Πολίτης ζήτησε τη διαμεσολάβηση του Συνηγόρου του Πολίτη διότι η γενική διεύθυνση Συντάξεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ) θεώρησε ως ημερομηνία έναρξης καταβολής της μηνιαίας του σύνταξης την ημερομηνία έκδοσης της σχετικής διοικητικής πράξης και όχι την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος συνταξιοδότησης.
Ο πολίτης, με βάση το ιστορικό και την απόφαση που παρουσιάζει το dikaiologitika.gr, ζήτησε την έκδοση συνταξιοδοτικής πράξης και την καταβολή μηνιαίας χορηγίας ως τέως πρόεδρος κοινότητας, το έτος 2012, πληρώντας τις προϋποθέσεις του νόμου. Τελικά το 2014, με καθυστέρηση δύο ετών, του χορηγήθηκε σύνταξη αρχής γενομένης από την 1 Ιουλίου 2014 που εκδόθηκε η διοικητική πράξη και όχι από την ημερομηνία υποβολής της αιτήσεώς του.
Σε ερώτηση του πολίτη, το ΓΛΚ απάντησε ότι με βάση την ερμηνεία που δίνει στη νομοθεσία, θα πρέπει να χορηγηθεί σύνταξη από την ημερομηνία έκδοσης της πράξης και όχι από την ημερομηνία της αίτησης.
Ο Συνήγορος του Πολίτη διαπίστωσε ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την απονομή της μηνιαίας χορηγίας είναι η συμπλήρωση της απαιτουμένης συνολικής 20ετούς πραγματικής υπηρεσίας Προέδρου και Κοινοτικού Συμβούλου της Κοινότητας, από τις οποίες μία περίοδος ως αιρετός Πρόεδρος, πρέπει να έχει ήδη συντελεσθεί μέχρι την 10.09.1981, ημερομηνία ενάρξεως ισχύος του ν. 1205/1981.
Με την αλλαγή της νομοθεσίας το 2006, απέκτησαν την δυνατότητα συνταξιοδότησης: α) όσοι διατελέσουν Δήμαρχοι και Πρόεδροι Κοινοτήτων από την ημερομηνία ισχύος του νόμου και μετά, εφόσον έχουν συνολική πραγματική υπηρεσία Δημάρχου, Προέδρου, δημοτικού και κοινοτικού Συμβούλου είκοσι (20) ετών, εκ των οποίων μία πλήρη τετραετία αιρετού Δημάρχου ή Προέδρου, προσθέτοντας και το ηλικιακό κριτήριο της απαραίτητης συμπλήρωσης του 65ου έτους της ηλικίας τους, αλλά και β) όσοι διετέλεσαν σε θέσεις Δημάρχων και Προέδρων Κοινοτήτων, εφόσον είχαν συνολική πραγματική υπηρεσία Δημάρχου, Προέδρου, δημοτικού και κοινοτικού Συμβούλου είκοσι (20) ετών, εκ των οποίων μία πλήρη τετραετία αιρετού Δημάρχου ή Προέδρου πριν την ισχύ του ν. 3513/2006 και είχαν αποκλειστεί με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρ. 3 του ν. 1205/1981, αρκεί να έχουν συμπληρωμένο το 65ο έτος της ηλικίας τους. Επειδή όμως δόθηκε η ευνοϊκή δυνατότητα συνταξιοδότησης και σ’ αυτούς που οποτεδήποτε μέσα σε ένα χρονικό διάστημα 25 ετών (1981–2006), διετέλεσαν Δήμαρχοι και Πρόεδροι Κοινοτήτων, με συμπληρωμένη όμως συνολική 20ετή πραγματική υπηρεσία Δημάρχου, Προέδρου, δημοτικού και κοινοτικού Συμβούλου, εκ των οποίων μία πλήρη τετραετία αιρετού Δημάρχου ή Προέδρου, μετά την ισχύ του ν. 1205/1981 και μέχρι την θέσπιση του ν. 3513/2006, τέθηκε ο περιορισμός – προφανώς και για δημοσιονομικούς λόγους - της έναρξης των οικονομικών αποτελεσμάτων από την πρώτη ημέρα του μήνα έκδοσης της πράξης συνταξιοδότησης.
Με αυτό τον τρόπο αποκλείστηκε η δυνατότητα διεκδίκησης αναδρομικών χρηματικών ποσών από τους δικαιούχους αυτής της κατηγορίας που μπορεί να πληρούσαν τις ανωτέρω συνταξιοδοτικές προϋποθέσεις οποτεδήποτε στο παρελθόν.
Ο εν λόγω πολίτης όμως δεν ανήκε σε αυτή την κατηγορία, οπότε κακώς υπέστη τις συγκεκριμένες δυσμενείς συνέπειες. Η γενική διεύθυνση Συντάξεων του ΓΛΚ αναθεώρησε τις απόψεις της επί του θέματος και χορήγησε στον πολίτη αναδρομικές συντάξεις από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης.
Σχόλια