Εκτός από το ερώτημα τι ποιότητα έχουν τα τρόφιμα που φτάνουν στα πιάτα μας από πολυεθνικές εταιρίες, όπως τα Lidl, που πουλούν σε χαμηλές τιμές προϊόντα είτε από το εξωτερικό είτε δικής τους συσκευασίας, ένα από τα θέματα που μας απασχόλησε εξίσου ήταν και το εργασιακό καθεστώς που προσφέρουν στους υπαλλήλους τους.
Το 2017 για παράδειγμα, έφερε μία διάκριση για τη γερμανική αλυσίδα καταστημάτων Lidl. Το «ανεξάρτητο», όπως αυτοαποκαλείται, Ινστιτούτο Top Employers, που έχει έδρα στο Αμστερνταμ και το οποίο εννοείται πως «πιστοποιεί σε ετήσια βάση τους δυναμικότερους εργοδότες σε παγκόσμιο επίπεδο, οι οποίοι ξεχωρίζουν για τον προσανατολισμό και την υποστήριξη των εργαζομένων τους αλλά και για τις ευκαιρίες ανάπτυξης που τους προσφέρουν», πιστοποίησε και την εταιρία Lidl ως «Top Employer», δηλαδή ως κορυφαία εταιρία για να δουλεύει εκεί ένας εργαζόμενος. «Ενα πολύ καλό εργασιακό περιβάλλον με αλληλοσεβασμό και συνεργάτες που έχουν κίνητρα είναι για εμάς πολύ σημαντικές παράμετροι, γι' αυτό και είμαστε περήφανοι για τη διάκριση “Top Employer” Ελλάδας και “Top Employer Ευρώπης”» δήλωσε η διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού Νικολέττα Κολομπούρδα.
«Ως εργοδότης, πιστεύουμε ότι είναι στη δική μας ευθύνη να δημιουργήσουμε ελκυστικές εργασιακές συνθήκες για τους περισσότερους από 5.000 εργαζομένους μας στην Ελλάδα. Γιατί μέσω της δέσμευσής τους παρέχουν τη βάση για την επιτυχία της επιχείρησής μας» συμπλήρωσε η κυρία Κολομπούρδα.
Εκτός από την Ελλάδα, η Lidl διακρίθηκε με τα βραβεία «Τop Employer» στη Γερμανία, την Ιταλία, τη Ρουμανία, την Πολωνία, τη Σλοβενία και τη Σλοβακία.
Εμείς αναζητήσαμε του ίδιους τους εργαζομένους για να δούμε εάν το Ινστιτούτο Top Employers πιστοποίησε δικαιωματικά τη γερμανική αλυσίδα Lidl.
«Η κατάσταση είναι τραγική. Δουλεύουμε παραπάνω ώρες από όσες πληρωνόμαστε. Και δεν μπορούμε να πούμε και πολλά, γιατί θα μας απολύσουν. Οι περισσότεροι φοβούνται και δεν μιλούν. Κανείς δεν τολμά να τους πει κουβέντα. Φυσικά τα κάνουν όλα αυτά γιατί έχουμε ανάγκη από δουλειά και δεν βρίσκουμε εύκολα αλλού. Εμένα -πέραν των παραπάνω- με ενοχλεί πάρα πολύ ο τρόπος που εκφράζονται οι ανώτεροι και η πολιτική της εταιρίας. Πατούν πάνω στον βασικό μισθό της χώρας για νεαρά άτομα και σκοπεύουν να προσλάβουν μόνο τέτοια, ειδικά αν είσαι παλιός. Εκεί μας έχουν καταντήσει. Και να καταλάβεις, εγώ έχω σπουδάσει και δεν έβρισκα στο αντικείμενό μου. Αναγκάστηκα να δεχτώ αυτήν τη δουλειά και ό,τι ακολουθεί μετά από αυτό λόγω ανάγκης. Μια Επιθεώρηση Εργασίας τούς χρειάζεται. Να το γράψεις αυτό!» μας αναφέρει ένας από τους εργαζομένους σε κατάστημα του νομού Αχαΐας, που για ευνόητους λόγους επιθυμεί να κρατήσει την ανωνυμία του.
«Ενώ τα πράγματα φαινομενικά ήταν φυσιολογικά, καθημερινά περνούσαμε ένα μαρτύριο. Πήγαινα στη δουλειά και είχα τον φόβο ότι θα βρουν μια αφορμή να με απολύσουν, γιατί είχα πολλά χρόνια στο κατάστημα και εκείνη την περίοδο οι άνθρωποι της εταιρίας έψαχναν να βρουν τρόπο για να απολύσουν τους παλαιότερους και να προσλάβουν νεότερους. Ενώ ξεπατωνόμασταν στη δουλειά και αλλάζαμε διαρκώς πόστα, καθώς αυτή ήταν η πολιτική της εταιρίας, είχαν ανά πάσα στιγμή έτοιμη την παρατήρηση, την προσβολή, με στόχο να μας κάνουν να παραιτηθούμε. Ο μισθός ήταν ο βασικός και σίγουρα δεν ανταποκρινόταν σε αυτά που προσφέραμε, αλλά λόγω της κρίσης έκανα υπομονή. Τελικά δεν άντεξα και παραιτήθηκα. Στα Lidl επικρατεί εργασιακός μεσαίωνας» μας λέει ένας πρώην εργαζόμενος σε κατάστημα της κεντρικής Ελλάδας.
«Τα Lidl ήταν το πρώτο σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα που εφάρμοσε την ελαστική, τετράωρη απασχόληση, και αυτό μάλιστα προ της οικονομικής κρίσης» αναφέρει στη «δημοκρατία» η Γεωργία Νέρη, πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων της Lidl.
«Στις συμβάσεις των εργαζομένων δηλώνεται ότι αυτοί είναι υποχρεωμένοι να εργάζονται κυκλικά σε όλα τα πόστα, φούρνους, ψυγεία, ταμεία, ράφια κ.τ.λ. Αποτέλεσμα αυτών να αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι πολλά προβλήματα υγείας. Εν γένει η πολιτική της αλυσίδας είναι όσο γίνεται λιγότεροι εργαζόμενοι. Με το παραμικρό γίνεται επίπληξη, γραπτή μάλιστα, και για αστείους λόγους ή χωρίς λόγο. Την επίπληξη υποχρεούται να την υπογράψει και ο εργαζόμενος» συμπληρώνει η κυρία Νέρη.
Απίστευτο: Εδιωξαν καρκινοπαθή υπάλληλο
Τον περασμένο Αύγουστο οι εργαζόμενοι στα Lidl εξέδωσαν ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία η εταιρία απέλυσε εργαζόμενη «που αντιμετωπίζει για χρόνια προβλήματα με τον καρκίνο, με τη δικαιολογία μάλιστα ότι μίλησε απότομα σε πελάτες». Η κυρία Νέρη επιβεβαίωσε την είδηση, συμπληρώνοντας πως η υπόθεση δεν προχώρησε στην Επιθεώρηση Εργασίας, γιατί δεν ήθελε η εργαζόμενη.
«Επειδή η πολιτική της εταιρίας είναι η ανακύκλωση των εργαζομένων, καταφεύγουν ως πρόφαση στις κλοπές των εργαζομένων. Καταγράφεται και περίπτωση που απολύθηκε εργαζόμενη γιατί... σκέφτηκε να κλέψει. Στα ταμεία έχουν καταγραφεί περιστατικά όπου στα προϊόντα που είναι τοποθετημένα για να περάσουν από την ταμειακή ο προϊστάμενος, για να μπερδέψει τον υπάλληλο, πάει και βάζει άλλα πράγματα και μετά τον κατηγορεί για πλημμελή άσκηση καθηκόντων. Η εντατικοποίηση της εργασίας είναι πολύ μεγάλη, καθώς χρονομετρούνται οι χρόνοι τοποθέτησης των τεμαχίων και εν γένει όλη η διαδικασία της παραγωγής. Ούτε ρομπότ δεν μπορούν να πετύχουν τους χρόνους που απαιτούν» σημειώνει η κυρία Νέρη και συνεχίζει: «Υπήρχαν δύο κεντρικές αποθήκες.
Μία στη Θήβα και άλλη στα Καλύβια. Η αποθήκη στη Θήβα έκλεισε και, επειδή οι εργαζόμενοι αντέδρασαν, η εταιρία έβαλε πούλμαν που πηγαινοέρχονταν Θήβα - Καλύβια. Τελικά το πούλμαν της εταιρίας καταργήθηκε, 40 εργαζόμενοι απολύθηκαν, ενώ ορισμένοι πηγαινοέρχονται με δικά τους αυτοκίνητα και άλλοι μετακόμισαν στην Αθήνα, κάποιοι μόνοι τους, αφήνοντας πίσω την οικογένεια. Φυσικά, είναι πολλά και τα παράπονα των καταναλωτών, καθώς λόγω έλλειψης προσωπικού οι ουρές στα ταμεία είναι μεγάλες».
ΠΗΓΗ: dimokratianews.gr