Ο Κώστας Γενιδούνιας στη χθεσινή συγκέντρωση για την εργατική Πρωτομαγιά στην Αθήνα | EUROKINISSI/ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ
Ο Κώστας Γενιδούνιας, επί χρόνια πρόεδρος του σωματείου των μηχανοδηγών, μιλάει για την περίεργη απόλυσή του από την Hellenic Train παραμονή Πρωτομαγιάς
Ο άνθρωπος που έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό αποκαλύπτοντας τα εξώδικα-SOS των μηχανοδηγών στην εταιρεία και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πριν από το έγκλημα των Τεμπών θεωρεί ότι η απομάκρυνσή του είναι μήνυμα εκφοβισμού στους εργαζόμενους και καταλογίζει «έπαρση, αλαζονεία και σκοπιμότητα» στη διοίκηση της εταιρείας. ● «Δεν τον είδα να εργάζεται ποτέ ως τεχνίτης, ετοιμάζεται να συνταξιοδοτηθεί ως συνδικαλιστής», απαντά στη δήλωση του στελέχους της ΔΑΚΕ ότι «απελύθη ως στέλεχος της εταιρείας και όχι ως συνδικαλιστής».
«Επαρση, αλαζονεία και σκοπιμότητα» καταλογίζει στη διοίκηση της Hellenic Train ο πρώην πρόεδρος των μηχανοδηγών, Κώστας Γενιδούνιας, ο οποίος, παραμονή της εργατικής Πρωτομαγιάς, βρήκε θυροκολλημένη στο σπίτι του την απόλυσή του από την εταιρεία.
Ο κ. Γενιδούνιας ήταν επί σειρά ετών πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), δηλαδή του σωματείου των μηχανοδηγών που εργάζονται όχι μόνο στην Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) αλλά και στις υπόλοιπες εταιρείες που εκτελούν εμπορευματικές μεταφορές. Εγινε ευρύτερα γνωστός μετά το έγκλημα των Τεμπών καθώς τότε το ευρύ κοινό πληροφορήθηκε τα εξώδικα που έστελναν οι μηχανοδηγοί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από το 2021 προειδοποιώντας για τα κενά ασφαλείας στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου, τα οποία συνέβαλαν και στην πρόκληση του τραγικού δυστυχήματος που προκάλεσε 57 θανάτους και 181 τραυματισμούς.
Ο Κώστας Γενιδούνιας ήταν από τα βασικά πρόσωπα που εξέτασαν οι ανακριτικές αρχές στην έρευνα που εξελίσσεται από τον Μάρτιο του 2023. Ομως, στην εξεταστική επιτροπή-παρωδία της Βουλής δεν κλήθηκε καν να καταθέσει, παρά τα επίμονα αιτήματα της αντιπολίτευσης. Πολιτικά είναι τοποθετημένος στον χώρο του ΣΥΡΙΖΑ, όπως και η παράταξη που έχει έως σήμερα την πλειοψηφία στην ΠΕΠΕ. Μετά τα Τέμπη, η Hellenic Train τού ζήτησε να αναλάβει θέσεις ευθύνης στο εσωτερικό της εταιρείας και έφυγε από τη διοίκηση της ΠΕΠΕ. Ομως, το σωματείο έχει εκλογές σε δύο εβδομάδες και ο κ. Γενιδούνιας δήλωσε πως επιστρέφει στον συνδικαλισμό και θα είναι υποψήφιος. Την επομένη, του κοινοποιήθηκε χωρίς προειδοποίηση η απόλυση, χωρίς να συνοδεύεται από κάποια αιτιολόγηση.
Θυροκολλημένο
«Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία. Το χαρτί που βρήκα θυροκολλημένο ήταν καταγγελία σύμβασης εργαζομένου αορίστου χρόνου», λέει στην «Εφ.Συν.» ο κ. Γενιδούνιας. «Προφανώς συνδέεται με την επιθυμία μου να επιστρέψω στη συνδικαλιστική δράση». Τον ρωτούμε αν αυτό επηρεάζει την πρόθεσή του. «Παραμένω υποψήφιος», απαντά ευθέως. «Δεν υπάρχει κανένα τυπικό κώλυμα. Σε όλο αυτό το διάστημα που μου είχαν ανατεθεί θέσεις ευθύνης στην Hellenic Train, παρέμενα πάντοτε μηχανοδηγός και κρατούσα σε ισχύ την άδεια μηχανοδήγησης, πραγματοποιώντας κατά καιρούς τα απαραίτητα δρομολόγια. Πριν από λίγες μέρες πέρασα και τις ιατρικές εξετάσεις που με έκριναν ικανό».
Αρα, ποια μπορεί να είναι η σκοπιμότητα μιας τέτοιας απόλυσης; Να σταλεί μήνυμα εκφοβισμού σε όσους θέλουν να είναι υποψήφιοι ή να τον ψηφίσουν; «Προφανώς! Προσπαθούν να επηρεάσουν τον συσχετισμό στην ΠΕΠΕ. Η δική μου υποψηφιότητα δεν θα το επέτρεπε αυτό ούτε καν στον βαθμό που το φαντάζονταν». Υπενθυμίζεται ότι για τις προσεχείς εκλογές στο σωματείο των μηχανοδηγών, εκτός της παράταξης Γενιδούνια («Συνεξέλιξη»), είναι υποψήφιες παρατάξεις της ΔΑΚΕ-Ν.Δ. («Συμμαχία») και του ΚΚΕ (ΔΕΣΚ). Σημειώνεται ότι στην πλειονότητα όλων των υπόλοιπων σιδηροδρομικών σωματείων στην Hellenic Train και τσον ΟΣΕ κυριαρχεί η ΔΑΚΕ, έχοντας υπερσκελίσει και το ΠΑΣΟΚ (ΠΑΣΚ) από το οποίο προερχόταν και ο εκπρόσωπος των εργαζομένων στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΣΕ.
Ρωτάμε τον Κ. Γενιδούνια εάν εκείνος διαπιστώνει φόβο στον χώρο των εργαζομένων. Εάν, δηλαδή, κάποιοι θα πουν ότι, αφού έφτασαν στο σημείο να απολύσουν τον Γενιδούνια, «άρα κινδυνεύουμε όλοι». «Ο κίνδυνος αυτός υπάρχει και η σκοπιμότητα είναι προφανής. Μπορεί όμως κάλλιστα οι εργαζόμενοι να συσπειρωθούν. Είναι γνωστό ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα καλλιεργείται κλίμα τρομοκρατίας κατά συνδικαλιστών μηχανοδηγών που σύρονται στα πειθαρχικά. Αυτά έχουν καταγγελθεί από την ΠΕΠΕ. Ο κόσμος μπορεί να αντιδράσει απέναντι στην εργοδοτική αυθαιρεσία. Είναι ξεκάθαρο ότι δεν με ήθελαν ως συνδικαλιστή».
Πώς γίνεται όμως να τον ήθελαν σε θέσεις ευθύνης της εταιρείας; «Πιθανόν θεωρούσαν ότι όσο είμαι σε τέτοιες θέσεις δεν θα αναφέρομαι στις ευθύνες της Hellenic Train. Να θυμίσω όμως ότι τα εξώδικα της ΠΕΠΕ δεν απευθύνονταν μόνο στο υπουργείο, αλλά και στη διοίκηση της εταιρείας. Υπήρχαν και ισχυρές αντιδράσεις αλλά και συστάσεις να μην εμφανίζομαι ως ομιλητής σε εκδηλώσεις για τα Τέμπη, όπως εκείνη με τη Μαρία Καρυστιανού στο Ευρωκοινοβούλιο».
Ο κ. Γενιδούνιας ετοιμάζεται να κινηθεί δικαστικά κατά της απόφασης απόλυσης. «Θα ταλαιπωρηθώ αρκετά, είναι ένα κλίμα τρομοκρατίας εν όψει και του δικαστηρίου για τα Τέμπη στο οποίο θα είμαι μάρτυρας. Ομως, τι περίμενε η διοίκηση της Hellenic Train από τη στιγμή που και εκείνη έχει παραλάβει τα εξώδικα;». Του επισημαίνουμε ότι παραλήπτης ήταν, μάλιστα, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος Μαουρίτσιο Καποτόρτο, ο ίδιος που τον τοποθέτησε υπεύθυνο λειτουργίας. «Ο οποίος Καποτόρτο μού ζήτησε να αναλάβω τη λειτουργία για να προστατεύσω την εταιρεία με την εμπειρία μου. Και μάλιστα συμφώνησε να μη γίνω στέλεχος, αλλά να κρατήσω την ειδικότητα του μηχανοδηγού και τις απαραίτητες πιστοποιήσεις», σημειώνει ο Κ. Γενιδούνιας.
Μικρόψυχος
Σε αυτό το σημείο, του ζητούμε να μας σχολιάσει τη δήλωση του υψηλόβαθμου στελέχους της «γαλάζιας» ΔΑΚΕ, Νίκου Κιουτσούκη (υπήρξε επί χρόνια γραμματέας της ΓΣΕΕ), προέδρου σήμερα του σωματείου ΣΕΠ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ότι δεν απελύθη ως συνδικαλιστής αλλά ως στέλεχος της εταιρείας και ότι ήταν λάθος του που έφυγε από τον συνδικαλισμό. «Πρόκειται για δήλωση μικρόψυχη, διότι ο κ. Κιουτσούκης γνωρίζει πολύ καλά τους αγώνες του σωματείου μας. Εγώ δεν υπήρξα ποτέ στέλεχος και όταν ανέλαβα θέσεις ευθύνης μέσα στην εταιρεία, η συμφωνία ήταν να παραμείνω μηχανοδηγός με πιστοποίηση και άδεια σε ισχύ. Συνέχισα όλο αυτό το διάστημα να εργάζομαι. Αντιθέτως, τον κ. Κιουτσούκη εδώ και 20 χρόνια δεν τον έχω ποτέ συναντήσει σε αμαξοστάσια και μηχανουργεία, δεν τον είδα ποτέ να εργάζεται ως τεχνίτης, όπως είναι η ειδικότητά του, ήταν πάντοτε συνδικαλιστής και ως συνδικαλιστής ετοιμάζεται να συνταξιοδοτηθεί», αναφέρει ο Κ. Γενιδούνιας.
Εχει όμως κάποια απάντηση και στην ανάρτηση του Νίκου Πλακιά που έχασε δύο κόρες στα Τέμπη και έγραψε χθες ότι θα έπρεπε να είχε απολυθεί νωρίτερα ως «υπαίτιος του δυστυχήματος»; «Σέβομαι απεριόριστα τον κ. Πλακιά, αλλά θεωρώ ότι έχει λάθος πληροφόρηση. Αν δεν υπήρχε το σωματείο μας, θα έλειπαν σημαντικά στοιχεία και η κοινωνία όλη θα νόμιζε ότι φταίει μόνο ο σταθμάρχης της Λάρισας. Ο κ. Πλακιάς, τον οποίο επαναλαμβάνω πως σέβομαι, δεν με αναζήτησε ποτέ, αλλά γνωρίζει τη δικογραφία και τα στοιχεία που περιλαμβάνονται μέσα της και είναι αποτέλεσμα δράσεων του σωματείου των μηχανοδηγών και κυρίως τα προειδοποιητικά μας εξώδικα προς την κυβέρνηση και τους εμπλεκόμενους φορείς. Πάντως δεν καταλαβαίνω το σκεπτικό του. Θα έπρεπε δηλαδή να παραιτηθούν όλοι οι μηχανοδηγοί ως υπαίτιοι;...».
Οι κυβερνητικές μεθοδεύσεις για να κυριαρχήσει στην ΠΕΠΕ η «γαλάζια» ΔΑΚΕ
Το σωματείο των μηχανοδηγών είναι μία από τις ελάχιστες φωνές που είχαν απομείνει στον χώρο του ελληνικού σιδηροδρόμου να μιλά μετά λόγου γνώσεως για την απαξίωση που έχει επιβάλει στο μέσο η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Η απόλυση Γενιδούνια έχει προφανή στόχο να κυριαρχήσει και σε αυτό η «γαλάζια» ΔΑΚΕ και ήρθε ως συνέχεια σε μια αλυσίδα μεθοδεύσεων στις οποίες η κυβέρνηση επιβάλλει τις επιθυμίες της σε μία ιδιωτικοποιημένη εταιρεία.
Το αν πέτυχε τον σκοπό της θα φανεί μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο και ειδικά στο τέλος του, όταν θα γίνουν οι εκλογές για να αναδειχτεί το νέο προεδρείο στην Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ). Σε άλλες περιπτώσεις, πάντως, ο σκοπός επετεύχθη. Οπως πρόσφατα έγραψε η «Εφ.Συν.», η ΔΑΚΕ πέτυχε να εκλέξει εκείνη τον εκπρόσωπο των εργαζομένων στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΣΕ, τον περασμένο Δεκέμβριο. Για να το καταφέρει, επέβαλε να ψηφίσουν ακόμα και οι εκατοντάδες πλέον εργαζόμενοι με μπλοκάκι, δηλαδή άνθρωποι που μπορεί να έχαναν την ιδιότητα του υπαλλήλου. Ομως, ο εκλεγμένος εκπρόσωπος Β. Βελαώρας παραιτήθηκε λίγες μέρες μετά την εκλογή του.
Στην Hellenic Train, μέχρι να συμβεί το έγκλημα των Τεμπών, η κυβέρνηση ανέτως έκανε τα στραβά μάτια στα ελλείμματα διαχείρισης των Ιταλών ιδιοκτητών. Βοήθησε σε αυτό και το γεγονός ότι οι Ιταλοί με την ίδια άνεση δέχονταν να διορίζονται σε θέσεις ευθύνης πρόσωπα που η κυβέρνηση ήθελε να διοριστούν. Αλλωστε αμείβονταν από την πλούσια κρατική επιδότηση την οποία ο Κ. Αχ. Καραμανλής φρόντισε να ψηφίσει και με νόμο στη Βουλή.
Ενα από τα πρόσωπα αυτά ήταν ο νομικός σύμβουλος της Hellenic Train, για τον οποίο η «Εφ.Συν.» είχε γράψει στις 11 Φεβρουαρίου 2023, λίγες μέρες πριν από τα Τέμπη («Χαώδης σιδηρόδρομος με επιβάτες δίχως... Ελπίδα»). Το άρθρο εκείνο αφορούσε ένα σοβαρό ατύχημα (με 12 τραυματίες) που είχε συμβεί τον Ιανουάριο του 2022 έξω από τη Λιβαδειά, την ημέρα του μεγάλου χιονιά που απέκλειε χιλιάδες οχήματα στην Αττική Οδό. Στο δημοσίευμα, ο συγκεκριμένος νομικός σύμβουλος είχε εμφανιστεί ως εκπρόσωπος της Hellenic Train, επιτιθέμενος με ειρωνείες κατά της διοίκησης της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και του ΟΣΕ. Η σκανδαλώδης λεπτομέρεια ήταν ότι το ίδιο πρόσωπο ήταν ταυτόχρονα νομικός σύμβουλος και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο γραφείο τού τότε υφυπουργού Γιώργου Καραγιάννη. Ο ίδιος νομικός σύμβουλος κατέληξε προχθές να υπογράφει την απόλυση του Κώστα Γενιδούνια, χωρίς μάλιστα να αναφέρει αιτιολόγηση για την απομάκρυνση του εργαζομένου.
Το παράδοξο είναι ότι ο ίδιος νομικός σύμβουλος καταγγέλθηκε ευθέως με προχθεσινή ανακοίνωση από τη ΔΑΚΕ, όχι προφανώς διότι απέλυσε τον Κ. Γενιδούνια. Η ΔΑΚΕ του επιτέθηκε διότι εκείνος ανέλαβε να παρουσιάσει στους εκπροσώπους των εργαζομένων την εισήγηση της Hellenic Train για αυξήσεις 30 ευρώ μικτά με τη νέα συλλογική σύμβαση εργασίας. Ετσι, οι «γαλάζιοι» συνδικαλιστές βγήκαν και δήλωσαν ότι «δεν είναι επαίτες» και ότι απαιτούν ουσιαστικές αυξήσεις γιατί μόνον εκείνοι «έβαλαν πλάτη για να σταθεί όρθια η εταιρεία»...
Πάντως, η μεθόδευση για την επικράτηση της ΔΑΚΕ, εκτός από πρόθυμους συνεργάτες, χρειάζεται και οργανωμένο σχέδιο. Οπως στον ΟΣΕ για να επικρατήσουν οι «γαλάζιοι» χρειάστηκε να ψηφίσουν οι εργαζόμενοι με μπλοκάκι (σε πολλές περιπτώσεις συγγενείς και φίλοι συνδικαλιστών), έτσι και τώρα γίνεται προσπάθεια αλλαγών και στο εκλεκτορικό σώμα της ΠΕΠΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες, τις τελευταίες ημέρες εμφανίστηκαν δεκάδες μηχανοδηγοί, προερχόμενοι κυρίως από τις ιδιωτικές εταιρείες που εκτελούν εμπορευματικές μεταφορές, οι οποίοι απείχαν επί χρόνια από το σωματείο, και τακτοποίησαν τις οικονομικές τους εκκρεμότητες προκειμένου να έχουν δικαίωμα ψήφου. Οι περισσότεροι εξ αυτών χρειάστηκε να εξοφλήσουν απλήρωτες συνδρομές σε βάθος τριετίας, δηλαδή πλήρωσε ο καθένας πάνω από 500 ευρώ!
Ασπίδα από ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Αριστερά
Μέτωπο υπεράσπισης του συνδικαλιστή των σιδηροδρόμων, Κώστα Γενιδούνια, συγκροτήθηκε εκ των πραγμάτων από την προοδευτική αντιπολίτευση, συγκεκριμένα από ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Αριστερά.
Οπως, αναλυτικά, επισημαίνει το γραφείο Τύπου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ., «η απόλυση από την Hellenic Train του πρώην προέδρου των μηχανοδηγών Κώστα Γενιδούνια την ημέρα που ανακοινώθηκε στη Βουλή η δικογραφία για τον Κώστα Καραμανλή γεννά μεγάλα ερωτήματα καθώς ο κ. Γενιδούνιας φέρεται από έγγραφα να είχε γνωστοποιήσει στο υπουργείο Μεταφορών τα προβλήματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο». Τούτου δοθέντος, το ΠΑΣΟΚ καταδικάζει «απερίφραστα την εκδικητική απόλυση» και ζητά απαντήσεις από την εταιρεία, όπως καλεί και την κυβέρνηση-κοινοβουλευτική πλειοψηφία, η οποία «αρνήθηκε να τον καλέσει ως μάρτυρα στην εξεταστική επιτροπή, να πάρει θέση για την τιμωρητική απόλυση.
Διαφορετικά, η σιωπή της θα είναι ακόμα μία πράξη περιφρόνησης του ελληνικού λαού που ζητά αλήθεια. Μια σιωπή που θα την εκθέσει ανεπανόρθωτα για άλλη μία φορά», καταλήγει.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Σωκράτης Φάμελλος, κατήγγειλε: «Η απεργία είναι δικαίωμα, αλλά ο κ. Μητσοτάκης την κάνει αδίκημα και κάνει αδίκημα και τον συνδικαλισμό. Eίναι προκλητικό ότι μία μέρα πριν από την εργατική Πρωτομαγιά απολύθηκε ο προηγούμενος πρόεδρος των μηχανοδηγών γιατί έθεσε υποψηφιότητα για τις εκλογές του συνδικάτου του. Ο συνδικαλισμός είναι δικαίωμα και ταυτόχρονα είναι δικαίωμα η ελευθερία της γνώμης και της άποψης, γιατί δεν ξεχνάμε ότι ο κ. Γενιδούνιας ήταν αυτός που έστειλε και τα εξώδικα για την ασφάλεια στους σιδηροδρόμους». Και ο Σ. Φάμελλος συμπλήρωσε: Η απόλυση είναι «ξεκάθαρα και εκδικητική και απειλητική. Η απόλυση του κ. Γενιδούνια από την Hellenic Train είναι ταυτόχρονα και ένα απειλητικό μήνυμα εκβιασμού και αυταρχισμού για όλους τους εργαζόμενους για να μη συνδικαλίζονται».
Με τον Κώστα Γενιδούνια, όπως και με άλλους συνδικαλιστές, μίλησε, τέλος, στην απεργιακή συγκέντρωση για την εργατική Πρωτομαγιά ο Αλέξης Χαρίτσης. Από εκεί, ο πρόεδρος της Νέας Αριστεράς έκανε λόγο για «ωμή εργοδοτική τρομοκρατία της εκδικητικής απόλυσης του μαχόμενου συνδικαλιστή Κώστα Γενιδούνια».
Νίκος Παπαδημητρίου