Ως αντιπολίτευση ο νυν κυβερνητικός συνεταιρισμός των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ είχε σταθεί αλληλέγγυος, κλείνοντας διαρκώς το μάτι σε κινήματα τύπου «Δεν πληρώνω” είτε αυτά αφορούσαν τα διόδια, είτε τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ, ιδιαίτερα την περίοδο που το περίφημο χαράτσι των ακινήτων είχε συμπεριληφθεί στους λογαριασμούς της ΔΕΗ. Τότε μάλιστα, ήταν που για πρώτη φορά η ΔΕΗ ως εταιρεία είδε τις ανεξόφλητες οφειλές πελατών της να εκτινάσσονται στα ύψη ξεπερνώντας το δυσθεώρητο για εκείνη την εποχή όριο του 1 δισ. ευρώ. Πλέον το ποσό αυτό των ανείσπρακτων οφειλών – εξαιτίας και της ολιγωρίας της ίδιας της ΔΕΗ – έχει υπερδιπλασιαστεί, φτάνοντας σύμφωνα με τη διοίκηση της ΔΕΗ τα 2,3 δισ., ενώ κάποιες άλλες πηγές τοποθετούν το ποσό πάνω από τα 3 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για ανείσπρακτες οφειλές πελατών που αντιστοιχούν με το μισό τζίρο της ΔΕΚΟ που είναι 5,7 δισ. ευρώ.
Οποιαδήποτε εταιρεία, πολώ δε μάλλον η ΔΕΗ η οποία έχει αντικειμενικές δυσκολίες πρόσβασης σε δανεισμό λόγω της ταύτισής της από τους οίκους αξιολόγησης με το ελληνικό δημόσιο, θα αντιμετώπιζε σοβαρότατο ταμειακό πρόβλημα, όταν καλείται να λειτουργήσει υπό αυτές της συνθήκες.
Το πρόβλημα βεβαίως για τη διοίκηση της εταιρείας είναι ότι ένα από τα βασικά εργαλεία που έχει απέναντι σε όσους είτε από αδυναμία είτε από δόλο εμφανίζονται ως κακοπληρωτές, της έχει ουσιαστικά απαγορευτεί: αρχικά το 2012 υπήρξε απόφαση για να μη γίνονται αποκοπές, ενώ στη συνέχεια το μπλόκο έγινε άτυπο και αφορά πρωτίστως το μεγάλο αριθμό πελατών που έχει υπαχθεί στο κοινωνικό τιμολόγιο και επομένως ανήκει σε ειδικές κατηγορίες ευπαθών ομάδων (χαμηλοσυνταξιούχοι, άνεργοι, ασθενείς με ανάγκη μηχανικής υποστήριξης κλπ).
Παρά τις προσπάθειες μάλιστα να δοθούν κίνητρα για να προσέλθουν στο ταμείο της ΔΕΗ και να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους, η ανταπόκριση στα προγράμματα διακανονισμών υπήρξε περιορισμένοι ενώ και μεγάλος αριθμός από εκείνους που διακανόνισαν τις οφειλές τους, μόλις πλήρωναν μία δόση στη συνέχεια αθετούσαν τη ρύθμιση.
Μπαράζ αποκοπών;
Καθώς λοιπόν η πολιτική της διοίκησης της ΔΕΗ έχει αποτύχει παταγωδώς να φέρει αποτελέσματα στο μέτωπο των ανείσπρακτων και ο κίνδυνος λόγω των ταμειακών προβλημάτων γίνεται ακόμη πιο έντονος, φαίνεται ότι η εταιρεία πήρε απόφαση να προχωρήσει και σε πιο δραστικές κινήσεις, όπως ανάθεση υποθέσεων κακοπληρωτών σε δικηγορικά γραφεία και σε μπαράζ εντολών για αποκοπές.
Θυμίζουμε πάντως ότι τις φορές στο παρελθόν που έγιναν κάποιες αποκοπές σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού, το θέμα πήρε διαστάσεις με παρεμβάσεις από κομματικά στελέχη, κινήματα και οργανώσεις. Μάλιστα στις περισσότερες περιπτώσεις οι αντιδράσεις, που συνοδεύονταν από την πολιτική στήριξη της τότε αντιπολίτευσης, οδηγούσαν σε επανασύνδεση.
Φαίνεται λοιπόν ότι εν μέσω θέρους η ΔΕΗ αποφάσισε να προχωρήσει σε νέο κύμα αποκοπών, που όπως καταγγέλλει το κίνημα «Δεν πληρώνω”, αφορά ακόμη και σε ευπαθείς ομάδες. Συγκεκριμένα το «Δεν πληρώνω” αναφέρεται σε παραδείγματα όπως η αποκοπή μετρητή καρκινοπαθούς στη Γλυφάδα (μετά από παράσταση διαμαρτυρίας που έγινε την περασμένη εβδομάδα, το ρεύμα επανασυνδέθηκε). Σε άλλη περίπτωση στα Τρίκαλα το ρεύμα κόπηκε σε 30χρονο που πάσχει από τη νόσο Crohn με ποσοστό αναπηρίας 80%.
«Συνεχώς λαμβάνουμε e mail και μηνύματα, στο Κίνημα Δεν Πληρώνω, με αγωνιώδεις εκκλήσεις» καταγγέλλουν τα μέλη του Δεν πληρώνω.
Εισπρακτικές
Την ίδια στιγμή και το κίνημα πολιτών ενάντια στις διακοπές ρεύματος καταγγέλλει ότι η ΔΕΗ έχει αναθέσει σε εισπρακτικές εταιρείες και δικηγορικά γραφεία την είσπραξη χρεών από νοικοκυριά τα οποία έχουν ξεκινήσει και στέλνουν ειδοποιητήρια. Επίσης το ίδιο κίνημα καταγγέλλει ότι η ΔΕΗ έχει αποστείλει απειλητικές επιστολές προς τους 750 χιλιάδες καταναλωτές που είναι ενταγμένοι στο κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο με στόχο τον εκφοβισμό τους και προκειμένου να προχωρήσουν σε ρύθμιση των χρεών τους προς τη ΔΕΗ.
Θυμίζουμε ότι όταν – ορθά – η προηγούμενη διοίκηση της ΔΕΗ είχε ξεκινήσει διαγωνισμό ώστε να ξεκινήσει συνεργασία με δικηγορικά γραφεία – και όχι εισπρακτικές εταιρείες – προκειμένου να περιορίσει το πρόβλημα των ανείσπρακτων οφειλών, υπήρξαν έντονες αντιδράσεις από την τότε αντιπολίτευση.
Σημειώνεται μάλιστα από το capital, ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της επιχείρησης, από την 1η Απριλίου που τέθηκε σε εφαρμογή το πρόγραμμα και έως τις 29 Ιουλίου, εντάχθηκαν στη ρύθμιση 290.000 καταναλωτές, ενώ υπάρχουν ακόμα 1.500.000 πελάτες με ληξιπρόθεσμες οφειλές, οι οποίοι δεν ανταποκρίθηκαν στην πρώτη πρόσκληση, με τη ΔΕΗ να τους καλεί εκ νέου να προσέλθουν για διακανονισμό έως τις 30 Σεπτεμβρίου.