Αποκαλυπτική έρευνα του Προέδρου της ΕΝΥΠΕΚΚ κ.Αλέξη Μητρόπουλου για την περίοδο 2009-2025
-Μείωση του εργατικού δυναμικού κατά 300.000 περίπου εργαζομένους το 2025 σε σχέση με το 2009 (πριν τα Μνημόνια)!
-Αύξηση της μερικής απασχόλησης κατά 375.619 εργαζομένους ή κατά 117%!!
-Μικρότερος ο μέσος μισθός του ιδιωτικού τομέα κατά 220 ευρώ το 2024 σε σχέση με το 2009!
Διαβάστε ολόκληρη την έρευνα του Καθηγητή και Προέδρου της ΕΝΥΠΕΚΚ κ.Αλέξη Μητρόπουλου με τους σχετικούς πίνακες
Η αλήθεια για τα ποσοστά ανεργίας-απασχόλησης-μισθούς
Αποκαλυπτική έρευνα του Αλέξη Μητρόπουλου
για την περίοδο 2009-2025
● Μείωση του αριθμού ανέργων κατά 32.200 αλλά και μείωση
του εργατικού δυναμικού κατά 278.700 το 2025 σε σχέση με το 2009!
● Αύξηση της μερικής απασχόλησης κατά 373.619 ανθρώπους ή 117%
το 2024 σε σχέση με το 2009, σύμφωνα με τον ΕΦΚΑ
● Μείωση του μέσου μισθού στον ιδιωτικό τομέα κατά 220 € το 2024
σε σχέση με το 2009!
● Κρίση αξιοπιστίας των επίσημων Οργανισμών καταμέτρησης
της ανεργίας (ΔΥΠΑ-ΕΛΣΤΑΤ-Εργάνη)!
Μεγάλη συζήτηση γίνεται τον τελευταίο καιρό για την ανάπτυξη της ελληνικής
οικονομίας και τα ενθαρρυντικά ευρήματα, κυρίως της ΕΛΣΤΑΤ, για τις εξελίξεις στην
αγορά εργασίας. Το κυρίαρχο κυβερνητικό αφήγημα είναι ότι οι μισθοί και οι
συντάξεις αυξάνονται και η ανεργία μειώνεται στα προ Μνημονίων επίπεδα.
Η εκτίμηση αυτή, ως αριθμητική-ποσοτική, φαίνεται μάλλον σωστή, όχι όμως
και από ποιοτικής άποψης. Γιατί αποκρύπτεται τεχνηέντως το γεγονός ότι ο
συνολικός αριθμός των απασχολουμένων (εργατικό δυναμικό) μειώθηκε κατά
278.700 σε σχέση με το 2009, πριν την είσοδό μας στα Μνημόνια. Συνεπώς η
ανεργία μειώθηκε μεν αριθμητικά αλλά μαζί μειώθηκε και ο αριθμός του εργατικού
δυναμικού.
Επίσης, τα στελέχη όλων των τελευταίων κυβερνήσεων, αλλά και η
συστημική διανόηση, αποφεύγουν να αναφερθούν στα ευρήματα των επίσημων
οργανισμών και υπηρεσιών για τη μεγάλη έκρηξη, τα τελευταία χρόνια, της μερικής
απασχόλησης αλλά και των άλλων μορφών «ευέλικτης» εργασίας, η εισαγωγή των
οποίων διευκολύνθηκε και με τον νόμο Γεωργιάδη 4053/2023, όπως έχουμε
πολλάκις αναλύσει. Στην αύξηση της μερικής απασχόλησης συνέβαλε επιπροσθέτως
και η απασχόληση των συνταξιούχων που σήμερα, σύμφωνα με επίσημες
2
ανακοινώσεις του Υπουργείου Εργασίας, έχουν ξεπεράσει τις 220.000, εκ των
οποίων 130.000 είναι μισθωτοί και επαγγελματίες και 90.000 είναι αγρότες.
Τέλος, σημαντικό στοιχείο που σχετίζεται και επηρεάζει τα ποσοστά ανεργίας
είναι τα ευρήματα για το ύψος και την εξέλιξη των μισθών τα τελευταία χρόνια οι
οποίοι είναι κι αυτοί σε αντίθετη κατεύθυνση από το κυβερνητικό αφήγημα αφού τα
τελευταία χρόνια μπορεί αριθμητικά να αυξήθηκαν, αλλά η αγοραστική δύναμη των
πολιτών έχει ήδη μειωθεί δραστικά. Ειδικότερα:
Ι.Μείωση ανεργίας αλλά και μείωση εργατικού δυναμικού (2009-2024),
σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ
32.200 λιγότεροι άνεργοι αλλά και 278.700 λιγότεροι εργαζόμενοι το
2025 σε σχέση με το 2009!
Είναι πράγματι αλήθεια ότι η στατιστική ανεργία τους τελευταίους μήνες έχει
μειωθεί περίπου στο 9-10% και βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με τα έτη 2005 και 2009,
έναν χρόνο δηλαδή πριν την επιβολή των Μνημονίων.
Όμως, ενώ τον Μάρτιο 2009 η ανεργία ανερχόταν σε 9,1% (456.800 άτομα),
το εργατικό δυναμικό ήταν 4.558.800 άνθρωποι, τον Μάρτιο 2025 η ανεργία
κυμαίνεται στο 9% (424.600 άτομα) και το εργατικό δυναμικό είναι 4.280.100
άνθρωποι. Δηλαδή τον Μάρτιο 2025 έχουμε λιγότερους ανέργους κατά 32.200
ανθρώπους, αλλά και 278.700 λιγότερους εργαζόμενους σε σχέση με το 2009!
Τα στοιχεία τής ανεργίας, συνεπώς, πρέπει να διαβάζονται συνδυαστικά και
να συνεκτιμάται και το πλήθος του εργατικού δυναμικού, μια που δεν
συνυπολογίζεται το πλήθος όσων νέων μετανάστευσαν τα πρώτα μνημονιακά
χρόνια.
Ενδεικτικός είναι ο παρακάτω πίνακας 01A «Κατάσταση απασχόλησης και
ποσοστό ανεργίας (Ιανουάριος 2004-Μάρτιος 2025)» με τα σημαντικά ευρήματα από
την ΕΛΣΤΑΤ.
Στοιχεία τής ΕΛΣΤΑΤ για το εργατικό δυναμικό στην Ελλάδα
την περίοδο 2004-2025 και μήνα αναφοράς τον Μάρτιο
Μήνας/έτος Απασχολούμενοι Άνεργοι Μη ενεργοί Ποσοστό
ανεργίας
Μάρτιος 2004 4.377,2 525,3 3.559,0 10,7
Μάρτιος 2005 4.427,2 493,1 3.551,2 10,0
Μάρτιος 2006 4.513,8 445,8 3.519,3 9,0
3
Μάρτιος 2007 4.523,0 442,2 3.514,0 8,9
Μάρτιος 2008 4.617,5 412,4 3.448,5 8,2
Μάρτιος 2009 4.558,8 456,8 3.430,8 9,1
Μάρτιος 2010 4.435,5 572,1 3.383,8 11,4
Μάρτιος 2011 4.139,2 809,6 3.368,8 16,4
Μάρτιος 2012 3.760,3 1.119,1 3.390,6 22,9
Μάρτιος 2013 3.506,0 1.336,8 3.353,9 27,6
Μάρτιος 2014 3.496,6 1.296,2 3.357,3 27,0
Μάρτιος 2015 3.511,9 1.247,7 3.339,7 26,2
Μάρτιος 2016 3.645,7 1.170,8 3.241,7 24,3
Μάρτιος 2017 3.717,3 1.090,1 3.214,7 22,7
Μάρτιος 2018 3.761,0 981,6 3.244,1 20,7
Μάρτιος 2019 3.853,6 876,9 3.214,0 18,5
Μάρτιος 2020 3.696,0 752,1 3.453,4 16,9
Μάρτιος 2021 3.693,5 737,5 3.441,8 16,6
Μάρτιος 2022 4.140,8 600,8 3.096,2 12,7
Μάρτιος 2023 4.184,8 546,7 3.080,7 11,6
Μάρτιος 2024 4.257,2 517,6 3.008,4 10,8
Μάρτιος 2025 4.280,1 424,6 3.053,3 9,0
ΙΙ.Αύξηση της μερικής απασχόλησης κατά 373.619 ανθρώπους ή 117%,
σε σχέση με το 2009, σύμφωνα με τον ΕΦΚΑ
Πρωτοφανής έκρηξη της μερικής απασχόλησης το 2024
Κατά 7,2% μεγαλύτερη η μερική απασχόληση το 2024 από το 2009
Το Υπουργείο Εργασίας και ο e-ΕΦΚΑ έδωσαν πρόσφατα στη δημοσιότητα
τα «Μηνιαία στοιχεία απασχόλησης μισθωτών ασφαλισμένων ιδιωτικού δικαίου eΕΦΚΑ» για τον Μάιο 2024, τα οποία συνεχίζουν να είναι άκρως ανησυχητικά για το
μέλλον των μισθών, των εργατικών εισοδημάτων, αλλά και των συντάξεων, στη
χώρα μας. Γιατί, όπως έχουμε αναφέρει πολλάκις, το Ασφαλιστικό είναι συνάρτηση
του Εργασιακού και η αγορά εργασίας, που κυριαρχείται τα τελευταία χρόνια από
μεγάλη ανεργία, τους απαράδεκτα χαμηλούς μισθούς, τις ελαστικές μορφές
απασχόλησης, καθώς επίσης και από τη «μαύρη», την υποδηλωμένη και την άτυπη
απασχόληση, επηρεάζει δραστικά τις εισφορές στα Ταμεία και το μέλλον των
συντάξεων.
4
Τα σημαντικότερα ευρήματα από την τελευταία Έκθεση του Υπουργείου
Εργασίας/e-ΕΦΚΑ για τον Μάιο του 2024 είναι τα παρακάτω:
Από τον παρακάτω παρατιθέμενο Πίνακα 0.2 (σελ. 3) που εμπεριέχεται στα
«Μηνιαία Στοιχεία Απασχόλησης ΙΚΑ-ΕΤΑΜ» για τον Μάιο 2009 προκύπτει ότι τον
Μάιο του 2009 με μερική απασχόληση εργάζονταν 318.772 άνθρωποι σε
σύνολο 1.907.171 ασφαλισμένων (ποσοστό 16,7%).
Από τον αντίστοιχο Πίνακα 0.2 (σελ. 3) στα «Μηνιαία Στοιχεία Απασχόλησης
Μισθωτών Ασφαλισμένων Ιδιωτικού Δικαίου e-ΕΦΚΑ» για τον Μάιο 2024 προκύπτει
ότι τον Μάιο του 2024 με μερική απασχόληση εργάζονταν 692.391 άνθρωποι σε
σύνολο 2.894.971 ασφαλισμένων (ποσοστό 23,9%).
5
Επομένως, οι μερικώς απασχολούμενοι από 318.772 που ανέρχονταν
τον Μάιο 2009 αυξήθηκαν σε 692.391 τον Μάιο 2024, δηλαδή κατά 373.619
ανθρώπους ή κατά 117%, που σημαίνει ότι υπερδιπλασιάστηκαν!
Εξάλλου, η αύξηση των απασχολουμένων με πλήρη απασχόληση δεν είναι
πραγματική, αφού όπως ομολογείται στην παραπομπή (2) κάτω από τον ανωτέρω
Πίνακα, «Ως ασφαλισμένοι με ”πλήρη απασχόληση” έχει ληφθεί ο αριθμός των
ασφαλισμένων του e-ΕΦΚΑ που εργάζονται με πλήρες ωράριο ανεξάρτητα από τον
αριθμό των ημερών εβδομαδιαίως».
Συνεπώς, αποδεικνύεται ότι σήμερα οι εργαζόμενοι είναι σαφώς σε
δυσμενέστερη θέση ως προς τον τύπο απασχόλησης σε σχέση με το 2009. Η
αποκάλυψη ότι η μερική απασχόληση βρίσκεται ακόμη σε πολύ υψηλά
επίπεδα -και οπωσδήποτε σε πολύ υψηλότερα από το 2009- δημιουργεί
ανησυχία και ισχυρούς προβληματισμούς για τους εργαζομένους και τους
συνταξιούχους της πατρίδας μας.
6
Υπ’ αυτές τις συνθήκες εργασιακής απορρύθμισης, ασφαλώς, δεν μπορεί να
γίνει λόγος για ελεύθερο χρόνο και κοινωνική, συνδικαλιστική και πολιτιστική δράση
των Ελλήνων.
ΙΙΙ.Μείωση των μισθών στο σύνολο του ιδιωτικού τομέα κατά 220 €,
σύμφωνα με τα συγκριτικά στοιχεία του ΕΦΚΑ 2024 και 2009
Ως προς τον μέσο μισθό και τον τύπο απασχόλησης, για τον Μάιο 2024,
σύμφωνα με τα ανωτέρω στοιχεία του ΕΦΚΑ και μετά από την ανάλογη φορολόγηση,
προκύπτουν και τα εξής στοιχεία:
-1.045 € καθαρά (1.336,37 € μεικτά) ήταν ο μέσος μισθός πλήρους
απασχόλησης για 2.205.723 εργαζομένους (76,1% του συνόλου),
-400 € καθαρά (510,33 € μεικτά) ήταν ο μέσος μισθός μερικής απασχόλησης
για 692.391 (23,9% του συνόλου) και
-891,72 € καθαρά (1.140,31 € μεικτά) ήταν ο μέσος μισθός για το σύνολο των
ασφαλισμένων (2.894.971) στον ιδιωτικό τομέα.
Σύμφωνα με τα ίδια επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας/e-ΕΦΚΑ,
όπως παρατέθηκαν ανωτέρω, οι 692.391 εργαζόμενοι (ή το 23,9% του συνόλου των
εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα) που εργάζονται με καθεστώς μερικής
απασχόλησης λαμβάνουν:
-μέσο ημερομίσθιο 30,81 € μεικτά και
-μέσο μηνιαίο μισθό 510,33 € μεικτά (444 € καθαρά)!
Εξάλλου, από τον ανωτέρω Πίνακα ως προς το μέσο ημερομίσθιο, για τον
Μάιο 2024, συνάγεται ότι αυτό ανέρχεται:
-σε 52,69 € μεικτά για το σύνολο των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα,
-σε 30,81 € μεικτά για τους εργαζόμενους με μερική απασχόληση και
7
-σε 57,59 € μεικτά για τους εργαζόμενους με πλήρη απασχόληση.
Η μέση συνολική απασχόληση είναι 21,72 ημέρες. Είναι αυτονόητο ότι τις
λοιπές ημέρες τού μήνα αναζητείται εργασία, χωρίς αυτό να καταγράφεται από την
ΕΛΣΤΑΤ και τη ΔΥΠΑ.
Κατόπιν των ανωτέρω, συνδυαστικά συμπεραίνεται ότι για τον Μάιο
του 2024:
– 2.205.723 εργαζόμενοι με πλήρη απασχόληση έλαβαν, κατά μέσο όρο,
καθαρό μηνιαίο μισθό ύψους 1.045 ευρώ (1.336,37 ευρώ μεικτά) και
– 692.391 εργαζόμενοι με μερική απασχόληση έλαβαν, κατά μέσο όρο,
καθαρό μηνιαίο μισθό ύψους 400 ευρώ (510,33 ευρώ μεικτά).
-Για το σύνολο των εργαζομένων (2.894.971), ο μέσος μηνιαίος καθαρός
μισθός είναι 891,72 ευρώ μεικτά (1.140,31 ευρώ μεικτά).
Επομένως, σχεδόν 1 στους 4 εργαζόμενους σε όλο τον ιδιωτικό τομέα
(ποσοστό 23,9%) λαμβάνει μέσο μηνιαίο μισθό ΜΟΝΟ 400 ευρώ καθαρά!!
Κατόπιν των ανωτέρω, συνοπτικά ο μέσος μισθός τα έτη 2009 και 2024 έχει
ως εξής:
Μήνας/Έτος Μέσος μισθός πλήρους
απασχόλησης (μεικτά)
Μέσος μισθός στο ΣΥΝΟΛΟ
του ιδιωτικού τομέα (μεικτά)
Μάιος 2009 1.381,20 1.235,92
Μάιος 2024 1.336,37 1.140,31
Έτσι αποδεικνύεται ότι οι μισθοί είναι μειωμένοι σήμερα σε σχέση με το 2009,
ενώ ο πληθωρισμός και η υπερφορολόγηση, όπως αναλύουμε παρακάτω, καθιστούν
την αγοραστική δύναμη των Ελλήνων στα χαμηλότερα επίπεδα στην ΕΕ, σύμφωνα
με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat.
Με τα δεδομένα αυτά, είναι εντελώς ανέφικτος ο στόχος για μέσο μηνιαίο
καθαρό μισθό 1.500 € στον ιδιωτικό τομέα μέχρι το 2027. Ο βασικός λόγος που δεν
θα επιτευχθεί είναι ο «αλγοριθμικός» κατώτατος μισθός και το «πάγωμα» των
συλλογικών διαπραγματεύσεων για τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τον πρόσφατο
ν. 5163/2024 (ΦΕΚ Α 199), που επιχείρησε αλυσιτελώς την ενσωμάτωση της
Οδηγίας 2022/2041 ΕΕ «για επαρκείς κατώτατους μισθούς».
Συνεπώς, όσοι αρμόδιοι διατείνονται ότι ο μέσος μισθός στον ιδιωτικό τομέα
ανέρχεται σήμερα σε 1.336,37 ευρώ, ας γνωρίζουν ότι αυτή είναι η «μισή αλήθεια»
αφού, όχι μόνο το ποσό αυτό αφορά μεικτές αποδοχές των απασχολουμένων με
8
πλήρη απασχόληση, αλλά κυρίως επειδή αγνοεί τις μεικτές αποδοχές ύψους 510,33
ευρώ τον μήνα για όσους εργάζονται με μερική απασχόληση, που κατεβάζουν τον
μέσο μηνιαίο μισθό όλων των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα στα 1.140,31 ευρώ
μεικτά (891,72 ευρώ καθαρά)!
Έτσι, σήμερα, με τόσο υψηλά ποσοστά μερικής και εκ περιτροπής εργασίας
και ταυτόχρονα με μισθούς από τους χαμηλότερους στην ΟΝΕ, δεν μπορούμε να
μιλούμε για βελτίωση της οικονομικής θέσης των μισθωτών τού ιδιωτικού τομέα και
για ανάπτυξη του κοινωνικού συνόλου, αλλά για βίαιη φτωχοποίηση των
εργατοϋπαλλήλων, που αποτελεί σχέδιο βίαιης αναδιανομής τού πλούτου σε βάρος
τής Εργατικής Τάξης.
Ως εκ τούτου, γίνεται σαφές ότι σήμερα, μετά τη συνεχιζόμενη κατάρρευση
των μισθών στον ιδιωτικό τομέα, η κυβέρνηση πρέπει να ενισχύσει την πλήρη και
ασφαλισμένη εργασία και να αφήνει μεγαλύτερο έδαφος σε αξιοπρεπείς και
αξιοβίωτους μισθούς, πολύ περισσότερο που στη χώρα μας τα ποσοστά ανεργίας
είναι μεγάλα και ο πληθωρισμός από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, με αρνητικό
ρεκόρ στον πληθωρισμό τροφίμων ή «απληστίας»! Είναι λάθος που η κυβέρνηση με
τον ν. 5053/2023 δεν τόλμησε να «ξεπαγώσει» τις τριετίες-επιδόματα, άμεσα και
αναδρομικά από το 2012.
Η κατάσταση των μισθών στον ελληνικό ιδιωτικό τομέα έχει αντίκτυπο και
στο μείζον ζήτημα του δημογραφικού! Είναι αυτονόητο ότι όσοι μεν από τους
εργαζόμενους, με καθαρό μέσο μηνιαίο μισθό 910 ευρώ, έχουν δημιουργήσει
οικογένειες, αυτές ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας, ενώ όσοι δεν είναι έγγαμοι,
δυστυχώς απογοητεύονται και δεν το τολμούν!
Υπ’ αυτές τις συνθήκες εργασιακής απορρύθμισης, δεν μπορεί να γίνει λόγος
για ελεύθερο χρόνο και κοινωνική, συνδικαλιστική και πολιτιστική δράση των
Ελλήνων.
Έτσι θα συνεχίζεται η καταστροφή της εγχώριας εργατικής δύναμης. Οι
«εργαζόμενοι-πένητες» («working poor») αλλά και οι άνεργοι είναι εδώ, είναι δίπλα
μας! Και οι προσοντούχοι νέοι μας μεταναστεύουν ακόμη στο εξωτερικό, παρά τις
εξαγγελίες ότι «έχουμε βγει από τα Μνημόνια»!!
IV.Ο διαρκής εμπαιγμός με τα επίσημα ποσοστά ανεργίας – Θηριώδης
η διαφορά του ποσοστού ανεργίας μεταξύ ΔΥΠΑ και ΕΛΣΤΑΤ
9
Η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) ανακοίνωσε 424.575 (ποσοστό
9%) για τον Μάρτιο 2025, δηλαδή αυξημένη ανεργία κατά 20.940 ανθρώπους
(ποσοστό +0,4%) σε σχέση με τον Φεβρουάριο 2025 που ήταν 8,6%!!
Από την πλευρά της η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ-πρώην
ΟΑΕΔ) ανακοίνωσε (Πίνακας 2: Μεταβολές Εγγεγραμμένων και Επιδοτουμένων»),
για τον ίδιο μήνα, 926.041 άτομα (ποσοστό 20,2%), δηλαδή μειωμένη ανεργία
κατά 34.093 ανέργους (ποσοστό -0,8%) σε σχέση με τον Φεβρουάριο 2025 που
ήταν 21%!!
Με άλλα λόγια, οι δύο Οργανισμοί διαφωνούν για το αν αυξήθηκε ή
μειώθηκε η ανεργία τον Μάρτιο 2025 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα
(Φεβρουάριος 2025), γεγονός πρωτοφανές για σύγχρονο κράτος, αλλά
επαναλαμβανόμενο για τη χώρα μας!!
Η ΔΥΠΑ ανακοίνωσε 34.093 λιγότερους ανέργους (μείωση κατά 0,8%)
ενώ η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε 20.940 περισσότερους ανέργους (αύξηση κατά
0,4%)!!
Όπως προκύπτει με σαφήνεια από τα παρακάτω επίσημα στοιχεία, η
ΕΛΣΤΑΤ καταμέτρησε 501.466 περισσότερους ανέργους από την ΔΥΠΑ για τον
Μάρτιο 2025 (διαφορά 11,2%)! Πρόκειται για σκανδαλώδη διαφορά μεταξύ των δύο
επίσημων Οργανισμών καταμέτρησης της ανεργίας, όχι μόνο ως προς τους
αριθμούς, αλλά και ως προς την καθολική εκτίμηση για το αν η ανεργία αυξήθηκε ή
μειώθηκε!!
Στοιχεία από ΕΛΣΤΑΤ
Στοιχεία από ΔΥΠΑ (τ. ΟΑΕΔ)
10
Εξάλλου, σύμφωνα με τη ΔΥΠΑ, από το σύνολο των εγγεγραμμένων στις
υπηρεσίες της ΔΥΠΑ (926.041 άνθρωποι), μόνο 167.947 είναι οι επιδοτούμενοι
(ποσοστό 17,5% των ανέργων), δηλαδή σχεδόν 2 στους 10 ανέργους, αφού με τον
ν. 4921/2022 (ΦΕΚ Α 75) αυστηροποιήθηκαν οι προϋποθέσεις για την επιδότησή
τους (κυρίως των μακροχρόνια ανέργων) κι έτσι ο αριθμός τους έχει περιοριστεί
δραστικά.
Η θηριώδης διαφορά τού αριθμού των ανέργων και του ποσοστού ανεργίας
μεταξύ των δύο Οργανισμών οφείλεται αφενός μεν στο ότι οι δειγματοληπτικοί
έλεγχοι της ανεργίας εκ μέρους της ΕΛΣΤΑΤ δεν περιλαμβάνουν τους μακροχρόνια
ανέργους (πάνω από 12 μήνες) -που υποχρεωτικά εκ της Νομοθεσίας λαμβάνει
υπόψη της η ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ)- και αφετέρου στο ότι η ΕΛΣΤΑΤ (σελ. 7
ανακοίνωσης) εκλαμβάνει ως εργαζόμενους και όσους εργάζονται τουλάχιστον μία
(1) ώρα την εβδομάδα (4 ώρες τον μήνα).
Η σκανδαλώδης απόκλιση των δύο κρατικών Οργανισμών στην καταμέτρηση
των ανέργων δυστυχώς συνεχίζεται δημιουργώντας τουλάχιστον προβληματισμό για
τους θεσμικούς χειρισμούς στο μείζον αυτό κοινωνικό ζήτημα. Ταυτόχρονα όμως
εκθέτουν τη χώρα μας τόσο στις κυβερνήσεις της Ευρώπης όσο και σε ευρωπαϊκούς
και διεθνείς επιστημονικούς οργανισμούς που ασχολούνται με την αγορά εργασίας,
την αγοραστική δύναμη, την οικονομία, την ανάπτυξη κ.ά.
Είναι σαφές ότι τα στατιστικά ευρήματα της ΕΛΣΤΑΤ, με την ανεπιφύλακτη
συνδρομή των φιλικών ΜΜΕ, στηρίζουν το κυβερνητικό αφήγημα περί ανάπτυξης. Εν
τούτοις, από τα πραγματικά στοιχεία της ΔΥΠΑ, που συστηματικά παραγνωρίζονται,
επιβεβαιώνεται πως, ακόμα κι αν στατιστικά φαίνεται κάποιος ρυθμός ανάπτυξης,
δεν αφορά σε ουσιαστική και βιώσιμη ανάπτυξη επ’ωφελεία τής κοινωνίας αλλά σε
«φτωχογόνα» ανάπτυξη που δεν διαχέεται στα ευρύτερα κοινωνικά στρώματα, τα
οποία ζουν (δυστυχώς ακόμη και σήμερα, έξι χρόνια μετά την υποτιθέμενη έξοδο
από τα Μνημόνια) σε συνθήκες απόλυτης ή σχετικής φτώχειας.
Από όσα αναπτύξαμε παραπάνω προκύπτει ότι η στατιστική μείωση της
ανεργίας κατά ορισμένες μονάδες, τα τελευταία κυρίως χρόνια, δεν είναι συνέπεια
ουσιαστικής ανάπτυξης και παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας αλλά
11
αποτέλεσμα κυρίως της φτηνής απασχόλησης και της δραστικής μείωσης του
εργατικού δυναμικού.
Γι’αυτό και η αισθητή μείωση της ανεργίας δεν έφερε αύξηση της
απασχόλησης, όπως θα συνέβαινε, εάν υπήρχε στη χώρα μας ουσιαστική και
βιώσιμη ανάπτυξη επ’ωφελεία της κοινωνίας και όχι των ολίγων οικονομικά ισχυρών.
Αυτό παραμένει και το ουσιαστικό διακύβευμα σήμερα για την πορεία τής ελληνικής
οικονομίας.
V. Υπερ-φορολόγηση και υπερ-εισφοροδότηση των μισθών λεηλατούν
τις αυξήσεις
Σύμφωνα με ανάλυση της ΕΝΥΠΕΚΚ, οι καθαροί μισθοί την περίοδο 2020-
2024 μειώθηκαν λόγω της υψηλής φορολογίας των μισθών και των μεγάλων
εισφορών που καταβάλλουν εργοδότες και εργαζόμενοι. Ειδικότερα, το μέσο μεικτό
ετήσιο εισόδημα των εργατοϋπαλλήλων στον ιδιωτικό τομέα αυξήθηκε κατά 14,25%,
αλλά ο φόρος εισοδήματος αυξήθηκε κατά 49%!! (βλ. «Εφημερίδα των Συνταξιούχων
60+», φύλλο 172 της 26/4/2025 με τίτλο «”Βουλιάζουν” οι νέες συντάξεις του
ιδιωτικού τομέα»).
Γι’αυτό η κυβέρνηση οφείλει να θεσπίσει άμεσα την Αυτόματη Τιμαριθμική
Αναπροσαρμογή των εισοδημάτων, να μειώσει δραστικά τους φορολογικούς
συντελεστές και να ορίσει ως φορολογητέο ετήσιο εισόδημα το εκάστοτε αντίστοιχο
με το ύψος τού κατώτατου μισθού, ώστε οι αυξήσεις στους μισθούς και τις συντάξεις
να είναι πραγματικές.
Αλλιώς, η υψηλή φορολογία στη χώρα μας και ο ασυγκράτητος πληθωρισμός
απομειώνει κάθε αύξηση σε μισθό και σύνταξη, γεγονός που οδηγεί στην ασφυξία
τής αγοράς εργασίας και στη φτωχοποίηση εργαζομένων και συνταξιούχων.
Δυστυχώς ο ν. 5163/2024 (ΦΕΚ Α 199) ουδέν αξιοσημείωτο προσφέρει αφού
ουσιαστικά επαναθέσπισε μνημονιακές διατάξεις. Η «ρήτρα Βουλγαρίας» των
Μνημονίων ισχύει ακόμη, φτωχοποιεί τους μισθωτούς τού ιδιωτικού τομέα, αλλά
παρασύρει και τις συντάξεις προς το χείρον, αφού το Ασφαλιστικό είναι συνάρτηση
του Εργασιακού (βλ. «Εφημερίδα των Συνταξιούχων 60+», φύλλο 149 της
16/11/2024 με τίτλο «Πώς φτάσαμε στους μισθούς και συντάξεις Βουλγαρίας»).
Όσο η κυβέρνηση δεν αποδίδει εκ νέου το δικαίωμα της διαπραγμάτευσης
για τον κατώτατο μισθό στους «κοινωνικούς εταίρους» (ΓΣΕΕ-ΣΕΒ), όσο δεν
επαναφέρει τη μετενέργεια και την επεκτασιμότητα των ΣΣΕ, όσο δεν επαναφέρει τη
12
μονομερή προσφυγή στη Διαιτησία και όσο διατηρεί «παγωμένα» τα οικογενειακά
επιδόματα, όσο δεν αναγνωρίζει την περίοδο 2012-2023 για το «χτίσιμο» των
τριετιών…, όσο δηλαδή διατηρεί πλήρως το θεσμικά μνημονιακό πλαίσιο, η χώρα θα
φτωχαίνει, αφού ήδη κατατάσσεται στην 3η
από το τέλος θέση για τους μισθούς στην
ΕΕ των 27 σύμφωνα με τη Eurostat, αλλά και σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ των 38
κρατών-μελών.
Έτσι, ο στόχος για μέσο καθαρό μισθό στον ιδιωτικό τομέα ύψους 1.500 € το
2027 είναι προφανώς ανέφικτος.
Η κυβέρνηση πρέπει να ενισχύσει την πλήρη και ασφαλισμένη εργασία και
να αφήνει μεγαλύτερο έδαφος σε αξιοπρεπείς και αξιοβίωτους μισθούς, πολύ
περισσότερο που στη χώρα μας τα ποσοστά ανεργίας είναι μεγάλα και ο
πληθωρισμός από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, με αρνητικό ρεκόρ στον
πληθωρισμό τροφίμων ή «απληστίας»!
Αλέξης Π. Μητρόπουλος
Πανεπιστημιακός-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ