«Βόμβα» από το ελληνικό σινεμά εναντίον του ΕΚΚΟΜΕΔ

Καθόλου δεν θα θέλαμε να ήμασταν στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας (ΕΚΚΟΜΕΔ), αλλά και, μέχρι στιγμής, πανίσχυρου (και με ισχυρή δόση υπεροψίας) άνδρα του φορέα, Λεωνίδα Χριστόπουλου, χθες το πρωί, όταν δημοσιοποιήθηκε ανοιχτή επιστολή με 1.896 «βροντερές» υπογραφές σχεδόν ολόκληρου του «οικοσυστήματος» του ελληνικού σινεμά (σκηνοθετών, παραγωγών, ηθοποιών, καλλιτεχνικών συντελεστών, τεχνικών, διανομέων, αιθουσαρχών και εκπροσώπων κάθε είδους εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον οπτικοακουστικό τομέα).

Η επιστολή είχε τον τίτλο της συλλογικής πρωτοβουλίας «Σινεμά στην Ελλάδα - Ορατότης Μηδέν» και ευθείες, τεκμηριωμένες κατηγορίες για τα τεράστια χρέη του οργανισμού, την απόλυτη ακινησία που έχει επιβάλει η διαχείρισή του στην ελληνική κινηματογραφική δημιουργία και σε όλη την κοινότητα, αλλά και την απόλυτη ακαταλληλότητα της διοίκησης του φορέα από «πρόσωπα χωρίς καμία εμπειρία στον οπτικοακουστικό τομέα».

Διότι βέβαια όσο το ΕΚΚΟΜΕΔ ανακοινώνει με θριαμβευτικά δελτία Τύπου τη μεταστέγασή του στο ιστορικό μέγαρο Δεληγιώργη και την… προώθηση και την ενίσχυση της ελληνικής βιομηχανίας ψηφιακών παιχνιδιών (ήμαρτον!), σχεδόν σύσσωμο και μονιασμένο το ελληνικό σινεμά (από τον Κ. Γαβρά και τον Π. Βούλγαρη, τον Γ. Αρβανίτη και την Αν. Αγγελίδη, έως τον Γ. Λάνθιμο, τον Γ. Οικονομίδη, τον Π. Χούρσογλου, τον Γ. Τσεμπερόπουλο ή όλους τους νεότερους σκηνοθέτες που έκαναν τα τελευταία χρόνια μεγάλες επιτυχίες εντός Ελλάδας αλλά και στα διεθνή φεστιβάλ όπως οι Αγγ. Φραντζής, Ασ. Προέδρου, Σ. Τζουμέρκας, Τζ. Γρηγοράκης, Γ. Γούσης, Π. Κούτρας, Σ. Εξάρχου Β. Κεκάτος, Ε. Καλογηροπούλου, Μ. Μαυρής κ.ά., αλλά και η Εύα Νάθενα και ακόμα άνθρωποι του σινεμά που ήταν μέχρι πρότινος πιο ψύχραιμοι όπως ο πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Λευτέρης Χαρίτος) καταγγέλλει την πλήρη κατάρρευση και αποτυχία, επί τους παρόντος τουλάχιστον, της αποστολής του ΕΚΚΟΜΕΔ.

Το γράφουν ξεκάθαρα άλλωστε οι συνυπογράψαντες: «Στην παρούσα συγκυρία αδυνατεί να επιτελέσει τους ρόλους του: τη στήριξη του ελληνικού σινεμά, την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, τη διατήρηση θέσεων εργασίας, τη χάραξη στρατηγικής, την προβολή της χώρας μας διεθνώς και τη διατήρηση της κινηματογραφικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Με αυτόν τον τρόπο, ο πολιτισμός πλήττεται από την Πολιτεία στο σύνολο του εύρους του και της σημασίας του – καλλιτεχνικής, εκπαιδευτικής, οικονομικής, εργασιακής. Ηδη όλο και λιγότερες ξένες παραγωγές έρχονται στη χώρα, όλο και λιγότερες ελληνικές ταινίες φτάνουν στο στάδιο της παραγωγής, με αποτέλεσμα όλο και περισσότερες θέσεις εργασίας και αναπτυξιακές ευκαιρίες να χάνονται», επισημαίνουν, θέτοντας τελεσίγραφο για διορθωτικές κινήσεις έως τις 15 Σεπτεμβρίου.

Οι βασικές αρχές του κειμένου συνδιαμορφώθηκαν σε μια μαζικότερη από ποτέ συνάντηση των επαγγελματιών του χώρου στον κινηματογράφο «Αστορ» στις 24 Μαΐου, ελάχιστες ημέρες αφότου είχε προκληθεί στις Κάνες μεγάλο «σούσουρο» με δημοσίευμα του αμερικανικού Variety, από τα διεθνώς μεγαλύτερα και εγκυρότερα περιοδικά της κινηματογραφικής βιομηχανίας, το οποίο κατήγγειλε το ΕΚΚΟΜΕΔ για «καθυστερημένες πληρωμές που ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ» και αφορούν δεκάδες παραγωγές που πραγματοποίησαν γυρίσματα στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των «Οδύσσεια» του Κρίστοφερ Νόλαν και «Maria» με την Αντζελίνα Τζολί. Προφανώς οι απαντήσεις που επιχείρησε να δώσει ο Λεωνίδας Χριστόπουλος δεν έπεισαν κανέναν, πολλώ δε μάλλον την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή που υποφέρει.

Σαφέστατο είναι ότι έπειτα από αυτήν την ηχηρότατη, τεκμηριωμένη και συλλογική διαμαρτυρία, ο κ. Χριστόπουλος, αλλά και πρωτίστως οι καθ’ ύλην αρμόδιοι απ’ την κυβέρνηση, δεν έχουν κανένα περιθώριο να αδιαφορήσουν. Αν το κάνουν, θα έχουν χρεωθεί την πλήρη κατάρρευση του ελληνικού σινεμά και τη δυσφήμηση της χώρας στον ευρύτερο χώρο της παγκόσμιας κινηματογραφικής βιομηχανίας. Θα έχουν κατορθώσει δηλαδή να αντιστρέψουν πλήρως τον σχεδιασμό, τον ρόλο και την αποστολή που είχε το ΕΚΚΟΜΕΔ από τη γέννησή του (ως ΕΚΟΜΕ τότε).

Βασικά σημεία στην τεκμηριωμένη διαμαρτυρία των «1.896»

● «Οσον αφορά το cash rebate (αυτόματο σύστημα χρηματοδότησης χωρίς ποιοτικά κριτήρια που αφορά το σύνολο του οπτικοακουστικού τομέα) εδώ και 4 μήνες το ΕΚΚΟΜΕΔ βρίσκεται σε καθεστώς στάσης πληρωμών, ενώ το πρόβλημα της αφερεγγυότητάς του με τα τεράστια ποσά που οφείλει σε Ελληνες και ξένους παραγωγούς, οι οποίοι με τη σειρά τους οφείλουν σε ελληνικά και αλλοδαπά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, αποτελεί πλέον αντικείμενο συζήτησης διεθνώς, εκθέτοντας ανεπανόρθωτα τη χώρα και τους επαγγελματίες της». Εδώ εξηγούν ότι «εκκρεμούν να αποπληρωθούν 173 σχέδια που έχουν λάβει υπαγωγή και που αντιστοιχούν σε ποσό που ξεπερνάει τα 180 εκατομμύρια ευρώ», ενώ «οι πληρωμές έχουν σταματήσει από τον Φεβρουάριο». Επιπλέον, «εκκρεμούν να λάβουν απόφαση υπαγωγής 77 σχέδια που έχουν υποβάλει αίτημα υπαγωγής πριν τις 10/5/2024, οπότε και έκλεισε η παλιά πλατφόρμα των αιτήσεων και άλλαξε ο νόμος και το καθεστώς ενίσχυσης. Οπότε, αυτά τα σχέδια περιμένουν να λάβουν υπαγωγή περισσότερο από ένα χρόνο, ενώ πολλά από αυτά έχουν ήδη ολοκληρώσει τα γυρίσματά τους […] Οταν βγουν οι υπαγωγές τους, τα ποσά τους θα προστεθούν στα 180.000.000 ευρώ».

Επισημαίνουν ακόμα ότι ενώ ήδη από τα τέλη Μαΐου υπήρξε επίσημη απόφαση του ΥΠΠΟ για την ένταξη στην Πράξη «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ “CASH REBATE”», συνολικής δημόσιας δαπάνης 187.445.721,58 ευρώ από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, δαπάνη που θα αφορά τόσο το ανεκτέλεστο μέρος των ενταγμένων επενδυτικών σχεδίων, όσο και νέα σχέδια «παραμένει άγνωστο το χρονοδιάγραμμα πίστωσης των χρημάτων στον Οργανισμό, και κατ᾽ επέκταση το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμών των ήδη απαιτητών οφειλών». Κι ακόμα ότι «το ποσό πίστωσης που έχει εγκριθεί μέχρι στιγμής από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για το 2025 (18.744.572,16 ευρώ) δεν επαρκεί ούτε για την κάλυψη των ήδη απαιτητών οφειλών».

● Η χρηματοδότηση των επιλεκτικών προγραμμάτων (που αφορούν αποκλειστικά το ελληνικό σινεμά και τις συμπαραγωγές και με ποιοτικά κριτήρια) με βάση το ανακοινωμένο ποσό των 6.500.000 ευρώ για το 2025, παραμένει περήφανα στην τελευταία θέση της Ευρώπης με βάση το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) της.

● Το πολυδιαφημισμένο πρόγραμμα εξωστρέφειας δυστυχώς δεν αφορά την εξωστρέφεια των ταινιών και των επαγγελματιών του τομέα, αλλά κυρίως την ενίσχυση δράσεων, πολλές από τις οποίες είναι αμφίβολης ποιότητας, και την εξωστρέφεια του ίδιου του οργανισμού. Συγκεκριμένα, από τα 1.700.000 ευρώ που έχουν ανακοινωθεί, μόνο οι 100.000 ευρώ προορίζονται για τη διανομή των ελληνικών ταινιών και μόνο οι 150.000 ευρώ για την παρουσία τους στο εξωτερικό.

● Ο οργανισμός έχει στελεχωθεί με πρόσωπα χωρίς καμία εμπειρία στον οπτικοακουστικό τομέα, κάτι που έχει οδηγήσει στην πλήρη αποδιοργάνωσή του. Επικρατεί διαρκής αβεβαιότητα ως προς τις διαδικασίες, η γραφειοκρατία αυξάνεται αντί να μειώνεται, λαμβάνονται αποφάσεις με χαρακτηριστική προχειρότητα και δίνονται υποσχέσεις που δεν υλοποιούνται. Η λειτουργία της Γενικής Διεύθυνσης Κινηματογράφου, που διαχειρίζεται τα επιλεκτικά προγράμματα (πρώην ΕΚΚ), έχει υποβαθμιστεί. Διαπιστώνονται και εδώ καθυστερήσεις ως προς τις οικονομικές και νομικές υποχρεώσεις του φορέα και υποβάθμιση των έμπειρων στελεχών.

Τι ζητούν ως άμεσα μέτρα διάσωσης του ελληνικού σινεμά;

«Α) Σχετικά με το cash rebate:

● Αποπληρωμή όλων των αιτημάτων ελέγχου που έχουν υποβληθεί μέχρι σήμερα.

● Εκδοση αποφάσεων όλων των αιτημάτων υπαγωγής που έχουν υποβληθεί μέχρι σήμερα.

● Επίλυση των εξαιρετικά σοβαρών προβλημάτων που έχουν προκύψει από τη χρηματοδότηση του cash rebate από το ΕΣΠΑ, ενός χρηματοδοτικού εργαλείου μη ευέλικτου σε κρίσιμα σημεία, άρα και ακατάλληλου για την παραγωγή οπτικοακουστικών έργων.

Β) Σχετικά με τα επιλεκτικά προγράμματα και τη διανομή:

● Αύξηση της χρηματοδότησης των επιλεκτικών προγραμμάτων στο ετήσιο συνολικό ποσό των 15.000.000 ευρώ, ποσό για το οποίο η νυν διοίκηση του ΕΚΚΟΜΕΔ, είχε δεσμευτεί από τον Νοέμβριο του 2023, παρουσία τής τότε πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού, και αντίστοιχα αύξηση της ενίσχυσης της διανομής στα 500.000 ευρώ.

Γ) Σχετικά με τη διάρθρωση του οργανισμού:

● Στελέχωση του Δ.Σ. και κρίσιμων διοικητικών θέσεων στον υπόλοιπο οργανισμό και με καταξιωμένους επαγγελματίες του οπτικοακουστικού τομέα, κάτι που επιτρέπει ο ιδρυτικός του Νόμος ανεξάρτητα από την κατοχή πανεπιστημιακών τίτλων.

● Αναβάθμιση και αυτόνομη λειτουργία της Γενικής Διεύθυνσης Κινηματογράφου, με αρμοδιότητες που θα της εκχωρηθούν».

Και βέβαια ζητούν «μετ’ επιτάσεως από τον Πρωθυπουργό, την Κυβέρνηση, την ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και τη διοίκηση του ΕΚΚΟΜΕΔ να προχωρήσουν, έως τις 15 Σεπτεμβρίου, στις αναγκαίες ενέργειες για την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία του οργανισμού», διατηρώντας, σε διαφορετική περίπτωση, «ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα αντίδρασης».


Πηγή

Σχόλια

To ergasianews.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Δείτε επίσης

Δεύτερη ημέρα ταραχών στο Λος Άντζελες για τις επιχειρήσεις – σκούπα κατά μεταναστών

ΒΟΡΕΙΑ ΑΜΕΡΙΚΗ 08.06.25 09:22 efsyn.gr «Λάδι στη φωτιά» από τον Λευκό Οίκο που στέλνει εθνοφρουρά • …