Μαύρο ρεκόρ για τη χώρα μας, με 665 ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο μέσα στο 2024, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε και επεξεργάστηκε ο Πανελλαδικός Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα». ● Υπενθυμίζεται πως η κυβέρνηση Μητσοτάκη εξαγγέλλει από την αρχή της θητείας της αλλαγή του ΚΟΚ, θέμα το οποίο παραμένει εδώ και έξι χρόνια στη διαβούλευση.
Ακόμη ένα μαύρο ρεκόρ για την Ελλάδα καταγράφεται στους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα. Το 2024 σκοτώθηκαν 665 άνθρωποι, δηλαδή 41 περισσότεροι από το 2021, παρά το γεγονός ότι έχει τεθεί στόχος για μείωση των νεκρών κατά 50% σε βάθος δεκαετίας ώς το 2030.
Τα απολογιστικά στοιχεία συγκέντρωσε και επεξεργάστηκε ο Πανελλαδικός Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα» βασιζόμενος στην ανακοίνωση των προσωρινών στατιστικών από την ΕΛΣΤΑΤ. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση:
● Στις 4 Μαρτίου η ΕΛΣΤΑΤ δημοσιοποίησε τα στοιχεία που αφορούν τα «Οδικά Τροχαία Ατυχήματα» του Δεκεμβρίου του 2024. Σύμφωνα με αυτά, τον τελευταίο μήνα του 2024 είχαμε 49 νεκρούς από τροχαίες συγκρούσεις. Προσθέτοντας τα τελευταία στοιχεία σ' αυτά των προηγούμενων μηνών, όπως τα ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, προκύπτει πως το 2024 ο αριθμός των νεκρών από τροχαίες συγκρούσεις στη χώρα μας έφτασε τους 665.
● Ο αριθμός αυτός είναι «προσωρινός» και ο τελικός, που θα ανακοινωθεί σε περίπου έναν χρόνο, θα είναι μεγαλύτερος, μια και θα περιλαμβάνει και θύματα που κατέληξαν αργότερα και όχι τη στιγμή του συμβάντος.
● Στα οριστικά στοιχεία περιλαμβάνονται μόνο τα θύματα που έφυγαν από τη ζωή εντός 30 ημερών από το συμβάν. Αν επέζησαν 31 ημέρες ή περισσότερο, οι αρμόδιοι (πανευρωπαϊκά) έχουν συμφωνήσει να μην τους καταγράφουν ως νεκρούς από τροχαία.
● Δεν περιλαμβάνονται τα στοιχεία για σοβαρούς και ελαφρούς τραυματισμούς καθώς αυτά είναι παντελώς αναξιόπιστα αφού πηγή τους είναι η Αστυνομία και όχι οι υπηρεσίες Υγείας, καθώς η χώρα μας αρνείται εδώ και τουλάχιστον 10 χρόνια να εφαρμόσει το πρωτόκολλο ΜAIS3+ ώστε να υπάρχει μια σαφής εικόνα του αριθμού και της βαρύτητας των τραυματιών.
● Ο αριθμός των 665 νεκρών σ' έναν χρόνο (παρότι προσωρινός) αποτελεί ρεκόρ πενταετίας, δεδομένου ότι είχαμε 524 νεκρούς το 2020, 624 το 2021, 654 το 2022 και 637 το 2023.
● Ο τρομερός αυτός αριθμός νεκρών προφανώς θεωρείται ικανοποιητικός από τους αρμοδίους, που δεν εκφράζουν την παραμικρή ανησυχία και επανεκτυπώνουν με γλωσσικές και τιμαριθμικές αναπροσαρμογές τον προηγούμενο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) που αποτελούσε επανεκτύπωση του αμέσως προηγούμενου, ενώ απέχουν από τις παγκόσμιες διυπουργικές συναντήσεις για την οδική ασφάλεια, όπως η πρόσφατη (18-20 Φεβρουαρίου) στο Μαρόκο με τη συμμετοχή 101 υπουργών, της ηγεσίας του ΠΟΥ και του ΟΗΕ. Ικανοποιητικός θα πρέπει να θεωρείται επίσης και από τους Ευρωπαίους εταίρους μας που επέλεξαν να δώσουν τη θέση τόσο του επιτρόπου Μεταφορών όσο και του προέδρου της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε Ελληνες.
● Υποτίθεται πως η χώρα μας, σύμφωνα με τις κυβερνητικές εξαγγελίες, έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις κατά 50% στη δεκαετία 2021-2030. Αν πραγματικά στοχεύαμε σε ένα τέτοιο αποτέλεσμα, να φτάσουμε από τους 624 νεκρούς του 2021 σε 312 το 2030, θα έπρεπε ήδη να έχει αποτυπωθεί μια πολύ σημαντική μείωση του αριθμού των νεκρών. Οχι μόνο δεν υπάρχει τέτοια τάση, αλλά αντίθετα και τα τρία χρόνια μετά το 2021 καταγράφεται αύξηση. Στην πράξη είναι ήδη ανέφικτος ο στόχος «50% το 2030», γεγονός που είχαμε από την πρώτη στιγμή επισημάνει, μια και στην ουσία δεν αποτελούσε στόχο αλλά ευχή.
Υπενθυμίζεται πως η κυβέρνηση Μητσοτάκη εξαγγέλλει από την αρχή της θητείας της ότι θα αλλάξει τον ΚΟΚ αλλά, 6 χρόνια αργότερα, το θέμα έχει μείνει στη διαβούλευση. «Δυστυχώς στη χώρα μας, ύστερα από δεκάδες χιλιάδες νεκρούς και εκατοντάδες χιλιάδες ανάπηρους, το τροχαίο συμβάν εξακολουθεί να θεωρείται "ατομικό γεγονός". Δεν παράγει κοινωνικές αντιστάσεις ούτε καν διεκδικήσεις. Είναι "εκτός πολιτική"», μια συγκυριακή παράμετρος της Κοινωνίας του Θεάματος που ομολογεί την κατάρρευση του συλλογικού και της κριτικής σκέψης», καταλήγει ο σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα».