλελευθερισμού στο Ελληνικό Σύστημα Συντάξεων. Πρόκειται περί
μιας ακραίας νεοφιλελεύθερης αρχής-«θεσμού» που οδηγεί σε δραστική μείωση των συντάξεων

 


Πηγή

Σχόλια

To ergasianews.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Δείτε επίσης

Μητσοτάκης: Ανάρτηση για τις ηλεκτρονικές εγγραφές σε νηπιαγωγεία και δημοτικά

«Οι εγγραφές για τα Νηπιαγωγεία και την Α' Δημοτικού ξεκίνησαν, με μια διαδικασία εύκολη, γρήγορη …