Αυξάνεται η χρήση κινητού, παρά την κρίση, καθώς οι επιχειρήσεις μειώνουν τις χρεώσεις. Μελέτη που πραγματοποίησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) για λογαριασμό της Ενωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ) δείχνει ότι ακόμη και στις δύσκολες μέρες που διανύσαμε πέρυσι, η χρήση κινητού –έστω και οριακά– αυξήθηκε χάρη κυρίως στη μείωση των τιμών. Επίσης φαίνεται ότι, καθώς η τεχνολογία αλλάζει, πολλοί πλέον αξιοποιούν τις διαδικτυακές εφαρμογές επικοινωνίας, όπως το Whatsapp, το Viber, κ.ά.
Σύμφωνα με τη μελέτη του ΟΠΑ, το πρώτο εξάμηνο του 2016 οι χρήστες κινητής τηλεφωνίας αυξήθηκαν κατά 1,2% (+16.429 συνδέσεις) σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2015, και ο συνολικός όγκος ομιλίας διευρύνθηκε κατά 2% (ανήλθε σε περίπου 224 εκατ. λεπτά ανά μήνα). Αυτή η πορεία θεωρείται αποτέλεσμα κυρίως της μείωσης των τιμών αλλά και της εξέλιξης της τεχνολογίας.
Οι προσφορές
Σε ότι αφορά στο πρώτο, οι καταναλωτές γίνονται αδιαμφισβήτητα δέκτες προσφορών που μειώνουν το τελικό κόστος χρήσης της κινητής τηλεφωνίας. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, οι χρεώσεις που λαμβάνουν μπορεί να ανέρχονται στο 50% της ονομαστικής/καταλόγου τιμής, ως αποτέλεσμα του πολέμου που διεξάγεται μεταξύ των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με το ΟΠΑ, μόνο στο πρώτο εξάμηνο του 2016 οι χρεώσεις στην κινητή υποχώρησαν κατά 6,2%, ενώ την περίοδο 2010-2015 υποχώρησαν κατά 45,5%. Αυτή η τάση είναι ορατή και στα έσοδα των επιχειρήσεων του κλάδου, αλλά και στο τέλος χρήσης που εισπράττει το ελληνικό Δημόσιο. Τα έσοδα των επιχειρήσεων κινητής τηλεφωνίας υποχώρησαν από 3,12 δισ. ευρώ το 2010 σε 1,87 δισ. ευρώ το 2015. Την ίδια περίοδο, το τέλος κινητής τηλεφωνίας που εισέπραξε το ελληνικό Δημόσιο υποχώρησε από 375 εκατ. ευρώ το 2010 σε 210 εκατ. ευρώ το 2015. Στο πρώτο επτάμηνο του 2016 το τέλος χρήσης κινητής ανήλθε σε 114 εκατ. ευρώ, υποδηλώνοντας περαιτέρω πτώση μέσα στη διάρκεια του 2016.
Ολα αυτά, όμως, σύμφωνα με την έντυπη έκδοση της Καθημερινής, δεν σημαίνουν ότι οι χρήστες κάνουν χαμηλότερη χρήση κινητού. Αντίθετα, η χρήση κινητού αυξάνεται και είναι κυρίως η χρήση δεδομένων που διευρύνεται ταχέως. Μόνο στο πρώτο εξάμηνο του 2016 η αύξηση που καταγράφηκε εκτιμάται σε 65% έως 75%. Αυτό σημαίνει ότι η χρήση πέρυσι ξεπέρασε τα 50 PetaBytes (50 εκατ. GigaBytes), από 33 PetaBytes το 2015.
Οι υπηρεσίες
Η χρήση αυτή, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, κρύβει και μεγάλο όγκο... φωνής. Σύμφωνα με τους ίδιους, είναι πλέον διαδεδομένη η χρήση τηλεφωνικών υπηρεσιών, μέσω Διαδικτύου, όπως είναι οι υπηρεσίες Whatsapp, Viber, Messenger κ.ά., ή και οι πιο εξελιγμένες, που περιλαμβάνουν και μετάδοση video, όπως το Skype και το FaceTime.
Εφηβοι, μετανάστες και γενικά χαμηλού εισοδήματος χρήστες είναι μερικοί από τους πιο φανατικούς των συγκεκριμένων υπηρεσιών. Οι χρεώσεις για τη χρήση τους μπορεί να είναι τόσο χαμηλές, όσο και η πρόσβαση σε ένα δίκτυο Wi-Fi. Αλλά ακόμη και χωρίς τη χρήση δικτύων Wi-Fi οι χρήστες αξιοποιούν τα δίκτυα δεδομένων για υπηρεσίες φωνής –κυρίως τηλεφωνία– καθώς εκμεταλλεύονται προσφορές Gbytes των επιχειρήσεων κινητής τηλεφωνίας.
Το μόνο μειονέκτημα για τις συγκεκριμένες εφαρμογές είναι η χαμηλή ποιότητά τους, ειδικά σε περιοχές με κακή λήψη σήματος κινητής τηλεφωνίας. Oπου όμως η λήψη του Διαδικτύου είναι καλή, οι σχετικές υπηρεσίες προσφέρουν αξιόπιστη εναλλακτική στην κλασική τηλεφωνία μέσω κινητού.