Τσουνάμι από «προϊστορικές» κλήσεις εν μέσω πανδημίας

Οι περισσότεροι οδηγοί αδυνατούν να θυμηθούν αν έκαναν παράβαση, άλλοι κατηγορηματικά λένε ότι την ημερομηνία που εμφανίζονται να έχουν παρκάρει παράνομα δεν πέρασαν από το κέντρο ή, ακόμη, ότι ήταν εκτός Αθηνών. ● Το σύνολο των βεβαιωμένων οφειλών που θέλει να εισπράξει ο Δήμος Αθηναίων ανέρχεται στα 20 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με αρμόδια στελέχη. ● Θύελλα αντιδράσεων από την αντιπολίτευση που ζητά μια γενναία ρύθμιση για «κούρεμα» στις οφειλές μέχρι και 50% και ταυτόχρονη αποπληρωμή σε δόσεις της υπόλοιπης οφειλής.

Αιφνιδιαστικό «σαφάρι» είσπραξης προστίμων από κλήσεις που έχουν κοπεί έως και πριν από… πέντε έτη έχει ξεκινήσει ο Δήμος Αθηναίων εν μέσω υγειονομικής κρίσης και οικονομικής αβεβαιότητας· αν όχι ανέχειας. Εκατοντάδες πολίτες έχουν κληθεί τις τελευταίες ημέρες να πληρώσουν στα ταμεία του δήμου πρόστιμα για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, κυρίως για παράνομη στάθμευση, που έχουν διαπιστωθεί από την Τροχαία ή τη Δημοτική Αστυνομία ακόμα και μεταξύ 2015-2016.

Οι περισσότεροι αδυνατούν –όπως είναι λογικό– να θυμηθούν αν όντως έκαναν κάποια παράβαση, άλλοι κατηγορηματικά λένε ότι την ημερομηνία που εμφανίζονται να έχουν παρκάρει παράνομα δεν πέρασαν από το κέντρο ή ακόμη ήταν εκτός Αθηνών!

Το θέμα έχει κυριαρχήσει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ανά περιπτώσεις θίγεται και με «φόντο» την προκλητική ανάρτηση του αντιδημάρχου Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας, Ν. Μακρόπουλου, για τη νοσταλγία του για την αστραφτερή του Aston Martin και το σπίτι του στο Baden Baden, με αποτέλεσμα να σχολιάζεται η απόσταση που χωρίζει δημοτική αρχή και δημότες ως προς την αντίληψη των καθημερινών προβλημάτων.

Το σίγουρο είναι ότι η πρακτική της ετεροχρονισμένης είσπραξης κλήσεων -καταχρηστική, σύμφωνα με νομικούς- δεν εφαρμόζεται πρώτη φορά: η δημοτική αρχή υποστηρίζει ότι πρόκειται για μια διαδικασία που γίνεται «κατ’ επανάληψη», η αντιπολίτευση θυμίζει ότι μια αντίστοιχη πρακτική «σκούπας» εφαρμόστηκε στη δεκαετία του 2000 επί δημαρχίας Ντόρας Μπακογιάννη, όταν αντιδήμαρχος Οικονομικών ήταν ο –νυν αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών– Θ. Σκυλακάκης. Σήμερα στον Δήμο Αθηναίων τις αρμοδιότητες των Οικονομικών έχει συγκεντρώσει ο ίδιος ο δήμαρχος, Κ. Μπακογιάννης.

Το σύνολο των βεβαιωμένων οφειλών που θέλει να εισπράξει ο Δήμος Αθηναίων από κλήσεις ανέρχεται στα 20 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με αρμόδια στελέχη. Ανάμεσα σε αυτές είναι και κλήσεις που κόπηκαν προ τριών, τεσσάρων ή πέντε ετών, αλλά για τις οποίες ενημερώθηκαν σήμερα οι οδηγοί. Πώς προκύπτει η μεγάλη αυτή χρονική διαφορά; Η κλήση κόβεται από ένα όργανο της (Ελληνικής ή Δημοτικής) Αστυνομίας και αφήνεται στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου. Αν δεν πληρωθεί εντός κάποιων μηνών η οφειλή βεβαιώνεται, αναζητείται ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου και του στέλνεται ειδοποίηση να πληρώσει στον δήμο. Πώς μπορεί ο κάτοχος του αυτοκινήτου να μην έχει δει ποτέ την κλήση και ξαφνικά ύστερα από χρόνια να του στέλνεται το ειδοποιητήριο; Μπορεί οι καιρικές συνθήκες να διέλυσαν ή να απομάκρυναν το χαρτί της κλήσης, κάποιος που πάρκαρε δίπλα να μετακίνησε την κλήση σε άλλο αυτοκίνητο προκειμένου να φαίνεται ότι ο ίδιος πάρκαρε νόμιμα, κάποιο οικείο πρόσωπο να πήρε το αυτοκίνητο εν αγνοία του ιδιοκτήτη – είναι μερικές από τις συνηθέστερες περιπτώσεις που περιγράφουν δημοτικά στελέχη.

Το φαινόμενο της αποστολής κλήσεων παρελθόντων ετών «πάντα είναι μαζικό», λέει στην «Εφ.Συν.» ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας και Κοινόχρηστων Χώρων, Β. Κορομάντζος, περιγράφοντας ότι αντίστοιχες διαδικασίες κινούνται κάθε δύο χρόνια και συνήθως απαιτούνται «ένα με δύο χρόνια» από τη στιγμή που θα κοπεί μια κλήση και θα βεβαιωθεί η οφειλή από τις δημοτικές υπηρεσίες.

«Απειρα λάθη»

Στο εξελισσόμενο «σαφάρι» είναι πολλές οι περιπτώσεις «παραβατών» που λένε ότι οι κλήσεις κόπηκαν για ανύπαρκτες παραβάσεις. Πέρα από τους «παθόντες» που μιλούν σήμερα στην «Εφ.Συν.» (βλ. παρακάτω), είναι και σε γνώση της αντιπολίτευσης «άπειρα λάθη». Από την πλευρά του ο κ. Κορομάντζος αντιτείνει ότι «είναι απίθανο να έχει γίνει κάποιο, ας πούμε ανθρώπινο, λάθος. Δεν είναι δυνατόν να έχει υπάρξει σύμπτωση στον αριθμό και τη μάρκα του αυτοκινήτου» που αναγράφονται στην κλήση. Ακόμη κι αν η κλήση έχει κοπεί εν αγνοία του οδηγού «δεν σημαίνει ότι δεν έχει γίνει παράβαση», υποστηρίζει.

«Κακοδιοίκηση και αναλγησία» είναι το δίπτυχο που περιγράφει το τρέχον «κύμα» προστίμων, σύμφωνα με τον επικεφαλής της «Ανοιχτής Πόλης», Ν. Ηλιόπουλο: «Κακοδιοίκηση γιατί αναφερόμαστε σε πρόστιμα που βεβαιώνουν παραβάσεις ακόμα και του 2016 και στα οποία εμφανίζεται πλήθος λαθών. Αναλγησία γιατί εν μέσω πανδημίας και των οικονομικών δυσκολιών που αυτή έχει προκαλέσει, ο δήμος προχωράει σε νέες επιβαρύνσεις. Πρώτα από όλα είναι δικαίωμα κάθε πολίτη πέρα από τη βεβαίωση της οφειλής να έχει πρόσβαση στην ίδια την κλήση. Μόνο έτσι θα αντιμετωπιστούν τα πολλά λάθη που έχουν καταγγελθεί. Ταυτόχρονα απαιτείται μια γενναία ρύθμιση για κούρεμα στις οφειλές που θα μπορεί να φτάνει και στο 50% και ταυτόχρονη αποπληρωμή σε δόσεις της υπόλοιπης οφειλής. Τα οικονομικά αδιέξοδα του δήμου δεν πρέπει να μεταφερθούν στους πολίτες», υπογραμμίζει ο κ. Ηλιόπουλος στην «Εφ.Συν.». Το θέμα αναμένεται να τεθεί από την «Ανοιχτή Πόλη» στη σημερινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Αθηναίων.

Ασφυκτική η προθεσμία για την πληρωμή

Οι πολίτες που έλαβαν τις κλήσεις καλούνται να πληρώσουν το ανάλογο πρόστιμο σε στενά χρονικά περιθώρια. Αν οι κλήσεις δεν πληρωθούν μέχρι τις 31/12/2020 θα επιβαρυνθούν με προσαυξήσεις. Με το ισχύον πλαίσιο, οι πολίτες μπορούν να ζητήσουν να αποπληρώσουν το ποσό σε 24 δόσεις.

Ταυτόχρονα, το υπουργείο Εσωτερικών αναμένεται να επαναφέρει ρύθμιση για αποπληρωμή βεβαιωμένων οφειλών στους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα έως και σε 120 δόσεις και δυνατότητα πλήρους διαγραφής προσαυξήσεων σε περίπτωση που η αρχική οφειλή καταβληθεί εφάπαξ. Η σχετική διάταξη είναι υπό επεξεργασία και πιθανότατα να κατατεθεί στη Βουλή εντός της εβδομάδας.

«Το κέρδος του δήμου από τα έσοδα είναι σίγουρα καταχρηστικό, για να μην πω παράνομο»

EUROKINISSI/ΙΣΜΗΝΗ ΚΑΡΛΗ

«Μνημείο καταχρηστικότητας» του νόμου χαρακτηρίζει η δικηγόρος Αντωνία Λεγάκη την πρακτική του Δήμου Αθηναίων να αναζητά οφειλές από κλήσεις που κόπηκαν πριν από 3 ή 4 έτη. Μιλώντας στην «Εφ.Συν.» υπογραμμίζει ότι, σε αντίθεση με την πάγια αρχή του νόμου να αναζητείται μια νόμιμη οφειλή σε εύλογο χρονικό διάστημα, στη συγκεκριμένη περίπτωση οι πολίτες «δεν είναι σε θέση να διαπιστώσουν αν είναι αλήθεια αυτό που βεβαιώνεται, δηλαδή να θυμηθούν πού είχαν παρκάρει πριν από 3-4 χρόνια, και να αποδείξουν το αντίθετο στην περίπτωση που κακώς έχει επιβληθεί αυτή η ποινή».

«Δεν έχουμε εμπιστοσύνη τυφλή σε κάποιον άνθρωπο, όποιος κι αν είναι αυτός, ότι δεν έκατσε να αναπαραγάγει τρεις και τέσσερις κλήσεις στον ίδιο αριθμό αυτοκινήτου, γιατί βολεύει, γιατί έτσι μαζεύονται χρήματα για τον δήμο. Αυτό είναι μία εκδοχή. Μία άλλη εκδοχή, πολύ πιο συνηθισμένη, είναι ότι όταν γράφουν οι αστυνομικοί αυτοκίνητα, όπως όλοι οι άνθρωποι συχνά κάνουν λάθος. Κι ένα λάθος σε έναν αριθμό αλλάζει τον οφειλέτη. Και αυτό ο πολίτης δεν είναι σε θέση να το αναζητήσει ούτε να το αποδείξει όταν του έρχεται η κλήση 3-4 χρόνια μετά», τονίζει η κ. Λεγάκη.

Η δικηγόρος κάνει λόγο για μια πρακτική «εκπορευόμενη από δόλο»: «Αν χρειάζεται να βγαίνουν έξω οι δημοτικοί αστυνομικοί και να γράφουν μια σειρά από αυτοκίνητα που παρκάρουν παράνομα και να αντιμετωπίζονται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο όταν γράφουν, είναι πάρα πολύ πιο εύκολο να γράφουν εξακολουθητικά τα ίδια αυτοκίνητα μέσα από την ασφάλεια του γραφείου και να βάζουν και διάφορες οδούς στις οποίες υποτίθεται ότι είναι παρκαρισμένα. Για το να παράγονται βιομηχανίες και ξαφνικά άνθρωποι που είχαν μια κλήση, να βρίσκονται με 25 ή 35 κλήσεις, το πρώτο που μου έρχεται στο μυαλό είναι ο δόλος», εξηγεί.

«Τόσα χρόνια δεν έρχονταν κλήσεις. Εάν ο πραγματικός λόγος είναι ότι άργησαν οι υπηρεσίες, θα έπρεπε και πάλι με κάποιο ρυθμό να έρχονται οι κλήσεις. Οχι να ανοίγουν οι ουρανοί. Το να βρέχει κλήσεις το 2020 για τα έτη 2016 και 2017, ενώ το 2019 δεν έβρεξε κλήσεις για το 2015 και το 2014, δείχνει ακριβώς ότι υπήρχε πολιτική απόφαση και ο δήμαρχος της Αθήνας έχει την ευθύνη της πολιτικής απόφασης. Και το κέρδος του δήμου από τα έσοδα είναι σίγουρα καταχρηστικό, για να μην πω παράνομο», αναφέρει η κ. Λεγάκη.

 

«Είναι ευκαιρία να γεμίσουν τα ταμεία, αφού άδειασαν με τον Μεγάλο Περίπατο»

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ

«Παραπάνω από έναν μισθό, αλλά σίγουρα λιγότερα από όσα κοστίζει μια επίσκεψη του αντιδήμαρχου στο Μπάντεν Μπάντεν», μας λέει η Κ.Δ., που καλείται μέσα σε έναν μήνα να πληρώσει 1.140 ευρώ για κλήσεις που δεν παρέλαβε τότε

Την ώρα που στο facebook ο αντιδήμαρχος Ανάπτυξης, Επιχειρηματικότητας και Επενδύσεων του Δήμου Αθηναίων Νικόλαος Μακρόπουλος νοσταλγεί «το ωραίο του σπίτι στο Baden Baden, την αγαπημένη του Aston Martin» και «την απερίγραπτη γαλήνη του Black Forest», στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αμέτρητοι απελπισμένοι πολίτες κάνουν δραματικές αναρτήσεις για εξωφρενικά ποσά που τους ζητά εν μέσω πανδημίας ο Δήμος Αθηναίων: να καταβάλουν μέχρι 31/12 για κλήσεις του... 2016.

«Παραπάνω από έναν μισθό, αλλά σίγουρα λιγότερα από όσα κοστίζει μια επίσκεψη στο Μπάντεν Μπάντεν», μας λέει η Κ.Δ., που καλείται μέσα σε έναν μήνα να πληρώσει 1.140 ευρώ για κλήσεις που δεν παρέλαβε τότε. «Το 2018 είχα πάει στον δήμο και ζήτησα να πληρώσω ό,τι χρωστούσα. Εξόφλησα τα πάντα και μου είπαν πως δεν υπάρχει τίποτα άλλο. Οντως, οι κλήσεις βεβαιώνονται μετά από κάποια χρόνια κι έτσι φέτος ήρθαν αυτές του 2016. Δεν μπορείς ούτε καν να τσεκάρεις πού βρισκόσουν τότε και να τις αμφισβητήσεις, άσε που έχεις χάσει τη δυνατότητα να πληρώσεις το μισό του ποσού. Το σύστημα είναι διάτρητο και θα ζούμε σε καθεστώς συνεχούς αιφνιδιασμού».

Αυτό ακριβώς λέει και η Τζίνα Τ.: «Εψαχνα στο Google Maps τον δρόμο που γράφει το χαρτί, για να καταλάβω. Δεν βρίσκω τον λόγο να πάρκαρα το 2017 στο Μεταξουργείο. Δεν θυμάμαι ποτέ από τις 2-3 φορές που έχω βρεθεί εκεί στη ζωή μου να πάρκαρα, πόσο μάλλον να βρήκα κλήση. Πρόκειται για 150 ευρώ χωρίς καν να εξηγεί περαιτέρω...». Δοκίμασε να τηλεφωνήσει στον Δήμο Αθηναίων, αλλά εν μέσω καραντίνας μάταια.

Η συγγραφέας Πέλλα Σουλτάτου έλαβε ειδοποιητήριο 400 ευρώ για 5 κλήσεις του 2016 και του 2017. «Είμαι σίγουρη ότι κάποια τα έχω πληρώσει και κάποια εικάζω πως δεν τα βρήκα ποτέ», λέει. Οταν έκανε μια ανάρτηση στο facebook για το περιστατικό, σύντομα συνειδητοποίησε πως είναι ένα κοινό πρόβλημα που μοιράζονται εκατοντάδες διαδικτυακοί της φίλοι. «Είναι ανήθικο αυτό στις εποχές που διανύουμε», καταλήγει. «Μάλλον πρέπει να είμαι και ευγνώμων, μόλις 150 ευρώ», λέει μειδιώντας η Σοφία Κωνσταντάκη για ένα πρόστιμο που αφορά παράβαση του 2015 σε δρόμο της Κυψέλης, στη γειτονιά της. «Με ενόχλησε περισσότερο η αίσθηση αυθαιρεσίας. Αν δεν σου εξηγούν τι έχεις κάνει, δεν μπορείς να απαντήσεις».

Για την Kαλλιόπη Τακάκη το πρόστιμο ήταν «οικογενειακή υπόθεση»: οι γονείς της και η ίδια έλαβαν από μία κλήση των 150 ευρώ έκαστη. «Γελάσαμε όταν τις λάβαμε. Είναι κολλημένες στο ψυγείο, τις κοιτάμε, μας κοιτούν και απορούμε», λέει περιπαιχτικά. Οικογενειακά ήταν τα πρόστιμα και για τη Δώρα Βλάχου που έλαβε μαζί με τη μητέρα της δύο κλήσεις των 80 ευρώ η κάθε μια. «Είναι ευκαιρία να γεμίσουν τα ταμεία αφού άδειασαν με τον Μεγάλο Περίπατο. Εκανα το λάθος να πληρώσω, είναι άδικο όμως να ζητάς τέτοια ποσά σήμερα. Αισθάνεσαι ότι το κράτος δεν είναι κοντά σου».

Η Αριάδνη Καναβάκη, ιδιωτική υπάλληλος σε κέντρο ψυχικής υγείας, θυμάται με ακρίβεια το περιστατικό: πριν τέσσερα χρόνια, μια οικογενειακή φίλη με πρόβλημα υγείας διακομίστηκε στο Ιπποκράτειο και πήγε να την επισκεφτεί. «Δεν μου έδωσε ποτέ η δημοτική αστυνομία καμία κλήση. Μου είπαν απλά να μετακινήσω το αμάξι. Τώρα ήρθε μια κλήση 80 ευρώ. Είναι απαράδεκτο αυτή τη χρονιά που είναι τόσο δύσκολη για όλους να μας ζητούν έξτρα χρήματα. Αυτό είναι το κοινωνικό έργο του δήμου;».

ΕΥΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

 


Πηγή

Σχόλια

To ergasianews.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Δείτε επίσης

Ελλάδα: Χρηματοδότηση 14,3 εκατ. ευρώ από τη Νορβηγία

Η νορβηγική κυβέρνηση χρηματοδοτεί το 97% με τα υπόλοιπα να χορηγούνται από την Ισλανδία και …