Σε ριζική αναμόρφωση της νομοθεσίας για το κυνήγι με στόχο και την πάταξη του λαθρεμπορίου προσανατολίζεται το υπουργείο Περιβάλλοντος όπως προέκυψε και από την συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του πορίσματος της Αξιολόγησης των Απόψεων του Εθνικού Διαλόγου για το Κυνήγι, από τον Αν. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιάννη Τσιρώνη, παρουσία του Γενικού Διευθυντή δασών, Κώστα Δημόπουλου και του διευθυντή δασικών έργων και υποδομών του ΥΠΕΝ, Δημήτρη Ντινόκα.
Σύμφωνα με υπολογισμούς, υπολογίζεται ότι ένα εκατομμύριο κυνηγετικά όπλα το λιγότερο κυκλοφορούν στη χώρα μας με πολλά από αυτά να ανήκουν σε πολίτες που δεν έχουν άδεια. Όλο αυτό το καθεστώς θα δεχθεί πλήγματα, ενώ σαρωτικές θα είναι οι αλλαγές στο καθεστώς χορήγησης και ανανέωσης αδειών οπλοκατοχής, λειτουργίας των κυνηγετικών συλλόγων, στον οπλισμό -ακόμα και τα είδη σκαγιών!- αλλά και τις ζώνες εκγύμνασης κυνηγετικών σκύλων.
Χρειάζεται να εκσυγχρονιστεί όλο το πλαίσιο λειτουργίας των αδειών αλλά ταυτόχρονα και να απλοποιηθεί. Είναι σημαντικό, όπως δήλωσε, να μπουν κανόνες στους κυνηγούς ώστε η πολιτεία να γνωρίζει με ποια εκπαίδευση κυνηγούν, εάν έχουν κάνει τις κατάλληλες ιατρικές εξετάσεις, προκειμένου να δηλωθούν και όσα όπλα δεν αντιστοιχούν σε κυνηγητικές άδειες που φαίνεται να είναι πολλά. «Δεν είναι ασφαλές να υπάρχει σε μία ντουλάπα ένα όπλο όταν κανείς δεν γνωρίζει εάν ο κάτοχος έχει την επάρκεια να το κρατήσει» ανέφερε, ο κ. Τσιρώνης, προσδιορίζοντας σε ένα εκατομμύριο τα κυνηγετικά όπλα, πολλά εκ των οποίων ανήκουν σε ανθρώπους που δεν είναι κυνηγοί.
Αλλαγές προωθεί το υπουργείο στην οικονομική διαχείριση των τελών που πληρώνουν οι χρήστες για την ανανέωση των αδειών, στην εκπαίδευση και απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης καθώς επίσης και στο φορέα που θα εκδίδει κάθε χρόνο το κανονιστικό πλαίσιο για το κυνήγι. Πρόκειται για μια αγορά που σύμφωνα με εκτιμήσεις εκπροσώπων του κλάδου, ο συνολικός της τζίρος ξεπερνά το 1,5 δισ. ευρώ, ποσό στο οποίο υπολογίζονται εκτός από τις άδειες που αντιστοιχούν σε έσοδα 15 έως 20 εκατ. ευρώ ετησίως και όλο τον τζίρο των μετακινήσεων, της διαμονής και της διατροφής των φύλων του κυνηγιού.
Κόντρα στην οικολογική συνείδηση του αναπληρωτή υπουργού, το υπουργείο θέτει τις βάσεις για τη δημιουργία νέων κανόνων στο κυνήγι που αποτελεί ένα χόμπι για 250.000 κυνηγούς και αναμένεται να θεσμοθετηθεί μέσα στο 2017. Ο εθνικός διάλογος ξεκίνησε την περασμένη Άνοιξη και ολοκληρώθηκε τον Μάιο, αποτελώντας τον μπούσουλα, πάνω στον οποίο θα δομηθεί και το νέο θεσμικό πλαίσιο.
Στο προτεινόμενο σχέδιο, υπάρχουν άμεσα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα.
Άμεσα μέτρα
Συγκρότηση Εθνικής Επιτροπής για τη Διαχείριση της Άγριας Πανίδας
Υποχρεωτική σύνταξη Τοπικών Σχεδίων Δράσης με τη νομοθετική ρύθμιση της δυνατότητας από κοινού διενέργειας ελέγχων και αυτοψιών και ενεργής συνεργασίας των εμπλεκομένων δομών, υπό την έγκριση και καθοδήγηση της δασικής υπηρεσίας στην εφαρμογή των οικείων διατάξεων.
Επέκταση του ωραρίου λειτουργίας του Συντονιστικού Κέντρου Δασοπροστασίας (1591) σε 24ωρη βάση.
Έκδοση εξουσιοδοτικών διατάξεων στον Υπουργό Περιβάλλοντος για ρύθμιση των θεμάτων περί άγριας πανίδας II.
Μεσοπρόθεσμα μέτρα
Η αναθεώρηση, ο εκσυγχρονισμός και η κωδικοποίηση νομικού πλαισίου για τη θήρα σε ενιαίο νόμο κρίνεται ως αναγκαία μέχρι το τέλος του έτους (και οπωσδήποτε πριν την έναρξη της κυνηγετικής περιόδου 2017-18), με την άμεση σύσταση αντίστοιχης νομοπαρασκευαστικής επιτροπής, εκ του γεγονότος ότι η σχετική νομοθεσία είναι διάσπαρτη, κατακερματισμένη και χρειάζεται επικαιροποίηση, βάση και των σχετικών Ευρωπαϊκών Οδηγιών.
Αναθεώρηση, εκσυγχρονισμός και απλοποίηση του συστήματος έκδοσης αδειών θήρας με χρήση ηλεκτρονικών μέσων.
Η φύλαξη της υπαίθρου θα πρέπει να εξαιρεθεί από τη σημερινή δέσμευση του 97,5% των πόρων του Πράσινου Ταμείου.
Η αλλαγή των επιβαλλόμενων κυρώσεων για τις «περί τη θήρα» παραβάσεις παράλληλα με την αναθεώρηση και τον εκσυγχρονισμό και την κωδικοποίηση του νομικού πλαισίου μέχρι το τέλος του έτους (και οπωσδήποτε πριν την έναρξη της κυνηγετικής περιόδου 2017-18), με τροποποίηση της ισχύουσας ποινικής διαδικασίας και αντικατάσταση ορισμένων διατάξεών της με την επιβολή αυστηρότερων χρηματικών προστίμων. Επίσης, δημιουργία Μητρώου Πόρισμα ομάδας εργασίας αξιολόγησης απόψεων του Εθνικού Διαλόγου για το Κυνήγι Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης, Προστασίας Δασών &Αγροπεριβάλλοντος, Αθήνα 15-06-2016 32 Παραβατών και η εξέταση της δυνατότητας, καθιέρωση συστήματος καταγραφής των παραβάσεων (point system), που θα οδηγεί ακόμη και στην οριστική αφαίρεση της άδειας θήρας.
Έκδοση Υπουργικής Απόφασης, κατόπιν σχετικής νομοθετικής εξουσιοδότησης, που θα καθορίζει τις προδιαγραφές παρακολούθησης και εκπόνησης διαχειριστικών σχεδίων των ειδών της άγριας πανίδας και των οικοτόπων / ενδιαιτημάτων της, με προτεραιότητα στα θηρεύσιμα είδη. Με την ίδια Υ.Α., βραχυπρόθεσμα, μπορεί να καθορίζεται ο τρόπος εκπόνησης, ο τυχόν τρόπος ανάθεσης, επίβλεψης και έγκρισης των μελετών αυτών από τις αρμόδιες Δασικές Αρχές. Τα παραπάνω διαχειριστικά σχέδια θα πρέπει να εναρμονίζονται με το ειδικό νομοθετικό καθεστώς των προστατευόμενων περιοχών της χώρας και θα πρέπει να είναι τουλάχιστον πενταετούς διάρκειας. Οι ρυθμιστικές αποφάσεις θήρας θα πρέπει να εναρμονίζονται με το περιεχόμενο και την διάρκεια των σχεδίων αυτών. III.
Μακροπρόθεσμα μέτρα
Οργάνωση των Δασικών Υπηρεσιών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων σε ένα καθετοποιημένο και ένστολο μηχανισμό πρόληψης και καταστολής αδικημάτων που θα αφορούν τα χερσαία οικοσυστήματα. Η παραπάνω διοικητική μεταρρύθμιση μπορεί να γίνει στα πλαίσια της Αξιολόγησης των Δομών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Υπουργείων που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Διεπιστημονική στελέχωση των Δασικών Υπηρεσιών με εξειδικευμένο προσωπικό διαφόρων και σχετικών με το αντικείμενο ειδικοτήτων για την διαχείριση και προστασία της άγριας πανίδας και τη δυνατότητα αποτελεσματικού ελέγχου της λαθροθηρίας και της προστασίας του περιβάλλοντος γενικότερα, ενώ απαραίτητη είναι και η συστηματική και αδιάλειπτη οικονομική ενίσχυση αυτών. Χρειάζεται να γίνει ανακατανομή Δασοφυλάκων σύμφωνα με τα νέα οργανογράμματα, ενώ κρίνεται αναγκαίο να επιστρέψουν όλοι στα καθήκοντά τους, δεδομένου ότι συχνά καλύπτουν διοικητικές θέσεις. Ανάλογη στελέχωση του Τμήματος Διαχείρισης Άγριας Ζωής και Θήρας του Υ.Π.ΕΝ.
Μείωση του αριθμού των Κυνηγετικών Συλλόγων και αντιστοίχιση των Κυνηγετικών Ομοσπονδιών με τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, καθώς και η αναμόρφωση και ο εκσυγχρονισμός ορισμένων άρθρων των καταστατικών τους και ενίσχυση της εποπτείας τους από το κράτος.
Να εξεταστεί η δυνατότητα επέκτασης της απαγόρευσης χρήσης ή όχι μολύβδινων σκαγιών σε όλη την επικράτεια.
Να θεσπιστεί σύστημα υποχρεωτικής εκπαίδευσης των κυνηγών και η επανεκπαίδευση αυτών ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου που σχετίζεται με τις Ζώνες Εκγύμνασης Κυνηγετικών Σκύλων.
Επανεξέταση τόσο της βιωσιμότητας των κρατικών εκτροφείων θηραμάτων καθώς και όλων των κρατικών ελεγχόμενων κυνηγετικών περιοχών της Πόρισμα ομάδας εργασίας αξιολόγησης απόψεων του Εθνικού Διαλόγου για το Κυνήγι Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης, Προστασίας Δασών & Αγροπεριβάλλοντος, Αθήνα 15-06-2016 33 χώρας όσο και της σκοπιμότητας των πρώην καταφυγίων θηραμάτων (σήμερα Καταφυγίων Άγριας Ζωής) βάση ενιαίων κριτηρίων και κατόπιν σχετικών μελετών. Διερεύνηση μεσοπρόθεσμα ενός νέου εκσυγχρονισμένου νομοθετικού πλαισίου διαχείρισης και λειτουργίας τους.
Η συζήτηση για το επίπεδο συνεργασίας και τις σχέσεις των Κ.Ο με την πολιτεία καθώς και για τις υποχρεωτικές εισφορές υπέρ των Κ.Ο. χρειάζεται να εξετασθούν στο πλαίσιο ενός μακροπρόθεσμου σχεδιασμού και μπορεί να γίνει μόνο εφόσον επιλυθούν υφιστάμενα νομοθετικά και διοικητικά προβλήματα, όπως η ενιαία οργάνωση δομών διαχείρισης και φύλαξης των χερσαίων οικοσυστημάτων και η πλήρης ανταποδοτική αξιοποίηση των πόρων που εισρέουν στο Πράσινο Ταμείο από τα έσοδα θήρας και άλλα σχετικά έσοδα του Δημοσίου, σημειώνει το economy365.gr
.