Με την έκδοση απόφασης (συμπερασμάτων) ολοκληρώθηκε η διαδικασία εξέτασης της Ελλάδας στην φετινή 107η Διεθνή Διάσκεψη της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ΔΟΕ/ILO) και συγκεκριμένα στην Επιτροπή Εφαρμογής Διεθνών Προτύπων, η οποία κάλεσε την Κυβέρνηση να διασφαλίσει ότι οι κρατικές αρχές θα απέχουν από κάθε πράξη παρέμβασης, που περιορίζει το δικαίωμα στις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις ή εμποδίζει τη νόμιμη άσκησή τους.
Επισημαίνοντας την παράλειψη της Κυβέρνησης να υποβάλει, ως όφειλε, εμπρόθεσμα την έκθεση με τα στοιχεία για το 2017, καθώς και τη μη κατάργηση της νομοθεσίας που έχει κριθεί παράνομη από τον εποπτικό μηχανισμό της ΔΟΕ σε πλήθος αποφάσεων και συστάσεων που εκδόθηκαν μετά από τις προσφυγές της ΓΣΕΕ, η Επιτροπή, επίσης:
- Καλεί την Κυβέρνηση να παράσχει άμεσα στοιχεία έως τον Νοέμβριο του 2018 για καταγγελίες σχετικά με αντισυνδικαλιστικές διακρίσεις και οποιαδήποτε πράξη αποκατάστασής τους
- Να παράσχει στοιχεία για τον αριθμό των υπογεγραμμένων συλλογικών συμβάσεων εργασίας, των κλάδων που αυτές αφορούν, και τον αριθμό των εργαζομένων που καλύπτονται από αυτές τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας
- Υπό το φως της σχετικής νομολογίας του ILO για τη διαιτησία, εκφράζει επιφυλάξεις ως προς τα επιχειρήματα της Κυβέρνησης, και της ΓΣΕΕ, σχετικά με το ρόλο της διαιτησίας στο εθνικό σύστημα επίλυσης των συλλογικών διαφορών, και τη συμβατότητά του με το ελληνικό Σύνταγμα, που επιβεβαιώθηκε με την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ συστήνοντας οι μονομερείς πρόσφυγες στη διαιτησία να γίνονται μόνο σε περιορισμένες περιστάσεις, και
- Καλεί την Κυβέρνηση να είναι γενικά συνεπής στις υποχρεώσεις της και ειδικότερα να παράσχει πλήρη στοιχεία για όλα τα παραπάνω συμπεράσματα το αργότερο έως την επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων τον Νοέμβριο του 2018 με αξιοποίηση και σχετικής τεχνικής βοήθειας από την πλευρά του ILO.
Υπενθυμίζεται ότι ξεκινώντας με την προσφυγή της ΓΣΕΕ το 2010 και τις επικαιροποιήσεις της σχετικά με τα περιοριστικά μέτρα κατά των συλλογικών εργασιακών δικαιωμάτων της περιόδου 2010-2018, η ελληνική Κυβέρνηση βρέθηκε για 4η φόρα στη παγκόσμια μαύρη λίστα των 25 χωρών με σοβαρές παραβιάσεις των εργασιακών δικαιωμάτων. Ήταν δε η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που μεταξύ χώρων εγνωσμένης παραβατικότητας, όπως το Μπαχρέιν, η Βολιβία, η Μποτσουάνα, το Ελ Σαλβαδόρ, η Μαλαισία και άλλες .
Κατά την ακροαματική διαδικασία, η ΓΣΕΕ:
- Τεκμηρίωσε με νέα στοιχεία τη συνεχιζόμενη οικονομική και θεσμική αποδυνάμωση των εργαζομένων ως αποτέλεσμα των μνημονιακών πολιτικών με έμφαση στην απορρύθμιση του εργασιακών σχέσεων και την απόπειρα αποδυνάμωσής των συνδικάτων ως θεσμικά και πολιτικά εμπόδια με βάση τις διακριβωμένες παραβιάσεις θεμελιωδών εργασιακών δικαιωμάτων σε ό,τι αφορά, εκτός άλλων, την νομοθετική παρέμβαση για τη μείωση του κατώτατου μισθού, την έμμεση ή άμεση κατάργηση της ιεραρχίας όλων των ΣΣΕ, στην υπογραφή επιχειρησιακών ΣΣΕ από εξάμβλωμα «ενώσεων προσώπων», τις διατάξεις περιορισμού του δικαιώματος απεργίας και τις διακρίσεις κατά των νέων εργαζομένων.
- Τόνισε ότι πως η όποια ολοκλήρωση του προγράμματος προσαρμογής δεν συνεπάγεται το τέλος της αιρεσιμότητας και των όρων που θέτουν οι πιστωτές, οι οποίοι βεβαιώνουν εμφατικά ότι η Ελλάδα θα παραμείνει σε καθεστώς αυστηρής εποπτείας.
- Ειδικότερα, ανέλυσε τα χαρακτηριστικά του ελληνικού συστήματος διαιτησίας στο πλαίσιο της απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ 2307/2014 ύστερα από την προσφυγή της, και τη μη ορθή συμμόρφωση της νομοθεσίας σε αυτή, υπογραμμίζοντας ότι σε μια πλήρως απορυθμισμένη αγορά εργασίας με θεσμικά και οικονομικά αποδυναμωμένους εργαζόμενους, το παρόν σύστημα αποτελεί ασπίδα ενάντια σε καταχρηστικές εργοδοτικές πρακτικές που παρακωλύουν την υπογραφή μιας συλλογικής σύμβασης.
Στον αντίποδα, η ελληνική εργοδοσία, εκπροσωπούμενη από τον ΣΕΒ ζήτησε για άλλη μια φορά την κατάργηση της μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία του ΟΜΕΔ, και υπεραμύνθηκε αντεργατικών διατάξεων, όπως είναι η δυνατότητα των ενώσεων προσώπων να υπογράφουν επιχειρησιακές ΣΣΕ, περιορισμούς στη διαδικασία επέκτασης των ΣΣΕ και στην αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης.
Τέλος, η ελληνική Κυβέρνηση, διά του Υπουργείου Εργασίας, προφανώς μη κατανοώντας πλήρως τη διαδικασία εξέτασης και την πρακτική της συγκεκριμένης Επιτροπής, περίπου την εγκάλεσε ζητώντας «τα ρέστα» για τη διαδικασία ελέγχου της και παρουσίασε το γνωστό αφήγημα περί μελλοντικής αποκατάστασης των εργασιακών δικαιωμάτων στην Ελλάδα, περί αλλαγής υποδείγματος κ.α.. Ειδικότερα, δε ανέλυσε το δικαίωμα μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία, παραθέτοντας ουσιαστικά την επιχειρηματολογία της ΓΣΕΕ κατά την υποστήριξη της προσφυγής της στο Συμβούλιο Επικρατείας, μετά την οποία εκδόθηκε η απόφαση της Ολομέλειας 2307/2014.
Υπέρ της ΓΣΕΕ, τοποθετήθηκαν δυναμικά τα συνδικάτα της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Αγγλίας, της Πορτογαλίας, της Ισπανίας και της Σουηδίας, και η Διεθνής (ITUC) και η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Συνδικάτων (ETUC), καθώς και η Διεθνής Οργάνωση Εργαζομένων σε Δημόσιες Υπηρεσίες. Παραταύτα, αξίζει να σημειωθεί, ότι η Κυβέρνηση, θεώρησε σκόπιμη την επίκληση αναληθών στοιχειών για την υποστήριξή της από διεθνή και ευρωπαϊκά συνδικάτα κτλ. παραβλέποντας τους στενότατους δεσμούς συνεργασίας, φιλίας και τον διαρκή συντονισμό της ΓΣΕΕ με το διεθνές και το ευρωπαϊκό συνδικαλιστικό κίνημα, και γενικότερα τις δύο Συνομοσπονδίες, οι οποίες από το 2010 προσφέρουν αμέριστα την υποστήριξη και τη συμπαράσταση τους στον αγώνα της ΓΣΕΕ κατά των μνημονιακών μέτρων.
Η ΓΣΕΕ θα συνεχίσει τον αγώνα της για τη δικαίωση των εργαζομένων σε κάθε δυνατό επίπεδο παρέμβασης.