Μέσω του ΑΣΕΠ και του ν. 2190/94 προσλαμβάνεται
τακτικό προσωπικό (μόνιμο ή αορίστου χρόνου), εποχικό προσωπικό
(ορισμένου χρόνου) και προσωπικό έργου, τόσο στο Δημόσιο, όσο και στον
ευρύτερο δημόσιο τομέα. Τις διαδικασίες πρόσληψης τακτικού προσωπικού
μπορεί να τις οργανώνει το ίδιο το ΑΣΕΠ ή και οι φορείς. Τις προσλήψεις
εποχικού προσωπικού και έργου τις οργανώνουν οι φορείς. Σε κάθε
περίπτωση όλες οι παραπάνω προσλήψεις ελέγχονται από την ανεξάρτητη
αρχή. Όχι απόλυτα, είναι η αλήθεια.
Η συντριπτική πλειονότητα των θέσεων τακτικού προσωπικού στον δημόσιο τομέα καλύπτεται μέσω της διαδικασίας της σειράς προτεραιότητας,
όπου λαμβάνονται υπόψη και βαθμολογούνται με αντικειμενικό σύστημα τα
ειδικά προσόντα και ορισμένες ιδιότητες των υποψηφίων, όπως ο βαθμός
τίτλου σπουδών, η εμπειρία - προϋπηρεσία, η γνώση ξένων γλωσσών και Η/Υ,
η πολυτεκνία κ.λπ. Οι φορείς έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν από το
ΑΣΕΠ και τη διεξαγωγή προφορικής συνέντευξης, που το τελευταίο ελάχιστες
φορές εγκρίνει, καθώς και πρακτικής εξέτασης (όπως, για παράδειγμα,
στις προσλήψεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας). Για τις θέσεις
Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (ΥΕ) ισχύουν κυρίως ορισμένα κοινωνικά
κριτήρια, όπως η ανεργία και η πολυτεκνία.
Ένα ποσοστό 20% των θέσεων
τακτικού προσωπικού που περιλαμβάνουν οι προκηρύξεις με σειρά
προτεραιότητας του ΑΣΕΠ εκχωρούνται στον ΟΑΕΔ, σύμφωνα με τον ν.
2643/98, για να τις διαθέσει σε ειδικές κοινωνικές ομάδες,
όπως άτομα με αναπηρία και έχοντες την επιμέλειά τους, πολύτεκνοι και
τέκνα τους, τέκνα αντιστασιακών, κ.λπ., μέσω μιας επιεικώς απαράδεκτης
διαδικασίας και με καθυστέρηση που ενίοτε φτάνει και τα πέντε χρόνια!
Ένας μικρός αριθμός θέσεων του δημόσιου τομέα, που χρόνο με το χρόνο μειώνεται, καλύπτεται μέσω γραπτών διαγωνισμών,
όπου λαμβάνεται υπόψη η επίδοση των υποψηφίων στις γραπτές εξετάσεις
και ορισμένα ειδικά προσόντα τους, όπως ο βαθμός του τίτλου σπουδών, η
γνώση ξένων γλωσσών, κ.λπ.
Οι προσλήψεις εκπαιδευτικών στα
δημόσια σχολεία δεν υπάγονται στο ΑΣΕΠ και στον ν. 2190/94. Η ανεξάρτητη
αρχή αναλαμβάνει απλά να οργανώσει και να φέρει εις πέρας τον γραπτό
διαγωνισμό, ο οποίος διεξάγεται σύμφωνα με τις διατάξεις του πρόσφατου
νόμου 3848/2010: "Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού - καθιέρωση
κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση και λοιπές
διατάξεις".
Ο τρίτος τρόπος επιλογής τακτικού προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ, που όμως τείνει να εκλείψει, αφορά την πρόσληψη ειδικού επιστημονικού προσωπικού,
όπου λαμβάνονται υπόψη τα ειδικά προσόντα των υποψηφίων και η επίδοσή
τους κατά την προσωπική συνέντευξη ενώπιον τριμελούς ή πενταμελούς
επιτροπής.
Το ΑΣΕΠ διοργανώνει επίσης μια διαδικασία επιλογής τακτικού προσωπικού που αφορά αποκλειστικά τροφίμους ορφανοτροφείων. Τέτοια διαδικασία υλοποίησε μόνο μια φορά στα πέντε χρόνια ισχύος των σχετικών διατάξεων.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι προσλήψεις τακτικού προσωπικού στις ελεγχόμενες από το κράτος ΔΕΚΟ,
στις οποίες προβλέπεται και προφορική εξέταση των υποψηφίων, δεν
εντάσσονται στο ΑΣΕΠ, καθώς δεν του παρέχεται το δικαίωμα πλήρους
ελέγχου.
Το προσωπικό ορισμένου χρόνου (εποχικό προσωπικό)
και έργου προσλαμβάνεται με βάση τα ειδικά προσόντα των υποψηφίων. Για
το εποχικό προσωπικό λαμβάνονται επιπλέον υπόψη και διάφορες ιδιότητες,
όπως η ανεργία και η πολυτεκνία.