μεγαλύτερη αλυσίδα του κλάδου Carrefour - Μαρινόπουλος, είδαν τις πωλήσεις αλλά και στις περισσότερες περιπτώσεις τα κέρδη τους να αυξάνονται, περνώντας «ξώφαλτσα» από την κρίση. Στην ενίσχυση των πωλήσεων και της κερδοφορίας έχει συμβάλει σημαντικά στροφή των καταναλωτών στα φτηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που αντιστοιχούν πλέον σε ποσοστό άνω του 15-20% του όγκων πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ ενώ διαμορφώνουν και υψηλότερα περιθώρια κέρδους σε σχέση με τα επώνυμα.
Αλώβητα από την κρίση τα κέρδη των σούπερ μάρκετ
Ενισχυμένες από τη βαθιά ύφεση βγαίνουν προς το παρόν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας καθώς πετυχαίνουν να αυξάνουν τις πωλήσεις και τα κέρδη τους κόντρα στα στοιχεία που δείχνουν μεγάλη μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης αλλά και τις έρευνες που θέλουν τα ελληνικά νοικοκυριά να κόβουν ακόμη και τα απαραίτητα.
Το φαινόμενο να βαθαίνει η ύφεση αλλά να αυξάνεται ο τζίρος των σούπερ μάρκετ μοιάζει παράδοξο αλλά δεν είναι. Οφείλεται κατά κύριο λόγο στο γεγονός ότι η ακρίβεια στα ράφια των καταστημάτων καλά κρατεί, παρά τα όσα περί μείωσης τιμών ευαγγελίζεται το υπουργείο Ανάπτυξης, ενώ ειδικά για τη χρονιά που πέρασε έχει και μια πρόσθετη εξήγηση: η κατάρρευση της αλυσίδας Ατλάντικ που άφησε στον δρόμο περίπου 800 εργαζομένους, «απελευθερώνει» τζίρο τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ προς τους υπόλοιπους ανταγωνιστές, οι μεγαλύτεροι εκ των οποίων εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία να μοιραστούν τα απομεινάρια της Ατλάντικ (προσωπικό, καταστήματα, εξοπλισμό) και να ενισχύουν τα μερίδιά τους.
Ετσι για το 2010, και με μόνη εξαίρεση τη
Ζημιές 84,8 εκατ. η Carrefour
Οι ιστορικά μεγάλες ζημιές (προ φόρων) ύψους 84,848 εκατ. ευρώ που κατέγραψε η Carrefour-Μαρινόπουλος, επηρέασαν πάντως αρνητικά τη συνολική εικόνα του κλάδου.
Από τα στοιχεία των ισολογισμών των δέκα μεγαλύτερων ομίλων σούπερ μάρκετ προκύπτει ότι τα κέρδη για τον κλάδο συνολικά υποχώρησαν σχεδόν κατά 90%, από τα 120,7 εκατ. ευρώ το 2009 στα 13,9 εκατ. ευρώ το 2010, ενώ αντίθετα ο τζίρος ενισχύθηκε οριακά κατά 1,07% στα 7,643 δισ. ευρώ έναντι 7,562 δισ. ευρώ. Στα αποτελέσματα αυτά δεν περιλαμβάνονται οι ζημιές ύψους 106 εκατ. ευρώ που κατέγραψε μέχρι το 9μηνο του 2010 η Ατλάντικ, ούτε οι πωλήσεις της ύψους 220 εκατ. ευρώ (έκτοτε δεν δημοσίευσε ισολογισμό).
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Nielsen, το 2010 ο τζίρος όλων των σούπερ μάρκετ πανελλαδικά διαμορφώθηκε στα 7,9 δισ. ευρώ, από 8,5 δισ. ευρώ το 2009, μια πτώση που ξεπερνά το 7%, αλλά δεν αντικατοπτρίζεται στις επιδόσεις των ισχυρότερων του κλάδου.
Στην περίπτωση της μεγαλύτερης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, της Carrefour-Μαρινόπουλος, η σημαντική διεύρυνση των ζημιών οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό στην απορρόφηση της ζημιογόνου Dia (πωλήσεις 318 εκατ. ευρώ και ζημιές 31,8 εκατ. ευρώ το 2010), αλλά και στην επιθετική πολιτική προσφορών που ακολούθησε ο όμιλος προκειμένου να περιορίσει τη μείωση των πωλήσεών του. Ο κύκλος εργασιών της υποχώρησε πέρυσι στα 1,875 δισ. ευρώ από 1,934 δισ. ευρώ το 2009 (-3,05%), ενώ ο όμιλος μείωσε και προσωπικό (11.107 εργαζόμενοι από 11.325 το 2009). Στο πρώτο 6μηνο του έτους η τάση μείωσης συνεχιζόταν με τον τζίρο να υποχωρεί κατά 6,8%, στο 1,261 δισ. ευρώ.
Υψηλότερα μεγέθη για ΑΒ Βασιλόπουλο
Αντίθετα, ενισχυμένος οικονομικά βγήκε πέρυσι ο πλέον κερδοφόρος όμιλος σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, η ΑΒ Βασιλόπουλος που ανήκει στη βελγική Delhaize. Οι πωλήσεις του ενισχύθηκαν το 2010 κατά 6,85% και έφτασαν τα 1,574 δισ. ευρώ, ενώ τα κέρδη του διαμορφώθηκαν στα 54,762 εκατ. ευρώ (+5%). Θετικά κινούνται τα αποτελέσματα και στην τρέχουσα χρήση, ωστόσο ο ξένος όμιλος δεν δίνει αναλυτικά στοιχεία για τη θυγατρική του στην Ελλάδα, αλλά εντάσσει τα αποτελέσματά της στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.
Υψηλότερα μεγέθη κατέγραψε το 2010 και ο όμιλος Σκλαβενίτη. Οι πωλήσεις του ενισχύθηκαν κατά 3,3% στο 1,191 δισ. ευρώ από 1,153 δισ. ευρώ το 2009, ενώ τα κέρδη του ξεπέρασαν τα 30,6 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 36%. Ο όμιλος αύξησε σημαντικά και τις θέσεις εργασίας καθώς στο τέλος του 2010 απασχολούσε 7.389 εργαζομένους από 7.031 το 2009.
Καλύτερες επιδόσεις είχε και η αλυσίδα Βερόπουλος. Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε στα 743,1 εκατ. ευρώ από 729,8 εκατ. ευρώ το 2009 (+1,82%) και τα κέρδη προ φόρων κατά 5,44% στα 2,015 εκατ. ευρώ.
Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Μετρό» πραγματοποίησε τζίρο 676,6 εκατ. ευρώ έναντι 668 εκατ. ευρώ το 2009 (+1,28%), ενώ τα κέρδη της αυξήθηκαν στα 16,9 εκατ. ευρώ από 15,1 εκατ. ευρώ.
Ψηλά σε κερδοφορία παρέμεινε ο όμιλος Μασούτη (15,297 εκατ. ευρώ από 15,312 εκατ. ευρώ), ενώ τα έσοδά του αυξήθηκαν στα 634,6 εκατ. ευρώ από 602,1 εκατ. ευρώ (+5,4%). Ο όμιλος προσδοκά ότι το 2011 οι πωλήσεις του θα ξεπεράσουν τα 700 εκατ. ευρώ, αυξανόμενες κατά 10%, ενώ τα κέρδη του θα διατηρηθούν στα επίπεδα των 15 εκατ. ευρώ, παρά την ύφεση. Μέχρι και τον φετινό Ιούλιο ο κύκλος εργασιών «έτρεχε» με περίπου 9,5%.
Σχόλια
To ergasianews.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.