H εθνική στρατηγική για τον θαλάσσιο χώρο και η κατάρτιση και εξειδίκευση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού (ΘΧΣ) συζητήθηκε κατά τη σημερινή συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας ( ΚΥΣΕΑ), κατά την οποία έγινε και σχετική ενημέρωση από τους υπουργούς Εξωτερικών Γιώργο Γεραπετρίτη και Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρο Παπασταύρου.
Ακολούθησε ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών με τίτλο «Για πρώτη φορά στη χώρα Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός», στην οποία αναφερόταν ότι «για πρώτη φορά η χώρα μας θέτει τους κανόνες για την οργάνωση του θαλάσσιου χώρου. Ο ΘΧΣ συνιστά ένα ολιστικό χωροταξικό πλαίσιο και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή ανάπτυξη γαλάζιας και κυκλικής οικονομίας, αποτυπώνοντας με ευκρίνεια τις ανθρώπινες δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιούνται σε όλες τις θαλάσσιες ζώνες της χώρας μας, με σεβασμό στην αδήριτη ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος».
Σημειωνόταν επίσης ότι «η Ελληνική Πολιτεία για πρώτη φορά οριοθετεί λεπτομερείς χρήσεις των θαλασσίων ζωνών της, υλοποιώντας την υποχρέωση που απορρέει από την Οδηγία 2014/89/ΕΕ και ασκώντας τα δικαιώματα που πηγάζουν από το Διεθνές Δίκαιο».
Τη σχετική ανακοίνωση συνόδευε ο παρακάτω χάρτης:
Σημειώνεται ότι η κατάρτιση ΘΧΣ αποτελούσε ευρωπαϊκή υποχρέωση με βάση την Οδηγία 2014/89/ΕΕ.
Πυρ ομαδόν
Οι κυβερνητικές ενέργειες δέχθηκαν τα πυρά κομμάτων της αντιπολίτευσης. Μεταξύ άλλων τα κόμματα κατηγόρησαν την κυβέρνηση για πολύχρονη και αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην εκπόνηση του ΘΧΣ, διάστημα στο οποίο μεσολάβησε η καταδίκη της Ελλάδας από Ευρωπαϊκά Δικαστήρια και τα αναθεωρητικά αφηγήματα από την Τουρκία. Σημείωσαν επίσης ότι ο ελληνικός ΘΧΣ ήρθε την ίδια ημέρα που η Τουρκία ανακοίνωσε και τον δικό της ΘΧΣ.
Ακολουθούν αναλυτικά οι σχετικές ανακοινώσεις.
ΠΑΣΟΚ
[Ανακοίνωση Δημήτρη Μάντζου, υπευθύνου Κ.Τ.Ε. Εξωτερικών και Μανώλη Χριστοδουλάκη, υπευθύνου Κ.Τ.Ε. Περιβάλλοντος]Σας προειδοποιήσαμε δύο φορές, τον Ιανουάριο του 2024 και τον Μάρτιο του 2025, ως πράξη εθνικής ευθύνης για τη μη πλήρωση των υποχρεώσεων της χώρας μας αναφορικά με την κατάρτιση του Θαλάσσιου Χωροταξικού της Σχεδιασμού. Δεν συγκινηθήκατε.
Όπως δεν συγκινηθήκατε και από την προειδοποιητική επιστολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης (12/21), την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (12/23), αλλά και από την πρόσφατη καταδίκη της χώρας μας από αυτό.
Έπρεπε να προηγηθεί η σημερινή δημοσιοποίηση – μέσω του Τύπου – επίσημου τουρκικού χάρτη που καλύπτει το μισό Αιγαίο, προκειμένου να σπεύσει σήμερα η Ελληνική Κυβέρνηση, άρον άρον, να υποβάλει – ως όφειλε – με πολυετή καθυστέρηση τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό της χώρας. Η αδράνεια και ο ολέθριος χειρισμός της Κυβέρνησης της ΝΔ, οδήγησαν σε σοβαρή καθυστέρηση στην εκπλήρωση της ευρωπαϊκής υποχρέωσης της χώρας βάσει της Οδηγίας 2014/89/ΕΕ, που αφορά στη διαχείριση και προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και των ελληνικών θαλασσών, όπου μάλιστα το 20% της θαλάσσιας έκτασης μας είναι ενταγμένο σε προστατευόμενες περιοχές υψηλής περιβαλλοντικής ευαισθησίας και περιοχές Natura 2000, εθνικής και ευρωπαϊκής σημασίας.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επέλεξε, με εσφαλμένο τρόπο, να εξαρτήσει τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό της χώρας από τη διαδικασία οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ με γειτονικές χώρες -Τουρκία και Αίγυπτο-. Μια επιλογή φοβικότητας και υποκρισίας εκ μέρους της Νέας Δημοκρατίας που αρνήθηκε να πει την αλήθεια όταν έπρεπε σε σχέση με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό απέναντι στις παράνομες διεκδικήσεις της Τουρκίας στο Αιγαίο.
Αδράνεια, ολιγωρία αλλά και πολιτική επιλογή που απειλεί να επιδεινώσει τη γεωπολιτική συνθήκη για την πατρίδα μας.
ΣΥΡΙΖΑ
Η κυβέρνηση μετά από 4 χρόνια αδικαιολόγητης καθυστέρησης, προχώρησε στην ανακοίνωση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, με τη χώρα να είναι έκθετη από το Δεκέμβριο του 2021, όταν και εστάλη η προειδοποιητική επιστολή της Κομισιόν. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, διαχειρίστηκε με συνέπεια το ευαίσθητο αυτό θέμα, προχωρώντας στην νομοθετική ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας το 2018, (νόμος 4546), και θέτοντας επανειλημμένα το ζήτημα στον κοινοβουλευτικό έλεγχο.
Το βασικό, όμως, ερώτημα είναι το εξής: Γιατί καθυστέρησε 4 χρόνια η κυβέρνηση, με αποτέλεσμα την καταδίκη της χώρας από τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια και την προβολή αναθεωρητικών αφηγημάτων από την Τουρκία; Παράλληλα, γεννά πολλά ερωτήματα το γεγονός ότι η τουρκική πλευρά, προχώρησε την ίδια ημέρα σε διαρροή του δικού της Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, προωθώντας τη «Γαλάζια Πατρίδα».
Με την αργοπορημένη κατάθεση του ΘΧΣ η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποδεικνύει ότι χειρίζεται την Εξωτερική Πολιτική και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις χωρίς εθνική στρατηγική, με αρχή μέση και τέλος, και χωρίς σχέδιο για την αντιμετώπιση των τουρκικών προκλήσεων. Μόνος γνώμονας της κυβέρνησης, είναι οι εσωκομματικές, μικροπολιτικές της επιδιώξεις. Και ως εκ τούτου, δεν μπορεί κανείς να την εμπιστευτεί.
ΚΚΕ
Ο πολυδιαφημισμένος «θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός» υπηρετεί μόνο τα συμφέροντα και την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στους τομείς της ενέργειας, της ναυτιλίας, του τουρισμού, της “ γαλάζιας” και “πράσινης ανάπτυξης”. Σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί «ασπίδα» στις απαράδεκτες αξιώσεις της Τουρκίας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως προβάλλεται από την κυβέρνηση.
Καθόλου τυχαίο δεν είναι πως αυτός ο σχεδιασμός βασίζεται στις φιλομονοπωλιακές κατευθύνσεις της ΕΕ και κυρίως της Οδηγίας 89/2014. Εντάσσεται συνεπώς στο πλαίσιο του γενικότερου ευρωενωσιακού σχεδιασμού, σε μια περίοδο μάλιστα που η ΕΕ διεξάγει ένα πολύπλευρο παζάρι με την κυβέρνηση της Τουρκίας, μεταξύ άλλων και για τη συμμετοχή της τελευταίας στη λεγόμενη «ευρωπαϊκή άμυνα». Εντάσσεται επίσης στο πλαίσιο των γενικότερων εξελίξεων, όπου οι ανταγωνισμοί και τα παζάρια ανάμεσα στις αστικές τάξεις Ελλάδας και Τουρκίας δυναμώνουν, όπως άλλωστε και οι ιμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί ισχυρότερων δυνάμεων, που απειλούν να συμπαρασύρουν στη “δίνη” των αιματοχυσιών κι άλλους λαούς.
Επιπλέον, στον χάρτη που δόθηκε στη δημοσιότητα αποτυπώνονται και οι συμφωνίες μεταξύ Ελλάδας - Αιγύπτου και Ελλάδας - Ιταλίας, που δεν έγιναν με βάση τον κανόνα της μέσης γραμμής και απέδωσαν μειωμένη επήρεια σε ελληνικά νησιά, δίνοντας στίγμα για το τι μπορεί να ακολουθήσει στα παζάρια και με άλλες χώρες, όπως η Τουρκία. Πρόκειται για συμφωνίες, που καταψήφισε στη βουλή το ΚΚΕ. Η προοπτική σύναψης νέων συμφωνιών «με γειτονικά κράτη» χωρίς τη μέση γραμμή και τα πλήρη κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας «φωτογραφίζεται» εξάλλου και στο κείμενο της κυβέρνησης.
Κανένας εφησυχασμός και καμιά αυταπάτη για αυτούς που σέρνουν τους λαούς στα σφαγεία των πολέμων για την εξυπηρέτηση των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων.