Τα πάνω-κάτω σε όλα τα βασικά κοινωνικά μέτωπα από φέτος μέχρι και το 2019 φέρνει το δεύτερο επικαιροποιημένο Μνημόνιο, το οποίο συμφώνησε η κυβέρνηση με τους θεσμούς και το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με όσα προκύπτουν από την επικαιροποιημένη μνημονιακή συμφωνία κυβέρνησης-θεσμών, ο "χάρτης" των βασικών παρεμβάσεων την τριετία 2017-2019, με βάση τη χρονολογική σειρά εφαρμογής τους, "δείχνει" πως το 2017 θα εφαρμοστούν κατά βάση διαρθρωτικές παρεμβάσεις στις εργασιακές σχέσεις, στην απασχόληση στο Δημόσιο και στο ωράριο των εργαζομένων στο εμπόριο (κατάργηση υπουργικού βέτο στις απολύσεις, πλαφόν στους συμβασιούχους, άνοιγμα εμπορικών 32 Κυριακές).
Το 2018 θα πρέπει η κυβέρνηση να προχωρήσει σε άμεσες παρεμβάσεις στην κρατική επιχορήγηση επιδομάτων και των μισθών στο Δημόσιο (μείωση ΕΚΑΣ, μεταρρυθμίσεις σε οικογενειακά, αναπηρικά επιδόματα και μείωση ειδικών μισθολογίων), αλλά και να αυξήσει τις ασφαλιστικές εισφορές των επαγγελματιών.
Το 2019 θα είναι πάνω απ' όλα το έτος των άγριων περικοπών στις κύριες, αλλά και στις επικουρικές συντάξεις, αλλά και της εφαρμογής των "αντι-μέτρων", αφού έχει επιτευχθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ.
Πιο αναλυτικά από το capital.gr, περιγράφονται τα εξής :
1) Έτος διαρθρωτικών παρεμβάσεων στις ομαδικές απολύσεις, στο Δημόσιο και στο ωράριο το 2017.
- Φέτος (2017) πρέπει να ξεκινήσουν οι παρεμβάσεις στο νέο εργασιακό με σημαντικότερη την κατάργηση του υπουργικού βέτο στις ομαδικές απολύσεις.
- Παράλληλα, από φέτος στον δημόσιο τομέα μπαίνει πλαφόν στο πλήθος των συμβασιούχων που χρηματοδοτούνται από το κράτος, ενώ θα πρέπει να ξεκινήσει η αξιολόγηση και η κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων.
- Εξάλλου, θα αυξηθούν (σε 32) οι Κυριακές κατά τις οποίες θα είναι ανοιχτά τα εμπορικά καταστήματα.
Η τελευταία αλλαγή σημαίνει επέκταση του ωραρίου για μία πολύ σημαντική μερίδα των εργαζομένων.
Ενώ θα επεκτείνεται το ωράριο στο εμπόριο, το Μνημόνιο προβλέπει πως φέτος το πλήθος των συμβασιούχων που επιχορηγείται αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό δεν πρέπει να ξεπεράσει το επίπεδο που είχε κατά μέσο μηνιαίο όρο είχε το 2016. Εξάλλου, θα συνεχιστεί να ισχύει ο κανόνας προσλήψεων-αποχωρήσεων (1 πρόσληψη για κάθε 4 αποχωρήσεις φέτος), ενώ οι όποιες προσλήψεις συμβασιούχων δεν θα πρέπει να οδηγούν στην ανατροπή των μεσοπρόθεσμων προβλέψεων για τη μισθολογική δαπάνη του Δημοσίου, η οποία -μάλιστα- θα πρέπει να πέφτει σαν ποσοστό του ΑΕΠ.
Όσον αφορά στις ομαδικές απολύσεις, αυτές θα μπορούν να πραγματοποιούνται χωρίς την έγκριση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας, καθώς το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας (το οποίο θα απαρτίζεται εφεξής από εκπροσώπους του κράτους, των εργαζομένων και των εργοδοτών) θα κρίνει μόνο τη νομιμότητα των διαδικασιών τις οποίες "έτρεξε" μία επιχείρηση προκειμένου να υλοποιηθεί μία ομαδική απόλυση.
2) Το 2018 είναι έτος παρεμβάσεων στα προνοιακά επιδόματα, στα ειδικά μισθολόγια του Δημοσίου και στις εισφορές των επαγγελματιών.
- Η κυβέρνηση πρέπει να εφαρμόσει πέντε μεταρρυθμίσεις σε αντίστοιχα πεδία επιδομάτων (οικογενειακά, αναπηρικά, στεγαστικά, μεταφορικά, εκπαιδευτικά).
- Με βάση, μάλιστα, τον νόμο Κατρούγκαλου θα πρέπει να κοπεί κατά τα ¾ και η κρατική επιχορήγηση του Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων ( ΕΚΑΣ), οδηγώντας ουσιαστικά στον αφανισμό του.
- Την ίδια στιγμή, θα πρέπει να κοπούν τα ειδικά μισθολόγια των στρατιωτικών, των δικαστικών και των πανεπιστημιακών.
- Εξάλλου, πρέπει να "τρέξει" ο υπολογισμός των εισφορών των επαγγελματιών με βάση το 85% του ακαθαρίστου εισοδήματος του 2017.
3)Το 2019, το σημαντικότερο καθήκον της κυβέρνησης είναι να εφαρμόσει το πακέτο περικοπών έως 18% σε κύριες και επικουρικές συντάξεις.
- Η μείωση στις συντάξεις θα γίνει μέσω της μείωσης των "προσωπικών διαφορών".
- Από την άλλη μεριά, εφόσον επιτευχθούν οι δύσκολοι δημοσιονομικοί στόχοι του 2018 (κάτι αρχίζει να θεωρείται δύσκολο δεδομένης της αναθεώρησης των προβλέψεων για την ανάπτυξη από φέτος) θα ξεκινήσει η εφαρμογή των "αντιμέτρων".
- Παράλληλα, το 2019, θα πρέπει να υπολογιστούν οι ασφαλιστικές εισφορές των επαγγελματιών με βάση το ακαθάριστο εισόδημα τους για το 2018, οδηγώντας σε αύξηση έως 15%-20% της ασφαλιστικής επιβάρυνσής τους σε σχέση με το 2018.