Προβληματισμένες οι τράπεζες για το πώς να κρατήσουν την ισχύουσα πελατεία τους, την ίδια στιγμή που θέλουν να μειώσουν κόστη και να αντισταθμίσουν τον πανάκριβο δανεισμό τους από τον Εκτακτο Μηχανισμό Ρευστότητας ( ΕΛΑ), μέσω μειώσεων, έστω και οριακών, των επιτοκίων καταθέσεων. Σταδιακά και περιορισμένα, οι τράπεζες προχωρούν σε αναπροσαρμογές επιτοκίων τους, σε συγκεκριμένους καταθετικούς λογαριασμούς.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει αρκετά μεγάλη ανάγκη να «δελεάσουν» το αποταμιευτικό κοινό, προκαλώντας κυρίως «νέο χρήμα», το οποίο θα ενισχύσει την καταθετική βάση και θα δώσει «κάτι παραπάνω» σε όσους εμπιστευθούν το σύστημα. Βέβαια, εδώ ακριβώς είναι που πάσχει αυτή τη στιγμή το τραπεζικό σύστημα της χώρας, εξ αντανακλάσεως της πολύμηνης καθυστέρησης της αξιολόγησης, καθώς οι τράπεζες πληρώνουν το τίμημα της έλλειψης εμπιστοσύνης.
Περίπου μέχρι και ένα μήνα πριν, ακόμη και με τα πρώτα κύματα διαρροών από καταθετικούς λογαριασμούς, η κατάσταση ήταν κάπως καλύτερη. Να υπενθυμίσουμε ότι εν αναμονή της αξιολόγησης από τα τέλη του περασμένου έτους, και με τον παραδοσιακά καταθετικό μήνα που είναι ο Δεκέμβριος, το 2016 έκλεισε με μια ανοδική πορεία στις καταθέσεις, ένα τμήμα των οποίων «κλειδώθηκε» στις προθεσμιακές.
Οπως εξηγούν τραπεζικοί παράγοντες, «κάνουμε αγώνα δρόμου να πείσουμε το κοινό να κλείσει τα χρήματά του για διάστημα πάνω του τριμήνου....», κι αυτό γιατί ο κόσμος φοβάται ή στην καλύτερη περίπτωση, διακατέχεται από αβεβαιότητα για να δεσμεύσει ποσά για εξάμηνο ή παραπάνω.
Επειδή όμως η προσέλκυση νέου χρήματος είναι κομβικής σημασίας για τις τράπεζες και επειδή εκτιμάται ότι μόλις τα ανοιχτά μέτωπα κλείσουν, θα επιστρέψουν κεφάλαια στο σύστημα, οι τράπεζες προετοιμάζουν την επόμενη μέρα.
Στο πλαίσιο αυτό, γίνεται μια προσπάθεια προσέλκυσης του κοινού, μέσα από διαφημιστικές καμπάνιες, που «φωτίζουν» τα πλεονεκτήματα και τα χαρακτηριστικά συγκεκριμένων καταθετικών λογαριασμών. Πλέον οι τράπεζες, δεν μπορούν καν να υποσχεθούν τις αποδόσεις που υπερβαίνουν τη μία ποσοστιαία μονάδα και τις οποίες έδιναν μέχρι τις αρχές του έτους, για νέα κεφάλαια που μπαίνουν στο σύστημα.
Τώρα, το «όπλο» τους για να τραβήξουν πελατεία είναι πέραν του προσωποποιημένου service, οι διάφορες μορφές bonus που δίνονται σωρευτικά για αγορές , οι εκπτώσεις και οι προσφορές προϊόντων. Σε ορισμένες περιπτώσεις, υπάρχει και η δυνατότητα επιστροφής χρημάτων, πάλι σε συστήματα βασιζόμενα σε πόντους.
Κάποτε συμπληρώνει το news247.gr, ο καταθέτης διαπραγματευόταν για μια προθεσμιακή, κάποια bips παραπάνω στο επιτόκιο ( δηλαδή, κάποια...δεκαδικά ψηφία παραπάνω της προτεινόμενης απόδοσης. Πχ αντί 1,10% ...1,30%), Σήμερα, ο ίδιος καταθέτης, καλείται να συγκεντρώσει πόντους από όπου θα κερδίσει μέσω συνεργειών (πχ αγοράζοντας τη βενζίνη του) και η αλήθεια είναι, ότι θα το κάνει και με «βαριά καρδιά», νιώθοντας στο πετσί του, την αβεβαιότητα της επόμενης μέρας....
Σε κάθε περίπτωση, για όσους έχουν και μπορούν να δεσμεύσουν κεφάλαια για έναν, τρεις ή ακόμη καλύτερα, έξι μήνες, υπάρχουν εναλλακτικές καλύτερες από τους απλούς λογαριασμούς ταμιευτηρίου. Οι καταθέτες νέου χρήματος θα πρέπει να αναζητήσουν οφέλη, πλεονεκτήματα, παροχές. Και ας μην ξεχνάμε ότι ως νέο χρήμα, νοείται κάθε ευρώ που επανακατατίθεται. Ακόμη και αυτά που μόλις βγήκαν από τα ΑΤΜs.