«Αποκλεισμός του χορού από τον ΟΠΑΝΔΑ» ή παρεξήγηση;

Σωματείο Εργαζομένων στον χώρο του χορού

Το ΣΕΧΩΧΟ κατήγγειλε την απουσία του χορού από το ανοιχτό κάλεσμα του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων εν όψει του καλλιτεχνικού του προγραμματισμού για τα δύο καλοκαιρινά φεστιβάλ του, η πρόεδρος του ΟΠΑΝΔΑ Ελένη Ζωντήρου μιλώντας στην «Εφ.Συν.» έδωσε, ωστόσο, μια πολύ πειστική διευκρίνιση.

Προ ολίγων ημερών ανακοινώθηκε από τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) ανοιχτό κάλεσμα για τον πολιτιστικό προγραμματισμό των φεστιβάλ του καλοκαιριού. Πρόκειται για το «Καλοκαίρι στην Αθήνα» (21/6-20/7) και το «Φεστιβάλ Κολωνού» (8-28/9): το πρώτο ανοίγεται στην πόλη και τις γειτονιές της (πλατείες, πάρκα, ιδιαίτερες γωνιές), με ένα πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων που περιλαμβάνει μουσικές εκδηλώσεις, θεατρικές παραστάσεις και αφηγήσεις παραμυθιών, με ελεύθερη συμμετοχή. Το δεύτερο διεξάγεται στον πραγματικά πανέμορφο, ανοιχτό, αμφιθεατρικό χώρο του θεάτρου Κολωνού, μέσα σε ένα μικρό αλλά όμορφο πάρκο (λόφος του Ιππίου Κολωνού), όπου θα παιχτούν θεατρικές παραστάσεις.

Και για τα δύο φεστιβάλ έχει γίνει ανοιχτό κάλεσμα - κάτι που, ομολογουμένως, δεν είναι σύνηθες ειδικά για κεντρικές διοργανώσεις. Ωστόσο ο Δήμος Αθηναίων και ο ΟΠΑΝΔΑ αυτό κάνουν τα τελευταία χρόνια: υπάρχει ειδική φόρμα κατάθεσης προτάσεων και συγκεκριμένες ημερομηνίες τόσο για την κατάθεση όσο και για την απάντηση. Για το Φεστιβάλ «Καλοκαίρι στην Αθήνα» οι αιτήσεις λήγουν στις 13/5 και για το Φεστιβάλ Κολωνού στις 20/6 (οι αιτήσεις ανοίγουν στις 20/5)... Ολα αυτά μπορεί να ακούγονται τυπικά και γραφειοκρατικά, ωστόσο σε αυτές τις πληροφορίες εδράζεται η αρχική ένσταση και κατόπιν καταγγελία του Σωματείου Εργαζομένων στον Χώρο του Χορού (ΣΕΧΩΧΟ) όσον αφορά την απουσία του χορού από το ανοιχτό κάλεσμα του ΟΠΑΝΔΑ.

Συγκεκριμένα το Σωματείο αναφέρει πως πραγματοποιήθηκε πρόσφατη επικοινωνία με το Τμήμα Σχεδιασμού-Ανάπτυξης και Πολιτιστικών Εκδηλώσεων του ΟΠΑΝΔΑ «όπου επιβεβαιώθηκε ότι δεν θα συμπεριληφθούν χορευτικές παραστάσεις στο Φεστιβάλ "Καλοκαίρι στην Αθήνα" και υπήρξε διαβεβαίωση ότι θα ενταχθούν στο Φεστιβάλ Κολωνού. Παρ' όλα αυτά το ανοιχτό κάλεσμα έχει δημοσιευθεί χωρίς αυτή την πληροφορία». Συνεχίζουν, δε, λέγοντας πως πριν από έναν χρόνο σε συνάντηση του Δ.Σ. του σωματείου με την πρόεδρο του ΟΠΑΝΔΑ, «υπήρξε διαβεβαίωση ένταξης και υποστήριξης του χορού προς αποκατάσταση του επί της ουσίας εμπάργκο που είχε επιβάλει η δημοτική αρχή του κ. Μπακογιάννη στον κλάδο μας. Παρ' όλο που δεν εφαρμόστηκε ποτέ η δέσμευση της νέας διοίκησης του ΟΠΑΝΔΑ για παραχώρηση της αίθουσας χορού του θεάτρου "Καλουτά" σε ομάδες χορού, ο χορός όντως εντάχθηκε στα καλοκαιρινά ανοιχτά καλέσματα με ειδική κατηγορία και ειδική φόρμα αίτησης υπό την ονομασία "Χορεύοντας στην πόλη", στο κεντρικό Φεστιβάλ "Καλοκαίρι στην Αθήνα" και με αντίστοιχη συμπερίληψη στα άλλα 3 ανοιχτά καλέσματα (Γουδή, Κολωνός, Γκράβα). Ωστόσο συνέβη το εξής πρωτόγνωρο: Με τη δημόσια ανακοίνωση του συνολικού προγράμματος του 2024 και χωρίς να έχει προηγηθεί καμιά ενημέρωση ή επικοινωνία εκ μέρους του ΟΠΑΝΔΑ, διαπιστώσαμε με έκπληξη την παντελή έλλειψη έργων χορού από τον προγραμματισμό στο Φεστιβάλ "Καλοκαίρι στην Αθήνα" - ανάμεσα στις δεκάδες μουσικές εκδηλώσεις. Επί της ουσίας είχε αποσυρθεί σιωπηρά από το φεστιβάλ η ενότητα "Χορεύοντας στην πόλη" χωρίς καμία εξήγηση, ενώ γνωρίζουμε πως είχαν κατατεθεί πολλές προτάσεις από επαγγελματίες χορογράφους. Η πράξη αποκλεισμού και σιωπηρής παράκαμψης της συγκεκριμένης δημόσιας πρόσκλησης ενεργοποίησε σοβαρές ανησυχίες σχετικά με την αξιοπιστία και τη διασφάλιση της διαφάνειας στις διαδικασίες του Δήμου Αθηναίων και συγκεκριμένα στον ΟΠΑΝΔΑ. Η επικοινωνία μας με εσωτερική επιστολή τόσο του Σωματείου μας όσο και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος απέβη άκαρπη. Στην απαντητική επιστολή δεν δόθηκε καμία εξήγηση και η θεσμική ανακολουθία δεν διορθώθηκε ποτέ με καμία κίνηση από τη μεριά του δήμου». Αιτούνται να συμπεριληφθεί ο χορός στην ανοιχτή πρόσκληση και να δοθεί παράταση ανάλογη του χρόνου που έχει ήδη παρέλθει, ώστε να αποκατασταθεί αυτή η άνιση μεταχείριση εντάσσοντας με ισότιμο τρόπο έργα χορού στον φετινό προγραμματισμό και υπογραμμίζουν «την επιτακτική ανάγκη να ενταχθεί ο χορός οριζόντια σε όλο τον πολιτιστικό προγραμματισμό στον μεγαλύτερο δήμο της χώρας -αλλά και όπως οφείλει κάθε δήμος να πράττει- σε αναλογική ποσόστωση συγκριτικά με τις άλλες παραστατικές τέχνες με ανοιχτές, διαφανείς διαδικασίες».

Η απάντηση της προέδρου του ΟΠΑΝΔΑ

Η πρόεδρος του ΟΠΑΝΔΑ Ελένη Ζωντήρου

Επικοινωνήσαμε με την πρόεδρο του ΟΠΑΝΔΑ, Ελένη Ζωντήρου, την οποία έχουμε συναντήσει και έχουμε συνομιλήσει μαζί της και άλλες φορές στο παρελθόν και πάντα ήταν ανοιχτή στον διάλογο και συνεννοήσιμη. Και αυτό το λέμε γιατί σε παρόμοιες υπηρεσίες αυτά τα χαρακτηριστικά δεν είναι δεδομένα - το συχνότερο είναι να μη σου απαντούν ποτέ. Αυτό δεν ισχύει με την κ. Ζωντήρου. Πράγματι, συνομιλήσαμε άμεσα μαζί της και ήταν ενήμερη για το θέμα. Κατ' αρχάς μάς είπε πως το κάλεσμα είναι ανοιχτό και πως αυτό δεν είναι κάτι που συνηθίζεται σε παρόμοιες διοργανώσεις και έχει δίκιο. Για τη συνάντηση που θέλει το Σωματείο, μας είπε ότι αύριο Πέμπτη θα συζητηθεί στο προγραμματισμένο συμβούλιο του δήμου και θα υπάρξει και γραπτή απάντηση, όπως θα επιδιωχθεί και συνάντηση - μένει να το δούμε φυσικά, αλλά αυτή ήταν η απάντησή της.

Οσον αφορά τη μη ένταξη χορευτικών εκδηλώσεων, καθώς στην περιγραφή και των δύο φεστιβάλ γίνεται λόγος για «θεατρικές παραστάσεις», μας εξήγησε πως αυτό δεν αποκλείει ούτε μουσικές παραστάσεις ούτε μουσικοθεατρικές ούτε χοροθέατρο: «Εφόσον υπάρχει μια ιστορία και κάποιος/κάποιοι να τη διηγηθεί, δεν θέτουμε κανέναν περιορισμό στον τρόπο που θα το κάνει», μας είπε. «Μπορεί να το κάνει μέσω οποιασδήποτε παραστατικής τέχνης, είτε αυτή περιλαμβάνει μουσική, χορό ή αμιγώς θεατρικές ερμηνείες». Οπότε καταλάβαμε πως ο όρος «θεατρικές παραστάσεις» που αναφέρει το ανοιχτό κάλεσμα χρησιμοποιείται με μια επίσης ανοιχτή έννοια, η οποία περιλαμβάνει και το χοροθέατρο. Θα παρακολουθήσουμε τις εξελίξεις διότι, πράγματι, όσο περισσότερο σε επαφή έρχεται το κοινό με παραστάσεις χορού τόσο περισσότερο θα αντιληφθεί και τι σημαίνει αυτή η τέχνη, η τόσο βαθιά συνδεδεμένη με κάθε τι ανθρώπινο (δεν είναι τυχαίο πως τόσο στην αρχαία Ελλάδα όσο και σε κάθε αρχαίο -και μη- ανώτερο πολιτισμό, ο χορός και η αρμονία της κίνησης ήταν απόλυτα συνδεδεμένα με κάθε στοιχείο του ιδιωτικού και δημόσιου βίου).


Πηγή

Σχόλια

To ergasianews.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

Δείτε επίσης

Γεραπετρίτης από Βαρσοβία: Στηρίζουμε την ευρωπαϊκή προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων

Ο κ. Γεραπετρίτης είπε ότι αυτή η συνάντηση γίνεται σε μια εξαιρετικά κρίσιμη στιγμή για …