Πτώση τζίρου της τάξης του 3,6% κατά μέσο όρο προβλέπει για τα σούπερ μάρκετ η εταιρεία έρευνας αγοράς, IRI το 2017. Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία της IRI, η ανώτερη επίδοση σε επίπεδο τζίρου υπολογίζεται στο -2,9% και η κατώτερη επίδοση στο -4,4%.
Η πρόβλεψη αυτή ακολουθεί ένα επίσης πτωτικό σερί, καθώς το 2016 έκλεισε με πτώση 6,5%, μετά από πτώση 2,1% το 2015, 1,4% το 2014 και 3,5% το 2013.
Όσον αφορά τις επιδόσεις της αγοράς κατά τους πρώτους μήνες του έτους, ο Ιανουάριος εμφάνισε πτώση 10%, ο Φεβρουάριος κατέγραψε αύξηση 2,9% (λόγω Καθαράς Δευτέρας), ενώ στην πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου η αγορά γύρισε και πάλι αρνητικά, με την πτώση να φθάνει το 15%.
Εξαίρεση αποτελούν τα καταστήματα discount, τα οποία αναμένεται να συνεχίσουν να παρουσιάζουν θετικό πρόσημο ανάπτυξης, όπως και το 2016, όπου οι πωλήσεις τους σημείωσαν αύξηση 10,4% έναντι του 2015.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις για όλο το 2017, οι πωλήσεις των σούπερ-μάρκετ αναμένεται να υποχωρήσουν κατά 3,6% σε σύγκριση με το 2016.
Την αρνητική εικόνα στο λιανεμπόριο επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, σύμφωνα με τα οποία 1.202 επιχειρήσεις διέκοψαν τη λειτουργία τους το 2016, ενώ δημιουργήθηκαν 1.135.
Αρνητικά μηνύματα στέλνει και η αγορά καυσίμων, καθώς το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου η ζήτηση μειώθηκε κατά 4%.
Πάντως, κατά 24% αυξήθηκε το ίδιο διάστημα η ζήτηση για το πετρέλαιο θέρμανσης, λόγω των πολύ χαμηλών θερμοκρασιών που επικράτησαν στη χώρα.
Η κάμψη στην κατανάλωση – ως απόρροια της αβεβαιότητας που προκαλεί η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης – καθιστά αμφίβολη την επίτευξη της προσδοκώμενης ανάπτυξης 2,7% το 2017.