Τον προηγούμενο χειμώνα (Χειμερινό εξάμηνο 2018-19) στο μάθημα του κύριου … έγιναν τα εξής:
- Απαράδεκτη παράδοση του μαθήματος, από άποψη μετάδοσης της ύλης, επιπέδου μαθήματος, επαγγελματικής, ακαδημαϊκής και στοιχειωδώς ανθρώπινης σοβαρότητας, απαράδεκτα σεξιστικά, φασίζοντα και κοινωνικά σχόλια.
- Σε όποιες σποραδικές περιπτώσεις εκφράστηκαν προσωπικές απόψεις και παρεμβάσεις φοιτητών και σχολιασμοί τους περί των ανωτέρω αντιμετωπίστηκαν απαράδεκτα.
- Επικοινωνήθηκε σαφώς από τον κύριο … ότι δεν υπάρχει καμία έννοια αξιοκρατίας και σοβαρότητας, αντιθέτως ότι ο μόνος τρόπος να αξιολογηθούμε με καλό βαθμό οι φοιτητές θα είναι η ανοχή μας στα προσωπικές ορέξεις του ίδιου. Ήταν σαφές ότι οποιαδήποτε άρθρωση άποψης και αντίδρασης θα είχε οδυνηρές συνέπειες. Η συλλογική μας δράση θα τιμωρούνταν και αυτή παραδειγματικά.
Μετά από μια παρωδία εξέτασης μαθήματος όπου:
- Τα θέματα που μπήκαν ήταν απαράδεκτα. Με παντελή έλλειψη διδακτικού χαρακτήρα, με προώθηση της ακριβώς αποτύπωσης αυτών που έλεγαν οι (απαράδεκτες) διαφάνειές του, με κανένα τρόπο αξιοκρατικής βαθμολόγησης να διαφαίνεται.
- Στην αίθουσα επικράτησε όργιο αντιγραφής. Ήταν τελείως σαφές προς όλους. Θυμίζω πως ήταν τα θέματα, άρα και ποιος είχε σαφή ευθύνη για το όργιο της αντιγραφής.
- Μπήκε ο ίδιος στην αίθουσα και μας μίλαγε την ώρα που γράφαμε, με τόνο υποσχόμενο ότι θα μας πει απαντήσεις για τα θέματα (που ήταν αυτά που ήταν), κάτι που φυσικά δεν έγινε, με σκοπό να μας αποσπάσει την προσοχή ακόμα και σε εκείνο τον τόσο ευαίσθητο χρόνο, αυτό της εξέτασης.
- Την ώρα της εξέτασης έκανε μέχρι και mainstream λαϊκίστικο σχόλιο για τη Μακεδονία, που ήταν τότε επίκαιρη λόγω της Συμφωνίας των Πρεσπών.
Έγιναν τα εξής:
- Άργησε να βγάλει τη βαθμολογία του μαθήματος για διάστημα τουλάχιστον 2 μηνών. Μιλάμε για καμία 10αριά γραπτά.
- Όλο το διάστημα αυτό βρήκε ευκαιρία να έρθει κοντά μας. Βρήκε ευκαιρία να μας μιλάει με αφορμή δήθεν τα γραπτά μας και το πως πήγαμε. Αντί να κοιτάξει να διορθώσει και να ανακοινώσει βαθμολογία, κοίταγε να μας πιάνει ψηλή κουβεντούλα. Το γεγονός ότι δεν είχαν βγει οι βαθμοί σε συνδυασμό με την σαφή έλλειψη σοβαρότητας, μας υποχρέωνε να καθόμαστε να τον ακούμε, να είμαστε ευγενικοί και παρακλητικοί και να συναγελαζόμαστε μαζί του χωρίς να το θέλουμε πολλές φορές. Με το τόσο απαράδεκτο κλίμα που είχε καλλιεργήσει, φοβόμασταν ότι οποιαδήποτε προσωπική μας στάση σε κοινωνικό επίπεδο θα αποβεί μοιραία για τη βαθμολογία μας, ενώ ταυτόχρονα το να καθιστούμε τους εαυτούς μας πλήρως έρμαιο στις ορέξεις του ήταν ο μόνος τρόπος να αξιολογηθούμε θετικά. Τις ορέξεις ενός ανθρώπου που έχει δηλώσει δημοσίως ότι είναι ηδονοβλεψίας και ότι κάνει μπανιστήρι μεταξύ άλλως και στις φοιτήτριες του.
Ο κύριος … εκμεταλλεύτηκε την εξουσία του, υπήρξε ένας κοινός εκβιαστής και μέσω της εξουσίας του υπήρξε και ένας κοινός παραβιαστής των ατόμων μας!!
Σε προσωπικό επίπεδο, η στάση μου σχετικά με τον κύριο … ήταν η ακόλουθη:
- Στην παράδοση του μαθήματος και γύρω από αυτή υποστήριξα τις θέσεις μου σε επίπεδο επιστημονικό και κοινωνικό καθώς και στο σχολιασμό της καθημερινής πρακτικής. Σαφώς προέτρεπα τους συμφοιτητές μου να συζητήσουμε δημοσίως αυτά τα ζητήματα και να προβούμε σε ενέργειες.
- Στο διάβασμά μου επικέντρωσα στην ουσία της ύλης. Προσπάθησα να κατανοήσω σε βάθος τα κεντρικά σημεία, να μάθω και κάποια πιο επιμέρους ζητήματα. Σε κάθε περίπτωση να σταθώ κριτικά απέναντι στην ύλη μου, να αποκομίσω τα πράγματα που εγώ ήθελα. Επειδή η ύλη ήταν χαώδης, ο τρόπος αξιολόγησής του προωθούσε σαφώς την παπαγαλία, και φυσικά οι πόροι που μπορούσα να δαπανήσω για το μάθημα αυτό δεν ήταν άπειροι, δεν έμαθα και την κάθε ασήμαντη λεπτομέρεια.
- Στην εξέταση του μαθήματος του δεν αντέγραψα. Έτσι δεν έγραψα κάποιες αποδείξεις τύπων, και έτσι επίσης δεν έγραψα αυτά που ήθελε να ακούσει (τα οποία ήταν και η μόνη αλήθεια) σε θέματα ανάπτυξης.
- Στο διάστημα μέχρι να βγάλει τους βαθμούς του ο κύριος … δε συμμετείχα ποτέ σε “συζητήσεις” μαζί του και δημόσια προέτρεπα και τους συμφοιτητές μου να κάνουν το ίδιο.
Στην παράδοση του μαθήματος και γύρω από αυτή οι απόψεις μου αντιμετωπίστηκαν με αγένεια. Κάποιες φορές τον “συνέλαβα” να στήνει αφτί και να ακούει τις συζητήσεις μου με τους συμφοιτητές μου. Σε κάθε περίπτωση υποχρεώθηκε σε δημόσιο επίπεδο να μαζευτεί αρκετά.
Ωστόσο σε προσωπικό επίπεδο, η στάση του κύριου … σχετικά με εμένα ήταν η ακόλουθη:
- Με έκοψε στο μάθημα του στην εξεταστική του Χειμερινού Εξαμήνου 2018-19. Σε όλο το κλίμα που επικρατούσε, και εγώ και οι συμφοιτητές μου, ήδη πριν εξεταστούμε, ξέραμε ότι αυτό θα γίνει, ανεξαρτήτως από την αποτύπωση των γνώσεων μου στο γραπτό μου.
- Μου είπε ότι κόπηκα πριν ανακοινώσει τους βαθμούς, γεγονός που σημαίνει ότι οι βαθμοί μπορούσαν να αλλάξουν. Αυτό το έκανε σε δημόσιο χώρο, μπροστά σε συμφοιτητές μου (που αντίστοιχα τους είπε ότι πέρασαν), χωρίς να ζητήσει καν την άδεια να μας μιλήσει και να μας πει αν θέλουμε, το πως πήγαμε. Χαρακτηριστικά να αναφέρω ότι είμασταν σε lunch break ημερίδας, στο μπουφέ και εγώ κρατούσα το πιάτο μου με τα γλυκά.
- Αμέσως μετά το περιστατικό αυτό, όπου και εγώ λόγω αιφνιδιασμού δεν του απάντησα και πολλά, ήρθε πάλι χωρίς την άδεια μας και κάθισε στο τραπέζι μας! Είμασταν οι ίδιοι που έγινε το περιστατικό. Εκεί πάλι χωρίς καμία άδεια ξεκίνησε μια υποτίθεται θεωρητική κουβέντα για το μάθημά μας, για το ίδιο, τα θέματα της εξέτασης κλπ. Εγώ, με ένταση πλέον, αλλά ακόμα με ευγένεια, του έλεγα αυτά που αναφέρω παραπάνω. Αφού όπως ήταν προφανές αρνιόταν τα πάντα και συνέχιζε να προκαλεί, με δήθεν χιούμορ και χαλαρούς σχολιασμούς (χιούμορ απέναντι σε κάποιον που του είπε μόλις πριν στα μούτρα και δημοσίως ότι κόπηκε), η συζήτηση έγινε σαφώς έντονος τσακωμός όταν έφτασε να αποκαλεί συμφοιτήτριες μας “γκομενάκια”, όταν έφτασε να σχολιάζει τους πάντες και τα πάντα αρνητικά εκτός από τον εαυτό του για τον οποίο μόνο καλά πράγματα είχε να πει.
- Κανόνισε εμβόλιμη (παράτυπη ως και παράνομη) εμβόλιμη εξεταστική του μαθήματος στο Εαρινό εξάμηνο, για όσους είχε κόψει. Εγώ φυσικά έχοντας πολύ δύσκολη κανονική εξεταστική την περίοδο αυτή δεν ασχολήθηκα με αυτή την παρωδία. Χαρακτηριστικά, το μάθημα το έβαλε μέρα που εγώ (η κατεύθυνσή μου) έδινα άλλο (πολύ δύσκολο) μάθημα. Οι υπόλοιποι που είχαν κοπεί πέρασαν.
- Στο κλίμα αυτό, έκανα προσπάθεια συλλογικοποίησης των συμφοιτητών μου. Εξέθεσα τα περιστατικά και τις απόψεις μου. Για το σκοπό αυτό συνέταξα το πρώτο επίσημο κείμενο “Μέχρι τι θα ανεχτούμε”.
- Επειδή η προσπάθειά μου για τους λόγους τρομοκρατίας που ανέφερα παραπάνω και φυσικά για λόγους δικών μου λαθών και παραλείψεων σε περίοδο τεράστιας έντασης, δεν απέδωσε καρπούς: Κοινοποίησα επίσημα και με την υπογραφή μου το κείμενο “Μέχρι τι θα ανεχτούμε” στα όργανα των καθηγητών του μεταπτυχιακού.
- Παρά την αρχικά απαράδεκτη στάση του κύριου … προέδρου της επιτροπής του μεταπτυχιακού, έγιναν αυτά που προβλέπονταν. Από όσο ξέρω, στον κύριο … επιβλήθηκε μια συμβολική ελάχιστη ποινή.
Και…
Στην Περίοδο της Εξεταστικής του Σεπτεμβρίου 2019 και αφού είχα ξεκινήσει τη διπλωματική μου στο εργαστήριο :
- Αναγκάστηκα να σταματήσω για κάποιες μέρες το πείραμά μου, τη μελέτη μου για αυτό και την προσαρμογή μου στο εργαστήριο για να διαβάσω και να ξαναδώσω το μάθημά του. Πλέον μόνος μου απέναντί του.
- Διάβασα και έγραψα. Ήταν τυπικός και ψυχρός απέναντι μου. Τόσο υποκριτικά τυπικός και ψυχρός που ουσιαστικά η τυπικότητα δεν ίσχυε.
- Τα θέματα του ήταν το ίδιο κακά με τα προηγούμενα. Οι απαντήσεις μου με άφησαν πολύ ικανοποιημένο, ένιωσα περήφανος για τον εαυτό μου. Πολύ πιο περήφανος από την προηγούμενη φορά.
Αλλά…
Ο κύριος … με ξαναέκοψε!! Εκτός από το μάθημα του που τυπικά χρωστάω, πληροφορήθηκα (από τον υπεύθυνο καθηγητή μου και όχι από την προεδρία!!) ότι:
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΔΙΑΚΟΠΤΕΤΑΙ Η ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΜΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑ!!
(Η ετυμηγορία του κύριου … προέδρου του μεταπτυχιακού μου, είναι ότι θα έπρεπε με βάση κάποια παράγραφο κάποιου κανονισμού του μεταπτυχιακού μου να έχω περάσει όλα τα μαθήματα για να μπορώ να κάνω διπλωματική.) Λες και όλη η πορεία μας στο μεταπτυχιακό ήταν σύμφωνη με τους κανονισμούς, λες και από πλευράς τους οι καθηγητές και το προεδρείο ήταν εντάξει απέναντι μας. Λες και δεν έχουν κάνει χιλιάδες φορές τα στραβά μάτια, άλλες φορές ακόμα και υπέρ ημών των φοιτητών!!
Η δική μου ετυμηγορία: Συνέχιση και κλιμάκωση της εκδικητικότητας του κύριου … και του προεδρείου που από την αρχή τάσσεται υπέρ του!! Η εκδικητικότητα αυτή πλέον απειλεί ευθέως να με στείλει σπίτι μου, να καταστρέψει τον προγραμματισμό μου, τα σχέδια μου για τη ζωή. Βάζει σε άμεσο κίνδυνο την τεράστια προσπάθεια, το χρόνο και τους πόρους που έχω ξοδέψει για αυτό το μεταπτυχιακό. Στην τόση έντασή της, η εκδικητικότητα αυτή πλήττει άμεσα και τα μέλη της επιστημονικής ομάδας που με αφορμή τη διπλωματική μου είχε συσταθεί για να δουλέψει.
Στην παρούσα κατάσταση απαιτώ:
- Να αρθεί αμέσως η παύση του πειράματός μου. Να συνεχίσω απρόσκοπτα τη δουλειά μου. Να μην καταστραφεί ο προγραμματισμός μου. Να μη με πετάνε έξω από τη ζωή μου!!
- Να μην έχω πλέον καμία υποχρέωση για συνδιαλλαγή με τον κύριο …. Όσον αφορά το μάθημα που διδάσκει και που δήθεν χρωστάω, απαιτώ να συζητηθεί με καθηγητές που δεν έχουν καμία σχέση με τον κύριο … το τι μπορεί να γίνει, το πως και πάνω σε τι μπορεί να χρειαστεί να εξεταστώ. Ζητάω διαιτησία!! Ακόμα και από τους καθηγητές μου στο επίπεδο του πτυχίου μου.
- Να ξαναζητηθούν τα ζητήματα που θέτω στα κείμενα “Μέχρι τι θα ανεχτούμε” σε γενικό πλαίσιο για τον κύριο … Σε επίπεδο διοικητικών οργάνων του μεταπτυχιακού μου, διοικητικών οργάνων του Τμήματος και συνολικά της Πρυτανείας του Πανεπιστημίου.
- Αντίστοιχες καθηγητικές πρακτικές να μην είναι ανεκτές ούτε από το φοιτητικό, ούτε από το ερευνητικό, ούτε από το καθηγητικό στρώμα. Οι καθηγητές που τις εφαρμόζουν να περιθωριοποιούνται και κοινωνικά και θεσμικά μέχρι την πλήρη συμμόρφωσή τους.
Μηνάς Μπισμπίκης Μεταπτυχιακός Φοιτητής