Μια υπηρεσία του Δημοσίου διορθώνει λάθη και διαγράφει πρόστιμα υπέρ των φορολογουμένων. Κυρίως, όμως, φέρνει νέες ισορροπίες και μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου -που καταρρακώθηκε πλήρως στα χρόνια του μνημονίου- στις σχέσεις των φορολογουμένων με την Εφορία. Ο λόγος για τη λειτουργία της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών.
Η νεοσύστατη υπηρεσία, που μετράει μισό χρόνο ζωής αφότου στελεχώθηκε και άρχισε να λειτουργεί, έχει ήδη προλάβει να δώσει εντυπωσιακά δείγματα γραφής.
Σε αντίθεση με τη Φορολογική Διαιτησία που καταργήθηκε, η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) δεν αναλαμβάνει να κάνει παζάρια και εκπτώσεις με στόχο να συμβιβαστούν οι ελεγχόμενοι και να δεχτούν να πληρώσουν τον φόρο που τους επιβλήθηκε για να τελειώνουν, αλλά εξετάζει σε βάθος αν οι ελεγκτικές υπηρεσίες αδίκησαν τον φορολογούμενο πολίτη ή όχι.
Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της ΓΓΔΕ υπάγεται απευθείας στον γενικό γραμματέα Δημοσίων Εσόδων. Αν και απαρτίζεται από εφοριακούς υπαλλήλους, επιχειρεί να βάλει φρένο στα λάθη και τις αυθαιρεσίες εφοριακών σε βάρος φορολογουμένων. Και φαίνεται ότι το καταφέρνει!
Μέσα σε 6 μήνες:
Κατά το newmoney.gr, ο αριθμός των προσφυγών που εξετάζει αγγίζει το 90% των υποθέσεων που φτάνουν στην υπηρεσία. Αντιθέτως, ο προκάτοχος της υπηρεσίας (Υπηρεσία Εσωτερικής Επανεξέτασης, όπως λεγόταν) είχε φρακάρει από αιτήματα που απορρίπτονταν σωρηδόν χωρίς να προλάβουν καν να εξεταστούν.
Ο αριθμός των υποθέσεων που έφτασαν τελικά στα δικαστήρια, αφού πέρασαν από επανεξέταση, μειώθηκε κατά 60%, σε περίπου 1.800 υποθέσεις από τις αρχές του χρόνου έναντι 4.500 την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Αυτό σημαίνει λιγότερη ταλαιπωρία για τους πολίτες που βρίσκουν πλέον πιο εύκολα το δίκιο τους, αλλά και μεγαλύτερα έσοδα για το Δημόσιο απ' όσους δέχονται τα πρόστιμα και τα πληρώνουν με δόσεις αντί να σέρνονται για χρόνια οι υποθέσεις στα δικαστήρια - και με κίνδυνο να επιστρέψει και χρήματα το Δημόσιο αν τις χάσει όταν τελεσιδικήσουν.
Κράτος δικαίου
Ουσιαστικά οι φορολογούμενοι αποκτούν ένα ένδικο βοήθημα που είχε λείψει στα χρόνια όπου οι νόμοι και τα μέσα απόδειξης της φοροδιαφυγής άλλαζαν, το τεκμήριο αθωότητας απέναντι στην Εφορία είχε καταργηθεί και αντί να διαπιστώνουν τις παραβάσεις, οι ελεγκτές είχαν μετατραπεί σε εισαγγελείς και δικαστές για να απαγγέλλουν κατηγορίες και να κρίνουν οι ίδιοι (αφού αυτοί που ζητούσαν εξηγήσεις έπρεπε και να πειστούν) κάθε υπόνοια φοροδιαφυγής που διατύπωναν.
Το κυριότερο όλων, όμως, είναι ότι οι αποφάσεις που εκδίδει η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών δεν αφορούν αποκλειστικά τους πολίτες και τις επιχειρήσεις που προσέφυγαν, αλλά όλους τους φορολογουμένους, αφού δημοσιοποιούνται ηλεκτρονικά στο Διαδίκτυο και το σκεπτικό τους αποτελεί νομολογία και μπούσουλα για τις ΔΟΥ της χώρας και όλους τους ελεγχόμενους, ώστε να μη να χρειάζεται να καταθέτει προσφυγές ο καθένας ξεχωριστά για τους ίδιους λόγους!
Ηδη έχουν αναρτηθεί στον ιστότοπο της ΓΓΔΕ εκατοντάδες τέτοιες αποφάσεις, που ουσιαστικά αποτελούν δεδικασμένο και τίθενται σε γνώση κάθε ενδιαφερόμενου, σε αντίθεση με το παρελθόν, όταν οι αποφάσεις της Φορολογικής Διαιτησίας αποτελούσαν προϊόν συμβιβασμού των δύο μερών χωρίς το σκεπτικό τους να μπορεί να εφαρμόζεται ομοιόμορφα και σε άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις, με τα ίδια μέτρα και σταθμά που αναλύονται λεπτομερώς στις αποφάσεις.