Κινεζική διαδικτυακή πλατφόρμα Temu. Ασφάλεια καταναλωτών

17 Ευρωπαϊκές Ενώσεις Καταναλωτών[1]- μέλη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταναλωτών (BEUC)- μεταξύ των οποίων και η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. κατέθεσαν (16.5.2024) καταγγελίες στις αρμόδιες εθνικές εποπτικές Αρχές, κατά της ταχέως αναπτυσσόμενης στην Ευρώπη κινεζικής διαδικτυακής αγοράς Temu, επειδή δεν προστατεύει τους καταναλωτές ως προς τους κανόνες ασφαλείας της Ε.Ε.

Επιπρόσθετα, χρησιμοποιεί πρακτικές χειραγώγησης που παραβιάζουν τη νομοθεσία, με αποτέλεσμα να εμποδίζει τους καταναλωτές να λάβουν μια τεκμηριωμένη απόφαση στα πλαίσια της διαφάνειας. Η BEUC διαβίβασε σχετική καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Είναι κρίσιμο τα προϊόντα που πωλούνται σε αγορές εκτός ή εντός διαδικτύου, είτε είναι Ευρωπαϊκά, Αμερικανικά ή Κινέζικα, να είναι ασφαλή και να συμμορφώνονται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, όταν απευθύνονται σε Ευρωπαίους καταναλωτές. Ειδικότερα, η Temu, η οποία έχει πάνω από 75 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες στην ΕΕ[2], συχνά δεν ενημερώνει στους καταναλωτές για τον έμπορο που πωλεί τα προϊόντα του μέσω της εν λόγω πλατφόρμας, με αποτέλεσμα να μην τηρεί τους κανόνες για τα πρότυπα ασφάλειας των προϊόντων της Ε.Ε. Επίσης, παρέχει ανεπαρκείς πληροφορίες σχετικά με τα προτεινόμενα συστήματα και τον τρόπο χρήσης των διαφορετικών κριτηρίων ως προς τα συγκεκριμένα προϊόντα που προτείνει μέσω της πλατφόρμας της. Τέλος, η διαδικτυακή αγορά βρίθει από τεχνικές χειραγώγησης, όπως είναι τα σκοτεινά μοτίβα, προκειμένου να κατευθύνει τους καταναλωτές να ξοδεύουν περισσότερα από όσα αρχικά θα ήθελαν και με αθέμιτο και παραπλανητικό τρόπο καθιστά ιδιαίτερα πολύπλοκη τη διαδικασία διαγραφής του λογαριασμού τους.

Ως εκ τούτου, η εφαρμογή διαδικτυακών αγορών Temu δεν προστατεύει τους καταναλωτές και παραβιάζει τη νομοθεσία της Ε.Ε. για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA). Συγκεκριμένα:

Δεν παρέχει επαρκή ταυτοποίηση των εμπόρων που πωλούν τα προϊόντα τους στην πλατφόρμα της.

Χρησιμοποιεί πρακτικές χειραγώγησης μέσω της χρήσης διαφόρων τεχνασμάτων (“σκοτεινά πρότυπα”/“dark patterns”), ενώ ο τρόπος που προτείνει τα προϊόντα της είναι αδιαφανής.

Οι ως άνω παραβιάσεις της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας για το περιεχόμενο στο διαδίκτυο προστίθενται στις ανησυχίες που έχουν ήδη εκφραστεί από Ενώσεις Καταναλωτών σχετικά με την ασφάλεια των προϊόντων που πωλούνται. Ειδικότερα, οι Ενώσεις έχουν θέσει πρόσφατα ερωτήματα προς τη διαδικτυακή πλατφόρμα Temu αναφορικά με τη συμμόρφωση και ασφάλεια των προϊόντων που πωλά στους καταναλωτές. Για παράδειγμα, η Ιταλική Οργάνωση καταναλωτών “Altroconsumo”, η οποία είναι μέλος της BEUC, διαπίστωσε τον Οκτώβριο του 2023 ότι, 9 από τα 13 καλλυντικά που δοκιμάστηκαν και αγοράστηκαν στην πλατφόρμα της, είτε δεν περιελάμβαναν τη λίστα των συστατικών που ανέφεραν στη συσκευασία τους, είτε περιείχαν μόνο ένα μέρος αυτών[3]. Επίσης, η Γερμανική Οργάνωση Καταναλωτών “vzbv”, μέλος της BEUC θεωρεί ότι, η Temu παραβιάζει τη νομοθεσία για τους καταναλωτές μέσω του παραπλανητικού τρόπου που παρουσιάζει τις κριτικές προϊόντων της και τις εκπτώσεις τιμών[4].

Εν κατακλείδι, οι Ενώσεις Καταναλωτών καλούν τις αρμόδιες εθνικές εποπτικές Αρχές να αναλάβουν δράση και να ερευνήσουν άμεσα τη μη τήρηση της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας για το διαδικτυακό περιεχόμενο και τις ψηφιακές υπηρεσίες από τη διαδικτυακή πλατφόρμα TEMU, προκειμένου να διασφαλιστούν τα δικαιώματα των καταναλωτών με γνώμονα ένα ασφαλέστερο και πιο ανοικτό ψηφιακό χώρο, παρέχοντας προστασία των θεμελιωδών τους δικαιωμάτων και πρόσβαση σε ποιοτικές ψηφιακές υπηρεσίες.

Η μελέτη της BEUC “Taming Temu: Why the fast-growing online marketplace fails to comply with the EU Digital Services Act -May 2024” στην αγγλική γλώσσα και το παράρτημά της.

 

[1] Ευρωπαϊκές Ενώσεις καταναλωτών που συμμετέχουν στη δράση: Arbeiterkammer (Αυστρία), Testachats/ Testaankoop (Βέλγιο), BNAAC (Βουλγαρία), dTest (Τσεχία), Forbrugerrådet Tænk (Δανία), Kuluttajaliitto ry (Φιλανδία), UFC-Que Choisir (Γαλλία), EKPIZO and KEPKA (Ελλάδα), Altroconsumo (Ιταλία), Consumentenbond (Ολλανδία), Federacja Konsumentow Πολωνία), DECO (Πορτογαλία), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad (Σλοβακία), CECU and OCU (Ισπανία), Sveriges Konsumenter (Σουηδία). ULC (Λουξεμβούργο) απέστειλε επιστολή στην αρμόδια Αρχή, ενώ η Which? (Αγγλία), Forbrukerrådet (Νορβηγία) και ASUFIN (Ισπανία) στηρίζουν τη δράση με Δ.Τ. στα ΜΜΕ.

[2] Agence France Presse, ‘EU toughens safety rules for online retailer Shein’ (26 April 2024).

[3] Altroconsumo, ‘Temu: qualità scarsa e sicurezza a rischio. L’analisi di 28 prodotti acquistati ull’ecommerce del momento’ (2 October 2023, accessed on 29 April 2024).

[4] Vzbv, ‘vzbv mahnt Online-Marktplatz Temu ab’ (26 March 2024, accessed 29 April 2024).

 

Πηγή: ekpizo.gr



Πηγή

Σχόλια

To ergasianews.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Δείτε επίσης

Στυλιανίδης: Ελλάδα και Τουρκία εταίροι, ιδιαίτερα στον ναυτιλιακό τομέα

«Ο ναυτιλιακός τομέας είναι αναπόσπαστο και σημαντικό κομμάτι της "θετικής ατζέντας" στις ελληνοτουρκικές σχέσεις», τόνισε …