Ποιος κοροιδεύει; Η ΕΛΣΤΑΤ; Η κυβέρνηση; Και οι δυο μαζί;;;;

Σε υποχρεωτική αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των συντάξεων προχωρά το Υπουργείο Εργασίας μετά την "δήλωση αδυναμίας" από πλευράς ΕΛΣΤΑΤ να διαμορφώσει το συντελεστή μισθών, με βάση τον οποίο αναμενόταν να υπολογιστούν οι κύριες συντάξεις.

Έτσι, οχτώ μήνες μετά την έναρξη ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου -στον οποίο προβλεπόταν ο υπολογισμός των συντάξεων (μεταξύ άλλων) με βάση το συντελεστή μισθών και ενώ 50.000 συνταξιούχοι περίμεναν τη... σύνταξη τους, έρχεται το Υπ. Εργασίας να αλλάξει τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων.

Στην τροπολογία που κατέθεσε το Υπ. Εργασίας προβλέπεται ότι "η αναπροσαρμογή των συντάξιμων αποδοχών για το διάστημα έως και το 2020, διενεργείται κατά τη μεταβολή του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής”.

Επίσης συμπληρώνει το capital.gr, "η αναπροσαρμογή των συντάξιμων αποδοχών για το διάστημα από το 2021 και εφεξής, διενεργείται με βάση το δείκτη μεταβολής μισθών, που υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ”.

Ενώ η κυβέρνηση ψάχνει... δείκτη για να υπολογίσει τις συντάξεις, έχει χαθεί αρκετός χρόνος σε βάρος των συνταξιούχων που περιμένουν ματαίως έως τώρα τη σύνταξή τους και πλέον τίθενται ερωτήματα για το αν και κατά πόσο η κυβέρνηση θα προλάβει να εκταμιεύσει τα 859 εκατ. ευρώ τα οποία έχει εγγράψει στο φετινό προϋπολογισμό για την εκκαθάριση εκκρεμών συνταξιοδοτικών αιτήσεων μέχρι τον Οκτώβριο του 2017.

Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει η κυβέρνηση και προπαντός ο Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης να βρει άλλους πόρους (π.χ. σπάσιμο κουμπαράδων") για την ικανοποίηση των εκκρεμών συντάξεων.

Στο νομικό αλαλούμ του τρόπου υπολογισμού των συντάξεων -αλλά και στη λειτουργική αναστάτωση που κυριαρχεί αυτή τη στιγμή στον ΕΦΚΑ- έρχεται να προστεθεί και η καθυστέρηση εκταμίευσης της δόσης της καθυστέρησης κλεισίματος της 2ης αξιολόγησης. Στο Υπ. Εργασίας υπολόγιζαν σε κεφάλαια από αυτή τη δόση, προκειμένου να "τρέξει” ομαλά, από χρηματοδοτική άποψη, η ικανοποίηση των εκκρεμών συντάξεων. Ωστόσο, κάτι τέτοιο, δεν φαίνεται με σαφήνεια στον ορίζοντα.

Ταυτόχρονα γεννά πολλά ερωτήματα, το γεγονός ότι η τροπολογία προβλέπει υπολογισμό των συντάξεων μέχρι το 2020 με βάση τον πληθωρισμό και έπειτα, δηλαδή από το 2021, με βάση το δείκτη μισθών.

Αναλυτές της κοινωνικής ασφάλισης τον φόβο ότι από το 2021 θα υπάρξει επανυπολογισμός των συντάξεων με βάση το δείκτη μισθών. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να οδηγήσει σε αναδρομικές μειώσεις στις συντάξεις, δεδομένου ότι την περίοδο 2010 -2014 σημειώθηκε δραματική πτώση στις αμοιβές των εργαζομένων και τα εισοδήματα των επαγγελματιών, η οποία κάθε άλλο παρά αναχαιτίστηκε την διετία 2015 -2016.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση της εν λόγω τροπολογίας προβλέπεται ότι "η αναπροσαρμογή των συντάξιμων αποδοχών για το διάστημα έως και το 2020, διενεργείται κατά τη μεταβολή του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Η αναπροσαρμογή των συντάξιμων αποδοχών για το διάστημα από το 2021 και εφεξής, διενεργείται με βάση το δείκτη μεταβολής μισθών, που υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ. Επίσης, με την προτεινόμενη διάταξη προστίθεται " εξουσιοδοτική διάταξη δυνάμει της οποίας καθορίζονται οι αναγκαίες λεπτομέρειες και η διαδικασία της εφαρμογής του δείκτη μεταβολής μισθών της ΕΛΣΤΑΤ για την αναπροσαρμογή των συντάξιμων αποδοχών”.

Νωρίτερα σήμερα η ΕΛΣΤΑΤ, είχε εκδώσει ανακοίνωση με την οποία δήλωνε την αδυναμία της να διαμορφώσει ένα συντελεστή μισθών -όπως προέβλεπε ο νόμος Κατρούγκαλου – με βάση τον οποίο θα υπολογίζονται από 13/5/2016 και έπειτα οι κύριες συντάξεις.

Συγκεκριμένα, η αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας του Υπ. Εργασίας προβλέπει ότι:

1. Με την προτεινόμενη διάταξη ορίζεται ο τρόπος αναπροσαρμογής των συντάξιμων αποδοχών για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης.
2. Με την προτεινόμενη διάταξη εξειδικεύεται ο τρόπος αναπροσαρμογής των συντάξιμων αποδοχών για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι η αναπροσαρμογή των συντάξιμων αποδοχών για το διάστημα έως και το 2020, διενεργείται κατά τη μεταβολή του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Η αναπροσαρμογή των συντάξιμων αποδοχών για το διάστημα από το 2021 και εφεξής, διενεργείται με βάση το δείκτη μεταβολής μισθών, που υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ. Επίσης, με την προτεινόμενη διάταξη προστίθεται εξουσιοδοτική διάταξη δυνάμει της οποίας καθορίζονται οι αναγκαίες λεπτομέρειες και η διαδικασία της εφαρμογής του δείκτη μεταβολής μισθών της ΕΛΣΤΑΤ για την αναπροσαρμογή των συντάξιμων αποδοχών.
3. Με την προτεινόμενη διάταξη ορίζεται ο τρόπος αναπροσαρμογής των συντάξιμων αποδοχών επί των οποίων υπολογίζεται το ποσό της καταβλητέας εισφοράς για την αναγνώριση πλασματικών χρόνων των υπαλλήλων του Δημοσίου τομέα.
4. Με την προτεινόμενη διάταξη ορίζεται ο τρόπος αναπροσαρμογής των αποδοχών που λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της εισφοράς προαιρετικής ασφάλισης σε περίπτωση υπαλλήλων του δημοσίου τομέα.
5. Με την παράγραφο 5 ορίζεται ο τρόπος αναπροσαρμογής των συντάξιμων αποδοχών για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης.
6. Με την παράγραφο 6 ορίζεται ο τρόπος αναπροσαρμογής των συντάξιμων αποδοχών για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης.
7. Με την προτεινόμενη διάταξη ορίζεται ο τρόπος αναπροσαρμογής των συντάξιμων αποδοχών επί των οποίων υπολογίζεται το ποσό της καταβλητέας εισφοράς για την αναγνώριση πλασματικών χρόνων των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα.
8.Με την προτεινόμενη διάταξη ορίζεται ο τρόπος αναπροσαρμογής των αποδοχών των μισθωτών για τον υπολογισμό της εφάπαξ παροχής.
9. Με την προτεινόμενη διάταξη ορίζεται ο τρόπος αναπροσαρμογής των αποδοχών των αυτοτελώς απασχολούμενων για τον υπολογισμό της εφάπαξ παροχής.
10. Με την προτεινόμενη διάταξη ορίζεται ο τρόπος αναπροσαρμογής των αποδοχών που λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της εισφοράς προαιρετικής ασφάλισης σε περίπτωση μισθωτών του ιδιωτικού τομέα.
11. Με την προτεινόμενη διάταξη ορίζεται ο τρόπος αναπροσαρμογής του εισοδήματος που λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της εισφοράς προαιρετικής ασφάλισης σε περίπτωση αυτοαπασχολούμενων.
12. Με την προτεινόμενη διάταξη ορίζεται ο τρόπος αναπροσαρμογής του εισοδήματος βάσει του οποίου υπολογίζεται η εισφορά των αυτοαπασχολούμενων κάτω της πενταετίας, η οποία αποτελεί ασφαλιστική οφειλή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 39.

Λόγω των δυσμενών οικονομικών συγκυριών, αλλά πρωτίστως της αναγκαιότητας παροχής ιατροφαρμακευτικής κάλυψης των συμπολιτών μας που υποαπασχολούνται, προβλέπεται με αυτή τη διάταξη η παράταση, μέχρι 28.2.2018, ευνοϊκών διατάξεων που αφορούν τις προϋποθέσεις κάλυψης κοινωνικοασφαλιστικά ως προς την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

Με την προτεινόμενη διάταξη ορίζεται ως πόρος του κλάδου εφάπαξ παροχών του ΕΤΕΑΕΠ, μεταξύ άλλων, τα έσοδα από τις ασφαλιστικές εισφορές των ασφαλισμένων. Το ποσοστό εισφοράς παλαιών και νέων ασφαλισμένων για τον κλάδο πρόνοιας ορίζεται στο ποσοστό 4%, υπολογιζόμενο για τους μισθωτούς επί των ασφαλιστέων για τον κλάδο κύριας σύνταξης αποδοχών τους, κατά τα άρθρα 5 και 38 του ν.4387/2016 (Α’85) και για τους αυτοαπασχολούμενους επί του εισοδήματός τους, επί του οποίου υπολογίζονται οι εισφορές και για τον κλάδο κύριας σύνταξης, όπως αυτό ειδικότερα προσδιορίζεται βάσει του άρθρου 39 του ν.4387/2016.”


 

Σχόλια

To ergasianews.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Δείτε επίσης

Μαρινάκης - ΦΠΑ: Λίγο παραπάνω από 24 ώρες άντεξε η πρόταση του κ. Ανδρουλάκη

«Σήμερα, ο εκρόσωπος τύπου του ΠΑΣΟΚ αποφάσισε να μας πει ότι πρώτα θα γίνει μελέτη …