Μια σημαντική παράλειψη –γιατί, μόνο σε παράλειψη θα μπορούσε να το αποδώσει κανείς- στον νόμο επιλογής στελεχών εκπαίδευσης του 2015 ήταν η οποιαδήποτε αναφορά στον χαρακτηρισμό ως διδακτικής της προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών που διετέλεσαν Υπεύθυνοι Σχολικών Βιβλιοθηκών.
Ενώ, δηλαδή, για όλες τις άλλες περιπτώσεις προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών γινόταν σαφής αναφορά, δεν γινόταν καμία αναφορά στο αν η προϋπηρεσία στις Σχολικές Βιβλιοθήκες θα λογίζονταν ως διδακτική ή όχι.
Το αποτέλεσμα ήταν, σύμφωνα και με τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας*, σε άλλα ΠΥΣΔΕ αυτή να θεωρηθεί ως διδακτική, ενώ σε άλλα, όχι.
Στον αντίστοιχο νόμο αναλύει στο ρεπορτάζ του το "alfavita.gr", περί επιλογής στελεχών εκπαίδευσης για το 2011 η αναφορά σε διευκρινιστικό έγγραφο του Υπουργείου (ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Π.Δ. &. Δ.Δ. Φ.361.23/03/54522/Γ1/ 25-5-2011) ήταν η εξής:
Ως διδακτική υπηρεσία λογίζεται η προσφερθείσα:
- σε σχολεία της οικείας βαθμίδας,
- σε θέση σχολικού συμβούλου
- ως υπευθύνου, αναπληρωτή υπευθύνου ή μέλους Παιδαγωγικής Ομάδας (Π.Ο.)
- στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.), ως υπευθύνων, αναπληρωτών υπευθύνων ή μελών Παιδαγωγικής Ομάδας (Π.Ο.) των Κ.Π.Ε.
Με σαφή διατύπωση στο ίδιο έγγραφο στις κρίσεις του 2011 δεν λογίζονταν ως διδακτική η προϋπηρεσία (μεταξύ άλλων περιπτώσεων)
- των υπευθύνων Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων, Κοινωνίας της Πληροφορίας,
- των Υπευθύνων στις Διευθύνσεις Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης,
- τα χρονικά διαστήματα άδειας λόγω κύησης, λοχείας, ανατροφής τέκνου
Με τον νόμο 4327/2015 τα πράγματα άλλαξαν και πλέον ως διδακτική προϋπηρεσία λογίζονταν:
α) η άσκηση διδακτικού έργου σε μονάδες Α’βάθμιας και Β’βάθμιας Εκπ/σης,
β) οι άδειες κύησης, λοχείας, ανατροφής τέκνου,
γ) η θητεία σχολικού συμβούλου,
δ) η θητεία σε Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.),
ε) η θητεία σε θέσεις Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών θεμάτων και Σχολικών δραστηριοτήτων,
στ) η θητεία των υπευθύνων ΓΡΑΣΕΠ, ΚΕΣΥΠ, ΣΕΠ, ΚΕΠΛΗΝΕΤ, ΕΚΦΕ και Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων
Χαρακτηρίστηκε δηλαδή, επιπλέον, ως διδακτική η προϋπηρεσία των υπευθύνων σε γραφεία (Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών θεμάτων και Σχολικών δραστηριοτήτων, ΓΡΑΣΕΠ, ΚΕΣΥΠ, ΣΕΠ, ΚΕΠΛΗΝΕΤ, ΕΚΦΕ) καθώς και τα χρονικά διαστήματα άδειας κύησης, λοχείας και ανατροφής τέκνου (που με τον νόμο του 2010 δεν θεωρούνταν διδακτική) και εξαιρέθηκε η προϋπηρεσία των Υπευθύνων των Σχολικών Βιβλιοθηκών, οι οποίοι είχαν εργαστεί μέσα στα σχολεία υποστηρίζοντας το έργο των εκπαιδευτικών και τη μόρφωση των μαθητών.
Πρόκειται για μια επιλογή, που συνιστά κατάφωρη αδικία κατά των εκπαιδευτικών, που στήριξαν τον καινοτόμο θεσμό των Σχολικών Βιβλιοθηκών, η οποία θα πρέπει οπωσδήποτε να αποκατασταθεί με σχετική πρόβλεψη στον νέο νόμο επιλογής στελεχών εκπαίδευσης.
Δυστυχώς, η αδικία αυτή αποκτά μεγαλύτερες διαστάσεις αν αναλογιστεί κανείς ότι στις σχετικές εγκυκλίους και Υπουργικές αποφάσεις, που αφορούσαν στη στελέχωση των Σχολικών Βιβλιοθηκών, υπήρχαν σαφείς αναφορές, που παρέπεμπαν στον χαρακτηρισμό της προϋπηρεσίας σ’ αυτές ως διδακτικής.
Παραθέτουμε παρακάτω μερικές από αυτές τις αναφορές:
- Στην ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΔΕΥΤ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ του 2009 αναφέρεται με σαφήνεια ότι «Για τους εκπαιδευτικούς που θα επιλεγούν η υπηρεσία τους στη Σχολική Βιβλιοθήκη λογίζεται ως διδακτική υπηρεσία».
- Στην ΑΠΟΦΑΣΗ με θέμα την «Επιλογή των Υπευθύνων Σχολικών Βιβλιοθηκών» του 2001 αναγνωρίζεται στους Υπεύθυνους Σ.Β. το «δικαίωμα συμμετοχής στο Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου στου οποίου τη βιβλιοθήκη υπηρετούν, για θέματα που αφορούν στο αντικείμενο ενδιαφέροντός τους: ειδικότητα, θέματα βιβλιοθήκης, αναλυτικά προγράμματα, παιδαγωγικές συνεδριάσεις».
- Με μεγαλύτερη ακόμα σαφήνεια, σε σχέση με την προηγούμενη απόφαση, στο ΠΛΑΙΣΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ του 2003 αναφέρεται ότι ο Υπεύθυνος Σ. Β. λογίζεται ως μέλος του Συλλόγου Διδασκόντων και έχει δικαίωμα να συμμετέχει (με μαθητές και καθηγητές) σε Προγράμματα και Δραστηριότητες του Σχολείου.
- Τέλος, για την επιλογή των Υπευθύνων των Σχολικών Βιβλιοθηκών του 2007 προσμετρήθηκε και μοριοδοτήθηκε η «Παιδαγωγική κατάρτιση – συγκρότηση και η Υπηρεσιακή κατάσταση - διδακτική εμπειρία και άσκηση διδακτικών καθηκόντων και καθοδηγητικού έργου» των υποψηφίων. Γιατί άραγε;
Όσον αφορά δε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του Υπεύθυνου Βιβλιοθήκης, αναφέρεται:
«Διοργανώνει πολιτιστικές εκδηλώσεις, εκθέσεις και ομιλίες σύμφωνα με το σκοπό και τους στόχους των Σχολικών Βιβλιοθηκών…. Εμπλέκεται στην εκπαιδευτική διαδικασία βοηθώντας τους μαθητές στην αναζήτηση, εντοπισμό και αξιολόγηση της γνώσης και των πληροφοριών που χρησιμεύουν στην εκπόνηση εργασιών, μέσα από τράπεζες πληροφοριών και βάσεις δεδομένων».
Εν ολίγοις, η θητεία των εκπαιδευτικών Υπευθύνων των Σχολικών Βιβλιοθηκών, έτσι όπως σχεδιάστηκε από το Υπουργείο, όπως τους παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της επιμόρφωσής τους και όπως στη συνέχεια εφαρμόστηκε από τους ίδιους στα σχολεία, εντασσόταν (μέχρι το 2011, που ανεστάλη η λειτουργία των Σ.Β.), σε ένα ευρύτερο πλαίσιο παιδαγωγικής και διδακτικής δραστηριότητας, που περιελάμβανε καθημερινή επαφή με όλους τους μαθητές και τους άλλους εκπαιδευτικούς του Σχολείου, εκπόνηση Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Πολιτισμού, Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικές) με τους μαθητές και πολλά άλλα (ακόμα και συμμετοχή στα Προγράμματα Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης στα μαθήματα της ειδικότητάς τους).
Ο θεσμός των Σχολικών Βιβλιοθηκών αποτέλεσε ένα εγχείρημα του Υπουργείου Παιδείας για ένα διαφορετικό μοντέλου εκπαίδευσης, με κέντρο τον μαθητή και σκοπό την ευρύτερη κοινωνική του μόρφωση, καλλιέργεια και ανάπτυξη δεξιοτήτων στην αναζήτηση και κατάκτηση της γνώσης και οι εκπαιδευτικοί, που έσπευσαν να υποστηρίξουν όλο αυτό το εγχείρημα, αν μη τι άλλο, δεν θα έπρεπε να «τιμωρούνται» γι’ αυτό, στην προσπάθεια διεκδίκησης διευθυντικών θέσεων στα σχολεία με την αφαίρεση μορίων από την προϋπηρεσία τους.