Κατατέθηκε στη Βουλή το τελικό σχέδιο Προϋπολογισμού για το 2016 από τον Υπουργό Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτο. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, όπως και στο προσχέδιο, η προσπάθεια της κυβέρνησης είναι να συνδυαστεί η δημοσιονομική υπευθυνότητα με την κοινωνική δικαιοσύνη και την ανακατανομή των βαρών.
Σύμφωνα με το υπουργείο, στο διάστημα που μεσολάβησε από την κατάθεση του προσχεδίου μέχρι το τελικό σχέδιο, υπήρξε μια σημαντική θετική εξέλιξη: η αναθεώρηση προς τα πάνω των προβλέψεων για την οικονομική μεγέθυνση των ετών 2015 και 2016. Με την αυστηρή έννοια, δεν υπήρξε ύφεση το 2015 αφού το ΑΕΠ έμεινε αμετάβλητο. Σε σχέση με την πρόβλεψη του προσχεδίου για ύφεση -2,3% το 2015 αυτό συνιστά εντυπωσιακή βελτίωση. Η ελληνική οικονομία άντεξε διαψεύδοντας τα σενάρια καταστροφής. Η βελτίωση των προβλέψεων για το 2016 είναι μικρότερη αλλά διόλου ασήμαντη. Από το -1,3% κατά τη σύνταξη του προσχεδίου βρίσκεται πλέον -0,7% με αρκετά συντηρητικές εκτιμήσεις. Αυτό έδωσε έναν μικρό δημοσιονομικό χώρο που επέτρεψε, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω:
Τη μείωση του βάρους των δημοσιονομικών παρεμβάσεων κατά περίπου 500 εκατ. Η ετήσια απόδοση των μέτρων, από 6,2 δισ. στο προσχέδιο έπεσε στα 5,7 δισ. στο τελικό σχέδιο. Αυτό σημαίνει ότι το κράτος θα αποσπάσει 500 εκατ. λιγότερα από την ιδιωτική οικονομία.
Την αύξηση των πιστώσεων προς τα νοσοκομεία κατά άλλα 150 εκατ. πλέον των 150 εκατ. που είχαν εξασφαλιστεί από το προσχέδιο. Αυτό σημαίνει ότι τα νοσοκομεία θα χρηματοδοτηθούν με 300 εκατ. περισσότερα σε σχέση με τον περσινό προϋπολογισμό.
Την αύξηση των επιστροφών φόρων κατά 180 εκατ. περιορίζοντας τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του κράτους προς τους πολίτες.
Επιπλέον, ο φετινός προϋπολογισμός περιλαμβάνει πρόβλεψη για έσοδα 150 εκατ. από την αναθεώρηση της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων. Αποτελεί δέσμευση της
κυβέρνησης ένα προοδευτικό φορολογικό σύστημα που θα εξασφαλίζει δικαιότερη κατανομή των βαρών. Η προσπάθεια αυτή έχει ήδη ξεκινήσει και θα ενταθεί στο επόμενο διάστημα.
Τέλος, δεν έχουν προϋπολογιστεί έσοδα από την πάταξη της φοροδιαφυγής, την αύξηση της εισπραξιμότητας, και παρόμοια «διαχειριστικά» μέτρα που είναι αδύνατο να ποσοτικοποιηθούν. Όποια επιπλέον έσοδα προκύψουν από τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης, θα αποτελέσουν κέρδος για το σύνολο των πολιτών.
Παρακάτω ακολουθούν συνοπτικοί πίνακες με το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης και την ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων.ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ | |||||||
Προϋπολογισμός 2015 | Εκτίμηση Σχέδιο 2016 | Πρόβλεψη Προσχεδίου 2016 | Πρόβλεψη Σχέδιο 2016 | ||||
Ι. Έσοδα (1+2) | 55.603 | 53.091 | 53.344 | 53.527 | |||
1. Καθαρά έσοδα τακτικού προϋπολογισμού | 50.871 | 48.618 | 49.462 | 49.107 | |||
2. Έσοδα ΠΔΕ | 4.732 | 4.473 | 3.882 | 4.420 | |||
ΙΙ. Δαπάνες (1+2) | 55.705 | 55.664 | 55.685 | 55.751 | |||
1. Δαπάνες τακτικού προϋπολογισμού | 49.305 | 49.264 | 48.935 | 49.001 | |||
α. Πρωτογενείς δαπάνες | 41.887 | 41.924 | 41.735 | 41.861 | |||
β. Εγγυήσεις σε Γενική Κυβέρνηση | 667 | 660 | 380 | 380 | |||
γ. Τόκοι | 5.900 | 5.830 | 5.930 | 5.930 | |||
δ. Ταμειακές Πληρωμές για εξοπλιστικές δαπάνες | 700 | 590 | 598 | 598 | |||
2. ΠΔΕ (α+β) | 6.400 | 6.400 | 6.750 | 6.750 | |||
α. Συγχρηματοδοτούμενο σκέλος | 5.700 | 5.700 | 6.000 | 6.000 | |||
β. Εθνικό σκέλος | 700 | 700 | 750 | 750 | |||
ΙΙΙ. Ταμειακό Ισοζύγιο Κρατικού Προϋπολογισμού | -103 | -2.573 | -2.340 | -2.224 | |||
ΙΙΙ.α. Ταμειακό Πρωτογενές αποτέλεσμα Κρατικού Προϋπολογισμού (ΙΙΙ-γ) | 5.797 | 3.257 | 3.590 | 3.706 | |||
Εθνικολογιστικές προσαρμογές κεντρικής διοίκησης | -3.285 | -3.412 | -2.314 | -2.846 | |||
Πρωτογενές αποτέλεσμα Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA | 4.512 | 965 | 2.346 | 1.860 | |||
Ισοζύγιο Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA | -3.388 | -5.985 | -4.654 | -5.070 | |||
Ισοζύγιο Νομικών Προσώπων πλην ΔΕΚΟ | 1.374 | 355 | 1.092 | 1.105 | |||
Ισοζύγιο επαναταξινομημένων ΔΕΚΟ | 853 | 649 | 554 | 545 | |||
Ισοζύγιο Νοσοκομείων – ΠΕΔΥ κατά ESA | 588 | 344 | 406 | 455 | |||
Ισοζύγιο ΟΤΑ κατά ESA | 863 | 241 | 300 | 315 | |||
Ισοζύγιο ΟKΑ εκτός Νοσοκομείων κατά ESA | -750 | -1.221 | -1.675 | -1.044 | |||
Ισοζύγιο Γενικής κυβέρνησης κατά ESA | -459 | -5.618 | -3.977 | -3.695 | |||
% ΑΕΠ | -0,2% | -3,2% | -2,3% | -2,1% | |||
Τόκοι Γενικής Κυβέρνησης | 7.867 | 6.904 | 6.919 | 6.821 |
ΈΚΘΕΣΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΞΟΔΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΠΙ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (ΕΚΘΕΣΗ)
Ε Κ Θ Ε Σ Η ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2014
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΚΑΤΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 2014
Αποστολή έκθεσης συνυποβαλλόμενη στον κρατικό προϋπολογισμό
ΓΕΝ.Δ/ΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΚ Δ/ΝΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ