ΠΕ17.02 Μηχανολόγοι ΑΣΕΤΕΜ, ΠΕ17.06 Μηχανολόγοι ΤΕΙ-ΝΑΥΠ. ΤΕΙ-ΚΑΤΕΕ,
ΠΕ18.18 Οχημάτων ΤΕΙ, ΠΕ18.31 Μηχανικοί Εμπορικού Ναυτικού, ΠΕ18.32
Μηχανοσυνθ. αεροσκαφών, ΠΕ17.12 Τεχνολόγοι πετρελαίου και φυσικού
αερίου...
Πρόκειται για κάποιες από τις πολύπλοκες ειδικότητες καθηγητών του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Και ο κατάλογος δεν έχει τέλος! Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
«κατάφερε» ένα παγκόσμιο ρεκόρ. Διαθέτει τις περισσότερες ειδικότητες
εκπαιδευτικών στον κόσμο, 117 μαζί με τις υποειδικότητες.
Ο πολυκερματισμός των ειδικοτήτων, που παρατηρείται κυρίως στην
τεχνική - επαγγελματική εκπαίδευση, είναι από τα βασικά προβλήματα στη
διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού και το έχει επισημάνει σε έκθεσή
του από το 2011 ο ΟΟΣΑ. Λόγω των πολλών ειδικοτήτων, οι εκπαιδευτικοί
αναγκάζονται να κατακερματίζουν τις προσφερόμενες διδακτικές ώρες στο
σχολικό πρόγραμμα, με αποτέλεσμα ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών να
μην μπορεί να καταλάβει οργανική θέση σε ένα σχολείο.
Αυτό έχει συνέπεια ένας εκπαιδευτικός να «μοιράζεται» σε πολλά
σχολεία για να συμπληρώσει το ωράριό του, κάτι που οδηγεί όχι μόνο στην
ταλαιπωρία του εκπαιδευτικού και των διοικητικών υπηρεσιών, αλλά κυρίως
στην υποβάθμιση του προσφερόμενου εκπαιδευτικού έργου.
Η αύξηση των ειδικοτήτων σημειώθηκε στις αρχές της προηγούμενης
δεκαετίας, όταν οι ετήσιες προσλήψεις εκπαιδευτικών γίνονταν με βάση
συμφωνημένα ποσοστά επί των ειδικοτήτων και όχι με βάση τις ανάγκες της
ελληνικής εκπαίδευσης.
Στα μέσα του 2014 το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής
Πολιτικής υπέβαλε πρόταση στο υπουργείο Παιδείας για μείωση των
ειδικοτήτων με ομαδοποίησή τους, όπως περιγράφει στο δημοσίευμα της η
Καθημερινή.
Μάλιστα, το ΙΕΠ είχε καταθέσει δύο προτάσεις, μία πιο διευρυμένη που
ομαδοποιούσε τις 114 ειδικότητες σε 52, και μία δεύτερη που τις μείωνε
σε 40. Σύμφωνα με το αιτιολογικό του ΙΕΠ, η δημιουργία ενιαίων
ειδικοτήτων θα βοηθούσε στην καλύτερη κατανομή των εκπαιδευτικών με βάση
τις ανάγκες των δημόσιων σχολείων.
Ωστόσο, τόσο επί υπουργίας Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου όσο και επί
Ανδρέα Λοβέρδου δεν προχώρησε η υλοποίηση της πρότασης του ΙΕΠ, πιθανόν
υπό τον φόβο συντεχνιακών αντιδράσεων. Η σχετική πρόταση του ΙΕΠ
κατετέθη και στο επιτελείο της νέας πολιτικής ηγεσίας ενόψει της
επόμενης σχολικής χρονιάς 2015-2016. Αλλά μάλλον και αυτή δεν θέλει να
αναλάβει το πολιτικό κόστος να δυσαρεστήσει εκπαιδευτικούς και
συνδικαλιστές.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», δεν προχώρησε η ανακατανομή
ειδικοτήτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ούτε και ο εξορθολογισμός των
προσφερόμενων εξειδικεύσεων στην επαγγελματική εκπαίδευση. Την ίδια
στιγμή βέβαια, δεν έχει γίνει καμία κίνηση για εξοικονόμηση δαπανών, και
το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα συνεχίζει να βουλιάζει υπό την πίεση
συντεχνιακών λογικών.