Οι απόμαχοι της θάλασσας(ΝΑΤ)… ναυάγησαν στη στεριά

7154213-300x242

Στις φλέβες τους κυλάει θαλασσινό νερό. Στα μάτια καθρεφτίζονται κύματα. «Έφαγαν» τα καλύτερα τους χρόνια στα πέρατα των θαλασσών, κινδυνεύοντας σε ναυάγια. Έκαναν τον γύρο της γης, κι αυτοί δεν ξέρουν πόσες φορές. Έλειπαν πάντα από τις οικογένειες τους και κυρίως από τα παιδιά τους, που μεγάλωναν χωρίς να έχουν δίπλα τον πατέρα τους. Πολύ σκληρή και μοναχική η δουλειά του ναύτη, του μηχανικού και του καπετάνιου στα καράβια. Μόλις όμως άσπρισαν τα μαλλιά τους και έγιναν γερόλυκοι, βγήκαν στη στεριά και εκεί… «ναυάγησαν». Ο λόγος για τους 73.000 συνταξιούχους του ΝΑΤ, οι οποίοι βρίσκονται σε απόγνωση, με τις συνεχείς περικοπές των συντάξεων τους στα χρόνια των μνημονίων.

12-276x300 «Μας “καίει” η οριζόντια περικοπή 7% των κύριων συντάξεων ΜΟΝΟ για τους συνταξιούχους του ΝΑΤ και μάλιστα με υπουργική απόφαση», λέει στο lionnews o Γιώργος Καββαδίας, πρόεδρος των συνταξιούχων του ΝΑΤ. « Ήταν μια εκδικητική τιμωρία προς τους συνταξιούχους του ΝΑΤ. Ήθελαν από την κρατική επιχορήγηση προς το ΝΑΤ να κόψουν 50 εκατομμύρια ευρώ και υποχρέωναν το Διοικητικό Συμβούλιο του ταμείου μας να πάρει απόφαση για αυτή την περικοπή. Ζητάμε την επαναφορά του 7% των συντάξεων μας, γιατί είναι άδικο”. Ένας άλλος φόβος τους είναι ότι σύντομα θα βγούν στο σφυρί τα μοναδικά περιουσιακά στοιχεία του ΝΑΤ, που δεν είναι και λίγα. “Μόνο στην Αθήνα υπάρχουν 20 ακίνητα – “φιλέτα” μεγάλης εμπορικής αξίας που ανήκουν στο ΝΑΤ”, μας αποκαλύπτει ο κ. Καββαδίας. “Ένα από αυτά είναι τα 120 στρέμματα στα Μελίσσια, όπου στεγάζουν το Ναυτικό Νοσοκομείο Εμπορικού Ναυτικού, το οποίο χτίστηκε, εξοπλίστηκε και δεν λειτούργησε ποτέ! Τα τελευταία χρόνια είναι λεηλατημένο και έχουν μείνει μόνο τα ντουβάρια!”

22222-300x300“Ένα άλλο ακίνητο – “φιλέτο” στην Αττική”, συμπληρώνει ο Απόστολος Μπανάσιος, ταμίας της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού, “είναι τα 120 στρέμματα των κατασκηνώσεων του ΝΑΤ στον Άγιο Ανδρέα. Φανταστείτε ότι ενώ έχουμε δική μας κατασκήνωση, τα παιδιά και τα εγγόνια μας δεν πάνε εκεί αλλά σε ιδιωτικές ενοικιαζόμενες κατασκηνώσεις, προφανώς γιατί εξυπηρετούνται συμφέροντα!”

Τη διαχρονική καταλήστευση του ΝΑΤ από την ίδρυση του, το 1861, έως σήμερα καταγγέλλει ο Γεράσιμος Μελέτης, αντιπρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Συνταξιούχων ΝΑΤ και αντιπρόεδρος Ναυτικού Συλλόγου Κορυδαλλού, ο οποίος  έκανε μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορική αναδρομή, που αξίζει να διαβαστεί.

“Το ΝΑΤ, ιδρύθηκε το 1861, αλλά οι κυβερνήσεις είχαν αρχίσει να  εισπράττουν χρήματα από τους ναυτικούς, ήδη από την εποχή της επανάστασης του 1821. Το 1863, το κράτος είχε ανάγκη από χρήματα. Έτσι πούλησε στο ΝΑΤ, τα 13 κανόνια που ανέλκυσε από την Τουρκική ναυαρχίδα στο Ναβαρίνο αντί 18.000.000 δρχ., ποσό πολύ μεγάλο για την τότε εποχή. Το 1931 το ανάγκασε να δραχμοποιήσει 56.000 λίρες Αγγλίας, καθώς και χρεόγραφα πολλών εκατομμυρίων. Το ταμείο υπέστη τεράστια ζημιά. Μετά τον Β’ Π.Π. η πολιτεία δεν κατέβαλλε την σημαντική δαπάνη, για την απονομή του πολεμικού σταυρού σε αρκετές χιλιάδες ναυτικών, όπως είχε υποσχεθεί, αλλά την φόρτωσε στο ΝΑΤ. Πολλά εκατομμύρια δραχμές το κόστος. Η πολιτεία, αρνήθηκε να αποδώσει στο ΝΑΤ, τις ασφαλιστικές εισφορές που για χρόνια παρακρατούσε, από τη μισθοδοσία των ναυτικών στα 14 Λίμπερτυς, των οποίων είχε την διαχείριση.  Το 1956, έγινε η μείωση της εισφοράς των εφοπλιστών από 12%  σε 9 %. Το 1976, η αναλογία αποκαταστάθηκε μερικώς, αυξανόμενη σε 11%. Όμως η απώλεια εσόδων του Ταμείου ανήλθε σωρευτικά σε δις δρχ.. Διαφορετική θα ήταν η κατάσταση του Ταμείου σήμερα, αν δεν είχε γίνει αυτή η μείωση. Όταν οι τόκοι για όλους τους Έλληνες ήταν αφορολόγητοι, το κράτος φορολογούσε επιλεκτικά, τους τόκους που εισέπραξε το Ν.Α.Τ. από τις καταθέσεις του εξωτερικού. Πολλά εκατομμύρια κάθε μήνα, τα οποία ενίσχυαν τον κρατικό προϋπολογισμό…»

»Τα εφοπλιστικά δάνεια που δόθηκαν με χαριστικούς όρους και τα περισσότερα δεν εξοφλήθηκαν ποτέ, έγιναν αιτία μόνιμης οικονομικής αιμορραγίας και απώλειας  σημαντικών πόρων, σε όλη σχεδόν την μεταπολεμική περίοδο. Το 1974 η κυβέρνηση Ανδρουτσόπουλου, δίνει εντολή να μεταφερθούν στην τράπεζα της Ελλάδος, όλες οι καταθέσεις που ήταν στο εξωτερικό σε συνάλλαγμα, ανερχόμενες σε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. Αυτές οι καταθέσεις απέδιδαν στο ΝΑΤ υψηλούς τόκους και κέρδη από τις διακυμάνσεις στις συναλλαγματικές ισοτιμίες. Αντέδρασαν τότε προς τιμήν τους ο Πρόεδρος των Πλοιάρχων, Γεράσιμος Τσαγανέας και ο σύμβουλος του Ν.Α.Τ. Μπουσελάς αλλά επαύθησαν. Το 1977, έγινε η μετατροπή της μισθοδοσίας από λίρες Αγγλίας σε δραχμές. Κατά τους υπολογισμούς  της υπηρεσίας, η διαφορά το πρώτο εξάμηνο ήταν 3.300.000 δραχμές. Η δε διαδοχική ασφάλιση και ο νόμος περί ελαχίστης, έδωσαν την χαριστική βολή στο άλλοτε εύρωστο ταμείο μας.”

pno==apergia

Και ο αντιπρόεδρος των συνταξιούχων του ΝΑΤ καταλήγει: “Φυσικά τα κατά περιόδους αίσχη των κυβερνήσεων κατά της περιουσίας του ΝΑΤ, δεν είναι μόνο αυτά που αναφέρουμε εδώ, είναι και πολλά άλλα. Παρ’ όλ’ αυτά, η περίοδος 1955 – 1980, απετέλεσε την χρυσή εποχή της μεγάλης ναυτιλίας των Ελλήνων. Εποχή κατά την οποία, η ναυτιλία συνεισέφερε μεγάλα ποσά σε σκληρό συνάλλαγμα, που βοήθησαν το κράτος να αλλάξει την όψη της χώρας. Χτίστηκαν δρόμοι, σχολεία, νοσοκομεία, επισκευαστικές μονάδες, κλπ. Πολλά απ’ αυτά, χάρη στις θυσίες και τη σκληρή δουλειά των Ελλήνων ναυτικών. Όμως «στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα». Καμία κυβέρνηση δεν αναγνώρισε την σημαντική αυτή συμβολή των Ελλήνων ναυτικών, στην περίοδο της ανάπτυξης της πατρίδας μας. Όπως δεν αναγνώρισε και τις ιδιομορφίες του ναυτικού επαγγέλματος. Αντίθετα. Οι ναυτικοί, αυτοί οι σκληρά εργαζόμενοι αιμοδότες της εθνικής οικονομίας, υπέστησαν τις μεγαλύτερες μειώσεις των συντάξεων τους, σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη κατηγορία εργαζομένων. Το Ν.Α.Τ. είναι το δικό μας σπίτι. Η ακρόπολη των ναυτικών. Και τώρα που μας το παίρνουν μαζί με τον Οίκο του Ναύτου. Δεν κάνουμε αυτό που έπρεπε εξ’ αρχής να είχαμε κάνει: Να νεκρώσουμε τα λιμάνια! Αντίθετα καθόμαστε στον καναπέ και τους κοιτάμε.”

Νέα 24ωρη πανελλαδική απεργία κήρυξε η ΠΝΟ για την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου, κρατώντας δεμένα στα λιμάνια όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας. Με ανακοίνωση της η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία προειδοποιεί την κυβέρνηση ότι “δεν μπορεί να μείνει αναπάντητη η διάλυση του ΝΑΤ, η κατεδάφιση του ΚΕΑΝ, η αποψίλωση των οργανικών συνθέσεων των επιβατηγών πλοίων, ο ευτελισμός των συντάξεων, η μείωση των επικουρικών συντάξεων, ο επανα-υπολογισμός των κύριων συντάξεων μας με σαφή μείωση τους, η άλωση της κινητής και ακίνητης περιουσίας του ΝΑΤ και των Ταμείων μας, η οξυνόμενη και διογκούμενη συνεχώς ανεργία του κλάδου, η μαύρη ανασφάλιστη εργασία, η συνεχής παραβίαση των όρων εργασίας, η συνεχής υποβάθμιση των κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων και της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των εν ενεργεία και συνταξιούχων ναυτεργατών, η προσπάθεια εξάρθρωσης και εκμηδενισμού των κεκτημένων του κλάδου, oι επιχειρούμενες νέες ρυθμίσεις στις εργασιακές σχέσεις, στις ομαδικές απολύσεις, στο δικαίωμα της απεργίας, στον συνδικαλιστικό νόμο κλπ και κυρίως η σιωπηρή ανοχή και αδιαφορία των Υπευθύνων και του Κράτους”.


 

Σχόλια

To ergasianews.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Δείτε επίσης

Χρηματιστήριο Αθηνών: Οι 10 μετοχές - οδηγοί της ανόδου το 2024

Παρά το γεγονός ότι ο Γενικός Δείκτης του Χ.Α. καταγράφει άνοδο 8,08% από τις αρχές …